Kakeriki gekregen m...
 
Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Kakeriki gekregen maar geen verstand van!

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
8,693 Bekeken
Herma
(@Herma)
Berichten: 19
Aanwezig lid
Topic starter
 

Hallo!

Ik heb sinds 2 dagen een kakeriki (weet niet of ik het goed geschreven heb) in huis en die zit momenteel samen met mn gras- en valkparkiet.
Mijn gras- en valkparkiet zijn beiden tam.
De kakeriki daarentegen is wel gekortwiekt maar ontzettend wild.
Hij kan nog redelijk goed vliegen ondanks dat hij/zij vrij kort gewiekt is. Als hij eenmaal ontsnapt is kan ik hem met de blote hand niet pakken want dan bijt hij en laat niet meer los. Tot bloedens toe zelfs!
Ik heb veel geduld en wil er mn best voor doen om ook deze vogel tam te krijgen en een goed leven te bieden.
Ik wil hem wel graag bij de andere twee vogels laten zitten omdat mn huis te klein is voor meerdere kooien.

Ik zou graag meer infotmatie over deze vogel ontvangen en manieren om hem te temmen.

Groetjes, Herma!


 
Geplaatst : 1 juni 2008 17:39
 Xen
(@Xen)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Ik heb vervelend nieuws. Een kakariki is niet geschikt als huiskamervogel. Het zijn echt volierevogels omdat ze hyperactief zijn, veel willen wroeten in de grond en goed moeten kunnen vliegen. In huis worden ze nooit gelukkig.
Overigens worden ze in een voliere wel erg mak naar hun verzorger toe en zijn het echte clowns.


 
Geplaatst : 3 augustus 2008 20:56
(@fkbmac)
Berichten: 1789
Beroemd lid
 

Herma;122144 wrote: Hallo!

Ik heb sinds 2 dagen een kakeriki (weet niet of ik het goed geschreven heb) in huis en die zit momenteel samen met mn gras- en valkparkiet.
Mijn gras- en valkparkiet zijn beiden tam.
De kakeriki daarentegen is wel gekortwiekt maar ontzettend wild.
Hij kan nog redelijk goed vliegen ondanks dat hij/zij vrij kort gewiekt is. Als hij eenmaal ontsnapt is kan ik hem met de blote hand niet pakken want dan bijt hij en laat niet meer los. Tot bloedens toe zelfs!
Ik heb veel geduld en wil er mn best voor doen om ook deze vogel tam te krijgen en een goed leven te bieden.
Ik wil hem wel graag bij de andere twee vogels laten zitten omdat mn huis te klein is voor meerdere kooien.

Ik zou graag meer infotmatie over deze vogel ontvangen en manieren om hem te temmen.

Groetjes, Herma!

Hallo Herma,

De kakariki als huiskamervogel... leuk hoor.
Altijd vrolijk, altijd ondernemend, altijd zoekend, echt een leuk clowntje in huis.
Het is inderdaad een heel beweeglijke en ondernemende vogel, maakt niet teveel herrie en kan best tam worden. Het is zelfs mogelijk dat ze een paar woordjes leren spreken (met name de man).
Bijten... tja de man in zijn eerste levensjaar is vaak wat aggressief en als ze niet anders geleerd hebben zullen ze hun terretorium verdedigen.
Maar tam maken is best goed te doen...
De vogel kan ook heel goed samen met anderer vogels. Wel hebben ze de ruimte nodig... niet te kleine kooi (minimaal 1 x 1 x 1 mtr.) en als het enigszins kan veel uit de kooi.
Eten... heel makkelijk: zaden, kiemvoer, groenten fruit en pellets, zo'n beetje alles kan... afwisseling is heel gezond.

Kortom geef de vogel wat de ruimte en je zult er enorm veel plezier aan beleven, maar het is niet echt een knuffeldiertje.

Groet, Frans

zie ook :
http://www.koppiekrauw.com/Soorten-PA/Papegaaien-Psittacidae/07-Platstaartparkieten-Platycercinae/Platycercinae-Cyanoramphus/frame-Cyanoramphus.htm


fkbmac :grijze-roodstaart-p www.koppiekrauw.com :grijze-roodstaart-p

 
Geplaatst : 4 augustus 2008 10:28
 Xen
(@Xen)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Ik wil geen discussie starten hoor 😉 Maar op diverse kakariki sites in binnen en buitenland wordt dit toch echt tegengesproken 😉


 
Geplaatst : 4 augustus 2008 10:39
(@fkbmac)
Berichten: 1789
Beroemd lid
 

Xen;138132 wrote: Ik wil geen discussie starten hoor 😉 Maar op diverse kakariki sites in binnen en buitenland wordt dit toch echt tegengesproken 😉

Hallo Xen,

Discussie is ook volledig overbodig, zie onderstaande links.


http://www.papegaaienforum.nl/kakariki/57701-kakariki-bezitter.html

http://www.papegaaienforum.nl/kakariki/61256-kakariki-movie.html

http://www.youtube.com/watch?v=n_ZkOcEZpLs

http://www.youtube.com/watch?v=Xrz0EQR68rA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4X1OCE-K-N8&feature=related

Groet, Frans


fkbmac :grijze-roodstaart-p www.koppiekrauw.com :grijze-roodstaart-p

 
Geplaatst : 4 augustus 2008 17:17
 Xen
(@Xen)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Rob van Opbergen een toonaangevend kakarikikweker heeft altijd het tegendeel beweerd. Ik zie nu na 2 jaar dat ook hij blijkbaar van mening is veranderd. Zo'n 2 jaar geleden toen ik zelf nog kweekte werd de kakariki niet geadviseerd als kamervogel.. Mijn excuses..


 
Geplaatst : 4 augustus 2008 17:31
(@fkbmac)
Berichten: 1789
Beroemd lid
 

Xen;138168 wrote: Rob van Opbergen een toonaangevend kakarikikweker heeft altijd het tegendeel beweerd. Ik zie nu na 2 jaar dat ook hij blijkbaar van mening is veranderd. Zo'n 2 jaar geleden toen ik zelf nog kweekte werd de kakariki niet geadviseerd als kamervogel.. Mijn excuses..

Xen,
Je hoeft helemaal geen excuses te maken.
Het klopt helemaal wat je schreef... het wordt inderdaad op diverse sites afgeraden de kakariki als huiskamervogel te houden.

Het is ook zeker niet de makkelijkste kamervogel.... dat zal wellicht de achterliggende gedachte zijn.
Maar als men zich een beetje aanpast aan de aard en behoeften van de vogel dan kan je hem ook prima als huiskamervogel houden.

Groet, Frans


fkbmac :grijze-roodstaart-p www.koppiekrauw.com :grijze-roodstaart-p

 
Geplaatst : 4 augustus 2008 19:15
(@rjj wauben)
Berichten: 79
Waardevol lid
 

hoi Xen en Sander

ik heb evende berichten gelezen , ik ben best van mening dat het niet een makelijk huisdier is maar ik denk dat je gewoon streng moet zijn en van af jongs af aan op voeden. ik heb zelf agpornissen en forpussen die kunnen er ook wat van , ik heb ook nog thuis een konijn maar die hebben ook al enige snoeren door gebeten hoor,

maar even op het bericht te houden , ik vind als jij een kakariki met 6 a 9 weken uit het nest haal kan je een beste tame vogel krijgen , en je moet nooit een vogel alleen laten maar dat is voor ieder vogel die uit de kooi is

groetjes rolf


 
Geplaatst : 5 augustus 2008 22:22
 Xen
(@Xen)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Met streng bedoel je consequent hoop ik 😉


 
Geplaatst : 5 augustus 2008 22:48
(@rjj wauben)
Berichten: 79
Waardevol lid
 

ja consequent


 
Geplaatst : 5 augustus 2008 23:34
Peter Wauben
(@Peter Wauben)
Berichten: 1
New lid
 

Als kooivogel zo ik eerder een man kiezen dan een pop. Oke de man is dan wel dominant op de kooi en niet iedere vogel is er geschikt voor , is afhankelijk van het kakarakter. Maar een pop die blijft voortdurend eieren produceren wat dus ook niet al te bevorderlijke is.


 
Geplaatst : 23 december 2009 22:38
Deel:

Scroll naar boven