Papegaaienziekte, C...
 
Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Papegaaienziekte, Chlamydophila psittaci

30 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
3,709 Bekeken
meidoorn24
(@meidoorn24)
Berichten: 364
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

je hoort en leest, hier weer over papegaaien ziekte het verwonder me dat er nog steeds mensen zijn die hun papegaaien niet laten testen, hoewel ik het kan begrijpen soms, je koop een leuk vogeltje, en dan komen er weer exstra kosten,
op internet een stukje opgezocht, lees dat eens
Papegaaienziekte, psittacose, ornithose, Chlamydophila psittaci

http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html


Gevleugelde groeten van :edel-papegaai: Joepie :edelpapegaai-vrouw- Tica :agapornis: tweety :grijze-roodstaart-pen Coco
Gerrit Visser

 
Geplaatst : 16 mei 2010 23:23
(@Antonia68)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Het is idd nog steeds 1 van de meest voorkomende ziektes bij papegaaien.
En omdat sommige vogels niet ziek worden sta je er niet bij stil, maar zodra
ze ziek worden kan het vaak ook al te laat zijn. Mensen wachten vaak te lang met naar een arts te gaan helaas.


 
Geplaatst : 17 mei 2010 09:16
(@Francapapegaaien)
Berichten: 956
Eervol lid
 

Punt 1 chlamydia oftewel papegaaienziekte is een bacterie en te genezen.
Punt 2 KDS en Pbfd zijn wel ongeneeslijke virussen en veel vaker voorkomend,dus veel gevaarlijker voor de vogels zelf,

mvg Frank

PS Testen is altijd aan te raden.
PS 2 Chlamydia is juist onder de kromsnavels veel minder voorkomend , wel veel sneller in het nieuws wegens het gevaar voor de volksgezondheid.


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:04
meidoorn24
(@meidoorn24)
Berichten: 364
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

bedankt voor de aanvulling Frank, ik wou het nogmaals onder de aandacht brengen


Gevleugelde groeten van :edel-papegaai: Joepie :edelpapegaai-vrouw- Tica :agapornis: tweety :grijze-roodstaart-pen Coco
Gerrit Visser

 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:08
(@Antonia68)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Jij bent ws weer eens beter op de hoogte dan de vogelartsen.

KDS steekt nu de kop op ja, maar daarom nog niet het meest voorkomend.

Als alle vogels getest zouden worden, zou de papegaaienziekte nog steeds het meest uit de bus komen. Heb het zelf ook bij iemand gezien. Zowel een vogel die uit een gezin kwam als een vogel bij een kweker vandaan, beide hadden het, en dat in een tijd van een paar weken. De vogel wordt er vaak zelf niet ziek van, vandaar het niet wordt opgemerkt als ze niet worden getest. En al test je ze wel, bijna elke wilde vogelsoort kan het bij zich dragen dus van een duif, meeuw of welke vogel ook die boven je voliere, kooi of wandelwagen poept kan je vogel ziek worden.


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:13
EstherV
(@EstherV)
Berichten: 395
Betrouwbaar lid
 

Antonia helaas is de bedreiging van Chalmydia voor de volksgezondheid de reden voor onrust. Is de vogel ziek dan is er meldingsplicht en neemt de overheid het over. Dat is met name waarom de focus daar zo groot op is.

KDS is wel degelijk een tijdbom, daar waar al jaren getest kon worden op Chlamydia is dat op KDS nooit gedaan omdat het niet mogelijk was. De omvang van de grootte van KDS is niet duidelijk, er is zoveel niet duidelijk over dat dient onderzocht te worden. Het is ten alle tijde fataal en er is nog steeds onduidelijkheid over bijvoorbeeld de incubatietijd. Het is daarom onmogelijk te zeggen in hoeveelheid hoeveel wel of niet dat het op dit moment doodsoorzaak nummer 1 is komt niet uit iemand zijn duim;)


[SIGPIC]http://www.papegaaienforum.nl/image.php?type=sigpic&userid=7115&dateline=1287826198[/SIGPIC]

 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:28
(@Antonia68)
Berichten: 0
New lid Gast
 

EstherV;283818 wrote: Antonia helaas is de bedreiging van Chalmydia voor de volksgezondheid de reden voor onrust. Is de vogel ziek dan is er meldingsplicht en neemt de overheid het over. Dat is met name waarom de focus daar zo groot op is.

KDS is wel degelijk een tijdbom, daar waar al jaren getest kon worden op Chlamydia is dat op KDS nooit gedaan omdat het niet mogelijk was. De omvang van de grootte van KDS is niet duidelijk, er is zoveel niet duidelijk over dat dient onderzocht te worden. Het is ten alle tijde fataal en er is nog steeds onduidelijkheid over bijvoorbeeld de incubatietijd. Het is daarom onmogelijk te zeggen in hoeveelheid hoeveel wel of niet dat het op dit moment doodsoorzaak nummer 1 is komt niet uit iemand zijn duim;)

Dat het doodsoorzaak nummer 1 is op het moment wil ik zéker niet tegenspreken, maar dat is wat anders dan 1 van de meest voorkomende ziektes.

Waar het Frank om gaat, vandaar hij ook bijna altijd op het KDS feit overgaat na een bericht van mij, is omdat hij nog steeds overtuigd is dat mijn ara 2,5 jaar terug is overleden aan KDS. Dit omdat ik mogelijk een aratinga ben verloren daaraan, wat niet eens 100 % zeker was, omdat ik hem toen niet uitgebreid had laten onderzoeken. Iets dat overigens wel bij mijn ara heb laten doen door dr Dorrestein.
Maar het zit Frank nog steeds niet lekker, maar mijn ara is letterlijk gestikt in zijn teveel gedronken drinkwater.


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:36
(@Francapapegaaien)
Berichten: 956
Eervol lid
 

Antonia68;283817 wrote: Jij bent ws weer eens beter op de hoogte dan de vogelartsen.

KDS steekt nu de kop op ja, maar daarom nog niet het meest voorkomend.

Als alle vogels getest zouden worden, zou de papegaaienziekte nog steeds het meest uit de bus komen. Heb het zelf ook bij iemand gezien. Zowel een vogel die uit een gezin kwam als een vogel bij een kweker vandaan, beide hadden het, en dat in een tijd van een paar weken. De vogel wordt er vaak zelf niet ziek van, vandaar het niet wordt opgemerkt als ze niet worden getest. En al test je ze wel, bijna elke wilde vogelsoort kan het bij zich dragen dus van een duif, meeuw of welke vogel ook die boven je voliere, kooi of wandelwagen poept kan je vogel ziek worden.

Jammer van uw 1st opmerking ,terwijl de rest van uw reply wel hout snijdt.

Het klopt volkomen dat deze bacterie veel voorkomt bij oa duiven.
Maar hoe vaak komt een kruisbesmetting van wilde dieren en kromsnavels in gevangenschap voor?
En ja incidenteel komt papegaaienziekte (slechte benaming) voor onder bepaalde collecties , maar ik ben bang dat KDS/PDD zodra deze veelvuldig getest gaan worden Chlamydia een lachertje laten worden.
Terwijl PBFD besmettingen zeer veelvuldig voorkomen , vraag maar eens aan klanten van bepaalde handelaren uit Amsterdam en Rijswijk.
Probeer eens vanuit de realiteit te posten en niet vanuit uw hekel aan mijn persoontje,

mvg Frank


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:42
EstherV
(@EstherV)
Berichten: 395
Betrouwbaar lid
 

Dan zou ik toch anders antwoorden nu leek het alsof KDS/PDD minder relevant is terwijl het wel degelijk een enorme sluipmoordenaar is.

Zoals je weet zijn wij er behoorlijk voor aan het tamtammen het is ongelooflijk belangrijk dat er aandacht voor komt, wegwuiven is echt te gevaarlijk.


[SIGPIC]http://www.papegaaienforum.nl/image.php?type=sigpic&userid=7115&dateline=1287826198[/SIGPIC]

 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:42
EstherV
(@EstherV)
Berichten: 395
Betrouwbaar lid
 

Antonia68;283819 wrote: bijna elke wilde vogelsoort kan het bij zich dragen dus van een duif, meeuw of welke vogel ook die boven je voliere, kooi of wandelwagen poept kan je vogel ziek worden.

Overigens is het wellicht aan te raden even met een vogelarts te overleggen, wat een gevaar vormt zijn bijvoorbeeld de 'wilde' halsbanden die wel besmet zijn duiven en kippen is van aangetoond dat de chlamydia bacterie niet dezelfde is van papegaaien dit is mij uitgelegd door een Vogelarts. Wat wel een gevaar is en blijft is de wandelingen waar papegaaien op elkaars wandelwagen, grond, boom stok zitten in verband met verse ontlasting die daar ligt.


[SIGPIC]http://www.papegaaienforum.nl/image.php?type=sigpic&userid=7115&dateline=1287826198[/SIGPIC]

 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:45
(@Francapapegaaien)
Berichten: 956
Eervol lid
 

Antonia68;283819 wrote: Dat het doodsoorzaak nummer 1 is op het moment wil ik zéker niet tegenspreken, maar dat is wat anders dan 1 van de meest voorkomende ziektes.

Waar het Frank om gaat, vandaar hij ook bijna altijd op het KDS feit overgaat na een bericht van mij, is omdat hij nog steeds overtuigd is dat mijn ara 2,5 jaar terug is overleden aan KDS. Dit omdat ik mogelijk een aratinga ben verloren daaraan, wat niet eens 100 % zeker was, omdat ik hem toen niet uitgebreid had laten onderzoeken. Iets dat overigens wel bij mijn ara heb laten doen door dr Dorrestein.
Maar het zit Frank nog steeds niet lekker, maar mijn ara is letterlijk gestikt in zijn teveel gedronken drinkwater.

Doe in hemelsnaam niet zo belachelijk reageren.
Ik gun jou en je vogels absoluut het beste al zou je dat niet geloven.
Ik ben een liefhebber , dat en niet anders .
Het enige wat ik ooit tegen jou heb gezegd dat ik het onverstandig vond om naar wandeldagen te gaan terwijl je KDS in je bestand had.
Jouw ara had voor de beruchte slok water al veel gezondheidsproblemen, oa lever of nierfalen daar wil ik vanaf zijn.
Toen heb ik je ook uitgelegd dat zo'n falen een gevolg is van een ander probleem en niet een oorzaak,

mvg Frank


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:50
(@Francapapegaaien)
Berichten: 956
Eervol lid
 

@ het beheer.

Haal mijn comments maar weg, dit gaat helaas weer een Frank -Antonia gevecht worden en daar is niemand mee gediend. Zeker niet mensen die objectieve berichtgeving waarderen

mvg Frank


 
Geplaatst : 17 mei 2010 23:56
(@admin)
Berichten: 278
Lid Admin
 

hallo,

nou de berichten weg halen is nog niet aan de orde NOG NIET.

maar ik wil alle poster's wel verzoeken niet te persoonlijk te worden en het item wat wordt aangehaald is te belangrijk om niet besproken te worden.

we zullen net zoals alle postings waar het uit de hand drijgt te lopen met gepaste interesse volgen als moderatorteam.


 
Geplaatst : 18 mei 2010 00:30
(@Antonia68)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Francapapegaaien;283823 wrote:
Jouw ara had voor de beruchte slok water al veel gezondheidsproblemen, oa lever of nierfalen daar wil ik vanaf zijn.
Toen heb ik je ook uitgelegd dat zo'n falen een gevolg is van een ander probleem en niet een oorzaak,

mvg Frank

Zoveel gezondheidsproblemen had hij niet, hij ging overgeven nadat hij een andere soort pellets kreeg. Zijn nierwaarden waren op dat moment erg hoog.
Dit was enkele dagen later weer normaal en alle andere onderzoeken haalden ook niets uit. Om toch een mogelijke onsteking oid van de krop uit te sluiten kreeg hij medicatie, waarna hij heel veel ging drinken die avond.
De volgende ochtend vond ik hem in een plas water dat tijdens/ na zijn overlijden naar buiten was gekomen.

Als je dus iets neerzet, zet het dan goed neer en compleet.

Ik kan over jouw overleden ara ook zoveel verhalen vertellen wat het had kunnen zijn, maar ik ben er niet bij geweest dus laat ik dat.
Zou jij ook eens moeten doen.


 
Geplaatst : 18 mei 2010 09:34
meidoorn24
(@meidoorn24)
Berichten: 364
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

toch door 172 mensen bekeken, is het weer onder de aandacht


Gevleugelde groeten van :edel-papegaai: Joepie :edelpapegaai-vrouw- Tica :agapornis: tweety :grijze-roodstaart-pen Coco
Gerrit Visser

 
Geplaatst : 18 mei 2010 22:18
Pagina 1 / 2
Deel:

Scroll naar boven