Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Zwarte plekjes/vlekjes op de veren

15 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
3,449 Bekeken
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

Hi allemaal,

Tuur heeft sinds kort zwarte vlekjes/plekjes op zijn staartveren. Weet iemand wat dit is of wat het zou kunnen zijn?


 
Geplaatst : 19 mei 2012 17:07
arnevw
(@arnevw)
Berichten: 785
Eervol lid
 

Hoe oud is hij/zij?
Die vlekjes komen van ouderdom of van een onverzorgde huid.
Dit kan ook wijzen op vitamine tekort.
Wat geef je vogel te eten?


Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen:(
-Je suis Charlie-

 
Geplaatst : 19 mei 2012 18:13
EJM
 EJM
(@EJM)
Berichten: 2096
Beroemd lid
 

Het kan wijzen op een vitaminen overdosering, geef jij vitaminen druppels ?


Groetjes Els.
http://aga-rosei-kweker.webnode.nl/
http://agaporniden.forum2go.nl/

 
Geplaatst : 20 mei 2012 00:33
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

Hij is 2,5 jaar oud, krijgt elke dag vers fruit en water natuurlijk, verder het reguliere dwergpapegaaitjes zaad met soms wat zonnepitjes omdat ze nogal vettig zijn en af en toe
krijgt hij een stukje ham, salami, kaas (op aanraden van de vogelarts bij eerder bezoek). Hij wast zich regelmatig onder de kraan.
Extra vitaminedruppels krijgt hij niet, ik hoor hier geen goede verhalen over en onnodig bij voldoende voedselvariatie.
Kan het aan de rui liggen en gaat deze misschien niet goed ivm de wisselende weeromstandigheden?

Ik hoor het graag en anders ga ik volgende week langs bij de vogelarts!


 
Geplaatst : 20 mei 2012 15:33
EJM
 EJM
(@EJM)
Berichten: 2096
Beroemd lid
 

Waarom raad die vogelarts ham, salami, en kaas aan, om aan je vogel te geven ?
Dat is allemaal veel te zout, ten eerste, en kaas zit ook nog melk in wat vogels helemaal niet kunnen verteren, en darmproblemen van kunnen krijgen.


Groetjes Els.
http://aga-rosei-kweker.webnode.nl/
http://agaporniden.forum2go.nl/

 
Geplaatst : 20 mei 2012 15:56
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

Hij zei dat af en toe wat (klein stukje op weekbasis) goed zou zijn voor eiwitten?
Wat geef jij je vogeltjes zoal te eten?


 
Geplaatst : 20 mei 2012 17:13
EJM
 EJM
(@EJM)
Berichten: 2096
Beroemd lid
 

Dan kun je ze beter gewoon ei voeren, dat is ook natuurlijk, in de dierenwinkels kun je eivoer kopen voor vogels.
Of gewoon een eitje koken, en een stukje geven.
Ik vind het raar dat een vogelarts dat aanraad, dan ben ik toch wel benieuwd welke vogelarts dat is.
Is het niet een gewone dierenarts ?


Groetjes Els.
http://aga-rosei-kweker.webnode.nl/
http://agaporniden.forum2go.nl/

 
Geplaatst : 20 mei 2012 17:38
dijkkamp
(@dijkkamp)
Berichten: 3459
Lid Moderator
 

Misschien stressbars,
zie ook

http://www.papegaaienforum.nl/showthread.php?255636-Foto-s-van-bloedveren-en-stressbars


ik weet niet alles maar doe mijn best

 
Geplaatst : 20 mei 2012 18:12
(@Lejah)
Berichten: 1540
Beroemd lid
 

Even een paar opmerkingen:
- de opmerking over kaas klopt niet. Een gaai kan niet tegen de lactose die in melk zit, maar in de (harde) Nederlandse kazen zit geen lactose.
- een gaai heeft eiwitten nodig, maar in een ei zitten verbluffend weinig van die eiwitten!


 
Geplaatst : 20 mei 2012 23:46
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

Ok, ik heb een ander soort voer gekocht, dus ik ga hiermee afwisselen. Dus zowel regulier zaad zonder zonnepitten en gemengd voer en eivoer.
Verder elke dag wat vers fruit.
Onze dierenarts zit in Belgie en is echt vogelarts. Maar ik ga Tuur voorlopig even met bovenstaande producten voeren.
Bedankt allemaal.


 
Geplaatst : 21 mei 2012 12:24
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

Hij maakt verder geen andere indruk dan normaal. Nog altijd kwiek, alert, vliegt graag, inventief genoeg om de baasjes af en toe tot waanzin te drijven met zijn ideeen!


 
Geplaatst : 21 mei 2012 12:26
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

dijkkamp;323483 wrote: Misschien stressbars,
zie ook

http://www.papegaaienforum.nl/showthread.php?255636-Foto-s-van-bloedveren-en-stressbars

Als ik naar de foto kijk, lijkt het wel hierop. Ik wacht de rui even af! Bedankt!


 
Geplaatst : 21 mei 2012 12:41
EJM
 EJM
(@EJM)
Berichten: 2096
Beroemd lid
 

Met mijn allereerste kweekkoppel die ik had in 2000, gregen ook van die strepen, nadat ik ze op vitaminendruppels had gezet.
Toen ben ik ze nutriburd pellets gaan voeren, en na de volgende rui, zaten ze weer strak in de veren.
Toen ben ik eens gaan informeren, en er achter gekomen, dat de dosering die op de verpakking van die vitaminendruppels veel te veel was, dus een vitaminen overdosering.

Maar er kunnen verschillende redenen zijn voor die strepen.
Het kan ook op leverproblemen wijzen bv


Groetjes Els.
http://aga-rosei-kweker.webnode.nl/
http://agaporniden.forum2go.nl/

 
Geplaatst : 21 mei 2012 12:52
(@Cecile)
Berichten: 13
Actief lid
Topic starter
 

EJM;323533 wrote: Met mijn allereerste kweekkoppel die ik had in 2000, gregen ook van die strepen, nadat ik ze op vitaminendruppels had gezet.
Toen ben ik ze nutriburd pellets gaan voeren, en na de volgende rui, zaten ze weer strak in de veren.
Toen ben ik eens gaan informeren, en er achter gekomen, dat de dosering die op de verpakking van die vitaminendruppels veel te veel was, dus een vitaminen overdosering.

Maar er kunnen verschillende redenen zijn voor die strepen.
Het kan ook op leverproblemen wijzen bv

Klopt, die vitaminedruppels hebben in november een leverprobleem veroorzaakt. Waar krijg je die pellets? In elke dierenwinkel of is hier een goede leverancier voor?


 
Geplaatst : 21 mei 2012 13:08
EJM
 EJM
(@EJM)
Berichten: 2096
Beroemd lid
 

Cecile;323536 wrote: Klopt, die vitaminedruppels hebben in november een leverprobleem veroorzaakt. Waar krijg je die pellets? In elke dierenwinkel of is hier een goede leverancier voor?

Nu tegenwoordig zijn er betere pellets, altans, volgens zeggen, zit er te veel zout in nutriburd, maar ik heb nog nooit vogels zo strak in de veren gehad, dan die 2 toen, nu nog steeds niet, dus ik heb er toch mijn tweifwels bij, of nutriburd echt slechter is, dan andere pellets.
Ik heb bij mijn bestaande vogels, optiburd, scenic, wagner, en zupreem gevoerd gehad, en geen van alle zaten ze zo strak in de veren, dan toen die 2 op nutriburd.
Het heeft alleen wel heeeel lang geduurd voor ik ze over had gezet op nutriburd.

Nutriburd kun je wel bijna zo zonder bestellen krijgen in de meeste dierenzaken, alleen meestal zijn dat de verkeerde maat brokjes, (te groot), je kunt het beste de B 14 nemen, dat zijn kleine korrels, geschikt voor Agaporniden.
Die grote passen niet in hun snavel, waardoor de helft van het brokje uit steekt, en als ze die dan doorbijten, springt de helft van het brokje weg, en verspil je een hoop, en geeft veel troep.

Dit is het koppel dat op nutriburd stond , een koppel aqua, moet je kijken, hoe strak in de veren die hier zitten:)


Groetjes Els.
http://aga-rosei-kweker.webnode.nl/
http://agaporniden.forum2go.nl/

 
Geplaatst : 21 mei 2012 13:38
Deel:

Scroll naar boven