Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.
Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl
Hallo!
Ik heb twee aga's en het viel me van de week op dat de snavel van Ceilingbird duidelijk langer is dan die van Koedie...
Ze hebben wilgentakken, houtbijtjes en een slijtstok in hun kooi, maar maken daar weinig tot geen gebruik van.
Hier heb ik dan de volgende vragen over:
- Wanneer is de snavel van een vogel té lang?
- Wat te doen als de vogel zelf zijn snavel niet bijhoudt?
- Zijn er nog meer dingen die ik kan aanschaffen dan ze bovenstaande dingen die ze al hebben?
- Is de snavel van Ceilingbird té lang of zie ik weer beren op de weg die er niet zijn?
Volgens mij heeft hij er zelf geen last van hij eet goed, hij speelt goed etc.
Ceilingbird is de Turquoise (?), en Koedie is de Aqua (?)
Oele (mijn vorige aga) had ook een snavel die niet afsleet. Wat misschien grappig is om te weten, is dat hij niet meer afsleet sinds hij in een nieuwe en grotere kooi zat. We hebben ook vanalles geprobeerd, maar het hielp niks. We hebben zijn snavel bij een DW laten knippen, en daar ook advies gevraagt. De snavel bleef groeien en na een paar keer knippen zijn we naar een DA gegaan met Oele. Hij had niet echt verstand van vogels, wat ik toen niet wist, en knipte te ver. Oele bloedde best wel erg....
Daar gingen we dus niet meer heen. Toen zijn snavel weer aangroeide ben ik naar mijn baas gegaan die aga's kweekt. Hij heeft voor gedaan hoe ik hem zelf kon knippen. Vanaf toen heb ik hem de laatste jaren zelf geknipt. De eerste keer is het eng, maar eigenlijk is het heel makkelijk! Voor Oele was dit ook fijner, want dat is natuurlijk veel minder stres.
Je kunt gewoon een tangetje gebruiken. In het licht kun je zien waar de bloedvaten beginnen, daar moet je natuurlijk niet knippen!
Ah bedankt voor je reactie!
Ze hebben inderdaad best wel een grote kooi, misschien dat het daar aan ligt.
Dus jij hebt de snavel bij een dierenwinkel laten knippen? Dan zal ik daar eens achteraan bellen... Wat dierenartsen betreft ben ik een beetje huiverig, want hier in Groningen weten ze nog niet eens hoe ze een vogel correct moeten wieken en vragen er dan ook nog asociaal veel geld voor. En natuurlijk gaat de gezondheid voor het geld, maar als het anders kan doe ik dat graag 😀 Zelf durf ik het knippen nog niet aan, ik vind mezelf te onervaren.
En als ik je goed begrijp zijn mijn vermoedens juist en is zijn snavel inderdaad te lang? Dan bel ik morgen meteen even naar een dierenspeciaalzaak waar ik wel enig vertrouwen in heb (gezien hun omgang met de papegaaien die daar sporadisch zitten :D)
Ik vind de snavel inderdaad wel lang, maar durf niet met zekerheid te zeggen dat het te lang is.
In dierenwinkels heb ik inmiddels niet meer zoveel vertrouwen. Ik was 9 toen ik Oele kreeg, dus wist daar zelf niet zo veel van af. Veel dierenwinkels geven fouten informatie, verkopen dingen die niet goed zijn voor dieren, etc. Dus je moet wel echt goed uitkijken bij welke DW je hem laat knippen. Dan kun je ook meteen kijken hoe het moet, dan kun je het zelf doen thuis. Is een stuk minder stres voor hem.
Oja, je moet hem niet in een kleinere kooi doen he. :p
Hehehe, dat je geen vertrouwen hebt in dierenwinkels begrijp ik volledig!
Er is hier in Groningen maar één waar ik nog enig vertrouwen in heb, en dat is een dierenspeciaalzaak. De laatste keer dat ik er was werd ik erg goed geholpen door een medewerker die zelf ook papegaai-achtigen thuis had, dus die wist er best wel wat van. Verder hebben ze zo nu en dan een kaketoe in de zaak, en terwijl dat niet de makkelijkste vogels zijn doen ze het daar erg goed! Kunnen altijd vrij de winkel door, zijn sociaal en de medewerkers houden ze constant in het oog, ook beantwoorden ze netjes alle vragen van jong en oud 😀 Dus ik kan wellicht een keertje naar ze bellen om te horen hoe zij er mee omgaan. 🙂 En anders ben ik bang dat ik toch op zoek moet naar een vogelarts, en die hebben we hier niet in de buurt, dus dat wordt lang reizen met het openbaar vervoer, wat ik mn vogeltjes het liefst wil besparen 🙂
En nee, ze gaan zeker niet in een kleinere kooi, enkel wanneer ze uit logeren gaan bij ''oma'', en ook die kooi is groot genoeg voor twee aga's...
Momenteel zitten ze in een Helios papegaaienkooi, vol met speeltjes, een fleecetunnel, een hutje etc etc. Ze vinden het prachtig 😀
Nope, je hebt volledig gelijk!
Daarom heb ik er ook meerdere foto's opgezet, zodat het verschil duidelijk is... Morgen dan toch maar even naar de betreffende dierenspeciaalzaak bellen, en anders toch bij een dierenarts langs. 🙂
Ondanks dat er geen puntje aan zit kraakt hij alle zaadjes nog wel zonder enige moeite...
Edit: Ik trek mezelf wat zulke dingen betreft nogal in twijfel, omdat mijn moeder bij alles roept dat ik overdrijf en me niet zoveel zorgen moet maken... :')
Goedemorgen!
Ik heb net een telefoontje gepleegd met verschillende dierenartsen, en eigenlijk zeggen ze allemaal hetzelfde...
Aangezien het verschil met Koedie zijn snavel slechts 2 tot 4 mm is, zien ze nog geen reden om te knippen, hij heeft er namelijk nog geen last van en er moet wel iets te knippen zijn... Gezien jullie reacties ben ik er nog niet helemaal gerust op, maar ik zal het nog even afwachten.
Dramatische ikke wilde toch nog meer informatie inwinnen, en aangezien iedereen het heeft over knippen en vijlen en dat voor hier geen optie is, heb ik nog maar wat extra dingen in huis gehaald...
Heb nu van die ruwe dingetjes voor over de zitstokken in de kooi, die heb ik opengeknipt en om de wilgentakken heen gevouwen... Ook heb ik een mineraalblokje er in gehangen, en dan hoop ik dat de snavel op deze manier wat wordt bijgewerkt.
De vogelspecialist in de dierenspeciaalzaak vond het nog wel meevallen, aangezien de snavel nog goed van elkaar af kan en hij nog gewoon kan eten. 🙂
Heb de foto aan verschillende mensen laten zien, en die zeiden dat er eigenlijk te weinig ''overschot'' was om het te knippen... Wilde het even aankijken tot hij er zelf hinder van zou ondervinden, want daar was nog geen sprake van, maar de snavel is ondertussen weer zoals hij moet zijn. Goed op lengte en met een scherp puntje, dus het probleem heeft zichzelf opgelost 🙂






