Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Opstappen - Niet lang op staander willen blijven zitten

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
881 Bekeken
Sweeney
(@Sweeney)
Berichten: 42
Vertrouwd lid
Topic starter
 

Hallo iedereen,
Ik ben ondertss al zover gekomen, dat mijn kleintje zonnebloempitjes uit mijn hand eet... Maar meestal zit ze met haar rug naar mij, op wat kan dit wijzen?! Wijst dit nog op een gebrek aan vertrouwen?!
Ik heb voor haar een staander gekocht die ik op tafel plaats, daar zit ze ongeveer 5minuutjes op en dan probeert ze weg te vliegen (is gekortwiekt)
Als ik de raad opvolg om haar te willen laten opstappen, negeert ze gewoon de zonnebloempit en draait ze met haar rug naar mij of stapt ze weg.....
Ik ben er al een tijdje mee bezig maar het wilt maar niet lukken 🙁
graag hoor ik van jullie wat ik verkeerd doe!


 
Geplaatst : 1 mei 2012 13:22
Broertjes
(@Broertjes)
Berichten: 405
Prominent lid
 

Blijven oefenen en veel geduld...maar dwing niks,rustige omgeving,zachte en lieve stem gebruiken..
Dus let ook op zaken erom heen..wellicht is aga ergens bang van/voor?!
Probeer te trainen als je aga 'honger' heeft...

Groetjes


 
Geplaatst : 1 mei 2012 21:24
(@Lejah)
Berichten: 1540
Beroemd lid
 

Ga eens een paar x per dag met haar in het hoekje van de kamer zitten, op de grond, voor een paar minuutjes, niet te lang. Zet haar op de grond, laat dr opstappen en beloon uitbundig als ze het doet. Als ze vanaf de grond een paar x opstapt probeer haar dan een trappetje te laten lopen op je vingers, constant met de bewoording stap op en uitbundig belonen. beloon met je stem en na elke oefensessie met wat lekkers.

Die staander, 5 minuten is al heel wat in het begin hoor! Maar heeft ze op die staander ook leuke dingetjes om mee te spelen en haar af te leiden? iets om te slopen, iets wat lawaai maakt en een blingblingetje?


 
Geplaatst : 2 mei 2012 09:10
Sweeney
(@Sweeney)
Berichten: 42
Vertrouwd lid
Topic starter
 

Mja, allemaal zeer goeie tips, maar als ik haar op de grond plaatst stapt ons madammeke gewoon weg......
En ja ze heeft speeltjes aan die staander: 2 verschillende soorten schommeltjes, en een laddertje, maar ik heb al opgemerkt dat de ladder haar niets doet, die laat ze meestal links liggen. En de schommeltjes van de staander, daar zal ze alleen opzitten als ik haar daarop plaats, anders schommelt madam heel de dag in haar kooi...
En of ze bang is van iets in haar omgeving?! Ik zou niets kunnen bedenken, het is er vrij rustig en er staan geen rare objecten ofzo. Mss is ze gewoon nog wat bang van mij? Maar dan zou ze toch ook niet uit mijn hand eten......


 
Geplaatst : 2 mei 2012 10:51
(@Lejah)
Berichten: 1540
Beroemd lid
 

Even een paar opmerkingen: Jij zegt als ik met haar op de grond ga zitten dan stapt ze weg. Vandaar dat ik zeg dat je in een hoekje moet gaan zitten, dan valt er niet veel weg te stappen. Een beetje aandringen werkt. (overigens moet je je vinger tegen dr borstje houden he, niet laag bij haar pootjes)
En: een trapje is geen speelgoedje vind ik. Een trappetje daar loop je op, daar klim je op en is wel leuk, maar geen speeltje. Dat geldt ook voor de meeste schommeltjes, daar kan je op zitten en dan wiebelt het, maar het is geen speelgoedje.
Dus als ik het samenvat naar mijn mening heb je een staander, weliswaar met trappetje en schommeltje, maar zonder speelgoedjes. Je moet juist speelgoedjes hebben om het interessanter voor haar te maken en pas als ze een plek interessant vindt zal ze langer blijven zitten.


 
Geplaatst : 2 mei 2012 16:20
Jacob
(@Jacob)
Berichten: 120
Waardevol lid
 

Sweeney,
Als je vogel al uit je hand eet is dit al een groot voordeel tegen over de vogels die dat nog steeds niet doen. Het maakt niet uit of je vogel met de rug naar je toe zit. Het belangrijkste is dat de vogel niet meer bang voor je hand is. Dan kun je gewoon een stapje verder gaan. Dan neem je de zonnebloempit tussen je wijsvinger en duim. Wil zij het pitje hebben zal zij zich om moeten draaien. Het kost tijd en geduld. Uiteindelijk zal de vogel toch zich omdraaien.
Wat het opstappen betreft, zorg dat je vinger een beetje gebogen is, als het ware naar je toe wijst, en wat lager is dan je stok. De reden van de gebogen vinger is, dat de vogel de vinger dan niet als bestraffend ziet, terwijl als de vinger recht is wel. (Als ik boos ben op Jacob wijs ik met mijn gestrekte vinger en zeg dan, mag niet, stout, nee, niet doen, afhankelijk van de situatie) Daarom buig ik mijn vinger om Jacob op en af te laten stappen.
succes


 
Geplaatst : 4 mei 2012 09:57
Deel:

Scroll naar boven