Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke papegaai cq parkiet? Lijst met vragen!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Welke papegaai cq parkiet? Lijst met vragen!!

    Beste liefhebbers,

    De papegaai of wat grotere parkiet begint mij steeds meer te facineren.
    Vroeger hadden we thuis een roodstaart en mijn opa heeft er nu ook een.
    Ik zou het leuk vinden om een papegaai of grotere parkiet aan te schaffen. Met name de zorg en gezelligheid spreekt mij enorm aan.

    Wat zoek ik?
    • Vogel die toch minstens 25cm groot is
    • Goed tam te krijgen is
    • Woorden cq zinnen kan leren
    • Er goed tegen kan als die is een dag alleen is
    • Houdt van aandacht
    • Buiten de kooi gehouden kan worden. Buiten zal die niet komen.
    • Zeer betaalbare vogel, max 150 euro. Aangezien ik nog partime studeer en mijn bedrijf aan het opzetten ben is er simpelweg geen hoger budget.
    Mijn situatie:
    • Woon samen
    • Appartement 65m2
    • Kooi komt in de woonkamer te staan
    • Werk veelal vanuit huis ivm eigen bedrijf
    • Ga 1 a 2x per jaar op vakantie, af en toe een weekend weg
    • Zelden tot nooit kleine kinderen over de vloer
    • Het wordt mijn eerste vogel. Thuis wel altijd opgevoed met dieren; slangen, hagedissen, diverse tropische aquariums, schildpadden, salemanders, cavia, konijn en nu een tropisch aquarium van 260liter die volautomatisch wordt aangestuurd.
    Vragen:
    • Wat is nou concreet het verschil tussen een mannetje en een pop?
      Welke is aanhankelijker? Trekt een pop eerder naar een man toe of juist andersom?
    • Welke soort raden jullie mij aan?
    • Kun je het best gelijk een baby kopen of meer een volwassen dier?
    • Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
    • Waar moet je op letten bij de aanschaf?
    • Welke site of boekje is raadzaam om te lezen?
    Alvast bedankt, gr Elmer
    Last edited by elmerk; 21-12-09, 13:30.

  • #2
    Beste liefhebbers,

    De papegaai of wat grotere parkiet begint mij steeds meer te facineren.
    Vroeger hadden we thuis een roodstaart en mijn opa heeft er nu ook een.
    Ik zou het leuk vinden om een papegaai of grotere parkiet aan te schaffen. Met name de zorg en gezelligheid spreekt mij enorm aan.

    Wat zoek ik?
    • Vogel die toch minstens 25cm groot is
      pyrrhura, zonparkiet, muisparkiet, jendaya aratinga, ga zo maar door
    • Goed tam te krijgen is
      dat ligt helemaal aan jou, hoemeer aandacht, hoemeer kans op slagen.
    • Woorden cq zinnen kan leren
      zonparkiet, muisparkiet, halsbandparkiet, valkparkiet, alexanderparkiet.
    • Er goed tegen kan als die is een dag alleen is
      een dag alleen is niet heel erg, als het maar niet te vaak voorkomt!
    • Houdt van aandacht
      alle bovengenoemde soorten
    • Buiten de kooi gehouden kan worden. Buiten zal die niet komen.
      alle bovenstaande soorten, je kan ze ook kortwieken, zodat je ze wel mee naar buiten kan nemen, ook bestaan er papegaaientuigjes.
    • Zeer betaalbare vogel, max 150 euro. Aangezien ik nog partime studeer en mijn bedrijf aan het opzetten ben is er simpelweg geen hoger budget.

    pyrrhura,halsbandparkiet, valkparkiet, muisparkiet en met héél veel geluk een alexanderparkiet, maar let wel op, als je van die 150 euro ook nog een kooi, speeltjes, voer en eventuele dierenartskosten moet kopen/betalen, dan hou je niet veel over...
    Mijn situatie:
    • Woon samen
      gezellig ;p
    • Appartement 65m2
      vlieg-ruimte zat
    • Kooi komt in de woonkamer te staan
      helemaal gezellig voor de vogel, zo verveeld hij zich minder snel, omdat hij jullie dan ziet rondlopen in de woonkamer enz.
    • Werk veelal vanuit huis ivm eigen bedrijf
      dat is ook mooi.
    • Ga 1 a 2x per jaar op vakantie, af en toe een weekend weg
      als je het leuk vind, dan neem je de vogel gezellig mee, doe ik ook als ik in nederland op vakantie ga.
    • Zelden tot nooit kleine kinderen over de vloer
    Vragen:
    • Wat is nou concreet het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?
      Welke is aanhankelijker? Trekt een vrouwtje eerder naar een man toe of juist andersom?
      dat verschilt bij soort, bij grasparkieten zie je het aan de neusdop, bij sommige papegaaien kan je het aan de kleuren van het oog zien, maar meestal is sexen het handigst.
    • Welke soort raden jullie mij aan?
      heb ik al verteld, maar dat zijn soorten die ik leuk vind, en die goed bij jouw omschrijving passen, maar er zijn natuurlijk veel meer mensen met andere suggestie's
    • Kun je het best gelijk een baby kopen of meer een volwassen dier?
      dat maakt niet veel uit, als de vogel nog niet tam is, dan is een baby handiger, omdat die makkelijker tam te maken zijn dan een volwassen vogel.
    • Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
      dat kan, bijvoorbeeld bij lorreco of dieca, let wel op, er zijn er een paar die een slechte naam hebben...
    • Waar moet je op letten bij de aanschaf?
      op heel veel, ;p
    • Welke site of boekje is raadzaam om te lezen?
      het boek : Gek van mijn vogel, van Bonny Talsma.

    Alvast bedankt, gr Elmer

    ik hoop dat je er wat aan hebt
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

    Comment


    • #3
      Wat zoek ik?
      • Vogel die toch minstens 25cm groot is
      • Koop een boek met de verschillende soorten in.
      • Goed tam te krijgen is
      • De meeste soorten zijn redelijkt am, alhoewel sommigen wel de neiging kunnen hebben wat afstandelijker te worden (halsbandparkieten, of andere soorten die in de natuur rondtrekken)
      • Woorden cq zinnen kan leren
      • Hangt van de individuele vogel af. Je hebt babbelkousen en je hebt er die amper hallo zeggen.
      • Er goed tegen kan als die is een dag alleen is
      • Misschien een idee om dan een koppel te kopen.
      • Houdt van aandacht
      • Aandacht zoeken en een dag alleen zijn tegenstellingen.
      • Buiten de kooi gehouden kan worden. Buiten zal die niet komen.
      • alle soorten komen hiervoor in aanmerking. geknipt of vliegend.
      • Zeer betaalbare vogel, max 150 euro. Aangezien ik nog partime studeer en mijn bedrijf aan het opzetten ben is er simpelweg geen hoger budget.
      • schuim anders marktplaats of andere zoekjes sites eens af. Soms worden oudere papegaaien aan een lagere prijs aangeboden. Het lijkt mij verstandiger eerst te weten welke soort je het meeste interesseert, en dan daar naartoe te werken. De kosten lopen soms hoog op voor een papegaai: kooi (NIET op besparen!!!) voeding, dierenarts kosten, speeltjes... Ik zou zeggen spaar even door, dat je het dier een goede thuis kan geven. Een slecht gehuisveste vogel kan je meer problemen geven dan je denkt!
      Mijn situatie:
      • Woon samen
      • Je partner heeft geen schrik van vogels, of geen bezwaar?
      • Appartement 65m2
      • Kooi komt in de woonkamer te staan
      • Werk veelal vanuit huis ivm eigen bedrijf
      • Erg leuk voor de vogel, de onze zit erg vaak gewoon op de schouder mee te kijken wat we aan het doen zijn.
      • Ga 1 a 2x per jaar op vakantie, af en toe een weekend weg
      • Voorzie dan op voorhand mensen die de opvang kunnen doen, niet iedereen is even opgezet om voor het kleurrijke gevaar te zorgen.
      • Zelden tot nooit kleine kinderen over de vloer
      • Kinderen vormen geen probleem, het zijn kinderen. Zorg gewoon dat de kinderen weten wat mag en wat niet (aan de staart trekken bijvoorbeeld)
      Vragen:
      • Wat is nou concreet het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje?
      • Dat hangt van de soort af, maar in het algemeen is er weinig verschil in het gedrag van een gezelschapsvogel.
        Welke is aanhankelijker? Trekt een vrouwtje eerder naar een man toe of juist andersom?
      • Geen verschil, alhoewel elke vogel wel zijn persoonlijkheid heeft, dit kan je op voorhand nooit weten. Het kan zijn dat jij hem verzorgt de kooi kuist, kortom alles doet, en dat je vogel van jou niks moet hebben, maar hopeloos verliefd is op je vriendin.
      • Welke soort raden jullie mij aan?
      • Degene die jou het meeste aanspreekt. Een vogel is een lange termijn verantwoordelijkheid, een dwergpapegaai wordt makkelijk 15-20 jaar, een ara 50-80jaar.
      • Kun je het best gelijk een baby kopen of meer een volwassen dier?
      • In alle geval een vogel die reeds zelfstandig eet
      • Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
      • Dat gaat, maar pas dan wel op voor ziektes
      • Waar moet je op letten bij de aanschaf?
      • De vogel moet aandachtig zijn, alert, zeker niet met opgestoken pluimpjes zitten, droge neus hebben, heldere ogen, geen uitwerpselen op de pluimen of aan z'n kont. Het verenkleed moet glad zijn, geen gaten (jonge vogels hebben al eens stekels, onuitgekomen veertjes, dat is normaal)
      • Welke site of boekje is raadzaam om te lezen?
      • http://eu.dummies.com/WileyCDA/store/product/Parrots-For-Dummies.productCd-0764583530.html Ik vind dit persoonlijk een van de beste boeken die er is. Vlot geschreven, duidelijk en onverbloemd.
      Nick
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

      Comment


      • #4
        Ik persoonlijk raad jou een jonge valk parkiet aan.
        Is familie van de "echte" Kaketoe.

        Zijn erg interessante vogels!
        Kun je veel leren, en zijn blij hun baasje weer te
        zien na een dag werken.

        Mijn schoonouders hebben er een, als ze op vakantie gaan
        komt Dodo hier logeren. Super lief en aanhankelijk. Dodo praat
        niet, maar als je om die reden een vogel wil... Ga naar Bart Smit.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
          [*]Goed tam te krijgen is[*]De meeste soorten zijn redelijkt am, alhoewel sommigen wel de neiging kunnen hebben wat afstandelijker te worden (halsbandparkieten, of andere soorten die in de natuur rondtrekken)

          hoe bedoel je?
          mijn halsbandparkieten zijn superaanhankelijk, en het tamst van al mijn vogels, en ik ken meer mensen met een tamme halsband, en die zijn net zo tam.
          http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

          Comment


          • #6
            Sommige parkieten worden sneller "minder tam"
            Halsbandparkieten zijn een van die soorten die bij te weinig aandacht sneller terug verwilderen.

            Des te beter voor jou vogels dat ze die kans niet krijgen! Toont aan dat ze erg veel aandacht krijgen!
            http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
            Papegaaienpsychologie:
            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
              Sommige parkieten worden sneller "minder tam"
              Halsbandparkieten zijn een van die soorten die bij te weinig aandacht sneller terug verwilderen.

              Des te beter voor jou vogels dat ze die kans niet krijgen! Toont aan dat ze erg veel aandacht krijgen!
              nou, die aandacht valt wel mee hoor, ;p
              ze zitten in de buitenvoliere, maar komen wel iedere dag even naar binnen,

              ze zitten deze winter zowiezo binnen i.v.m de vleespoten,

              maar ik snap het wel, volgens mij is dat hetzelfde verhaal als bij rosella's, die staan er ook bekend om dat ze bij wat minder aandacht dan normaal weer snel "wild" worden...

              maar ik heb wel geluk ja, vooral omdat het een koppel is, dus eigenlijk zouden ze meer naar elkaar moeten trekken, maar dat doen ze niet
              http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

              Comment


              • #8
                Geloof me vrij dat Halsbandparkieten serieus winterhard zijn!

                http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=Q51A3F57

                Ik heb deze ochtend nog een patrouille van 20 vogels tegen mach 1 snelheid over mn hoofd zien scheuren.
                -17°C 2 dagen geleden en ze vlogen rond alsof het lente was....
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
                  Geloof me vrij dat Halsbandparkieten serieus winterhard zijn!

                  http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=Q51A3F57

                  Ik heb deze ochtend nog een patrouille van 20 vogels tegen mach 1 snelheid over mn hoofd zien scheuren.
                  -17°C 2 dagen geleden en ze vlogen rond alsof het lente was....
                  ze zijn inderdaad winterhard ja,
                  maar edelparkieten hebben de gewoonte om aan het gaas te slapen,
                  en aangezien de edelparkieten vleespoten hebben, bevriezen de tenen/poten 'snachts, en die zullen dan uitendelijk afsterven.

                  dus vandaar dat ik ze binnen hou,
                  misschien wat overdreven, maar die vogels vinden het niet erg om eens extra te worden verwend.
                  http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor alle reacties.
                    Ik wil echt gaan voor een vogel, omdat ik er echt maatje mee wil worden en bij twee vogels worden ze toch altijd afstandelijker.
                    Ik ben niet vaak een hele dag weg, maar het komt natuurlijk wel voor en daar kan een vogel best tegen. De vogel van me opa is gewoon vrolijk als die na een nacht weer thuis komt.

                    Ik ben inmiddels weer bij twee dierenwinkels geweest.
                    Ze hadden nu groene halsbandparkiet zitten en rosella's. Een werknemer had haar eigen grijze halsbandparkiet bij zich. Wat een geweldig mooie vogel met die rode snavel!
                    De rosella's zijn voor mij soieso afgevallen. Ik vind het geen geschikte vogel voor in huis. Ze zijn erg druk, dit heb ik ook al op internet gelezen.

                    Ik vind het formaat van de halsbandparkiet wel helemaal perfect. Als ik voor een halsband zou gaan twijfel ik over wildkleur of grijs, voor beide is wat te zeggen natuurlijk. Bij de dierenwinkel was de halsband wel enorm duur, 150 euro en niet ingeent!
                    Verder twijfel ik nog wel over de soort. Over een alexander heb ik meerdere keren gelezen dat de vogel wat lastiger is als een halsbandparkiet. Qua uiterlijk is die misschien wat mooier, maar hij is dan ook veel duurder en een stuk lastiger te krijgen.

                    Vorige keer hadden ze een hele barrabandparkiet zitten van een medewerker. Dat was toch ook wel een hele gave vogel!!
                    Stel nu dat ik twijfel tussen een barraband, alexander of halsband?
                    Wat raden jullie aan en waarom?
                    Het is heel lastig om daar wat over te vinden op internet, het meeste gaat toch over kweken.

                    • Wie weet een goed kweekadres of verkoopadres die meerdere soorten heeft zitten? Hier in Zoetermeer kom ik niet ver. De dierenwinkels hebben simpelweg weinig keus, en 150 voor een halsband vind ik erg duur!
                    • Is het formaat kooi voldoende?
                    • Ik twijfel nog over een jonge of een oudere vogel. Ik heb gelezen dat een vogel in z'n pubertijd raakt en dan wat onhandelbaar wordt. Is dat echt heel lastig? Ik kan me wel voorstellen dat als je een vogel uit het nest krijgt dat die veel sneller tam is, dat spreekt me opzich het meest aan.
                    • Weet iemand nog andere soorten die ik in overweging moet nemen?
                    Inmiddels heb ik ook al een kooi gezien, de Lady Medium voor 129 euro.
                    60 x 45 x 140
                    Het is een kooi die mij erg aanspreekt. Het ziet er allemaal erg degelijk en solide uit, een schuiflade voor de troep onderop, stevige voederbakjes, een ruim deurtje en de opening bovenop.
                    Is er iemand die ervaring heeft met dit merk of deze kooi? Ik zie ook kooien die iets duurder hebben en die dan onderaan een opvangrand hebben? Is dat aan te raden?

                    Het zijn weer een berg vragen maar ik wil gewoonweg een goed besluit nemen maar ik 100% achter sta en waar ik geen spijt van ga krijgen.
                    Alvast bedankt weer!

                    Comment


                    • #11
                      hoii,

                      150 euro voor een groene halsband is echt te duur!
                      tja, als ik jou was zou ik voor een alexanderparkiet gaan, maar die zijn een stuk duurder en groter dan een halsbandparkiet, maar zeker niet moeilijker.

                      alexanderparkieten ( en halsbandparkieten ) kunnen wel een behoorlijke keel opzetten.

                      ik heb mijn halsbandparkieten normaal in de buitenvoliere zitten, maar nu zitten ze i.v.m de winter in hun oude kooi.

                      ze zitten bij mij in deze kooi : http://www.lorreco.nl/catalog/produc...roducts_id=886

                      ik vind dat echt een ideale kooi, omdat hij in een hoek past, maar toch lekker ruim is.
                      deze kooi is ook niet veel duurder dan de door jou afgebeelde kooi.

                      het voordeel van de kooi is, is dat ze een soort speeltuintje op de kooi hebben.

                      hang er een paar leuke speeltjes in, een paar touwen en het is goed.

                      vogels worden trouwens voor zover ik weet niet ingeënt, maar getest op ziektes, kijk hiervoor eens op www.gendika.nl, daar word je ook wel wat wijzer van

                      robin
                      http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                      Comment

                      Ads onder in topics

                      Collapse
                      Working...
                      X