Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote waarschuwing!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grote waarschuwing!!!!

    Mensen,

    Ik stond ruim een uur geleden klaar om naar mijn werk te gaan.
    Hoor ik Enzo, mijn Grijze, ineens een soort van noodkreet uit schreeuwen.

    Dit geluid kende ik niet, en wist 100% zeker dat het niet ging om wat aandacht oid.

    Dus snel de kooi in, en zie ik hem met zijn rechter poot vast in het grote touw zitten. Het pootje zat strak bekneld en dr was geen enkele beweging
    mogelijk.

    Snel mijn vriendin er bij geroepen, en we hebben hem samen met het touw
    uit de kooi gehaald. Mijn vriendin hield hem, en het touw vast, zodat ik hem
    los kon maken. Ruim 45 minuten ben ik met grote voorzichtigheid bezig geweest!!! De ergste minuten kan ik je vertellen, het beesje schreeuwe het uit van de pijn!

    Ik heb er nog een foto van gemaakt toen alles achter de rug was, deze zet ik er bij ter verduidelijking.

    Mensen, knip die dikke losse stukken touw onder de knoop er af!!!
    Want veel papegaaien liefhebbers hebben deze touwen.

    Mijn vriendin is nu onderweg naar de VA in Zelhem, en ik ga naar mijn werk met enige vertraging. Maar wilde dit eerst kwijt.


  • #2
    Kleine update,

    Enzo heeft 3 spuiten gehad, bloedverdunner voor betere bloedsomloop
    in zijn pootje. Een antibiotica ivm bloeden en nog 1, mijn vriendin
    was vergeten waar die voor was.

    Hij heeft gelukkig niks gebroken, maar zijn poot is wel
    zwaar gekneusd.

    Vrijdag moet ik weer even langs de VA.

    Comment


    • #3
      Hopelijk komt alles terug in orde met Enzo
      was die knoop eigenlijk los waar hij in vast zat??
      bij mij zijn die knopen vast,ik krijg ze zelf nie los.
      grt Fever

      Comment


      • #4
        Pffff...gelukkig niets gebroken en is het nog vrij goed afgelopen. Hopelijk is Enzo snel weer de oude!

        Dank je voor de waarschuwing Arjan, lussen in touw(kluwens) kunnen inderdaad een heel groot gevaar zijn!

        Ik heb t zelf ooit meegemaakt: ik had wat touw om een stok van de speelstandaard gewonden om lekker in te kunnen bijten en zo - en toen kwam opeens ook zo'n noodkreet! Binnen een minuut sinds ik t laatst naar hem keek, had hij een deel van t touw losgemaakt en was met zn kop door de lus gegaan en zat t rond zijn nek!

        De touwkluwens onder een knoop van een speeltje kijk ik ook regelmatig na: ik ga er dan met mn vingers doorheen om uit te kammen en te checken of er geen lussen in zitten. Dat doe ik alleen met kleine, dunne touwkluwens - die kan je wel nakijken, maar de grote dikke niet echt, dus die knip ik kort onder de knoop.
        Verder check ik altijd dat knopen niet los zitten, want dan vormt er zich ook een lus.

        Overigens kan een gaai ook blijven haken of vast komen te zitten met zijn nagel in een schakel van een ketting: voor de zekerheid gebruik ik alleen kettingen met grotere schakels zodat een nagel niet in zo'n klein gaatje kan blijven hangen.
        Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

        Miriam & Nico sigpic

        Comment


        • #5
          De knoop zat gewoon strak vast.
          Het losse touw wat er onder zit, daar zat
          het probleem.

          Zal als ik weer thuis ben, er een foto van plaatsen.
          Want geloof mij, dit wil je niet mee maken!

          Comment


          • #6
            Heb even een foto gemaakt van het touw.
            Dit is de boven kant, maar die is het zelfde als de kant waar Enzo in vast zat.

            Hij zat dus vast in het losse touw, onder de knoop.

            Comment


            • #7
              Hallo

              ik zag laatst op een site een waarschwuwing voor dit touw. Een amazone had dit touw gegeten en werd geopereerd. Hele kluwen touw in de maag. Zie hier:
              http://forum.sennapapegaaien.nl/viewtopic.php?p=66100
              Henk
              Last edited by Henk Draaijer; 06-08-09, 15:23.

              Comment


              • #8
                Henk, hier komt er helemaal geen katoen meer in de kooi.
                Wat jij postte is wel helemaal triest zeg...Moet er niet aan denken!



                Vandaag weer bij de VA geweest in Zelhem.

                Hij heeft nog een laatste spuitje gehad, en voor de rest gaat het alweer redelijk goed met Enzo! Hij klimt alweer in de kooi, loopt alleen nog mank.

                Comment


                • #9
                  Toevallig heb ik net wat onderstaand buig touw ik de kooi van onze 13 weken oude Elmo gedaan....
                  Hier zitten ook nog wat ringen aan met acryl speelgoed. We kregen dit gratig bij een grote bestelling bij de vogelkelder en Denhaag.



                  Ik heb ook wat touwen die je hieronder ziet besteld om bovenop de kooi en op de sleepboom buiten te monteren....



                  Op de site van Frans koppiekrauw.com staan ook wat speeltjes met touw:
                  http://www.koppiekrauw.com/tips/doe%...loop-frame.htm

                  http://www.koppiekrauw.com/tips/doe%...geer-frame.htm

                  Hoe denken jullie aan al dit speelgoed? weg halen dus???? Of in iedergeval op plaatste waar hij alleen komt als ik er bij ben.... Dus bijvoorbeeld boven of buiten....

                  ik hoor het graag!
                  Groet Sam,

                  Comment


                  • #10
                    ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht dat daar wat mee kon gebeuren, maar ik ga morgen gelijk die losse rafels eraf knippen.
                    Hoop dat het met Enzo ook snel weer allemaal beter is!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door samvijverberg Bekijk Berichten
                      Toevallig heb ik net wat onderstaand buig touw ik de kooi van onze 13 weken oude Elmo gedaan....
                      Hier zitten ook nog wat ringen aan met acryl speelgoed. We kregen dit gratig bij een grote bestelling bij de vogelkelder en Denhaag.



                      Ik heb ook wat touwen die je hieronder ziet besteld om bovenop de kooi en op de sleepboom buiten te monteren....



                      Op de site van Frans koppiekrauw.com staan ook wat speeltjes met touw:
                      http://www.koppiekrauw.com/tips/doe%...loop-frame.htm

                      http://www.koppiekrauw.com/tips/doe%...geer-frame.htm

                      Hoe denken jullie aan al dit speelgoed? weg halen dus???? Of in iedergeval op plaatste waar hij alleen komt als ik er bij ben.... Dus bijvoorbeeld boven of buiten....

                      ik hoor het graag!

                      Belangrijk is dat er geen losse stukken in zitten, waar die vast ik kan komen te zitten. Is dat er niet, is de kans op ongelukken vrij klein. Let er ook op, dat de vogel het touw niet op eet!


                      Oorspronkelijk geplaatst door melice Bekijk Berichten
                      ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht dat daar wat mee kon gebeuren, maar ik ga morgen gelijk die losse rafels eraf knippen.
                      Hoop dat het met Enzo ook snel weer allemaal beter is!

                      Met Enzo gaat het goed.
                      Alleen ziet zijn teentje, welke er half af is door het gebeuren, er slechter uit.
                      Heb de VA er over gebeld, en die zei dat dat normaal was.

                      Maar hij is vrolijk, doet lekker gek en heeft er zoals wij het zien weinig last van. Het lopen doet die nog mank, maar dat zal ook beter gaan binnenkort.

                      Comment


                      • #12
                        Hallo papegaaienliefhebbers,

                        Zowat alle speelgoed voor de papegaai levert ook een gevaar voor de papegaai op!
                        Daarom ook dat op de site koppiekrauw onder vrijwel elke pagina die over speelgoed gaat steeds een duidelijke waarschuwing staat.

                        Touwen leveren gevaar op, vooral lussen in touwen!
                        Katoen, sisal, hennep, papier, noem maar op... dat alles is gevaarlijk wanneer de vogel teveel daarvan eet of erin vast komt te zitten.
                        Zelfs teveel water kan voor de vogel dodelijk zijn!

                        De verteerbaarheid van de speeltjes spelen natuurlijk een belangrijke rol mee. Nijlon, kunstoffen, plastic, metalen en steentjes verteren totaal niet, katoen verteert wel maar minder snel als bijvoorbeeld papier.

                        Bij het gezellig maken van de kooi zal je altijd een middenweg moeten kiezen. Risico's zullen er altijd zijn, maar je kunt de risico's wel zoveel mogelijk beperken.

                        Belangrijk is ook om goed te kijken hoe je vogel met de speeltjes omgaat.
                        Zie je dat de vogel met bruut geweld kunststof speeltjes probeert te slopen en je ziet ook dat het de vogel lukt en deze bovendien de gesloopte deeltjes opeet... dan moet je weten dat het verstandig is dat speelgoed te verwijderen.

                        Geef je de papegaai touw of katoen, prima, maar houd dan in de gaten dat er geen lussen in zitten en dat de vogel het niet als maaltijd gebruikt.

                        Zo ook kunnen kettingen, gaatjes en spleten in speelgoed gevaar voor de vogel opleveren. De snavel, de poot, de vleugel of zelfs de kop van de vogel kan daarin klem raken met alle gevolgen van dien.

                        Vers wilgenhout wordt over het algemeen sterk aangeraden, gewoon omdat het geen splinters maakt. Maar ook in wilgenhout kan een teennagel van de vogel vast komen te zitten.

                        Veel ligt er dus ook aan het gedrag van de vogel!
                        Heb je bijvoorbeeld een gegalvaniseerde ketting in de kooi hangen en de vogel komt er niet aan dan is er totaal geen probleem. Heb je echter een vogel die uren aan die ketting zit te likken, dan zit je wel met een probleem en zal je die ketting snel weg moeten halen.

                        Te voorzichtig zijn heeft ook nadelen!

                        Groet, Frans
                        fkbmac www.koppiekrauw.com

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
                          Hallo papegaaienliefhebbers,

                          Zowat alle speelgoed voor de papegaai levert ook een gevaar voor de papegaai op!
                          Daarom ook dat op de site koppiekrauw onder vrijwel elke pagina die over speelgoed gaat steeds een duidelijke waarschuwing staat.

                          Touwen leveren gevaar op, vooral lussen in touwen!
                          Katoen, sisal, hennep, papier, noem maar op... dat alles is gevaarlijk wanneer de vogel teveel daarvan eet of erin vast komt te zitten.
                          Zelfs teveel water kan voor de vogel dodelijk zijn!

                          De verteerbaarheid van de speeltjes spelen natuurlijk een belangrijke rol mee. Nijlon, kunstoffen, plastic, metalen en steentjes verteren totaal niet, katoen verteert wel maar minder snel als bijvoorbeeld papier.

                          Bij het gezellig maken van de kooi zal je altijd een middenweg moeten kiezen. Risico's zullen er altijd zijn, maar je kunt de risico's wel zoveel mogelijk beperken.

                          Belangrijk is ook om goed te kijken hoe je vogel met de speeltjes omgaat.
                          Zie je dat de vogel met bruut geweld kunststof speeltjes probeert te slopen en je ziet ook dat het de vogel lukt en deze bovendien de gesloopte deeltjes opeet... dan moet je weten dat het verstandig is dat speelgoed te verwijderen.

                          Geef je de papegaai touw of katoen, prima, maar houd dan in de gaten dat er geen lussen in zitten en dat de vogel het niet als maaltijd gebruikt.

                          Zo ook kunnen kettingen, gaatjes en spleten in speelgoed gevaar voor de vogel opleveren. De snavel, de poot, de vleugel of zelfs de kop van de vogel kan daarin klem raken met alle gevolgen van dien.

                          Vers wilgenhout wordt over het algemeen sterk aangeraden, gewoon omdat het geen splinters maakt. Maar ook in wilgenhout kan een teennagel van de vogel vast komen te zitten.

                          Veel ligt er dus ook aan het gedrag van de vogel!
                          Heb je bijvoorbeeld een gegalvaniseerde ketting in de kooi hangen en de vogel komt er niet aan dan is er totaal geen probleem. Heb je echter een vogel die uren aan die ketting zit te likken, dan zit je wel met een probleem en zal je die ketting snel weg moeten halen.

                          Te voorzichtig zijn heeft ook nadelen!

                          Groet, Frans
                          Amen!

                          ik geloof dat ik me hier wel in kan vinden.

                          Als je alle toppics leest word je wel eens bang en twijfel je of je het wel goed doet.... In zoveel dingen zien we een mogelijk gevaar.... En opzich allemaal heel logisch en moet je zeker leren van alles wat andere mee maken. Maar te voorzichtig is natuurlijk ook niet goed...! Want naast veiligheid is er ook een kwaliteit van leven, en wat is de kwaliteit van leven als alles waar een mogelijk risico in zit word weg gehaald...?

                          Ik zeg observeren en aanpassen daar waar nodig maar niet teveel betuttelen!
                          Groet Sam,

                          Comment


                          • #14
                            Nou, hier even wat slechter nieuws...

                            Vanmorgen weer bloed in de kooi.
                            Hij zit dus af en toe aan zijn teentje, dan gaat het dus weer bloeden.

                            Vanmiddag gaat mijn vriendin weer naar Zelhem, en gaat Enzo onder narcose.
                            Dan branden ze het dicht, en krijgt hij een kraag om.

                            Ik hoop echt dat het hierna eindelijk eens goed is

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ArjanR1 Bekijk Berichten
                              Nou, hier even wat slechter nieuws...

                              Vanmorgen weer bloed in de kooi.
                              Hij zit dus af en toe aan zijn teentje, dan gaat het dus weer bloeden.

                              Vanmiddag gaat mijn vriendin weer naar Zelhem, en gaat Enzo onder narcose.
                              Dan branden ze het dicht, en krijgt hij een kraag om.

                              Ik hoop echt dat het hierna eindelijk eens goed is
                              Hoi Arjan,

                              Ik heb de wond niet gezien kan er dus moeilijk over oordelen, maar dichtbranden onder narcose?

                              Dat vind ik wel een beetje erg ver gaan, de narcose lijkt mij absoluut overbodig wanneer dat uitsluitend het dichtschroeien van een adertje van de teennagel betreft.

                              Meestal houdt het bloeden vanzelf op en inderdaad dichtschroeien is een hulpmiddel om het sneller op te laten houden.
                              Het procedé van dichtschroeien van het adertje is werkelijk "een fluitje van één cent" en stelt niets voor.

                              Ook daarna gelijk een kraag om is vaak ook niet echt noodzakelijk en geeft de vogel volgens mij alleen maar onnodige stress.
                              Alleen wanneer de vogel hardnekkig keer op keer de teennagel kapot blijft bijten lijkt mij toepassing van een kraag gerechtvaardigd.

                              Groet, Frans
                              fkbmac www.koppiekrauw.com

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X