Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het kopen van een geteste papegaai

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het kopen van een geteste papegaai

Hallo allemaal,
    Ik heb wat vragen over de aanschaf van de papegaai en zijn gezondheid;

-Is een kweker verplicht een geteste papegaai te verkopen?
    -Hoe kan een kweker bewijzen dat zijn papegaai inderdaad getest is (bijv papieren, en hoe weet je zeker dat deze kloppen?)
    -Welke dingen moet je in principe eisen als je een papegaai koopt bij een kweker?

met andere woorden... wat mag ik van een kweker verwachten?

Een kweker is niet verplicht zijn papegaaien te laten testen. Daar komen vaak de drama's vandaan.
    De uitslagen van de testen krijg je op een certificaat, daar staat ook het ringnr van de papegaai op.
    Als het testen bij een vogelarts gebeurt, dan neem je vaak aan dat die het ringnr controleert. Als de kweker zelf bloed afneemt is het of een kwestie van goed vetrouwen of erbij zijn als het bloed wordt afgenomen. Ook als er bij een vogelarts getest wordt kan je vragen of je erbij mag zijn.

Wat je van een kweker mag eisen?
    Moeilijk.
    In elk geval de testen en goed informatie ed.
    Ik heb mijn edels bij een hele kleine kweker vandaan. Ik ging elke week op kraambezoek, maar hij had op dat moment dan ook maar 2 kuikens. Maar een winkel als Lorreco heeft zoveel jongen zitten dat zij daar bijv niet aan beginnen.
    Grotere kwekers kunnen bijv een vogelpasppoort (Pakara) hebben, maar kleinere kwekers, met minder gaaien of met kleinere gaaitjes erbij, die ook betrouwbaar kunnen zijn, kunnen dat bijv weer niet hebben.

Misschien dat een kweker een goed antwoord kan geven?

Comment

Dat vind ik een goed idee, Lejah!
      Heeft de kweker waarvan jij je edel hebt ook een site misschien?

Comment

Hallo Yara,

-Is een kweker verplicht een geteste papegaai te verkopen?
        Nee dat is die niet en zou ook niet te doen zijn,want wanneer moet de kweker testen?
        Als er teveel tijd zit tussen testen en verkoop is test al niet veel meer waard,want wat is er in tussentijd wel niet gebeurt met vogel.

Het best is dan ook om zelf de test te laten doen op die manier weet je zeker dat je,
        de juiste test bij juiste vogel hebt.

-Hoe kan een kweker bewijzen dat zijn papegaai inderdaad getest is (bijv papieren, en hoe weet je zeker dat deze kloppen?)
        De kweker kan dit aantonen als de vogel geringd is en dan op de certificaten ook dat ringnummer staat en als de testen gedaan zijn door een vogelarts mag je er van uit gaan dat het ook klopt. Indien de testen gedaan zijn door kweker ja dan blijft er een risico bestaan dat er gefraudeerd is,maar dit zal bij de bekendere kwekers niet zo snel gebeuren.

Welke dingen moet je in principe eisen als je een papegaai koopt bij een kweker?
        Naar mijn idee moet je eisen dat jij de vogel laat testen bij een vogelarts en dat bij verkeerd uitvallende testen de koop ongedaan is en jij je geld voor vogel en testen terug krijgt.
        Nu is het dan ook handig om dit schriftelijk te doen en door beide partijen ondertekenen,een goede kweker zal hier geen problemen mee hebben.
        Toen wij indertijd de geelvleugels kocht heb ik gebruik gemaakt van de koop overeenkomst van Pakara.

http://www.pakara.nl/Documents/Pakar...ereenkomst.doc

Het zou naar mijn idee geen enkel verschil mogen uitmaken of je nu koopt bij een kleine of grote kweker.

Ook is het zo dat we nu het hebben over een kweker maar naar mijn idee is beter om daar waar staat kweker dit te vervangen door verkoper.
        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Hoii,
          Een kweker is zeker niet verplicht te testen, dat zul je zelf aan moeten geven.
          Mijn vogels zijn overigens niet getest (Op de ara nobilis na). Vaak denken mensen dat een vogel al gelijk ziek is als deze niet getest is, dat is onzin, het gaat alleen om de zekerheid dat de vogel niet ziek is. Mijn vogels zijn vrolijk, speels, goed in de veren etc.. Ik voel niet de verplichting om ze meteen te gaan testen en voor het ergste te vrezen. Zie je dat je vogel ziek is, of er vreemde veren uitvallen, ja, dan moet je meteen een vogelarts inschakelen om te zien wat er aan de hand is. Ofdat ik het goed doe? Geen idee, m'n vogels zijn gelukkig, hebben genoeg ruimte, vers water en voer, genoeg aandacht, gaat prima zo... Ik heb nog steeds goed contact met de kwekers waarnaar ik eens in de zoveel tijd een update stuur over het wel en wee van de bij hun aangeschafte dieren. Soms heb ik het idee dat sommige mensen een beetje doorslaan in het geval van het hele ziektebeeld in de vogelwereld. ( maak vast geen vrienden met deze reactie )
          http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Hallo Robin,

( maak vast geen vrienden met deze reactie )
            Jij geeft jou mening en dat die niet zal stroken met veel meningen van andere wil nog niet zeggen dat je geen vrienden maakt.

Zoals ik al eens eerder tegen je gezegd heb je heb een goede kijk op de vogelzaken maar voor wat betreft de ziektes neem je toch grote risico's en op zich niet erg jij neemt ze bewust en hebt er goed over gedacht.

Je maakt naar mijn idee alleen klein denk foutje,

Mijn vogels zijn vrolijk, speels, goed in de veren etc.. Ik voel niet de verplichting om ze meteen te gaan testen en voor het ergste te vrezen
            hieruit trekt jij de conclusie dat ze gezond zijn en dat zal ook wel en dat hoop ik ook voor je,maar schijn kan bedriegen.

Lees deze verhalen nog maar eens na,

https://www.papegaaienforum.nl/showth...945#post314945

https://www.papegaaienforum.nl/showth...ghlight=ziekte

Beide kwekers dachten gezonde vogels te hebben tot dat bleek dat er vogels waren die drager van een ziekte waren,dit zie je niet,dit merk je niet totdat er zich iets voordoet en dan toch de openbaring komt en dan zijn de rapen gaar.

Comment

Misschien zou je je daar inderdaad drukker om moeten maken als je 15 vogels in huis hebt, niet leuk als ze elkaar allemaal besmetten... Ik ben het eigenlijk wel een beetje met je eens hoor maarja ik heb ook geen papegaaien...

Comment

Hoi Dijkkamp,
                Bedankt voor het doorsturen van de verhalen. Heeft me erg aan het schrikken gemaakt, maar ben wel weer wat wijzer....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yara92 Bekijk Berichten
                  Misschien zou je je daar inderdaad drukker om moeten maken als je 15 vogels in huis hebt, niet leuk als ze elkaar allemaal besmetten... Ik ben het eigenlijk wel een beetje met je eens hoor maarja ik heb ook geen papegaaien...
                  Misschien wel ja, maar voel die behoefte niet, en inderdaad geeft het uiterlijk en gedrag niet de garantie dat ze gezond zijn, maar de verplichting voel ik niet, ik denk zelf dat het nog frustrerender is als ze getest zijn en je komt bij mensen met vogels die niet getest zijn, wat dan? Nog een keer laten testen? Stel dat daar een zieke vogel tussenzit, kan het hele feest opnieuw beginnen... Het is ook een beetje de natuur, vogels in het wild kunnen ook ziek worden en sterven. Ik hoop dat ik mijn kwekers kan vertrouwen, wat ik dan ook nog steeds doe...

Comment

het is jammer dat je op internet niet kunt vinden welke kwekers goed zijn en welke niet! Daar moet je eigenlijk maar blindelings op vetrouwen lijkt het wel. Terwijl er genoeg rede is om een dergelijke lijst bij te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                      Hallo Robin,

Jij geeft jou mening en dat die niet zal stroken met veel meningen van andere wil nog niet zeggen dat je geen vrienden maakt.

Zoals ik al eens eerder tegen je gezegd heb je heb een goede kijk op de vogelzaken maar voor wat betreft de ziektes neem je toch grote risico's en op zich niet erg jij neemt ze bewust en hebt er goed over gedacht.

Je maakt naar mijn idee alleen klein denk foutje,

hieruit trekt jij de conclusie dat ze gezond zijn en dat zal ook wel en dat hoop ik ook voor je,maar schijn kan bedriegen.

Lees deze verhalen nog maar eens na,

https://www.papegaaienforum.nl/showth...945#post314945

https://www.papegaaienforum.nl/showth...ghlight=ziekte

Beide kwekers dachten gezonde vogels te hebben tot dat bleek dat er vogels waren die drager van een ziekte waren,dit zie je niet,dit merk je niet totdat er zich iets voordoet en dan toch de openbaring komt en dan zijn de rapen gaar.

Deze vogels gedroegen zich niet gezond, mijn vogels kruipen niet over de bodem, zijn niet mager en hebben geen dunne ontlasting, dus ik maak me in die zin geen zorgen over de gezondheid van mijn vogels, vertoonden ze dit gedrag wel, ja dan zou ik me zorgen maken en een vogelarts raadplegen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yara92 Bekijk Berichten
                        het is jammer dat je op internet niet kunt vinden welke kwekers goed zijn en welke niet! Daar moet je eigenlijk maar blindelings op vetrouwen lijkt het wel. Terwijl er genoeg rede is om een dergelijke lijst bij te houden.
                        Zo'n lijst zou zeker handig zijn, alleen zal deze dan wel steeds geupdate moeten worden omdat er steeds meer kwekers bijkomen, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me.

Comment

Er is toch ook een lijst met mensen die een bepaalde papegaaiensoort bezitten? als iedereen er dan voortaan ook aan toevoegt bij welke kweker hij gehaald is en wat de ervaring hiermee is (misschien een goed idee?)

Dan is zo'n lijst ook vaak up to date omdat er ook steeds meer leden bij komen denk ik!
                          Last edited by Yara92; 22-01-12, 20:22.

Comment

Beste Robin,

Deze vogels gedroegen zich niet gezond, mijn vogels kruipen niet over de bodem, zijn niet mager en hebben geen dunne ontlasting, dus ik maak me in die zin geen zorgen over de gezondheid van mijn vogels, vertoonden ze dit gedrag wel, ja dan zou ik me zorgen maken en een vogelarts raadplegen..
                            Deze vogels gedroegen zich wel gezond anders hadden de kwekers ze niet aangeschaft en ze waren voordat de problemen zich voordeden ook al een tijdje in hun bezit voordat de problemen begonnen

Hallo Yara,

Op internet is terdege wel te vinden wie wel of niet goed is,maar er is geen lijst zoals jij bedoeld en die zal er naar mijn idee ook niet komen. Zie ook deze discussie, https://www.papegaaienforum.nl/showth...ute-Handelaren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                              Beste Robin,

Deze vogels gedroegen zich wel gezond anders hadden de kwekers ze niet aangeschaft en ze waren voordat de problemen zich voordeden ook al een tijdje in hun bezit voordat de problemen begonnen
                              Dat is waar, maar ik schreef al, vertonen mijn vogels ongezond gedrag of iets dergelijks, raadpleeg ik een vogelarts, dit is bij mij (nog niet ) van toepassing, en zal dat hopelijk ook nooit zijn, dus zolang ze het goed naar hun zin hebben en dat ook laten zien, maak ik me geen zorgen, er is al genoeg drama op deze wereld, een beetje positiever zijn kan nooit kwaad, dat is zeker.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X