Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Handopfok vs. natuurbroed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Handopfok vs. natuurbroed

    *Dat zijn toch de goede termen?

    Hoi allemaal!
    Inmiddels, nee, ik heb nog steeds geen papegaai aangeschaft. Dit omdat ik nog steeds met vragen zit en niet kan beslissen

    Er zijn veel meningen of het nu beter is om natuurbroed te nemen of niet. Zo heb ik al vaker gelezen dat als je een handopfok gaai hebt, je later in de problemen zult komen m.b.t. hun gedrag. Bijten en schreeuwen waren hier voorbeelden van.
    Als ik niet zoveel van inlezen hield (ja, al 4 maanden nu denk ik) zou ik meteen voor handopfok gaan. Dit omdat ik zou denken dat dit me meer garantie geeft tot een goede band met mijn toekomstige gaai. Ik zou bang zijn dat ik het verkeerd aanpak waardoor mijn gaai nooit tam zal worden. Dan betaal ik toch graag extra voor de zekerheid dat ik een tamme gaai mee naar huis neem. (en zo denk ik stiekem nog wel een beetje)
    Echter; dit blijkt helemaal niet goed te zijn volgens verschillende kenners!

    Dus nu vraag ik me af; wat heeft jullie voorkeur? Hebben jullie eigen ervaringen met deze verschillen? Zou ik in de problemen komen als ik, laten we even zeggen een edelpapegaai omdat deze nu toch wel echt op 1 staat bij mij, hierbij voor handopfok ga?

    Ik hoor het graag van jullie!

    Groetjes,
    Yara

  • #2
    Hier nog 1, ook nog steeds geen vogel lol

    Ik heb ergens gelezen dat je de beste resultaten krijgt met natuurbroed en dan na een week of acht geleidelijk overgaan op handfok.

    Comment


    • #3
      Hoi Janus,
      Was jij niet toevallig opzoek naar een Ara Maracana? Of heb je misschien al iets anders op het oog?
      Zo ging het bij mij elke keer. Eerst een Pyrrhura, toen toch misschien een halsbandparkiet, toen toch meer een Amazone en nu, 4 maanden verder, ben ik er denk ik over uit dat een edelpapegaai misschien toch het meest bij me past!

      Ik wist niet dat er ook kwekers waren die het op die manier deden trouwens :$

      Comment


      • #4
        Ik weet dat er verschillende meningen zijn en voor alles valt wat te zeggen.
        Toen ik besloot voor een edelpapegaai te gaan (na bijna een jaar een infostrooptocht te hebben gedaan), nu alweer 5 jaar geleden, heb ik bewust gekozen voor een handopfok edelman.
        En dit is dus mijn persoonlijke verhaal:
        Ik wilde een handopfok edelman. Maar de handopfok werd door de kweker gedaan, ik zou de edel mogen ophalen als hij zelfstandig was.
        Voor mij had dat grote voordelen, mijn edel zou al tam zijn als ik m op zou komen halen. Daarmee had ik een grote voorsprong, hij was al tam, ik zou m "alleen nog maar " moeten opvoeden. En zo was het ook. Ik betwijfel of ik er toe in staat zou zijn geweest een natuurbroed edel zo tam te maken als mijn edel nu is. Doordat hij al tam was, kon ik gelijk beginnen met de voor mij leuke dingen zoals spelletjes, knuffelen ed.
        Ook kon ik vanaf dat mijn edeltje 5 weken oud was elke week bij hem op kraambezoek gaan, waardoor ik hem heb zien opgroeien en zo ook geen nagst kon gaan ontwikkelen voor die indrukwekkende snavel.
        Zelf denk ik dat gedragsproblemen door de handopfok zich niet zozeer manifesteren door schreeuwen oid. Ik zie net zo goed natuurbroed gaaien schreeuwen. Ik denk dat gedragsproblemen door handopfok vooral voorkomen bij handopfok gaaien die alleen opgroeien. Mijn edel is wel handopfok maar is niet alleen opgegroeid, hij zat samen met zijn broertje die oo met handopfok groot is geworden. Gedragsproblemen bij andere gaaien zie ik niet zozeer, maar de bedoeling was dan ook dat mijn edelman de enige grote gaai in onze huiskamer zou worden (naast de agaatjes). Dus goede omgangsvormen met andere gaaien zou hij niet nodig hebben en event zelfs verleren omdat hij de enige gaai in huis zou zijn. Ik wist toen nog niet dat ik zo verlsingerd zou raken dat er later nog een edel bij kwam. En idd heeft de edelman geen problemen gehad om de andere edel te accepteren.
        Mijn andere edel was ook handopfok, om dezelfde reden.

        Ik hoop dat er ook nog een voorstander van natuurbroed reageert, zodat jullie de verschillende ervaringen naast elkaar neer kunnen leggen en zodoende een goede en weloverwogen bslissing voor jullie zelf kunnen nemen.

        Comment


        • #5
          Dankjewel voor de brede uitleg Lejah,
          Om precies dezelfde redenen zou ik ook eerder voor handopfok gaan. Ik denk dat iemand zonder ervaring zoals ik daarmee safe zit als het gaat om het tam maken. Wat als ik bijvoorbeeld veel te hard van stapel loop? Ik heb geen andere ervaringen waarmee ik het kan vergelijken, en zou me van geen kwaad bewust zijn. En dan zit je met een angstige gaai die geen kant op wil (dat zijn van die scenario's die zich in mijn hoofd afspelen).

          Ik heb de edelpapegaai nog nooit in het echt gezien trouwens.. Ik weet zo even niet waar je vandaan komt, maar zou ik misschien een keer mogen komen kijken als het niet te ver is?
          Jezelf uitnodigen is wel echt naar maarja...

          Comment


          • #6
            Je moet wel eerst een edel in het echt gezien hebben hoor!
            Je bent van harte welkom.
            Ik woon in N-H, tussen Amsterdam-Alkmaar.
            Maar misschien is het NOP dichterbij voor jou? Daar zitten ook edels. Maar die kun je weer niets vast houden natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Ik ben de laatste tijd in de koudere maanden in het NOP geweest dus waarschijnlijk daarom geen edel gezien .. :O Verwacht ik tenminste. Daar ga ik de volgende keer wel even naar vragen dan, misschien kunnen zij hem even showen

              Comment


              • #8
                U heeft een pb-tje,

                mvg Frank

                Comment


                • #9
                  Hier mag je ook een edel komen vasthouden hoor.
                  Maar misschien heeft Frank dat ook wel.

                  Comment


                  • #10
                    Frank zit een uur en een kwartier bij mij vandaan dus wie weet wel een leuk daguitje voor van het weekend Maar als je t goed vind stuur ik je even wat pb's, met wat vragen die ik nog heb over de edel? 0

                    Comment


                    • #11
                      Hallo Yara,


                      Maar als je t goed vind stuur ik je even wat pb's, met wat vragen die ik nog heb over de edel? 0

                      Als je de vragen hier op forum steld dan worden ze hier ook beantwoord en kunnen andere mensen met deze adviezen mischien nu of in de toekomst ook wat.
                      ik weet niet alles maar doe mijn best

                      Comment


                      • #12
                        Ik had gestuurd:
                        Ik had nog wat vragen over de edelpapegaai. Vervelend genoeg krijg je alleen maar informatie over papegaaien in het algemeen als je "edelpapegaai" intikt op google!

                        Ik vraag me namelijk af hoe groot de kooi van een edel minimaal moet zijn. Ik weet het, kan nooit groot genoeg, maar het is maar om een idee te krijgen van de prijs die ik strakjes ongeveer in moet denken (en de ruimte die het in beslag zal nemen, ook niet onbelangrijk)
                        Ik zou ook graag willen weten hoe jij je edels voert. Hoe ziet een "edelmenu'tje" eruit over de dag?

                        Ik heb het gevoel dat over edelpapegaaien minder informatie te vinden is op internet dan andere papegaaien.. Maar dat kan ook aan mij liggen.

                        Heb nog geen reactie

                        Comment


                        • #13
                          Er zijn wat persoonlijke edel-vragen aan mij gericht. Maar die wil ik best met jullie delen hoor.
                          Zoals wat ik vind dat de minimale afmeting is van een kooi, ik persoonlijk vind dat 90 cm x 60 cm minimaal is.
                          Wat het dagmenu van mijn edels is vandaag: Ecobird pellets, in het versbakje: mandarijn, banaan, ananas, cranberries, witte kool, spruitjes en vanavond nog wat zilvervliesrijst en sperziebonen en dan krijgen ze vanavond nog een paar zaadjes (niet zoveel). Als tussendoortje hebben ze gehad toen ze uit de kooi waren: hazelnoot en amandel.
                          Verder heb ik verteld over het hele fruit en groente eten van een edel en dat dat veel troep maakt, veel fruit plakt aan de tralies, aan de wanden achter de kooi en op de vloer, een gladde vloer is absoluut aan te raden.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Yara92 Bekijk Berichten
                            Heb nog geen reactie
                            Jawel nu wel!

                            Comment


                            • #15
                              Gelezen, dankjewel daar heb ik heel veel aan! Dat soort dingen lees je helemaal niet. Vooral over die territoriale periode :|

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X