Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Osteotomie Kaakoperatie'(s)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Osteotomie Kaakoperatie'(s)

    Hallooooo !

    Aangezien ik ook op bokt.nl zit.. en daar veel gepraat word over kaakoperatie's etc. vroeg ik mezelf af of hier ook mensen zijn die een kaakoperatie hebben ondergaan ?
    Op latere leeftijd, of jongere leeftijd, maakt niet uit.

    Ik zou graag wat ervaringen willen delen met de mensen die dit hebben gehad.

    Vorig jaar merkte mij op dat ik een lichte onderbeet had, me onderkaak is wat te lang of me bovenkaak is niet goed volgroeid, ja helaas heb ik dus weer.
    Ik wou hiervoor wel naar de orthodontist, dus ben ik ook gegaan..
    Na me eerste afspraak kwam er dus uit dat ik best een mooie rij tanden heb, en het me niet misstaat, maar waar het mij omgaat is dat als ik er juist op let dat ik luie onderkaak krijg, een bulldog gevoel.
    Hier was wel wat aan te doen, 1,5 jaar beugelen, kaak operatie en derna nog een halfjaar ongeveer beugelen.
    Nou ik met goeie hoop me ingezet om het te gaan doen, mijn verstandskiezen moesten wel verwijderd worden.
    februari 2012 heb ik dit laten doen door de kaakchirurg in Leidschendam, die super lieve kaakchirurg trok gewoon zonder enige sorry, me kies eruit terwijl de verdoving nog niet goed ingewerkt was.
    wat een fijn gevoel!
    300 keer au geroepen maar meneer trok toch door.. zucht!
    uiteindelijk me mishandeling doorstaan, en ben naar de balie gegaan voor de volgende 2 kiezen.
    afspraak gemaakt en de benen genomen naar buiten, uiteindelijk was ik bij de uitgang van het ziekenhuis, en ik begon ineens gigantisch duizelig te worden, zag zwarte vlekken, helemaal niks verder en begon te zweten als een paard.
    een vrouwtje pakte mij hand vast, en vroeg of het oké met me ging, nee dat ging het niet! De aardige mevrouw bracht mij naar een bankje buiten, waar ik met me hoofd tussen me knieén ging zitten en het rustig wegzakte allemaal.
    mijn moeder kwam later aan en vroeg of alles oké ging, nou wij naar de auto, en in de auto begon het weer.
    ik begon ontzettend te huilen en wou zo super snel naar huis.......
    Weer gelukkig thuis aangekomen, en bij binnekomst, viel ik in de keuken van me stokkie, koud washandje op me voorhoofd gehad en op de bank gaan liggen met een teiltje, aangezien ik dacht dat ik moest overgeven..
    Koorts opgemeten, en ja hoor, lag met 40 graden koorts op de bank.. dit hielt enkele dagen aan, kreeg maagbeschermers van de tandarts voorgeschreven en ibuprofen, en was er snel bovenop!
    Orthodontist gebeld, dat ik ermee stop, erniet verder mee wil omdat ik zo beroerd was ziek, huilend, depressief etc..

    Nou uiteindelijk na deze vervelende periode begon ik me flink te ergeren aan me stand van tanden, heb toch weer die stap genomen.. ortho gebeld of der mogelijkheden zijn voor medisch psycholoog en of de andere kiezen eruit mogen met de kaakoperatie..
    Hier en daar et een en ander besproken, naar een andere kaakchirurg gegaan, in Leiden LUMC, en daar me verhaal gedaan, hij me kaken en gebit bekeken, en alles ging primá.
    me onderste verstandskies mog blijven zitten, maar de bovenste moet er wel voor de operatie uit.. fijn zeg!
    10 december mag ik dus terug naar LUMC, dezelfde kaakchirurg.. toch ben ik best wel bang.
    van te voren toch de dokter even bellen of hij iets heeft zodat ik toch rustig blijf en niet misselijk etc word.
    En nou denk ik dus weer, ''oh god waar ben ik aan begonnen!'',
    Vele keren denk ik ''LAAT MAAR KOMEN!'' maar soms heb ik dus een kletter van een paniek aanval waardoor ik toch even op me bed moet gaan zitten en rustig worden.
    ik lijd aan angststoornis, en ik wil het wel, maar of ik het kan?...
    Ja natuurlijk kan ik het, ik moet doorzetten en gewoon doen voor een mooi resultaat en een mooi gebit!

    Toch ben en blijf ik super benieuwd naar mensen die ook een kaakoperatie hebben ondergaan!

    Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die er ook aan geopereerd zijn!
    Blue, Paco, Lana, Lorre & Coco

  • #2
    Ik heb zoiets, als het niet stuk is ga het dan ook niet repareren (If it ain't broken, don't fix it).
    Op je avatar is een prachtige dame te zien, ga jezelf niet kwellen met van allerlei overbodige ingrepen,

    mvg Frank

    Comment


    • #3
      Ik heb zelf last van een kruisbeet,
      en zou mijn onderste kin ook moeten laten naar voren 'zetten'.
      Enkel heb ik er voor gekozen dit niet te doen.
      Omdat voor mij de enigste motivatie is dat ik het enkel doe voor de kin correctie die dan onder 'medische' kosten valt.
      Ook vind ik het niet waard, Oke mijn tanden zijn niet mooi en moet regelmatig naar de tandarts omdat mijn glazuur door het schuren sneller verslijt.

      maar ik vind het de moeite niet waard om pijn te lijden.
      Ook de kosten ervan vind ik vrij duur, als je die zelf eerst moet ophoesten en dergelijke.
      En de beugel zou mijn glazuur enkel nog maar harder aantasten (buiten de kruisbeet heb ik nog een aandoening waardoor mijn glazuur niet sterk is en afbrokkeld)
      Dus met mijn tandarts ben ik overeen gekomen dat ik het niet wil doen..
      Paco & Sjaakie

      The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Francapapegaaien Bekijk Berichten
        Ik heb zoiets, als het niet stuk is ga het dan ook niet repareren (If it ain't broken, don't fix it).
        Op je avatar is een prachtige dame te zien, ga jezelf niet kwellen met van allerlei overbodige ingrepen,

        mvg Frank


        Bedankt voor je reactie frank!
        mijn onderkaak is te lang/zwaar, dit tast mijn kaakgewrichten aan, wanneer ik mijn mond open doe hoor je een knak.
        een kaakoperatie helpt hiermee me kaakgewrichten te ontspannen omdat er natuurlijk een stukje bot uit gaat.
        dit heb ik pas later nagevraagt, medische problemen kan je krijgen, o.a dat je kaak opslot schiet.

        Verder doe ik het ook voor mezelf, ik stoor me heel erg aan de stand van mijn kaken.
        Omdat me ondertanden voor mijn boventanden staan, irriteer ik me er flink aan..
        Ik vind het niet mooi, vanaf de zijkant als ik me haar vast heb lijkt het alsof ik een maan-vorm heb in me gezicht.
        me onderkaak voelt lui aan, geirriteerd in me gewrichten, en de stand vind ik ook gewoon niet mooi.
        Blue, Paco, Lana, Lorre & Coco

        Comment


        • #5
          Mijn oudste had ook iets aan zijn kaak, waardoor niet alles goed stond en niet alles in verhouding was. (ik zal je de details besparen)
          De verwachting was dat hij daar op volwassen leeftijd echt (fysieke) problemen mee zou krijgen. Wij waren dus voor een operatie.
          Gelukkig werd dit al vroeg vastgesteld. Aan het begin van zijn groeispurt kreeg hij een speciale beugel, waardoor de event operatie niet zo zwaar zou zijn. Maar zijn kaak reageerde onverwachts boven verwachting goed, heel goed. Er zijn toen in zijn onderkaak 2 gaten gemaakt (onder narcose, maar een dagopname), waardoor er nog iets anders kon gaan groeien, eigenlijk scheef groeien maar in het voordeel van de kaak zeg maar.
          Uiteindelijk was dit de oplossing. Het resultaat was niet 100%, een operatie zou 90-95% opleveren, maar dit leverde ruim 85% op. We hebben het hierbij gelaten, gezien de risico's van de operatie.
          Maar mochten wij dit geluk niet hebben gehad, dan waren wij wel voor een operatie gegaan op jong volwassen leeftijd. Want kaakproblemen in de toekomst op volwassen leeftijd is ook niet niks.

          Een heel ander verhaal dan die van jou dus.
          Ik wil je alleen als advies meegeven: kijk waar je mee leven kan, zowel fysiek als cosmetisch. Maar bedenk wel dat cosmetisch gezien er altijd wat te wensen overblijft en dat mensen eigenlijk mooi zijn zoals ze zijn.
          Wat je ook doet, bedenk je zelf: zou ik hier over pakweg 20 jaar spijt van kunnen krijgen. Dat is vaak mijn leidraad bij overpeinzingen.
          Succes.

          Comment


          • #6
            Als buitenstaander kan je natuurlijk lastig oordelen, maar als het belangrijkste deel is het uiterlijk zeg ik dat je gek bent als je het doet.
            Indien het je fysiek belemmert , dan moet je je bedenken gaat het verbeteren?

            In dit tijdperk heb ik het idee dat sommige mensen, te veel bezig zijn met wat anderen van ze denken en dat heel erg op zichzelf gaan betrekken.
            Iedereen heeft dingen die niet perfect zijn, so what? Leef daar mee en als het anderen stoort is dat toch echt hun probleem.
            In andere gebieden gaan kinderen bij bosjes dood aan allelei aandoeningen, aan te kort aan goed drinkwater aan te weinig eten.
            Pick your priorities zou ik zeggen en besef dat lang niet elke cosmetische ingreep werkelijk een verbetering is.
            Voorbeelden te over, alleen al als je het hebt over botox gebruik, ik heb tot nu toe nog geen vrouw gezien die daar mooier door werd,

            mvg Frank

            Comment


            • #7
              Bedankt voor jullie reactie's,
              Deze operatie doe ik omdat ik me er gewoon aan stoor, vind het erg vervelend en dat gevoel dat ik een luie kaak krijg.

              ik heb hiermee eerst met de chirurg over gesproken ook omdat me kaakgewrichten knakken, en soms geirriteerd zijn.
              dit is echter het probleem door me ''zware'' onderkaak.
              Ik doe het ook voor mijn zelfvertrouwen, ben vroeger vaak gepest met me flapoortjes, hier heb ik ook een operatie voor laten doen, heb 13weken lang thuis gezeten met pijn, maar het was het waard.
              niemand ziet het behalve de kappers of als je achter me oor voelt.
              Ik word dus nooit meer gepest hiermee..

              Tenslotte heb ik er wel voorgekozen, wanneer je een kaak'probleem' heb en je gewrichten irriteren kan dat later lijden tot medische klachten, ik doe het niet alleen voor mezelf maar ook voor me gewrichten.
              alhoewel dat ook een deel van mij is.


              Franca je heb gelijk, maar de verzekering betaald alles omdat dit best een grote ingreep is.
              ik heb hier bewust voor gekozen voor mezelf en ook voor de toekomst.
              aangezien ik nog maar 20 ben groeit me schedel ook nog, dus ik heb er gewoon goed over nagedacht eerlijk gezegt.
              Blue, Paco, Lana, Lorre & Coco

              Comment


              • #8
                Als je er zelf 100% zeker van bent en je weet dat je er gelukkiger van wordt, dan zou ik het doen.. Napijn heb je altijd, maar als je daar je zelfvertrouwen mee omhoog krikt dan is dat het meer dan waard.. Ik heb zelf vorige week m'n verstandskiezen laten trekken, precies zoals jij het omschrijft, een hork van 'n kaakchirurg en een geweldig leuke ontsteking eraan overgehouden, volgende keer gaan de andere 2 kiezen eruit, kan niet wachten..
                ennuhh, kijk bijv. naar lara stone, ze heeft nou niet het meest prachtige gebit van heel Nederland maar is wel de wereldwijd topmodel juist door 'anders' te zijn..


                Lara by Night 4 by Artemize, on Flickr
                Last edited by robinschaft; 10-11-12, 02:02.
                http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door robinschaft Bekijk Berichten
                  Als je er zelf 100% zeker van bent en je weet dat je er gelukkiger van wordt, dan zou ik het doen.. Napijn heb je altijd, maar als je daar je zelfvertrouwen mee omhoog krikt dan is dat het meer dan waard.. Ik heb zelf vorige week m'n verstandskiezen laten trekken, precies zoals jij het omschrijft, een hork van 'n kaakchirurg en een geweldig leuke ontsteking eraan overgehouden, volgende keer gaan de andere 2 kiezen eruit, kan niet wachten..
                  ennuhh, kijk bijv. naar lara stone, ze heeft nou niet het meest prachtige gebit van heel Nederland maar is wel de wereldwijd topmodel juist door 'anders' te zijn..


                  Lara by Night 4 by Artemize, on Flickr
                  Bedankt Robin!!
                  ik ben er zeker van, heb heel lang zitten overwegen om het te doen,
                  toen ik zo ziek was van me verstandskiezen heb ik alles afgeblazen en zag het helemaal niet meer zitten,
                  toen ik uiteindelijk weer van de koorts af was dacht ik van, hallo! ik ga het toch wel doen!
                  goed met de orthodontist gesproken, en derna eerst kennis gemaakt met andere kaakchirurg
                  De kaakchirurg is echt een aardige man, ik werd alleen wel ffies bang een soort van hahaha..
                  hij zei heel serieus, ''ga maar op de stoel liggen'', het eerste wat ik zei:
                  ''Je gaat niet me verstandskiezen eruit halen toch!?!?!?!?!?''
                  waarop hij antwoorde: Dat maak ik zelf wel uit! grapjas!

                  hahaha ik heb me eigen stuk gelachen erom, toen dacht ik ''oke het is al goed.. rustig ademen!''
                  heel goed gesprek gehad met de chirurg, en verteld dat ik last van angststoornis heb zo op zijn tijd.
                  Heeft er schedel bij gehaald en helemaal uitgelegt hoe de operatie zou gaan, wat de resultaten zijn, waarom het een voordeel is als ik een te lange onderkaak heb en wat ik dan in de toekomst ook kan vermijden.
                  heb ook echt gezegt dat ik super bang ben voor me laatste verstandskiezen te trekken, waardoor ik ziek bleek te worden was van me onderste verstandskies, hij wilt sowieso de laatste bovenste eruit hebben.
                  Dat heeft met hersteld van de kaak te maken.
                  Ook heeft hij toen soort wax op me voortanden gedrukt, waardoor hij een soort inzicht kreeg wat voor operatie het zou worden.
                  Of me bovenkaak naar voren, of me onderkaak naar achter.
                  hij denk eerder de onderkaak naar achter, ivm het model van me gezicht.
                  hij zei ook dat ik een erg leuk koppie had volgens hem.. en dat het zeker niet mis zou staan als ik de operatie zou ondergaan.
                  Toen nog even gebabbeld of ik zoiets aan zou kunnen, dat ik niet op een gegeven moment de benen neem uit de operatie kamer voordat ik onder narcose ben, of dat ik em een week van te voren smeer naar verweggiestan.
                  Hij zei dat dit wel goed zou zijn, ik heb meerdere operatie's gehad, maar toen stond ik toch wel anders in het leven.. toen ik 17 was heb ik last van de stoornis gekregen en toenk 14 was had ik me laatste operatie aan me oortjes.
                  Dus dat was toch even wat anders..
                  Hij kan mij in contact brengen met medisch psycholoog die me voor tijdens en na de behandeling erdoorheen sleept, maar daar zitten kosten aan verbonden waar je eng van word.
                  Dus ergens denk ik dat ik meer aan de steun van me famillie en vrienden zou hebben dan aan iemand die ik eigenlijk niet ken.
                  ik heb nog tijd zat om dat te regelen al zou ik dat echt willen.
                  a.s maandag naar de dokter om te kijken of ik iets mee kan krijgen om me rustig te houden voor me verstandskies..
                  ik moet het toch nog even doen hoe vervelend het ook is..

                  Lara stone is een hele mooie vrouw inderdaad, alleen juist die tanden vind ik zelf weer niet mooi.
                  al zou ze dan juist een recht mooi gebit hebben zou ikhet mooier vinden !
                  maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over natuurlijk.
                  bij mij is het echt de vorm van me kaken, niet zojuist de stand van me tanden want die stonden niet raar ofzo.
                  alleen door me kaak dat het anders staat en naarmate je er niks aan laat doen gaan je tanden schuiven, wat ik nu heb gehad.
                  me beugelperiode is al begonnen heb ze er nou vanaf augustus inzitten, was wel wennen in het begin,
                  ze gaan me boven tanden breder van elkaar zetten en bij me ondertanden ''bogen'' maken zodat als ik de operatie krijg me tandjes goed op elkaar staan.
                  ergens wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn, en ergens wil ik juist dat het zolang mogelijk uitgesteld word haha!
                  Blue, Paco, Lana, Lorre & Coco

                  Comment


                  • #10
                    hallo!

                    ik heb zo een operatie gehad.
                    op mn 25ste heb ik een beugel gedragen gedurende 3 jaar, en omdat mijn omdat mijn onderkaak te kort was voor een correcte positie van mijn tanden had ik de keuze: enkele tanden laten trekken, of mn kaak corrigeren.
                    Ik vond het zonde om gezonde tanden te laten trekken, dus koos ik voor optie 2.

                    Na 2 jaar was het dan eindelijk zo ver. mijn onderkaak werd 5mm naar voren gebracht en mijn bovenkaak werd losgemaakt en daar hebben ze 4mm bot verwijderd en dan terug vastgeschroefd.
                    Van de operatie zelf heb ik absoluut geen last gehad.
                    De dokter heeft me uitgelegd wat er ging gebeuren, met model en alle vragen die ik ook maar had.
                    Bij mij was er gevaar dat ik een deel van mijn onderlip niet meer zou voelen doordat er een zenuw kon geraakt worden die net daar door het bot van de onderkaak loopt. Blijkbaar was het normaal dat je lip na de operatie een tijdje gevoelloos wordt.

                    Na de operatie werd ik gewoon wakker, ik had wat kou, maar die kamers zijn altijd wel een beetje een koelkast. Ik heb toen even wat bloed gekotst in een bakje, want blijkbaar slik je wel wat bloed in tijdens de ingreep. Geen erg, ik was toch nog zo suf dat het allemaal best meeviel.
                    Na de operatie had ik geen pijn, ja je voelt wel dat er iets gebeurd is, maar dat gaat allemaal wel.
                    Verwacht je wel aan een mooi hamstergezicht, je kaken zullen wat dikker staan dan normaal zo net na de operatie :-)

                    mn onderlip was deels gevoelloos, waardoor ik wat kwijlde. Dat is na een week terug gekomen, dus daar zat alles goed.

                    ik had wel geen gevoel meer in mn bovenste tandvlees, en dat is nooit 100% teruggekomen. Maar dit stoort niet. ik voel er nog wel in, maar het gevoel is doffer.

                    eten na de operatie was wel een ander paar mouwen, de eerste 2 weken was de blender mijn beste vriend. Maar als je rustig eet gaat dat best wel. Pijn deed eten niet, het was eerder ongemakkelijk. en na een week chips eten was geen goed idee. ik bleef er maar op sabbelen, maar die scherpe krengen doorslikken zonder te kauwen was toch echt wel pijnlijk....

                    Nu 5 jaar na de operatie heb ik er absoluut geen spijt van, alles staat mooi recht, en hopelijk gaan deze bijters nog een 50 jaar mee :-)

                    mocht ik vandaag de keuze hebben zou ik meteen weer de operatie laten uitvoeren. Mn tanden staan nu correct en dit zorgt ook voor minder gaatjes, minder slijtage...

                    Geen twijfel hebben en ga er gewoon voor!
                    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                    Papegaaienpsychologie:
                    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                    Comment


                    • #11
                      sorry dat ik het terug boven haal.
                      Maar mijn tandarts heeft nu echt aangeraden om mijn kaak toch te laten breken en naar voor te zetten (samen met een kin correctie omdat mijn kin al ver naar voren staat en het er anders heel gek kan uitzien.)
                      ze gaat een afspraak maken met een kaakchirurg voor 2 tanden nu al te laten trekken en wou toch dat ik hoorde bij hem voor mijn onderkaak naar voor te laten zetten.
                      al moeten we zien of het mogelijk is omdat ik geen beugel kan & mag dragen omdat ik broos glazuur heb.

                      Nu vroeg ik me af of het herstel lang duurt?
                      Want ik heb een jaarcontract en mijn baas gaat niet blij zijn dat ik een paar maand weg ben..
                      Nu mogelijk kan ik het in de zomervakantie wel laten doen, dan is onze werking niet zo druk.

                      doet het pijn? Ik heb van mijn schoonmoeder gehoord dat als je kaak gebroken is het ontzettend veel zeer doet.
                      En dat zij echt heeft afgezien..

                      ergens wil ik het nog steeds niet, maar langs de andere kant heb ik het geld niet om stiftanden te laten zetten op mijn 30ste.. en met een vals gebit zie ik me dan nog niet lopen
                      Maar als ik het nu niet doe bijt ik nog meer tanden stuk. en vullen kunnen ze wel, maar eens de tand weg is gaat dit ook niet meer lukken.
                      En bijt nu mijn vullingen al stuk Daarbij knarstand ik ook nog verschrikkelijk waardoor het afslijting proces véél sneller gaat :s
                      Paco & Sjaakie

                      The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

                      Comment


                      • #12
                        tanden trekken doet waarschijnlijk het meeste pijn.

                        na de operatie steken ze je de eerste dag toch vol met echte pijnstillers.

                        ik was een weekje thuis, daarna ben ik weer gaan werken. Eten neemt meer tijd in beslag, maar met een mixer kan je het wel herleiden tot slikken. ;-)
                        na 2 weken kon ik weer normaal eten, buiten de echte voedingsmiddelen die je hard moet kauwen.

                        mn werk heeft er nooit onder geleden.

                        niet twijfelen en gewoon ervoor gaan. Je gaat achteraf lachen waarom je zolang getwijfeld hebt.
                        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                        Papegaaienpsychologie:
                        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                        Comment


                        • #13
                          je maakt me al bang xD

                          Ik zit al een dikke maand met een abces.
                          Die maar niet weg wilt. Ben nu aan antibiotica kuur 3 bezig,
                          Daarom moet mijn achterste kies eruit.
                          En de kies erboven omdat ik ze zijkant al helemaal kapot heb gebeten en het ontzettend moeilijk te repareren is.

                          hebben jullie een beugel gehad?
                          want dat mag ik echt niet.. Mogelijk een plastieke beugel voor 's nachts maar geen permanente blokjes beugel.
                          maar dat moet ik overleggen met de kaak chirurg

                          Ik vind het gewoon een eng idee dat ik mijn kaken en kin moet laten breken..
                          heb nog nooit iets in mn leven gebroken dus kan die pijn ook niet vatten.
                          en nadat mijn schoonmoeder mij een hororverhaal verteld heeft.. ben ik er best wel bang voor
                          Paco & Sjaakie

                          The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

                          Comment


                          • #14
                            ik heb 3 jaar een beugel gehad, 2 jaar voor de operatie, 1 jaar na de operatie.

                            bij mij is de onderkaak verlengd. en de bovenkaak naar voren gebracht en 4mm bot weggeschraapt.

                            neen na de operatie voel je dat niet. Het is gewoon even wennen dat je tanden anders staan. :-)

                            ze breken je kaak onder volledige narcose, je zal daar NIETS van voelen. Je gezicht zal een 2 weken bolle hamsterkaken hebben, maar die zwelling is normaal en gaat weg.

                            een been breken doet ook meer pijn, eerst en vooral omdat je niet onder narcose bent als je een been breekt.
                            http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                            Papegaaienpsychologie:
                            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                            Comment

                            Ads onder in topics

                            Collapse
                            Working...
                            X