Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Kuikentje geboren

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,072 Bekeken
(@ReneW)
Berichten: 50
Vertrouwd lid
Topic starter
 

Hallo allemaal,
Ons koppeltje lutino agaporissen hebben enige weken geleden
hun eerste 4 eieren gelegd. Wij dachten dat ze niet bevrucht waren.
Toch wel !
Zojuist is het eerste kuikentje uitgekomen.:chick:

Kan iemand ons advies geven, hoe nu verder.
Wij hebben op de bodem van de kooi een bakje gezet,
met extra eivoer, zaad, en een stuk appel die gepureerd is,
vers water.

Onze vraag is, wat mogen/ moeten wij nu aanbieden?
Moeten wij ook bijvoorbeeld een papje maken van b.v BRINTA.

Wij willen proberen of het koppeltje zelf de jonge eten geeft.
Maar moeten wij rekening houden met bepaalde groente/fruit.
Of gewoon zoals voorheen : wij geven ze normaal gesproken
zaadmengsel, eivoer, vers water, 1 x per dag stukjes fruit of groente.

Alvast bedankt voor de info.
Groeten Petra, René en kids


 
Geplaatst : 22 januari 2014 17:26
dijkkamp
(@dijkkamp)
Berichten: 3459
Lid Moderator
 

nou feli dan maar en bereid je er maar op voor als goed gaat komen er nog 2.

Wat wel zonde is dat je eigenlijk wat aan late kant bent met informeren wat je nu moet.

Extra eivoer is prima maar veel aanbieden heeft nu nog weinig zin het jong is nog zo klein en beter is ook om meerdere keren per dag te geven, ik hoop dat ze het eivoer goed opnemen en dat je niet nu nog moet uitvogelen wat ze lekker vinden aan opfokvoer(eivoer).

Een stukje appel door het eivoer is nooit verkeerd maar daardoor wel eerder aan bederf onderhevig.
Teveel appel kan weer problemen opleveren voor de jongen, te natte ontlasting enzo.

Verder niet veel veranderen aan de voeding zoals je nu geeft alleen het eivoer mag wat meer en later als ze week of 6 zijn het zaad ook wat meer.


ik weet niet alles maar doe mijn best

 
Geplaatst : 22 januari 2014 17:45
(@ReneW)
Berichten: 50
Vertrouwd lid
Topic starter
 

dijkkamp;359584 wrote: nou feli dan maar en bereid je er maar op voor als goed gaat komen er nog 2.

Wat wel zonde is dat je eigenlijk wat aan late kant bent met informeren wat je nu moet.

Extra eivoer is prima maar veel aanbieden heeft nu nog weinig zin het jong is nog zo klein en beter is ook om meerdere keren per dag te geven, ik hoop dat ze het eivoer goed opnemen en dat je niet nu nog moet uitvogelen wat ze lekker vinden aan opfokvoer(eivoer).

Een stukje appel door het eivoer is nooit verkeerd maar daardoor wel eerder aan bederf onderhevig.
Teveel appel kan weer problemen opleveren voor de jongen, te natte ontlasting enzo.

Verder niet veel veranderen aan de voeding zoals je nu geeft alleen het eivoer mag wat meer en later als ze week of 6 zijn het zaad ook wat meer.

Wij zijn inderdaad erg laat met info inwinnen. Máár door privé omstandigheden,
o.a schoonmoeder 5 weken op i.c van het ziekenhuis, ging de tijd hier helemaal
in op. ( wij gingen er van uit dat ze niet bevrucht waren )

Wij hebben eivoer met gedroogd fruit ( krachtvoer ) van CéDé,
welke het ouderpaar erg lekker vinden.

Wij zullen voorlopig niet véél veranderen aan de voeding.

Misschien een domme vraag :
Ziet u aan de foto dat er waarschijnlijk nog 2 kuikens uitkomen ?

Mvg René,


 
Geplaatst : 22 januari 2014 18:09
dijkkamp
(@dijkkamp)
Berichten: 3459
Lid Moderator
 

Misschien een domme vraag :
Ziet u aan de foto dat er waarschijnlijk nog 2 kuikens uitkomen ?

wat is een domme vraag hahaha ff lekker cliché matig doen.

als je goed naar de foto kijk dan zie ik aan de kleur van de eieren dat de meest linkse welke lichter van kleur is doet mij vermoeden dat deze niet bevrucht is/was.
of er nog 2 kuikens bijkomen weet ik ook niet dat is van zoveel factoren afhankelijk maar zo als ik inschat dan zijn er nog 2 bevrucht en bestaat dus de mogelijkheid van nog 2.

Wij hebben eivoer met gedroogd fruit ( krachtvoer ) van CéDé,
welke het ouderpaar erg lekker vinden.

Dat is een groot voordeel,verstrek gewoon elke dag wat beetje afhankelijk van opname hoeveelheid jongen maar dat leert vanzelf snel genoeg.
Is bakje leeg dan kan je weer wat aanvullen in begin zal dit meevallen maar in verdere verloop wordt steeds meer.


ik weet niet alles maar doe mijn best

 
Geplaatst : 22 januari 2014 18:18
(@ReneW)
Berichten: 50
Vertrouwd lid
Topic starter
 

dijkkamp;359587 wrote: wat is een domme vraag hahaha ff lekker cliché matig doen.

Dat is een groot voordeel,verstrek gewoon elke dag wat beetje afhankelijk van opname hoeveelheid jongen maar dat leert vanzelf snel genoeg.
Is bakje leeg dan kan je weer wat aanvullen in begin zal dit meevallen maar in verdere verloop wordt steeds meer.

Bedankt voor de tip en info.

Groeten Petra, René en kids


 
Geplaatst : 22 januari 2014 19:56
Deel:

Scroll naar boven