Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pyrruha man valt sinds 4 weken vrouwtje aan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • pyrruha man valt sinds 4 weken vrouwtje aan

    Ik heb sinds 2 jaar een pyrrhua rupicola vrouwtje. Ze is heel tam en wil de hele dag bij me zitten. Omdat ik weleens een dag weg ben, merkte ik aan haar dat ze erg eenzaam was. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een mannetje. Bij een kweker kocht ik een pyrrhua molinea man van 4jaar oud. Zodra mijn pyrrhua hem zag, wilde ze meteen kroelen en ging hem eten brengen. Maar hij wilde niets van haar weten en hakte met zijn snavel op haar in. Ik heb hem direct de volgende dag terug gebracht. Na 2 weken kocht weer ik een man van 4 jaar oud, weer een molinea. omdat ik geen rupicola kon krijgen.
    Ik heb ze nu 4 maanden bij elkaar in grote kooi zitten, die de hele dag openstaat. Ze maken dus gebruik van het hele huis. Maar sinds 3 weken, vertoont het mannetje heel agrressief gedrag naar het vrouwtje. Hij bijt in haar pootjes, trekt de veren uit haar borstje en hakt met zijn snavel op haar kopje. Ik heb hem nu apart gezet.

    Mijn vrouwtje vertoont broedneigingen. Ze is een nestje aan het maken in het slaapverblijf en zit vaak met haar vleugeltjes te wapperen, maar de man moet hier niet van hebben. Moet ik misschien een namaakeitje in het nest leggen?

    Wat is er aan de hand met het mannetje en wat moet ik doen?. Ik heb het mannetje nu apart gezet in een gesloten kooitje. Het vrouwtje probeert op alle mogelijke manieren om hem eruit te krijgen.

    ik hoop dar iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is.

  • #2
    Je zegt je hebt een vrouwtje. Hoe ben je dat te weten gekomen ?
    Net zo met het mannetje kun jij met zekerheid zeggen dat dit een mannetje is ?

    Met pyrrhura's is het zo dat uiterlijke kenmerken niet duidelijk maken of je met een pop of man te doen hebt.
    Twee mannen of twee poppen kunnen het bij pyrrhura's vaak ook heel goed met elkaar hebben.

    Comment


    • #3
      pyrruha man valt sinds 4 weken vrouwtje aan

      Ik heb allebei de vogels laten testen en ik heb er een certificaat van.

      Comment


      • #4
        Je hebt ze nu 4 maanden bijelkaar. Gingen ze samen slapen in dezelfde broedkast vanaf het begin
        En wat voor broedkast heb je staat deze ook zo geplaatst dat het onder in de blok goed donker is
        bedoel daarmee dat er geen licht van lampen of tv in het blok kan schijnen.
        Als het buiten donker begint te worden gaan jouw vogels dan ook in het blok of wachten ze ermee totdat het licht in de kamer uitgaat ?
        Geef je nu ook eivoer en wordt dit goed genomen indien je het hebt gegeven ?

        Comment


        • #5
          ze zitten 4 maanden bij elkaar in het zelfde hok. Als broedhoek heb ik L-vormige van ongeveer 50 hoog bij 25cm. Er kan geen licht in het broedhok komen. Overdag gaan ze ook wel een dutje doen in het broedhok. Ik geef ze gewoon zaad, eivoer en kiemzaad. Ze hebben elk een sepiablok en krijgen elke dag vers fruit en groente. Tussen de middag willen ze een stukje bruinbrood met wat becel boter. Daar zijn ze helemaal dol. 's morgens krijgen ze rozijnen met appel en een stukje meusli. Het mannetje wil zijn rozijnen eerst in de Turkse appel thee dopen, voordat hij ze opeet. Ik heb het mannetje nu apart gezet, maar hij zit hele dag naar het vrouwtje te roepen en zij roept terug.

          Comment


          • #6
            het mannetje is niet dol op eivoer en ook niet op kiemzaad. Het lijkt of hij niet veel is gewend. Veel fruit en groente soorten lust hij ook niet.

            Comment


            • #7
              Al paringen waargenomen ? Dat gaat normaal zijdelings de cloaca's tegen elkaar aan schuren.
              Het kan zijn dat de man niet in een broedstemming is en het vrouwtje dus wel wil.
              En misschien ook wel doordat je een rupicola en een molinea hebt dat het toch niet zo goed met elkaar metst.

              Wat voor materiaal heb je zelf onder in de nestkast geplaatst ?
              Heb je deze nestkast ook behandeld tegen ongedierte ?
              Zit er gaas of iets dergelijks in het nestkast waar de vogels bij op kunnen klimmen om zo makkelijker uit het nestkast te komen ?

              Comment


              • #8
                We hebben de nest/broedkast zelf gemaakt. Er zit gaas in. zodat ze naar buiten en naar binnen kunnen klimmen.
                Als nestmateriaal, liggen er beukensnippers in en wilgentakjes. De wilgentakjes hebben ze helemaal kaal gemaakt en sommige zijn echt verdwenen.

                Ik heb ze een paar keer zien paren, maar echt enthousiast is het mannetje niet. Als het vrouwtje te opdringerig wordt, bijt hij echt de veren uit haar keel en borst.
                Ik ga hem nu maar morgen naar een vogelpark brengen, en dan een rupicola mannetje kopen. Waarschijnlijk moet ik die eerst tam maken. Maar anders weet ik het ook niet meer.

                Comment


                • #9
                  Wat mijn ervaring is met molinea en de frontalis pyrrhura is dat dit heel nieuwsgierige vogels zijn die bij mij gek zijn op zonnebloempitten.
                  Ik heb vogels die niet tam waren bij tamme exemplaren gezet en de niet tamme vogels waren op gegeven moment dan ook omdat ze bij de andere pyrrhura in de buurt wilden blijven dan ook dat ze net als de tamme op de hand komen om daar de pitten uit de hand weg te eten.
                  Je moet ze tam zien te krijgen door te proberen hun vertrouwen te winnen.
                  Ga niet met een netje proberen je vogel te vangen. Met een lange stok kun je eventueel proberen de vogel te laten opstappen en daarmee kun je hem dan weer naar een plek brengen waar je hem hebben wil. Pas op met ramen vooral als ze niet tam zijn is het mogelijk dat ze er hard tegenop vliegen.
                  Eerst gewoon een aantal dagen samen in de kooi laten. En de kooi alleen openlaten als er iemand bij is...
                  Ik zet bij mijzelf dus nooit de kooi(en) in de kamer de gehele dag open, maar laat de vogels dus wel regelmatig even vliegen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door yverwijs Bekijk Berichten
                    Ik heb sinds 2 jaar een pyrrhua rupicola vrouwtje. Ze is heel tam en wil de hele dag bij me zitten. Omdat ik weleens een dag weg ben, merkte ik aan haar dat ze erg eenzaam was. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een mannetje.
                    Ik heb ze nu 4 maanden bij elkaar in grote kooi zitten, die de hele dag openstaat. Ze maken dus gebruik van het hele huis. Maar sinds 3 weken, vertoont het mannetje heel agrressief gedrag naar het vrouwtje. Hij bijt in haar pootjes, trekt de veren uit haar borstje en hakt met zijn snavel op haar kopje. Ik heb hem nu apart gezet.

                    Mijn vrouwtje vertoont broedneigingen. Ze is een nestje aan het maken in het slaapverblijf en zit vaak met haar vleugeltjes te wapperen, maar de man moet hier niet van hebben. Moet ik misschien een namaakeitje in het nest leggen?

                    Wat is er aan de hand met het mannetje en wat moet ik doen?. Ik heb het mannetje nu apart gezet in een gesloten kooitje. Het vrouwtje probeert op alle mogelijke manieren om hem eruit te krijgen.

                    ik hoop dar iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is.
                    Ik heb er nog even over nagedacht, over wat er aan de hand kan zijn.
                    Je hebt eigenlijk een hele hechte band met je vrouwtjes pyrrhura.
                    Alleen de laatste 3 weken begon het mannetje eigenlijk zich agressief te gedragen naar het vrouwtje.
                    Paringen zeg je al te hebben waargenomen.
                    Ik vermoed dat het mannetje jou nu als een bedreiging ziet, en het vrouwtje niet graag in de buurt van jou wil hebben.
                    Is het vrouwtje wel bij jou dan probeert hij door haar te bijten en te plukken bij jou weg te jagen.
                    Lees ook eens http://vogelproblemen.nl/Papegaai%20-%20Bijten.htm en dan het onderdeel
                    'te hechte band tussen papegaai en verzorger'

                    Denk dat belangrijker wordt dat je vogels iets beter op elkaar gericht worden met activiteiten.

                    Een tweede reden is de al eerder genoemde reden
                    het kan ook zijn de man is nog niet in een broedstemming en de pop wil te graag.

                    Comment


                    • #11
                      het bijtgedrag doet zich juist voor als ik niet in de buurt ben. Hij zit dan met een snavel vol met veren die hij uit haar borst heeft geplukt. Ik hoor haar dan ook altijd piepen, als hij weer aanvalt. In het begin liet hij los als ik een grote mond opzette maar nu moet ik hem er echt vanaf halen. Het gedrag neemt ook iedere dag toe.
                      Het vreemde is als ze allebei apart zitten, dan zitten ze weer naar elkaar te roepen en hangen aan de tralies om elkaar maar te kunnen zien. Ik heb nu de beslissing genomen, dat het mannetje maar weg moet. Hoezeer het ook mijn hart gaat. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik het vrouwtje straks zwaar gewond aantref. Daar is ze veel te lief voor. En hij is ook zo lief, maar niet voor haar.

                      Comment

                      Ads onder in topics

                      Collapse
                      Working...
                      X