Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Terug van weggeweest...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Terug van weggeweest...

Hallo allemaal,

Ik ben "terug van weggeweest", zoals ze dat noemen. Niet dat ik nu zo actief geweest ben op dit forum, ik heb voornamelijk dingen gelezen en niet echt gepost. Toentertijd wel een voorstel-topic gemaakt, maar er niet aan toe gekomen om me echt in gesprekken te mengen hier. Inmiddels heel wat verder gaan lezen en zoeken, en via mijn opleiding ook inmiddels wat meer kennis opgedaan over allerlei verschillende vogels en hun verzorging. Van kanaries en rijstvinken tot toerako's, ara's en kaketoes, ik heb afgelopen zomer zorg gedragen voor een leuke, diverse groep vogels

Inmiddels ben ik "bijna" (in februari) 24 jaar en nog altijd overtuigd dat ik een gevederd maatje wil in mijn leven. Een kooi is er a wel, hij is 85cm breed, 95cm hoog en 48cm diep zo uit mijn hoofd, met een ronde bovenkant (van de voor- naar achterkant). Lekker grote deur erin aan de voorkant en de voerbakjes kan je ook bij via deurtjes aan de zijkanten. Foto volgt nog, ik heb hem tweedehands aangeschaft en hij heeft een schoonmaakbeurt nodig, dus hij staat momenteel in stukken... Maar na de schoonmaak moet er natuurlijk nog wel een keer een daadwerkelijk "beessie" gaan komen dat het mag gaan bewonen!

Na wikken en wegen heb ik besloten dat een kleinere vogelsoort waarschijnlijk het beste bij mijn huidige woonsituatie en de ruimte die ik kan bieden, zal passen. Gaaitjes zijn toch wel groot, hebben een grotere kooi nodig, en als het even kan een grotere ruimte daarbuiten om lekker rond te kunnen vliegen (mijn mening). Een parkiet (welke soort weet ik nog niet) of valkparkiet lijkt mij geschikter. (Natuurlijk mag hij of zij lekker rondvliegen als ik thuis ben ) In ieder geval een dier dat wat rustiger is, wat stiller (wil geen overlast veroorzaken voor bijvoorbeeld mijn buren), en wat "makkelijker voor een beginner", al is dat laatste relatief.
    Dus besloten toch eens langs te willen gaan bij Avonturia, eens zien wat voor vogels ze hebben! Hebben er trouwens meer mensen ervaring met aanschaffen van vogels daar, of worden vogels hier vooral via (hobby) fokkers aangeschaft?

Ben benieuwd wat ik allemaal nog zoal bij ga leren hier, er valt in ieder geval nog zeker genoeg te leren! Maar dat maakt het ook leuk.

Hallo Lore, welkom terug . Er zijn zoveel leuke parkieten, kwa herrie moet je het ook een beetje treffen, de 1 maakt meer herrie als de ander.. Grasparkiet geluid vind ik goed te doen, ook de valkparkiet gaat wel. Maar zoals ik al zei, zijn er zoveeeel leuke parkieten. Ik heb nu een kruising portlincoln x twentyeight parkiet in de huiskamer, en heb nog nooit zo'n lieve, rustige, brave vogel gehad. Sloopt niets, gaat niet de hele tijd van zn kooi af, en echt ook al trek je m aan zn poten (bv) dan nog bijt die niet. Super parkiet

Comment

De dierenwinkel ken ik niet. Los daarvan, ben ik geen voorstander van dierenwinkels. Beter rechtstreeks bij de kweker kopen. Geen enkele kweker doet de goede vogels naar de dierenwinkel brengen, daar komt alleen het overschot...

Comment

Welkom terug! Ik bestel meestal het voer/speeltjes/andere benodigdheden bij avonturia. Wist niet dat ze er ook vogels verkopen dus heb er geen ervaring mee verder. In ieder geval veel succes met je zoektocht naar een gevederde vriend.
        Kiwi & Pip Nappie & Loki
        ~ Rip Pluk ~

Comment

Geen enkele kweker doet de goede vogels naar de dierenwinkel brengen, daar komt alleen het overschot...

Met alle respect maar deze opmerking is niet de waarheid en zou voor wat betreft TT vogels een beetje kunnen gelden maar dat er bij de dierenwinkel alleen maar rotzooi zit is totale onzin er zijn zelfs kwekers die alleen maar aan de winkel/handel verkopen want dan zijn ze in 1 x van alles af.

Daar komt bij dat overschot ook niet meteen inhoud dat rotzooi zou zijn men kan natuurlijk niet alles houden wat men kweekt.
          En vaak zal een kweker die ook TT speelt niet alle vogels houden voor de kweek en zal ze dan doorzetten naar handel/winkel.
          ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Bedoelde ook niet dat het altijd rotzooi is in de dierenwinkel, maar zeker ook niet het beste vd kweker. Uiteindelijk maakt ieder zn eigen keuze natuurlijk..

Comment

Bedankt voor alle reacties! Ik ben blij weer terug te zijn Zo fijn, een plek waar mensen een interesse van je delen, en vooral ook bereid zijn je te helpen!

Persoonlijk ben ik meer fan van direct kopen bij fokkers/kwekers. Ik heb vroeger tamme ratten gehad, die kwamen ook altijd bij fokkers vandaan, en dan kreeg je ook kans om kennis te maken en te zien met welke diertjes je de meeste klik had, voor je ze mee naar huis nam. En dan kreeg je ook de kans om te zien in wat voor omstandigheden de dieren leven, heb je er een slecht gevoel bij dan is het vaak ook niet goed.
              Nu ben ik daar met parkieten dus nog volledig niet in thuis, dus dat wordt zoeken naar een goede plek, die ook niet aan de andere kant van het land is als het even kan... Wil wel een maatje kiezen dat al tam is, en dus zien met wie ik een klik heb. Dat kan bij dierenwinkels helaas vaak ook niet zo.

@Joog
              Ja met een diertje moet je het inderdaad wel maar net treffen, qua kabaal maar ook in het gedrag en hoe tam het wilt worden.
              En zeker zijn er een boel leuke parkieten! Ik weet nog lang niet zo veel van alle soorten af, dus ik zie door de bomen het bos haast niet meer

@Kiwivogeltje
              Ja, kende Avonturia zelf dus ook alleen van de online winkel, kwam er met rondzoeken achter dat ze ook een fysieke winkel in Den Haag hebben en daar ook allerlei dieren verkopen. Ik heb ze ook al eens per mail gecontacteerd, gaat super netjes en snel, en zijn echt bereid te helpen daar met je vragen.

@Dijkkamp
              Het is zeker waar dat er niet alleen maar 'rotzooi' in een dierenwinkel zit, maar ik denk welk dat je wat meer 'geluk' moet hebben bij veel dierenwinkels.
              Bij de intratuin hier in de buurt zitten vrij veel vogels, maar er is een apart stukje met kooien van iemand die zijn vogels via hen verkoopt. Die zijn dan weer al tam voor ze daar komen (al ligt het eraan hoe ze behandeld worden door het personeel en hoe lang ze er zitten...)

Comment

Mocht je een papegaai te groot vinden heb je ook de kleinere soorten.
                senegalpapegaai, meyerpapegaai of een caique zijn ook zeer geschikte vogels voor in huis.

Zelf heb ik 2 senegals en die zijn superleuk en dan heb ik de mazzel dat ze niet veel lawaai maken

welkom terug trouwens
                Denzo Chica

Comment

Persoonlijk ben ik meer fan van direct kopen bij fokkers/kwekers.
                  Daar gaat ook mijn voorkeur naar uit indien men over kweekvogels spreekt.

Bij de kweker krijgt men veel meer info over de ouders/voorouders en dat is belangrijk voor kweken en men kan ook even nog wat ervaringen uit wisselen.

Maar het ging mij te ver om winkels neer te zetten als rotzooi verkopers.

en waar je nu het beste kan kopen, stja zeg het maar er zijn net zoveel slechte winkels als kwekers dus een beetje voorwerk voor aanschaf is niet verkeerd.
                  ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Ja er zijn veel soorten om uit te kiezen, gewoon je tijd nemen om een keuze te maken. Neem aan dat we nog wel te horen krijgen welke keuze je maakt (ben wel benieuwd nu )
                    Last edited by joog; 26-10-16, 07:08.

Comment

Hoe groot is de tralie afstand van de kooi die je nu hebt? Als de afstand wat groter is, dan zou ik persoonlijk er geen (valk)parkiet in doen bijvoorbeeld. De meeste grotere kooien hebben ook een grotere tralie afstand. Niet altijd natuurlijk, vandaar mijn vraag.
                      Hou er dus wel rekening mee dat voor de kleinere soorten als valkparkiet de afstand niet te groot mag zijn.

Comment

@Joog
                        Teveel soorten om uit te kiezen! En ook veel verschillende soorten die, voor zover ik kan lezen, goed tam te maken zijn. Misschien neem ik een valkje over viavia (had stiekem ook al op marktplaats zitten neuzen en zo) maar we zullen zien.

@Egwene
                        Ik heb het zojuist nog even nagemeten, en de afstand tussen de spijlen is 1 cm of maximaal 1.2cm (rekening houdend met niet heel precies meten). Dus lijkt mij dat dat wel goed zit? De vorige eigenaar hield er zelf een forpus en halsbandparkiet in, dus het lijkt me dan dat het voor een parkiet of een valkparkiet ook wel goed moet zitten.
                        De spijlen aan de voor- en achterkant van de kooi zijn horizontaal, bij het deurtje en de zijkanten zijn de spijlen verticaal. Hoop dat de nspijlen niet teveel problemen gaat opleveren met klimmen voor mijn toekomstig vogeltje, maar anders zorg ik wel dat hij/zij aan andere dingen kan klimmen dan de tralies

Comment

De keuze is gemaakt! Het is een valkparkiet geworden.
                          Hij/zij was eerder gereserveerd geweest bij een kweker, en voor de reserveerder op verzoek gekortwiekt. (hij kan ook echt absoluut niet vliegen op dit moment, maar hij heeft wel gevlogen dus dat leert hij hopelijk weer als zijn veren teruggroeien) Geslacht is nog onbekend, maar hiervoor zijn veertjes opgestuurd voor een DNA test.

Voorlopig houden we de naam maar op Puck (Puckie). Het is een ontzettend tam en knuffelig vogeltje! Stapt al heel erg goed op, eigenlijk 9 van de 10 keer al, en ik mag zijn/haar kopje en nekje al kriebelen.
                          Enige "problemen" zijn dat hij nog niet graag de kooi in gaat, en dat hij fluit als hij iemand ziet of hoort, maar genegeerd wordt. Dat laatste wordt strak negeren. Met terug zetten in de kooi houd ik er nu gewoon rekening mee dat het iets langer duurt en we oefenen gewoon veel!

Comment

Leuke vogels, veel plezier met Puck :duim:

Comment

Bedankt!

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X