Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiekeboe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kiekeboe

    Bij deze wil ik ons even voorstellen!
    Ik ben Ilse, bijna(!) 42, geen mensenkinderen maar wel beestenkindjes! Fynn is mijn 1e papegaai na er heeeeeel lang van gedroomd te hebben!
    Fynnly is mijn Ara Maracana van iets meer dan 2 jaar! Ik heb hem gekocht bij een hobbykweker die zijn oude hobby had opgepakt en Fynn was zijn eerste nestje met zijn koppel!
    Ik heb gewacht tot Fynn op de natuurlijke manier afgestoten wordt door de ouders en ze niks meer voor hem deden! Hij was dus 5 maanden toen ik hem kreeg.
    Ik heb dat gedaan omdat dat beter voelde dan een papkindje. Achteraf ben ik wel erachter gekomen dat het toch best lastig is, vooral met het volledig kunnen aanraken van hem.
    Ik ben nu dan ook echt op zoek naar tips, ideeën, filmpjes, sites waar ze leuke oefeningen hebben om hem zover te krijgen dat ik ook zijn vleugels, staart enz. goed kan aanraken!
    Dus als er iemand iets weet......ik hou me aanbevolen!
    Ik hoop ook iets te kunnen vinden over een manier waarop ik hem onder kan brengen als ik een weekend of week weg wil, ik zie het namelijk niet zo zitten hem bij een commerciele opvang onder te brengen aangezien Fynn echt persoonlijke aandacht nodig heeft vanwege het feit dat ik bijna altijd thuis ben!
    Hij raakt in de stress als ik uit zicht ben........is een 2e papegaai een optie? Heeft iemand ervaring met de bewuste keuze voor een 2e papegaai, niet omdat je dat graag wil, maar meer vanwege het natuurlijk gedrag!

    Ik heb heel veel moeite met mensen die klagen over papegaaien die bijten, speeltjes kapot maken, slopen of schreeuwen oid. Als je dat erg vindt denk ik dat je niet weet waar je aan begonnen bent!

    Hoop hier te vinden wat ik zoal zoek!

    Groetjes van Ilse en Fynnly


  • #2
    Hi Ilse, welkom hier.
    Ik heb zelf geen papegaai nog (wel een grasparkiet die ooit ook niet echt tam was, maar nu redelijk tam is en wat dingen kan op commando). Ik ben toen ook gaan zoeken. Er is een boekje op de markt, Gek van mijn vogel, dat was mijn eerste kennismaking met het trainen van vogels. Ook het boek Opvoeding van papegaaien vond ik erg goed.

    En ook ben ik onder andere uitgekomen op YouTube bij Birdtricks en Parrot Wizzard.
    Er zijn op YouTube een hoop anderen maar deze twee kanalen zijn wel heel erg goed, informatief en ze laten ook goed zien hoe alles in zijn werk gaat. Daar wordt veel gewerkt met target training waarbij de vogel een klein, dun stokje moet aanraken en dan beloond wordt. Ook wordt er aandacht besteedt aan gezonde groentehapjes maken.

    Verder heb ik ook cursussen gedaan bij o.a. de Tinley academie, waar je vogel mee genomen kan worden (zonder vogel was ik gelukkig ook welkom). Ook bij Stichting De Vrolijke papegaai kan je vogel mee en wordt er gewerkt aan probleemgedrag. Dat was echt een hele leuke dag en zeker een aanrader. ik heb geen papegaai maar kon met een adoptie papegaai van de Stichting aan de slag. En geteste en niet geteste papegaaien worden daar strikt gescheiden gehouden. Ook Stichting De Moderne papegaai heeft van deze middagen maar dan zonder eigen vogel.
    Bij diverse dierenwinkels kun je spulletjes kopen voor de training, een targetstokje, een (soft) clicker en allerlei leuke spelletjes met ringen en kleuren om samen te doen.



    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Comment


    • #3
      Hoi Tamararegina,

      Wat ontzettend goed dat je zoveel tijd besteed aan het inwinnen van informatie en probeert zoveel mogelijk ervaring op te doen vóór je aan een papegaai begint! Ik vind dat echt getuigen van ware dierenliefde
      Fynn vindt de clicker helemaal geweldig, hij vindt target een leuk spelletje waarmee hij ook nog eens wat extra beweging krijgt
      Ik heb hier thuis zooooo veel speelgoed voor hem met maar 1 doel......SLOPEN!
      Ik zoek altijd naar nieuwe dingen die ook betaalbaar zijn om hem bezig te houden, soms hele simpele dingen. Ben echt aan het denken te kijken of er animo voor is om via een webshopje goedkoop zelfgemaakt speelgoed te verkopen, want ik verbaas me soms wat die mensen er aan verdienen! En ik weet dat elke papegaai zijn eigen behoefte heeft en voorkeuren heeft! Mijne heeft fases, nu is hij gek op leer! Dus maak nu even speeltjes met wat meer leer! Hout blijft altijd leuk! Ben zelf schommels aan het maken, speelplaatsen, zitplaatsen, hutjes......je kan het niet gek genoeg doen bij een papegaai! Zo moeilijk mogelijk.....vriendin zegt altijd, doe je expres om hem te treiteren haha nee, hij moet werken voor zn favo kraaltje om te slopen!

      Ik heb al je tips opgeschreven en ga zo eens wat rondkijken! Ik denk dat ik hier echt wel mee verder kan!
      Bedankt voor alle info en ervaringen! En hoop dat je snel genoeg je eigen gaai mag krijgen!

      thankssss Ilse & Fynnly

      Comment


      • #4
        Hi Ilse, leuk dat je reageert op mijn berichtje! Heel veel plezier op YouTube, daar heb ik veel van geleerd.
        Enne..ik hoop dat ik voorlopig nog geen papegaai hoef te kopen want dat betekent dat mijn Chipie er nog gewoon is. Ik wil geen twee vogels, zeker niet als die zo in grootte verschillen. Dus voor nu kijk ik lekker rond. En ga volgende week naar Avifauna naar de PAKARA dag.
        Zo'n cursus is wel echt een aanrader hoor! Is niet overdreven duur en je spreekt ook weer andere mensen met papegaaien of mensen die er één willen aanschaffen.

        Groetjes, Tamara

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X