Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik kom dr even niet meer uit...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ik kom dr even niet meer uit...

    Ik zit op het moment echt even met de handen in het haar wat betreft Chester en Samba (groenvleugelara’s), en terwijl ik dit opschrijf denk ik misschien dat Chester en Samba misschien ook geen hoogte van mij krijgen.
    Ik denk dat dit puur komt door het gedrag wat ze nu vertonen wat ik niet begrijp.
    Sinds ze de buiten voličre hebben schreeuwen ze nogal behoorlijk en dan niet als ze buiten zitten, maar als ze binnen zitten. Het is me dus duidelijk dat ze liever buiten zitten als binnen logisch. Alleen met dit weer vraag ik me af of dit wel goed gaat. Even voorbeeld. Gisteren zaten ze buiten en het was nogal heel erg warm. Allebei zitten ze dan als een gek te hijgen, ik kijk dit een tijdje aan, sproei ze een keer, wat ze heerlijk vinden, maar het hijgen blijft. Samba die doorkrijgt dat het binnen toch veel beter uit te houden is als buiten gaat mooi binnen zetten, maar Chester blijft buiten. Dus die heb ik uiteindelijk naar binnen gedaan omdat ze me iets te kostbaar zijn en ik bang ben dat ie van de stok zou vallen. Dit gaat 10 minuten goed, waarna meneer toch echt de rest van de middag laat weten het hier niet mee eens te zijn. Ik vraag me hierbij dan af, doe ik ze te snel naar binnen? Of blijft hij echt buiten totdat hij omvalt van de hitte? Hoe doen anderen dit? Ze zitten bij ons in de volle zon zonder beschutting.
    Dan het volgende punt, Zodra ze buiten zijn lijken ze behalve het slopen niks anders te doen dan naar ons kijken. Natuurlijk prima, maar waarom? Aandacht door de kooi vinden ze heerlijk, kusjes geven, kletsen dansen en soms kroelen enz. Ook zodra we uit beeld zijn gaan ze weer (om aandacht?) schreeuwen, gelukkig houdt dit wel op na een minuut of wat.
    Wat ik dan ook regelmatig probeer is ze uit de kooi halen, maar ik heb geen idee wat ze hiervan vinden. Als ik ze eruit krijg zitten ze heel passief bij me, ze kijken wat schuchter om zich heen en gaan zeker niet bij me vandaan tenzij ik ze daartoe dwing. Wat ik dan probeer is ze bijvoorbeeld op de grond zetten, her en der wat nootjes neerleggen of proberen te spelen met bijvoorbeeld een balletje, maar dit vinden ze allemaal maar niks.
    Ik vraag me daarom af, vinden ze het wel leuk om überhaupt uit de kooi te komen, hoort die passiviteit een beetje bij de groenvleugel? Of zijn we gewoon in een cirkeltje terecht gekomen waarin het wat minder goed gaat. Waarbij mijn onzekerheid de vogels onzeker maakt?

    Een tijdje terug was ik nog bezig met het aanleren van het tuigje en dit ging best goed, totdat Chester vast zat in het tuigje. Ik heb toen een stapje terug gedaan, misschien dat ik daarbij de fout in ben gegaan? Maar dit trainen leek Chester toch wel leuk te vinden. Samba ook niet echt.
    Tussendoor vraag ik me even af of er meer mensen met groenvleugels zijn die een tuigje gebruiken, zo ja welke dan?

    En als laatste hoe kan ik ze laten weten dat wij en de buurt ook waarschijnlijk het schreeuwen niet zo kunnen waarderen. Uiteraard hoort het bij de vogel, dit snap ik heel goed, maar sommige momenten zoals ik hierboven al beschreef is het wel extreem. Wat ik zo ie zo doe is zorgen dat ik ze niet beloon als ze schreeuwen, dus ik ga er pas weer heen als ze stil zijn en het goede gedrag belonen. Wat ik daarnaast het beste kan doen weet ik niet precies omdat ze dus niet in de woonkamer zitten.
    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben zo?
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

  • #2
    Ik ben zelf qua ara's nog niet zolang ervaren en kan je niet zoveel meer advies geven mbt het schreeuwen dan wat je zelf al doet. Hopelijk is er iemand die daar ervaring mee heeft. Bij mij is in de kooi namelijk vaak de straf en dat werkt goed, maar daar heb jij in dit gevalt niets aan.

    Over het buiten zitten: Nikki, mijn blauwgele dame, wil eigenlijk altijd naar buiten. Maar als het zo warm is en ze zit te hijgen en met dr vleugels gespreid van de hitte haal ik haar naar binnen. Dit wil ze dan ook want die hitte vind ze niks, maar zodra ze binnen een beetje is afgekoeld lijkt ze dit weer vergeten te zijn en wil gelijk weer naar buiten!
    Ik snap hier ook weinig van aangezien ze zo slim zijn op veel vlakken, maar is dat bij Chester ook niet zo dan? Het is heet en hij gaat vrijwillig mee naar binnen, maar daar aangekomen bedenkt hij dat het buiten toch echt leuker is, alweer vergetend hoe heet het was?
    Nikki
    Fleur

    Zazu & Zoë (forpusjes)

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door arasevera
      8<
      Ik vraag me hierbij dan af, doe ik ze te snel naar binnen? Of blijft hij echt buiten totdat hij omvalt van de hitte? Hoe doen anderen dit? Ze zitten bij ons in de volle zon zonder beschutting.
      Ze zouden op zijn minst beschutting moeten hebben om zich af te schermen tegen de felle middagzon.
      Je zou een lattenwerk met daarboven een schaduwdoek kunnen aanbrengen, of nog beter, dek de voličre deels af met een goede stapel takken van wilg of beuk, of...
      Ze hebben dan beschitting en kunnen zich tegelijk bezighouden met het slopen van de takken. En een vogel die bezig is, hoor je niet.

      Probeer inventief te zijn met het aanreiken van nieuwe dingen. Dingen waarbij ze beloond worden voor de door hen geďnvesteerde energie of aandacht doen het hier bij mijn witkuif goed.
      Ik ben bv bij de groothandel van verpakkingswaren een hele doos van die postkokers gaan halen. Het is wat anders dan een wc-rolletje en met een wanddikte van 3 mm duurt het ook iets langer.
      Ik heb een wilgentak genomen en gaatjes geboord over de hele lengte. Ik steek dan in elk gaatje een zonnepit of cedernoot en schuif dan de koker erover en hang het geheel op.
      Die zonnepitten/cedernoten zijn natuurlijk onweerstaanbaar, maar ze moet er wel wat voor doen. Het duurt meer dan een week voor ze die allemaal heeft weten te veroveren.

      8<
      Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

      Comment


      • #4
        Bedankt voor jullie antwoorden!

        Inmiddels hebben beide vogels het door dat ze ook gewoon naar binnen kunnen als het warm is.

        Afschermen kan ik proberen, maar ik denk zelf dat het weinig zin heeft, aangezien de kooien maar klein zijn en de zon er dan onderdoor zou schijnen? Maar kan het proberen nog. Natuurlijk kunnen ze gewoon naar binnen waar het erg koel is (koelste van het hele huis)

        Ik probeer indd zoveel mogelijk vooral sloopmogelijkheden aan te bieden, er hangen dikke stokken in de kooien, en dit keer takken van een appelboom en bossen kleine wilgentakken. Dus wat dat betreft wel genoeg dacht ik.
        Nootjes enzo doe ik er op dit moment niet tussen, dat kan ik indd weer gaan proberen!
        Chester en Samba
        Yoda en Navy

        Comment


        • #5
          Mijn ara's, wel binnen, hebben ook periodes van schreeuwen om niks of zodra in even naar de keuken of boven loop,
          ik denk dat dat uitprobeer periodes zijn.
          De eerste periode dat ze dat hadden duurd me effe te lang en wist me ook even geen raad.
          Wat ik nooit voor was heb ik toen toch maar geprobeerd ..... een aparte plantenspuit en die op een straal gezet.
          Zodra ze gingen schreeuwen om niks hopla de straal erop, nou dat vonden ze helemaal niks, terwijl ze sproeien met hun douch plantenspuit lekker vinden.
          De buien zijn nu een stuk minder geworden, ze weten het dus heel goed.

          Natuurlijk mogen ze zich best laten horen maar er zit verschil in het soort schreeuwen en dat verschil laat ik ze terug merken, wat wel en wat niet.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

          Ken je papegaai

          sigpic

          Comment


          • #6
            Mijn ervaring met mijn vogels in deze warmte. Ze met rust laten en niet opjagen. Deze warmte kost al energie genoeg. En inderdaad een dak met platen of takken of doek maken. Hoewel doek vind ik minder geschikt omdat de warmte er gauw onder blijft hangen. Deel overkappen is vaak al genoeg zoeken zelf de schaduw wel op.

            Wat betreft het schreeuwen van de ara ben ik een leek. Wel denk ik dat wel eens aan de leeftijd kan liggen. Volgens mij hebben de ara's tijdens je tuigje en freeflight moment erg veel aandacht gehad en wellicht nu minder waardoor ze aandacht vragen. Bij kaketoes werkt dat vaak wel zo. Veel aandacht en daarna minder of geen aandacht reageren ze gigantisch op.

            Henk

            Comment


            • #7
              Schreeuwen van ara's

              De ara's kunnen echt een periode hebben van meer schreeuwen dan je wenselijk is. Ondanks dat Ozzie en Yndi hier in de huiskamer zitten kan ook die schreeuwperiode aanbreken en in dit geval merendeels door Ozzie. Het is inderdaad een periode waar je zelf niet vrolijk van wordt van de herrie die dan gemaakt wordt. In dit geval veroorzaakt door Ozzie die vermoedelijk in een broedse periode terecht is gekomen. Sinds we de nieuwe kooi/voliere in de kamer hebben staan is het geschreeuw een stuk afgenomen en voor onze oren een stuk aangenamer. Het schreeuwen kan je niet altijd negeren omdat het zo hard is en je ook nog buren hebt. We gaan dan ook met een plantenspuit aan de slag maar dat kan je niet echt een straf noemen want ze vinden het lekker, ongeacht hoe hard de straal is. Het enige is dat ze afgeleid zijn en het schreeuwen een tijdje ophoudt. Als ze uit de kooi zijn kunnen ze het beste hun eigen gang gaan. Ze wandelen samen door de kamer heen, of lopen naar buiten maar doen alles samen. Zodra we Yndi oppakken om te knuffelen of mee te spelen dan gaat Ozzie aardig te keer, hij vindt dat dus niet leuk, wil samen spelen. Als ze bij je zijn en je wilt een spelletjes of iets dergelijks doen zijn ze zeer passief. Gaan ze hun eigen gang, dan worden ze aktief, wat minder bij heel warm weer. Als ze eens de buitenvoliere ingaan dan zetten we er een parasol boven voor het creeeren van schaduw. Dan zitten ze je ook aan te kijken en zitten muisstil op de takken in de voliere. Zijn ze los buiten, hoe warm het dan ook is zijn ze ondernemender. Met een tuigje werken hebben we het niet zo op. Ooit een keer een vogel meegemaakt die zo in paniek raakte van een tuigje dat hij bijna in shock raakte ervan en dat wil je niet meemaken, dus voor ons geen tuigje meer.

              Groeten,
              Frank en Angelique

              Comment


              • #8
                Heel erg bedankt voor jullie reacties !

                Misschien zou ik dan toch ook de plantenspuit moeten proberen, dat is ook het enige wat ik kan bedenken wat zou kunnen werken tegen het schreeuwen. Natuurlijk vind ik het af en toe niet erg, maar soms is het echt te erg. Water vinden ze hier alleen op de nevelstand prettig, harde stralen vinden ze niks.

                Ik zal proberen om te kijken of ik wat schaduw voor ze kan creëren buiten met de hele warme dagen, gelukkig hebben ze allebei nu ook door dat ze ook naar binnen kunnen. Daar is het volgens mij het koelste van het hele huis dus dat is wel lekker

                Kwa gedrag ben ik er dus nog niet zo uit. Het is niet zo dat ik ze geen aandacht wil geven. Ze zijn erg passief als ze bij mij zitten. Te paaien voor een spelletje zijn ze dan niet echt. Misschien dat dit komt omdat ik het niet vaak genoeg doe waardoor ze bang zijn?, maar ja dit doe ik omdat ze er niks aan lijken te vinden.

                Het tuigje wil ik wel graag nog wel weer proberen.
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment


                • #9
                  Ik zou wel een andere plantenspuit gebruiken voor de "straf" dan de gewone die je gebruikt voor het douchen.
                  Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                  Comment


                  • #10
                    Hoihoi,

                    Bij ons zitten de ara's inmiddels ook veel buiten in de voliere. Als het heel warm is doen we ze ook naar binnen, wat ze meestal niet erg vinden.

                    Hier hebben ze juist dagen dat ze buiten erg veel schreeuwen en als nikswerkt gaan ze toch weer naar binnen. De binnenvoliere is nog in de garage dus met de deur dicht een stuk minder overlast voor de buren. Wat vaak wel helpt is met de tuinslang ze natspuiten ( natuurlijk alleen als het weer het toestaat) vaak als je de slang pakt stoppen ze al met schreeuwen want leuk vinden ze het niet. Plantenspuit douchen is leuk, met de tuinslang niet :-)

                    Als ze binnen zitten en erg schreeuwen wachten we altijd tot het schreeuwen over is voor we ze naar buiten doen, zodat ze niet leren oh als we schreeuwen mogen we naar buiten.

                    We hebben nog geen dak op de voliere, die komt nog wel voor meer schaduw, wel hebben we een dakplataan geplant die nu al wat schaduw geeft en hopelijk goed groeit zodat ze daar veel schaduw van hebben vanaf volgend jaar.

                    Ze vermaken zich meestal erg goed in de buitenvoliere, maar ik merk wel dat ze minder kabaal maken als wij zelf ook buiten zijn.... Ze hebben ons graag in de buurt :-)

                    Volgend jaar hebben we ook de binnenvoliere aan de buitenvoliere, dus dan kunnen ze zelf kiezen voor buiten of binnen. Voorlopig brengen we ze nog heen en weer :-)

                    Gr, Yolande
                    Diesel en Balou


                    x Harley en Izzy

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt voor alle reacties !

                      Ik ga inderdaad ook niet naar ze toe als ze schreeuwen, geef ze totaal geen aandacht en als het echt erg word loop ik van ze weg.

                      Gisteravond hebben chester en samba weer even lekker bij ons in huis gezeten en eigenlijk was het weer als vanouds. Erg leuk en ik hoop dat ik dit weer door kan zetten! :-)
                      Chester en Samba
                      Yoda en Navy

                      Comment


                      • #12
                        Helemaal leuk, go go go allemaal
                        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                        Ken je papegaai

                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Pfff mijn ingestoken energie lijkt me de laatste 2 dagen even tegen me te keren...
                          Heb nog meer takken en andere dingen opgehangen, zijn weer een paar keer uit de kooi geweest en het ging leuk Ze kwamen op eigen initiatief en lekker gekletst en gedanst enzo
                          maar nu....
                          Al 2 dagen schreeuwen ze bijna zonder pauze waarbij ze voor 6 uur smorgens al beginnen. behoorlijk frustrerend
                          Chester en Samba
                          Yoda en Navy

                          Comment


                          • #14
                            Ja willen nu de aandacht weer

                            Comment


                            • #15
                              Dat is wel heftig! Kun je het in het binnenhok niet donker maken zodat ze niet zo vroeg beginnen te schreeuwen? Wij hebben het donker tot om half negen automatisch het licht aan gaat en daarna doen we ook het gordijn open....
                              Diesel en Balou


                              x Harley en Izzy

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X