Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

Agapornis te dun

17 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,790 Bekeken
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Hallo!

Het valt mij op dat Ceilingbird toch wel aan de dunne kant is... Hij eet en drinkt wel goed, is levendig, en zijn ontlasting ziet er normaal uit.
Zelf heb ik helaas geen weegschaal, dus weet ik ook niet hoeveel hij nou eigenlijk te licht is.
Wel kan ik zijn volledige borstbeen voelen, en zie ik dat Koedie (mijn andere, jongere aga) toch wel behoorlijk wat dikker is, en eigenlijk net zo groot.
Heeft iemand tips mbt de voeding van Ceilingbird? Hij eet nu zaad+eivoer+ af en toe een stukje fruit en zo nu en dan wat trosgierst...
Pellets wil hij helaas niet hebben.


 
Geplaatst : 21 januari 2013 13:37
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

En met ''toch wel aan de dunne kant'' verwoord ik het vrij netjes... Eigenlijk is hij gewoon écht te mager.


 
Geplaatst : 21 januari 2013 13:48
riab
 riab
(@riab)
Berichten: 1574
Beroemd lid
 

als je vind dat hij te mager is, zou je toch wat meer energierijk voer moeten geven. In trosgierst zit niet veel voeding, heb je al eens geprobeerd om pellets te vermalen en hier een brei van te maken samen met lekkere vruchtensap ofzo?
gemalen pellets met wat gemengde notenpasta uit de reformwinkel.
eieromelet met gemalen pellets in palmolie gebakken.

toch maar eens een weegschaal aanschaffen, is echt onmisbaar met vogels.

Heel veel succes


 
Geplaatst : 21 januari 2013 14:30
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Hallo!

Ik heb nog nooit geprobeerd om het fijn te malen en te mengen met het een of het geen...
Haal vandaag meteen even een elektronische keukenweegschaal zodat ik hem kan wegen.
Je zegt dat je de gemalen pellets kan mengen met vruchtensap? Met wat voor sap zou dat zijn? Want het gewone supermarkt-sap uit pak lijkt me niet heel goed voor ze (ivm additieven), of zie ik dit verkeerd?


 
Geplaatst : 22 januari 2013 12:18
mariekex
(@mariekex)
Berichten: 354
Betrouwbaar lid
 

Je hebt fruitsappen die 'biologisch' zijn en waar geen toegevoegde additieve,suiker en dergelijke inzitten. 🙂
(wél even de ingrediënten controleren ;)) Wat je ook kan doen is banaan en appelsien (of ander fruit/groenten) even in de blender te steken zodat het een smootie word en daar even de pellets in laten weken 🙂


Paco & Sjaakie :senegal-papegaai:

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

 
Geplaatst : 22 januari 2013 12:44
(@Lejah)
Berichten: 1540
Beroemd lid
 

Waarom is pellets vermalen met vruchtensap energierijker dan gewoon pellets met fruit?
Is dat niet alleen een oplossing voor een gaaitje die slecht eet?
(gewoon vraag uit nieuwsgierigheid)


 
Geplaatst : 22 januari 2013 13:16
arnevw
(@arnevw)
Berichten: 785
Eervol lid
 

Je kan ook gewoon meer zonnebloem pitten aan zijn dieet toevoegen, deze bevatten veel vet. (namelijk 53g/100g)
Bij vogels die te dik zijn wordt er meestal gezegd om zonnebloempitten te mijden, in jou geval zou ik er nu een paar extra in zijn voederbakje doen.

Heb je je vogel ondertussen al gewogen?


Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen:(
-Je suis Charlie-

 
Geplaatst : 22 januari 2013 17:26
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Home sweet home!
Ik heb ondertussen de weegschaal in huis en de vogeltjes gewogen...
De jongere aga, Koedie, is 46 gram (9 a 10 weken), en Ceilingbird is 43 gram.
Heb inderdaad sinds gisteren wat extra zonnebloempitjes er bij gegooid, en daar schijnt Ceilingbird dankbaar gebruik van te maken...
Zal morgen ook even wat fruit door de blender doen en daar pellets doorheen doen 🙂 Is voor mij ook wel goed, die extra vitamientjes van een smoothie 😉
Zal nu eens in het BMI topic kijken, of ze toch wel in de juiste gewichtsklasse zitten.


 
Geplaatst : 22 januari 2013 21:32
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Pff... Het blijkt dat mijn vermoedens juist waren, en Ceilingbird inderdaad ondergwicht heeft.
Hij is zo'n 15 cm lang (gemeten vanaf de veertjes boven de snavel, tot het einde van de staartveren) en is dan met 43 gram behoorlijk te licht.
Morgen zal ik nog harder mijn best doen om hem ''vet te mesten''. Dit baart me toch wel zorgen namelijk


 
Geplaatst : 22 januari 2013 21:42
(@Lejah)
Berichten: 1540
Beroemd lid
 

Gemiddeld wegen roseicollies tussen de 50-65 gram Er zijn tegenwoordig steeds meer roseicollies die blijkbaar zo doorgefokt zijn om bepaalde kleuren/mutaties te creeeren dat het super lichtgewichtjes aan het worden zijn.


 
Geplaatst : 22 januari 2013 23:49
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Pff, dan mogen ze nog wel flink aankomen... Of eigenlijk Ceilingbird vooral. Koedie is nog jong, iets kleiner, en duidelijk voller dan CB...
Weet jij zo welke fruitsoorten goed zijn om vogels aan te laten komen? Dan gooi ik die morgen door de smoothie 🙂


 
Geplaatst : 22 januari 2013 23:53
riab
 riab
(@riab)
Berichten: 1574
Beroemd lid
 

de enige fruitsoort die wat meer cal heeft is de banaan, Maar weet je alles is goed.
Het gaat erom dat Ceilingbird het lekker vind.


 
Geplaatst : 23 januari 2013 00:20
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Ceilingbird is wat fruit aangaat nog in de leer, en zoals ik van de vorige eigenaresse van Koedie begreep is hij ook nog niet aan fruit gewend...
Dus morgen maak ik voor mezelf een smoothie met banaan, sinaasappel en appel, en dan krijgen de ventjes ook wat smoothie met pellets en zaadjes er overheen. En dan weeg ik ze gewoon dagelijks, hoewel ze me dat niet in dank afnemen. 🙂
Heel erg bedankt voor alle tips iedereen, hoop dat een aanvulling op het voer zorgt dat ze wat aankomen en dat het geen medische oorzaak heeft.
Mocht dit het probleem niet oplossen dan neem ik contact op met een VA. Die zitten hier helaas niet in de buurt, maar met de trein kom ik al een eind.


 
Geplaatst : 23 januari 2013 00:24
arnevw
(@arnevw)
Berichten: 785
Eervol lid
 

Ik denk dat je nog een oudere versie gebruikt van mijn calculator, je Agapornis heeft geen ondergewicht, maar is er wel dicht bij.

Je ziet dat hij zich net boven de ondegrens bevindt.
Voor de nieuwe BMI Calculator klik hier.


Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen:(
-Je suis Charlie-

 
Geplaatst : 23 januari 2013 15:43
Ceilingbird
(@Ceilingbird)
Berichten: 286
Betrouwbaar lid
Topic starter
 

Ah thanks!
Toch ziet hij er naar mijn mening wat te mager uit, dus het is een work in progressje...
Gisteren heb ik de gemengde notenpasta (duur spul joh!), gemengd met wat groot parkieten zaad. Gisteren leken ze het nog wel lekker te vinden.
Vandaag is echter een heel ander verhaal! Ik heb ze er vandaag nog niet bij zien zitten, en ook van mijn druiven-sinaasappel-bananen-pellet-zaad-acaii/appelsap-walnotenshake moeten ze niets hebben. Ze zijn er dusdanig ontevreden over dat ze nu heel ''zielig'' op de bodem van de kooi aan het scharrelen zijn, in de hoop dat ze nog leftovers van het restje snackstok kunnen vinden, van 2 dagen geleden.
Heb nog wat extra zaad over het notenmengsel en de shake gegooid, dus dat kunnen ze altijd pakken, ook als ze de 3-sterren-mixjes verder niets vinden.
Weten jullie misschien hoe ik ze toch kan laten wennen aan de smoothies en andere creaties?


 
Geplaatst : 24 januari 2013 18:54
Pagina 1 / 2
Deel:

Scroll naar boven