Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kooi zelf bouwen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kooi zelf bouwen

    Omdat ik op een schip woon en dat is van binnen niet rechthoekig zoals een huis, is een standaard papegaaienkooi niet echt een optie. Daarom wil ik een kooi op maat maken van RVS, aluminium of gepoedercoate stalen (om zinkvergiftiging te voorkomen) gaaspanelen met een maaswijdte van ongeveer 4 of 5 cm en een draaddikte van zo'n 4 mm.
    Maar ... waar haal ik die vandaan? Ik heb al uitgebreid op internet gezocht maar nog niets gevonden. Iemand een tip of (e-mail)adres?
    Last edited by Gerard; 07-02-20, 17:20.

  • #2
    Niet dat wij ze zelf hebben, maar zag bij Maxima Vida laatst dierenverblijf panelen op de website staan met zo'n grote maas wijdte. Dat zijn wel rechte panelen in vaste maten (1.80 hoog). Verder zo geen idee, of er ergens losse gepoedercoate panelen te krijgen zijn (ben ook wel benieuwd).

    Van RVS kan je evt kooien op maat laten maken, maar daar is de prijs vanzelfsprekend naar.

    Gr.
    Groetjes Kyra & Marjon
    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kyra en Marjon Bekijk Berichten
      Niet dat wij ze zelf hebben, maar zag bij Maxima Vida
      Wat een lekker snelle, reactie, zeg :-)

      laatst dierenverblijf panelen op de website staan met zo'n grote maas wijdte. Dat zijn wel rechte panelen in vaste maten (1.80 hoog). >
      Snel even gekeken maar deze gaaspanelen was ik elders ook al tegengekomen. Het probleem is, dat deze gaaspanelen in een buisframe zitten waardoor ze moeilijk pas te maken zijn. Je moet dan het gaas uit dat frame knippen of slijpen en ik denk dat ze niet gepoedercoat zijn maar geplastificeerd.

      Verder zo geen idee, of er ergens losse gepoedercoate panelen te krijgen zijn (ben ook wel benieuwd).
      Wel, blijf dit onderwerp volgen. Ik heb bewust voor deze formulering van het onderwerp gekozen, met "Kooi" als eerste trefwoord, waardoor makkelijk aandacht daarvoor wordt getrokken en andere kooi-gerelateerde zaken hier mogelijk ter sprake komen, dus, wie weet ...

      Van RVS
      Ik heb, realiseer me nu, die mogelijkheid vergeten te vermelde (maar inmiddels dat wel gedaan). Bij Thibo kan ik dat krijgen maar dan praat je over 50 euro per m2 en dan komt daar voor 4 m2 (ik wil een hooi maken van ongeveer 100 cm breed, 80 cm diep en 130 cm hoog) nog eens 75 euro verzendkosten bij.

      kan je evt kooien op maat laten maken, maar daar is de prijs vanzelfsprekend naar.
      .
      Yep. Aangezien ik best wel handig ben, bespaart zelf maken me (vaak) een hoop geld wat ik aan voor mij nuttiger zaken kan besteden (bij voorbeeld aan materiaalkosten) :-)
      Last edited by Gerard; 07-02-20, 17:22.

      Comment


      • #4
        Inmiddels 3 bedrijven kunnen traceren die RVS gaasmatten (2 x 1 meter) kunnen leveren met een maaswijdte van 40 mm en een draaddikte van 4 mm. "Almetaal" bleek het goedkoopst. 5 platen (10 m2) kosten (incl. btw en verzendkosten 518,00 euro. Er komen natuurlijk nog maximaal een paar tientjes bij voor hang- en sluitwerk, maar dan heb je het ook wel. Veel geld? Ach, de grootste kant en klare kooi bleek zo'n 1.250 euro te kosten en dan heb ik niet eens een kooi zoals ik precies wil.
        Enne ... voor het verschil kan ik aardig wat uurtjes knutselen ;-)

        Hopelijk hebben anderen ook wat aan deze info.

        Comment


        • #5
          Al weer enige tijd geleden, besloot ik om een ruimte in m'n logeerkamer, waar ik toch al wanden van betonplex (watervast verlijmd multiplex met een harde toplaag) had gemaakt met de bedoeling daar kastruimte te maken, te bestemmen voor rust- en nachtkooi. Ik had dan slechts RVS-gaas voor 2 deuren (58 cm breed) en een bodemrooster (116 x 124 cm) nodig en dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten (in plaats van bijna 520 euro was ik nu net geen 205 euro kwijt, voor 1 gaaspaneel van 125 x 250 cm). Die kooi is inmiddels klaar.

          Ik heb ook al een inklapbare en in hoogte verstelbare microfoonstandaard voor een prikkie te pakken gekregen. Daarop ga ik een flinke houten zitstok monteren, waarna die als trainingsstandaard kan dienen. Kortom, ik ben klaar voor een gaai.

          Maar ... laat ik nou toevallig vandaag in een afvalcontainer vlakbij, twee glazen douchecabinepanelen (samen 150 cm breed) zien. Dat bracht me op het idee om in m'n leefruimte (waar een klimboom e.d. gepland stond) een afscherming daarvan te maken. Leuker gezicht dan met tralies, terwijl ik dan ook niet altijd aanwezig hoef te zijn, zonder m'n gaai in z'n rustverblijf te moeten zetten. Komende week eens kijken wat ik hier van kan bakken.
          Last edited by Gerard; 11-09-20, 20:48.

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X