Meldingen
Alles wissen

Werkt je wachtwoord niet meer? Druk dan op wachtwoord vergeten.

Ervaar je technische problemen? help@papegaaienforum.nl

vraagje over extreem hard vasthouden vinger

19 Berichten
11 Gebruikers
0 Reactions
3,960 Bekeken
jimbo
(@jimbo)
Berichten: 28
Aanwezig lid
Topic starter
 

hallo
ik heb even een vraagje over mijn blauwgele ara
hij is 1 jaar oud en ik heb hem nu ongeveer anderhalve maand en ik kan er werkelijk alles mee doen maar nu wil hij steeds op zijn rug bij me komen liggen
hij komt dan helemaal schuin met zijn koppie en pakt eerst met zijn poot mijn hand en dan mijn duim of vinger om zichzelf om te draaien maar een maal op zijn rug laat hij niet meer los zowel met zijn poten als snavel pakt ie me stevig vast en met zijn snavel wat te stevig naar mijn zin zet zoveel kracht dat het gewoon pijn doet hoe kan ik hem dit het beste af leren ?
heb al met een wilgetak geprobeert dat ie zich daar mee vast houd maar nee hoor mijn vinger of duim is niet veilig ik dwing hem niet om op zijn rug te gaan dit wil hij zelf
verder geen problemen met hem aleen nog wat onwennig op zijn boom valt er nog wel eens af maar dat komt mischien omdat ie nog nooit op een boom had gezeten


 
Geplaatst : 3 februari 2010 13:07
(@Antonia68)
Berichten: 0
New lid Gast
 

Meestal helpt het wel als je duidelijk tijdig nee blijft zeggen of het spelletje even stoppen. Hij zal het snel door hebben.


 
Geplaatst : 3 februari 2010 13:51
rhadamantis
(@rhadamantis)
Berichten: 763
Eervol lid
 

Niet laten merken dat je pijn hebt, auw! roepen is voor de ara gewoon een manier om aandacht te krijgen, dat vindt hij dus leuk, dus daarmee versterk je het en zal hij nog meer bijten. Negeer de beet volledig, of stop met spelen zodra hij daarmee start. Dan zal hij wel door hebben dat hard bijten het einde betekend van het spelletje.


http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
Papegaaienpsychologie:
Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

 
Geplaatst : 3 februari 2010 17:17
Hombra
(@Hombra)
Berichten: 86
Waardevol lid
 

Hallo,

Ik heb ook een blauwgele ara met hetzelfde gedrag. Als je een pootje vraagt geeft hij dat en daarna ander pootje doet hij ook alleen meestal rolt hij dan op zijn rug en houdt je vingers vast en probeert zich dan een beetje op te trekken en pakt je vinger vast met zijn snavel eerst nog redelijk maar dan wordt hij steed gekker en gaat ook harder bijten. Geen vals gedrag maar een beetje te speels. Wij zeggen steeds nee en het wordt ook al wat minder vaak dat hij je vingers vast pakt. Ik weet anders ook niet wat ik verder kan doen.


Gr Lies :blauwgele-ara: Gizmo

 
Geplaatst : 7 februari 2010 19:50
jimbo
(@jimbo)
Berichten: 28
Aanwezig lid
Topic starter
 

bedankt voor de info

ok nou ik a het maar proberen met nee te zeggen en kijken wat er van komt
in ieder geval bedankt voor de reactie,s

grt vic


 
Geplaatst : 8 februari 2010 16:17
rhadamantis
(@rhadamantis)
Berichten: 763
Eervol lid
 

neen / ja werkt niet, een papegaai is geen hond. Honden zijn gehoorzaam, papegaaien moeten altijd een reden hebben om iets te doen (of juist niet).
zeg je neen, en hij doet het toch, zet hem dan in de time out doos. Na een tijd zal hij dan wel "neen" door hebben.

Geen drama maken als ze bijten: drama vinden ze GEWELDIG, niet doen dus. Geen AUW! roepen, niet wild beginnen zwaaien met de armen,....

Bijten negeren: bijt hij, dan is het spelen afgelopen. Draai je weg van hem en doe alsof hij niet bestaat.
is hij lief en zacht, meer aandacht geven.

Het probleem zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn, maar hij zal wel door hebben dat bijten het einde van de fun wil zeggen na een tijdje.


http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
Papegaaienpsychologie:
Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

 
Geplaatst : 8 februari 2010 16:29
jimbo
(@jimbo)
Berichten: 28
Aanwezig lid
Topic starter
 

rhadamantis;278607 wrote: neen / ja werkt niet, een papegaai is geen hond. Honden zijn gehoorzaam, papegaaien moeten altijd een reden hebben om iets te doen (of juist niet).
zeg je neen, en hij doet het toch, zet hem dan in de time out doos. Na een tijd zal hij dan wel "neen" door hebben.

Geen drama maken als ze bijten: drama vinden ze GEWELDIG, niet doen dus. Geen AUW! roepen, niet wild beginnen zwaaien met de armen,....

Bijten negeren: bijt hij, dan is het spelen afgelopen. Draai je weg van hem en doe alsof hij niet bestaat.
is hij lief en zacht, meer aandacht geven.

Het probleem zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn, maar hij zal wel door hebben dat bijten het einde van de fun wil zeggen na een tijdje.

ok een time out doos wat moet ik me daar bij voorstellen?
grt vic


 
Geplaatst : 8 februari 2010 16:39
meidoorn24
(@meidoorn24)
Berichten: 364
Betrouwbaar lid
 

jimbo;278609 wrote: ok een time out doos wat moet ik me daar bij voorstellen?
grt vic

kijk eens op www.koppiekrauw.com, daar vind je heel veel info op, en de time out kooi wordt uit voerig beschreven


Gevleugelde groeten van :edel-papegaai: Joepie :edelpapegaai-vrouw- Tica :agapornis: tweety :grijze-roodstaart-pen Coco
Gerrit Visser

 
Geplaatst : 8 februari 2010 22:05
(@Calamariz)
Berichten: 5
Actief lid
 

Bij mij heeft de volgende benadering geholpen.Vroeg mij eens af hoe papegaai achtige hun ongenoegen uitdrukken naar elkaar.Omdat ik voorheen 14 papegaaien en kaketoe's vrij in mijn woonkamer had zitten,kon ik dit goed bestuderen.Daarom gebruik ik nu geen mensen commando, om mijn ongenoegen uit te drukken, maar een uitdrukking in ''papegaaien taal''.Als een papegaai een andere papegaai bijt of wil bijten,haalt het slachtoffer met een korte luide kras(geluid)vergezelt,uit in de richting van het oog van de belager,zonder het te (willen)raken.Als mijn vogels mij al dan niet opzettelijk bezeren,maak ik met mijn duim en wijsvinger,de vorm na van een kromme snavel, en boots zo goed als ik kan dit geluid na, terwijl ik uithaal richting het oog met de twee vingers.Dit werkt ook goed bij papegaaien die een mens willen uit proberen.Ook bij honden werkt het als je honden taal gebruikt.Ontbloot maar eens je tanden en grom naar een hond.Als je dan in de buurt van een speeltje,of voer bent,zal de hond dit niet durven pakken.Wij staan hoger op de ladder van de evolutie,en kunnen dus makkelijker dieren signalen leren,dan dieren mensen signalen.Dieren gebruiken ook minder uitdrukkingen dan mensen.Dieren in de natuur of in gevangenschap,gebruiken geen time out box.Met alle respect,als er mensen succes mee hebben,vind ik dat prima.


 
Geplaatst : 8 februari 2010 22:30
 hvm
(@hvm)
Berichten: 3
New lid
 

Allereerst zou ik wel gewoon spelen blijven met je ara hoor, maar wanneer een ara zich via jou hand of vinger jou naar zich toe begint te trekken betekent dit in de meeste gevallen dat hij jou als zijn partner ziet, mischien doet hij ook wel voer opgeven.
ik hou wel een stelregel aan dat ik mijn ara's niet op mijn schouder neem daar zij dan op gelijke hoogte/hoger zitten dan wij en zij dan zeer dominant kunnen worden /bijten in gezicht /oren e.d
Verder zou ik gewoon heel veel aandacht blijven schenken aan hem/haar en mischien een partner erbij voor hem/haar .
Wanneer je het geslacht niet weet vraag je aan gendika of zij een monster zakje opsturen daar kan je dan een veer in doen van je ara en deze terugsturen en dan kijken ze via dna wat het geslacht is .
ik meen dat de kosten hiervoor ongeveer € 25 waren
groetn en s6
hvm


 
Geplaatst : 9 februari 2010 16:21
rhadamantis
(@rhadamantis)
Berichten: 763
Eervol lid
 

hvm;278663 wrote:
ik hou wel een stelregel aan dat ik mijn ara's niet op mijn schouder neem daar zij dan op gelijke hoogte/hoger zitten dan wij en zij dan zeer dominant kunnen worden /bijten in gezicht /oren e.d

Geen oude koeien uit de gracht halen, deze koe is al lang dood. Dominantie bestaat niet bij papegaaien.


http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
Papegaaienpsychologie:
Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

 
Geplaatst : 9 februari 2010 16:24
Henk Draaijer
(@Henk Draaijer)
Berichten: 2508
Edel lid
 

Niet laten merken dat je pijn hebt, auw!
Bijten negeren.

Dit lees ik wel vaker. Maar nu ken ik de de snavels van deze jongens ook. Kan me voorstellen dat als ze niet echt doorbijten dat dit nog wel lukt, maar goed doorbijten kunnen ze volgens mij ook en dan lijkt me dat toch geen optie.
Of ben ik nu te kleinzerig ??? Al die hechtingen daarna lijken me ook niet prettig he.

Overigens gaat dit alleen op voor Ara's dat negeren. Zo nee wil ik wel iemand uitdagen de vinger een keer aan mijn inca kaketoes te lenen. Ik ben dan benieuwd hoe lang het duurt voordat men Auw roep. Bij mij ligt het record op 1 seconde:)

Henk
www.mijnkaketoes.nl


 
Geplaatst : 10 februari 2010 08:36
Henk Draaijer
(@Henk Draaijer)
Berichten: 2508
Edel lid
 

Niet laten merken dat je pijn hebt, auw!
Bijten negeren.

Dit lees ik wel vaker. Maar nu ken ik de de snavels van deze jongens ook. Kan me voorstellen dat als ze niet echt doorbijten dat dit nog wel lukt, maar goed doorbijten kunnen ze volgens mij ook en dan lijkt me dat toch geen optie.
Of ben ik nu te kleinzerig ??? Al die hechtingen daarna lijken me ook niet prettig he.

Overigens gaat dit alleen op voor Ara's dat negeren. Zo nee wil ik wel iemand uitdagen de vinger een keer aan mijn inca kaketoes te lenen. Ik ben dan benieuwd hoe lang het duurt voordat men Auw roep. Bij mij ligt het record op 1 seconde:)

Henk
www.mijnkaketoes.nl


 
Geplaatst : 10 februari 2010 08:36
rhadamantis
(@rhadamantis)
Berichten: 763
Eervol lid
 

Het gaat erom dat je geen aandacht schenkt aan de beet, dat je het gedrag niet versterkt, ze er niet voor beloond, wat je wel doet met "Auw!" te roepen. Vaak gaan ze al spelend bijten steeds harder en harder, als je dat merkt, moet jij het spelletje overnemen en er voor zorgen dat zijn aandacht ergens anders naartoe gaat. negeren wil niet zeggen dat je ze hun zin moet laten doen, want dan is het inderdaad een spelletje pijngrens verleggen.

Wat ik soms doe als Vasco op zijn rug aan het spelen is terwijl hij mijn hand vastheeft en begint speels te bijten, is even met mijn andere hand zijn staartbeentje aanraken, daardoor is hij even afgeleid en stopt hij met bijten, zo vermijd ik dat hij steeds harder gaat bijten, en kan er rustig verder gespeeld worden zonder pijn.


http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
Papegaaienpsychologie:
Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

 
Geplaatst : 10 februari 2010 10:25
Henk Draaijer
(@Henk Draaijer)
Berichten: 2508
Edel lid
 

Ik zou hier wel eens graag de mening zien van mensen die al jaren met 'meerdere Ara's werken. Is dat nu zo wat allemaal beweerd wordt?
Of wordt er geredeneerd vanuit de ervaring van bijvoorbeeld 1 Ara die men in bezit heeft.

Ik heb zelf geen verstand van het gedrag van de Ara, Ik weet echter wel dat je deze theorieen maar niet zo standaard op kaketoes los kan laten. Dit omdat zelfs binnen 1 soort het heel verschillend kan werken.

Henk

www.mijnkaketoes.nl


 
Geplaatst : 11 februari 2010 21:05
Pagina 1 / 2
Deel:

Scroll naar boven