Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw hier en een vraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuw hier en een vraag

    Hallo, ik ben Midas en we spelen met de gedachte om een papegaai(achtige) aan te schaffen. Eén die tam is of we tam kunnen maken en die lekker bij ons wil zitten.

    Vogels die ons aanspreken, zijn halsbandparkieten en Caiques. De één omdat ze goed schijnen te praten en de andere omdat ze speels, actief en grappig zijn. Echter, we lezen op forums herhaaldelijk dat deze beide vogels niet de makkelijkste vogels zijn als je niet veel ervaring hebt met kromsnavels. En we hebben ook gehoord dat beide vogels meer dan gemiddeld veel tijd en aandacht vragen. De halsbandparkiet omdat hij niet zo makkelijk te trainen is en de Caique omdat hij érg eigenwijs is en zijn zin blijft doordrammen. Nu zijn we een werkend gezin met honden en katten. We begrijpen dat vogels net als andere huisdieren tijd nodig hebben en zijn bereid die aandacht en tijd erin te steken. Maar we begrijpen dat er een verschil is in de hoeveelheid tijd en aandacht die verschillende vogels nodig hebben. Na het lezen van berichten op ook dit forum, vragen we ons af of de halsbandparkiet en Caique wel in ons gezin zouden passen. Dus we willen toch eens advies vragen aan mensen met ervaring. Want het laatste dat we willen, is dat we na een jaar een ander thuis voor een verpeste vogel moeten zoeken.

    Van papegaaienwinkels en verkopers krijgen we naar ons idee niet echt eerlijk advies. We hebben het gevoel dat ze graag willen verkopen en in alles meepraten. Volgens hen zijn het allebei 'makkelijke vogels'.

    We kregen van iemand nog de tip dat de Senegal papegaai (Bonte Boertje) een veel makkelijkere vogel is voor in een gezin dan de andere twee. Die zou ook gesteld zijn op zijn rust in de kooi (in tegenstelling tot onze favorieten) en heel rustig van aard zijn. We hebben geen idee. Wat vinden jullie daar van? Onze ervaring reikt niet verder dan grasparkietjes en ooit lang geleden een valkparkiet die een naïeve miskoop was daar hij al volwassen was toen we hem kochten en blijkbaar in een volière met andere vogels was opgegroeid. Dat beest werd wel handtam, maar bleef ongekend veel (werkelijk de hele dag) en hard schreeuwen. Dát willen we niet meer. Die is uiteindelijk verhuisd naar een doof persoon. (Ja, echt. En gelukkig had die er nog járen plezier van.)

    Om te beginnen willen we één vogel. Juist ook om te leren trainen en tam maken. De vogel zou hier ivm aanwezigheid van honden en katten een groot deel van de dag in een kooi moeten kunnen zijn en een aantal keren per dag in een grote afgesloten ruimte los kunnen. Het meest fantastisch zou natuurlijk een grote vogel zijn die van de honden en katten niets te vrezen heeft (wat vinden we kaketoes mooi!), maar we hebben reeds begrepen dat deze vogels écht meer expertise vereisen en dat hebben we gewoon niet.

    Jullie zullen deze vraag wel heel vaak krijgen, maar ik hoop dat jullie er toch iets over kunnen zeggen dat ons verder helpt. Wij kennen de verschillen niet zo goed tussen kromsnavels en misschien hebben jullie een goede tip. We zien zó veel vogels in de opvang en wij willen niet ook zo'n overhaast besluit nemen waar de vogel uiteindelijk gewoon niet bij gebaat is.

    Alvast bedankt, Midas

  • #2
    Het blijft altijd lastig om aan te geven wat een lastige vogel is, want lastig wordt vaak bepaald door verwachtingen van de mens die dan wel of niet worden waar gemaakt.

    Men zegt vaak , we willen een ..... want die leert snel praten en daar reageerd dan iemand op die had verwacht dat de …… wel binnen 6 maanden zou praten en omdat dit niet gebeurde was het toch een vogel die niet snel leerde praten of totaal niet praat maar wel mooi floot.

    Men zegt vaak, we willen een …. want die kan je zo goed kunstjes leren en ja ook daar reageert weer iemand op de verwacht had dat vogel wel even binnen no time op rolschaatsen en een fiets zou rijden maar dat was na 6 maand nog niet zo dus.

    En bij de vogels is het denk ik net zo als bij de mens, de een heeft wel talent/aanleg ervoor en de andere niet.

    Mijn advies is dan ook stel niet teveel eisen aan de vogel verwacht niet teveel van de vogel en houd er rekening mee het is een vogel niet een speelapparaat wat je aan en uit kunt zetten.
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      je verhaal klopt in grote lijnen wel,je weet dus toch al wel wat
      idd is de bonte boer wat makkelijker voor een beginnend gezin,en deze doet niet onder tegenover een kat hoor,toen ik nog katten had waren de vogels toch de baas
      alleen is het met honden wel wat anders,dat moet je wel in de gaten houden,heb zelf een kleine hond en die is dol op de vogels en stoeit elke dag met een grijze roodstaart,en als er een kleine vogel eens op de grond geraakt gaat hij erbij kijken en dat gaat prima
      dat is even aftasten dus maar ik zou een grote hond zeker nooit alleen los laten met een vogel die los is,maar dat zou je denk ik ook niet doen
      als je een iets groter formaat vogel zou willen is een jardine ook erg leuk en heeft over het algemeen ook een wat rustiger karkter en kunnen goede praters zijn

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse
      Working...
      X