Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw en aanschaf eerste papegaai

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuw en aanschaf eerste papegaai

    Hallo, Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar wat meer informatie omtrent de aanschaf van mijn eerste papegaai. Ik woon ruim in een eengezinswoning met links en rechts buren en mijn gezin bestaat uit mijn partner en drie kinderen die ik om de 14 dagen in het weekend en vakanties zie. Verder nog een werkhond en twee tamme dwergpapegaaitjes.

    Ik ben op zoek naar een leuke papegaai en heb inmiddels al geruime tijd wat huiswerk gedaan. Inmiddels heb ik onderscheid kunnen maken tussen halsbandparkietjes, phyrrhura, bonte boertjes, Meyers en Caiques als actieve en grappige kleinere soorten en de Edelpapegaai (man) en grijze roodstaart als de grotere type gaai.

    Lang heb ik nagedacht over een Caique. Gewoon omdat ze zo ontzettend grappig en speels zijn. Echter ook wel een vogel waarbij de opvoeding zeer belangrijk is anders schijn je wel de klos te zijn.
    Ondanks zijn uitdagende karakter mis de Caique het vermogen om net als de grijze roodstaart woordjes te leren en zelfs de betekenis van woorden te begrijpen. Voor mij een fascinerend iets en een uitdaging om het je gaai te leren.
    Hierdoor ben ik mij meer gaan verdiepen in de grijze roodstaart. Na wat leeswerk ben ik naar Cors' papegaaien gegaan in Vlaardingen. Daar zaten heel wat jonge Grijze Roodstaarten en ook twee jonge Edelpapegaaien(man).

    Ik was eerlijk gezegd meteen verkocht door de prachtige kleuren en de rustige ogenschijnlijke uitstraling die zij hebben. Met 1 had ik direct leuk contact. De Edelpapegaai speelde met mijn vinger en hing letterlijk een beetje de clown uit.

    Thuis ben ik direct op internet informatie gaan zoeken over deze prachtige vogel. Eigenlijk alleen maar leuke verhalen en informatie met hier en daar een vogel die de hele boel bij elkaar krijst. Las inderdaad dat zij een behoorlijk stemgeluid hebben. Maar volgens mij heeft elke grote gaai dit en is er met de juiste aandacht en training veel te bereiken.

    Nu probeer ik alles op een rijtje te zetten en alle karakteristieke eigenschappen van genoemde papegaaien te relativeren. Welke papegaai past het beste in mijn situatie. Wat ik leuk zou vinden van een papegaai is een leuk leergierige vogel die mogelijk ook goed is voor andere gezinsleden. Ik snap dat er misschien een favoriet is maar op zijn minst een acceptatie naar andere buiten de persoon die de papegaai heeft gekozen en niet direct anderen aanvalt. Ik zou er zelf graag mee willen trainen. Ook heb ik inmiddels door dat elke papegaai leuke eigenschappen heeft maar geen enkele heeft alle eigenschappen. Dus praten, speels, mooie kleuren, niet eenkennig, intelligent. Of heb ik dat mis?
    Al lijkt mij de edelpapegaai volgens de verhalen aardig dicht in de buurt te komen.

    Momenteel neig ik richting de Edel. Twee weken terug was dit de grijze Roodstart en daarvoor de kleinere soorten. Het valt ook niet mee als je een huisdier moet kiezen voor 50 jaar lang.

    Mogelijk trekken jullie mij over de grens.


    Groet,

    Hans

  • #2
    Welkom

    Mooi is iets persoonlijks, daarmee kan niemand je helpen

    Praten is een heel leuke eigenschap, maar niet elke papegaai die erom bekend staat zal het ook doen.

    Een caique zou ik persoonlijk afraden in een huisgezin met (jonge) kinderen. Ze zijn erg leuk, maar staan
    er ook om bekend, dat mochten ze iemand uitkiezen die ze niet moeten, dit ook zo blijft, en dit kan zelfs
    zo eer gaan dat ze er alles aan doen bij diegene te komen en tot bloedens toe aanvallen.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
      Welkom

      Mooi is iets persoonlijks, daarmee kan niemand je helpen

      Praten is een heel leuke eigenschap, maar niet elke papegaai die erom bekend staat zal het ook doen.

      Een caique zou ik persoonlijk afraden in een huisgezin met (jonge) kinderen. Ze zijn erg leuk, maar staan
      er ook om bekend, dat mochten ze iemand uitkiezen die ze niet moeten, dit ook zo blijft, en dit kan zelfs
      zo eer gaan dat ze er alles aan doen bij diegene te komen en tot bloedens toe aanvallen.
      Ai.... 😯 thanks voor de tip

      Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Edel man zou beter zijn als de dominante pop, maar al met al is het de opvoeding die het 'm doet..
        Grijsjes ken ik als bijters... Maar ook dat vind ik een opvoedprobleem.

        Comment


        • #5
          Inmiddels een jonge Edelman. Thanks voor de tip.

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse
          Working...
          X