-->
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Rose kaketoe overleden 2 dagen na bezoek aan vogelarts

Nieuw hier!
    Leeftijd
    59

Rose kaketoe overleden 2 dagen na bezoek aan vogelarts

Ik ben nieuw hier op het forum. Heb eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om mijn verhaal op papier te zetten. Tot nu dan. Nergens kan ik met mijn horror story naartoe en de betrokken arts in kwestie geeft nul respons.
    Staat het verhaal niet bij het goede onderwerp dan hoor ik dat graag.
    Mijn man en ik hebben tientallen jaren ervaring met kaketoes en ara's. Op een gegeven moment, zo'n 10 jaar geleden, hebben wij de beslissing genomen ons gehele vogelbestand van de hand te doen aan een belgische vogelfanaat die daar wel van de grond kreeg wat ons hier na jaren debateren met de gemeente niet lukte: het opzetten van een supervoliere waar de vogels vrij konden vliegen. Dat gunden wij ze. We hebben ze nog terug gezien bij 'Man bijt hond' op de belgische zender en we wisten dat we er goed aan hadden gedaan. Onze molukken hadden het goed nu. Zo vrij als een vogeltje.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We kozen nog een keer voor 2 baby rosé kaketoes. Bedoeld voor in de huiskamer. Een mannetje vanuit Eindhoven. Een pop uit Breda. Ze groeiden voorspoedig op. Waren aan elkaar gehecht. Ze mochten gewoon uit de kooi maar het was ook onze beslissing ze niet te tam te maken.
    Tot op een dag, ze waren een krappe 3 jaar, het lot anders besliste. Het mannetje zat op de bodem. Direct onze arts gebeld die ons zei met spoed te komen. Helaas mocht het niet meer baten. Voor de vogel in de mand zat was hij al overleden.

Toen zat onze Pinkelflorrie alleen in haar villa. Een andere erbij plaatsen was geen optie. Dus om haar een goed leven te bezorgen ben ik flink met haar aan de gang gegaan. Het was een supermeid. Altijd vrolijk. Altijd actief. Kwam graag bij mij zitten (manlief was niet in trek bij haar) en ging ook gewoon zelf terug op stok in haar kooi als het bedtijd was. Ze had een speelkamer met scheepstouw en ze vermaakte zich prima met alle aandacht die ze kreeg.
    Een paar maanden geleden hoorden we een kraakje bij haar ademhaling en ik wist direct: schimmelinfectie. In Prinsenbeek hier vlakbij, wij wonen in Oudenbosch, zit een goede vogelarts die ons ook goed heeft leren kennen na onze kennismaking met PBFD. Dat is een triest verhaal op zich en dat laat ik ook maar achterwege. Het heeft ons wel heel wantrouwend gemaakt naar de dames en heren die zich vogelarts noemen. Je wilt niet weten wat wij daarmee hebben afgezien en nu weer dus.
    Na de constatering bij onze Pinkel aan haar ademhaling heb ik direct contact opgenomen met Prinsenbeek. Helaas was de va ernstig ziek en een aantal maanden niet beschikbaar (nog steeds afwezig overigens). Omdat we bekend zijn aldaar en ze weten dat we niet onbeslagen ten ijs komen kregen we medicatie voor Pinkelflorrie om haar schimmeltje te bestrijden.

Afgelopen weken hoorden we haar weer. Zelf scheen ze nergens last van te hebben. Was ook niet benauwd. Geen wippende staart. Zat strak in de veren. Ze klauterde dat het een lieve lust was en hing gillend van plezier in haar touwen.
    Opnieuw contact op proberen te nemen met Peter Bastiaansen in Prinsenbeek. Is helaas ernstig ziek want hij was nog steeds afwezig.
    Contact opgenomen met Bart Magnus in Roosendaal. Geen va. Wel heel kundig met vogels. Het lot was ons en onze Pinkel niet goedgezind: Bart was geopereerd aan een hernia en helaas niet aanwezig.
    Volgt een zoektocht naar een vogelarts. Je durft immers geen risico te lopen met zo'n kwetsbare vogel.

Ik kwam uit bij een vogelkliniek in Riel. Zag goede recensies. Maar had ik maar op mezelf vertrouwd. Het maken van een afspraak verliep moeizaam. Geprobeerd via telefoon, whatsapp, e-mail. Na 3 dagen werd ik teruggebeld en maakten we een afspraak voor 29 september in de avond.
    Tot de avond van te voren heb ik geaarzeld om af te bellen. Helaas heb ik dit niet gedaan. Kon ik de tijd maar terugdraaien.
    Pinkelflorrie stapte in haar kattenmand en heeft heel onderweg dansend meegemaakt. Wist zij veel wat er ging gebeuren.
    In de wachtkamer aldaar meldden zich nog meer vogelliefhebbers. Ze noemden onze vogel: een leuke clown..omdat ze zo gezellig bleef in haar hokje.
    We gingen naar binnen. Het ging allemaal zo snel. Er werd een spuitje klaar gelegd (waarvan ik nog steeds niet weet wat erin zat) en een injectienaald om bloed af te nemen. Het enige wat ik heb kunnen zeggen dat ik dacht aan een schimmelinfectie. Toen was de mand al open en had ze onze Pinkel al op zijn rug in een handdoek liggen. Injectie erin en bloed eruit. Zeer vakkundig leek het. Dat zeker. Alleen was dit niet zo de bedoeling geweest bij onze meid. Ik had zelf het deurtje open willen doen. Haar zelf op mijn hand willen laten stappen. Dan voorzichtig het handdoekje erover om haar te pakken. Zo doe ik het altijd.
    Maar oké. Het was al gebeurd voor ik het in de gaten had.
    Ondertussen had ze de longen beluisterd en ze beaamde de schimmelinfectie. Bloed was onderzocht en ze zag verontrustende leverwaardes. Dat is het enige dat we weten. Voor we het in de gaten hadden stonden we buiten met een zak pellets en 3 soorten medicatie. En een zeer stille vogel in de mand.
    Onderweg hoorden we haar niet meer en heb ik de hele tijd achterstevoren gezeten om in haar mand te kijken.

Helaas moest het ergste nog komen.
    Je volgt de adviezen van de dokter op. Pinkel mocht 48 uur niets van haar eigen zaad maar moest aan de pellets. Ze was te zwaar. Dat ga ik niet bestrijden. Of ze er ooit last van heeft gehad...zeker niet.
    Tegelijkertijd moest ze medicatie in haar water. Keurig afgemeten heb ik dat in haar bakje gedaan.
    De volgend ochtend had ze nog niks gegeten of gedronken. Ik heb haar voor ons dagelijks bakje koffie op schoot genomen zoals altijd. Heb de pellets in mootjes gedaan voor haar en haar slokjes uit het gifwater laten drinken. Binnen enkel seconden begon ze te braken. Alles er ook weer uit.
    Pinkelflorrie ging direct na het braken uit zichzelf terug in de kooi. Iets wat ze eigenlijk nooit doet. De dokter gebeld. Moest voor spoed de semafoon bellen. Gedaan.
    Duurde lang voor ze terugbelde. Advies: gewoon water erin. Medicatie weg. En haar eigen zaadjes terug. Waarschijnlijk was ze te slap omdat ze niet gegeten had zei de arts. Morgen gewoon opnieuw beginnen met de kuur.

Pinkel kwam gelijk naar haar bakje en ging kiemzaadjes eten. Ze was niet haar eigen zelf. Maar ze at in ieder geval weer.
    Toen ging ik er nog vanuit dat ze de medicatie nodig had om beter te worden.
    Toen ik de volgende ochtend thuiskwam hoorde ik haar al herrie maken toen ik de deur open draaide. Ze was altijd zo enthousiast als ze mijn auto zag stoppen. Ik was zo opgelucht om haar weer zo te horen.
    Toen beging ik die fatale fout waardoor ik de rest van mijn leven blijf denken mijn moppie vermoord te hebben: ik maakte haar medicatiewater weer. Deze keer namen we geen koffie maar thee met honing. Vond ze ook lekker. Een paar lepeltjes heeft ze opgedronken vermengd met het medicatiewater. Ze begon binnen een minuut weer te braken. Ze werd heel ziek. Kon niet meer op haar pootjes staan. Nog heel lang probeerde ze op mijn schouder te blijven zitten. Ze had niet meer de kracht om over te stappen op mijn hand. Ze ging met haar snavel open zitten. Begon steeds helemaal te trillen. Uiteraard weer semafoon gebeld. Duurde 3 uur voordat ik werd teruggebeld. Semafoon....spoed??
    Ondertussen had ik Pinkel op mijn schoot liggen als een baby bij een warme kruik. In de armen van het vrouwtje dat zo van haar hield. En zij van mij. Ik heb haar vermoord met die troep van de dokter.
    Om 10 over 10 's avonds ademde ze voor de laatste keer reutelend en stierf ze in mijn handen. Zo zonde. Zo niet nodig. Was ik maar nooit met haar naar de dokter gegaan dan had ze nou haar dierendag meegemaakt en waren wij hier niet totaal in shock en ziek van verdriet.

Volgens de arts was Pinkel al een ernstig zieke vogel??? En zou alles versneld zijn door de reis, de stress van het onderzoek etc.
    Ik heb haar laten weten dat mijn moppie is overleden na een afschuwelijke doodsstrijd. Ze heeft het bericht gelezen maar geen enkele reactie gegeven. Dat doet pijn. Ik heb mijn beestje toevertrouwd aan iemand die geen enkel compassie had met haar noch met ons.
    Het gemis hier is gigantisch en ik blijf mezelf continue afvragen 'wat als' enz enz . Gekmakend. Onomkeerbaar.
    Pinkelflorrie is er niet meer en de arts interesseert het geen ene moer.

Super Beheerder
    Winnaar van de 2e fotowedstrijd met de volgende foto:

dijkkamp's Avatar
    Leeftijd
    60
    Het is reeds erg laat en zal er nog verder op terug komen maar eerst een paar vragen.

Is er op de overleden man sectie verricht?

Op wiens voorschrift is de medicatie voor de schimmel infectie gegeven en wie had deze diagnose gesteld?( in Prinsenbeek)

Wie was de arts in de vogelkliniek in Riel?(naam)

Is/zal er sectie verricht worden op Pinkel?
    ik weet niet alles maar doe mijn best

Nieuw hier!
    Leeftijd
    59
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
    Het is reeds erg laat en zal er nog verder op terug komen maar eerst een paar vragen.

Is er op de overleden man sectie verricht?

Op wiens voorschrift is de medicatie voor de schimmel infectie gegeven en wie had deze diagnose gesteld?( in Prinsenbeek)

Wie was de arts in de vogelkliniek in Riel?(naam)

Is/zal er sectie verricht worden op Pinkel?
    De man is bekeken ja. Is overleden aan een hartstilstand.. Voorafgegaan door ritmestoornis. Was binnen paar minuten weg.

In Prinsenbeek zat destijds een vrouwelijke arts die nauw samenwerkte met Peter Bastiaansen. Zij dus. En ze had echt gelijk hoor. Zoveel weet ik er zelf ook nog wel van.
    Een bevriende dierenarts met veel interesse in vogels die altijd bij mijn paarden komt heeft Pinkel vaak gezien. Deze had het ook gehoord. Dus die diagnose klopte.

De dierenarts in Riel is Hedwig van der Horst. Ik twijfel niet aan haar bevindingen mbt schimmelinfectie noch met de bloeduitslag. Ook niet aan haar vakkundigheid. Wel zeker aan haar nacontrole. Voor mijn gevoel heeft er iets in de medicatie (injectie, druppels) gezeten waar mijn vogel niet tegen kon.
    Dat ze ernstig ziek was klopt gewoon niet met de vogel die wij hier kenden. Ze was een zeer happy bird.

Nee Pinkelflorrie is intact begraven. Mijn hart bloed en ik kan hier niet zakelijk mee omgaan. Vandaar de beslissing. Tis vandaag een week geleden en ik blijf maar malen in mijn hoofd. Ze was mijn maatje.

Nieuw hier!
    Leeftijd
    59
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pinkeltje Bekijk Berichten
    De man is bekeken ja. Is overleden aan een hartstilstand.. Voorafgegaan door ritmestoornis. Was binnen paar minuten weg.

In Prinsenbeek zat destijds een vrouwelijke arts die nauw samenwerkte met Peter Bastiaansen. Zij dus. En ze had echt gelijk hoor. Zoveel weet ik er zelf ook nog wel van.
    Een bevriende dierenarts met veel interesse in vogels die altijd bij mijn paarden komt heeft Pinkel vaak gezien. Deze had het ook gehoord. Dus die diagnose klopte.

De dierenarts in Riel is Hedwig van der Horst. Ik twijfel niet aan haar bevindingen mbt schimmelinfectie noch met de bloeduitslag. Ook niet aan haar vakkundigheid. Wel zeker aan haar nacontrole. Voor mijn gevoel heeft er iets in de medicatie (injectie, druppels) gezeten waar mijn vogel niet tegen kon.
    Dat ze ernstig ziek was klopt gewoon niet met de vogel die wij hier kenden. Ze was een zeer happy bird.

Nee Pinkelflorrie is intact begraven. Mijn hart bloed en ik kan hier niet zakelijk mee omgaan. Vandaar de beslissing. Tis vandaag een week geleden en ik blijf maar malen in mijn hoofd. Ze was mijn maatje.
    De man is overigens al ruim 6 jaar dood hoor.

Papegaaienforum Wizard Antonia 1968's Avatar
    Leeftijd
    49
    Tja, een heel nare situatie.

Maar zeker als er twijfel is over het handelen van de arts, had ik de vogel laten onderzoeken.

Ook lees ik dingen als koffie/thee om medicatie naar binnen te krijgen.
    Weet je als ervaren papegaaienhouder niet dat vooral koffie zeer giftig is ??
    Als je dat mengt met een medicijn, dat ergens ook niet de meest softe stoffen bevat...

Moeilijke kwestie, en als je de vogel al zonder te overdenken hebt begraven, kan er niet gewezen worden.

Sterkte ..
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Oscar Remy Bamboe Tinka

Ken je papegaai

Nieuw hier!
    Leeftijd
    59
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
    Tja, een heel nare situatie.

Maar zeker als er twijfel is over het handelen van de arts, had ik de vogel laten onderzoeken.

Ook lees ik dingen als koffie/thee om medicatie naar binnen te krijgen.
    Weet je als ervaren papegaaienhouder niet dat vooral koffie zeer giftig is ??
    Als je dat mengt met een medicijn, dat ergens ook niet de meest softe stoffen bevat...

Moeilijke kwestie, en als je de vogel al zonder te overdenken hebt begraven, kan er niet gewezen worden.

Sterkte ..

De thee was slappe kamille met honing. De koffie voor haar bestond uit een minuscuul puntje van de capuccinopoeder van pot buisman. Rest water. Zit wel wat suiker in maar bij een theelepel die ze in totaal dronk is dat te verwaarlozen. Tis niet zo dat ze een hele kop leegdronk hé...het was meer het idee dat ze dacht samen gezellig met vrouwtje mee te doen. Ze hield zo van die momenten. Mijn eigen va wist al jaren dat ik dit deed en vond het zo'n te verwaarlozen hoeveelheid en mengsel dat dit hier niks mee te maken heeft of kan hebben. Ze is in haar veel te korte leventje ook nog geen dagje ziek geweest.
    Ik wil ook helemaal niet wijzen zoals je dat noemt. Had wel van de arts verwacht een eventuele verklaring te vinden voor deze plotselinge dood van mijn maatje. Nou blijf ik maar malen en denken dat ik haar vergiftigd heb met de combinatie van enrox, funitrax en metacam.
    Dat lijkt me ook het meest voor de hand te liggen. Immers gebeurde het 2 maal direct na het spul te hebben toegediend. De eerste keer heeft ze voldoende gebraakt en was het meeste eruit. De tweede keer kwam er minder terug en volgens mij is dat funest geweest.
    Achteraf bezien was het logisch geweest eerst te achterhalen of Pinkel niet allergisch was voor een van de toegediende stoffen...maar omdat ik vertrouwde op de dokter heb ik daar toen niet eens bij stil gestaan. Zei opperde immers dat het kwam omdat de vogel een lege maag had. Daar geloofde ik in. Anders had ik haarniet voor de tweede keer van het mengsel laten drinken.
    Van de arts verwachte ik een verstandelijk beredeneerde reactie. Maar zij geeft taal nog teken. Nog niet eens een meelevend berichtje. Dat zegt mij wel wat.
    Of ben ik hier gek als ik het niet tof vind dat ze gewoon niet thuis geeft.

Leeftijd
    49
    Dat laatste ben ik het zeker mee eens, ze had je wel een belletje mogen/moeten geven.

Of je vogel allergisch is voor iets, weet je meestal pas na gebruik.

Wat ik mij afvraag, wat kreeg je naast de antischimmel en waarom de Metacam ?

Ken je papegaai

Nieuw hier!
    Leeftijd
    59
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
    Dat laatste ben ik het zeker mee eens, ze had je wel een belletje mogen/moeten geven.

Of je vogel allergisch is voor iets, weet je meestal pas na gebruik.

Wat ik mij afvraag, wat kreeg je naast de antischimmel en waarom de Metacam ?

Geen idee voor de metacam. Ik tast volledig in het duister. Het was daar druk, druk en ze handelde alles vakkundig en zeer routinematig af. Kregen geen kans om ons verhaal te doen, geen kans om onze vogel na onderzoek te bekijken of om haar even op der gemak te stellen. Noch om een vraag te stellen. De injectie die erin gegaan is...ook daarvan is mijn vraag met wat daarin zat tot op heden niet beantwoord. Naast de antischimmel kreeg ik een flesje enrox mee. Toe te dienen 0,2 ml in 100 ml water. Waartoe dat diende...tja. In ieder geval heeft het niet voor verbetering gezorgd. Het is bijna een week geleden dat ze stierf en ik heb al een week geen hap meer door mijn keel kunnen krijgen. Voortdurend in tranen. Ik heb haar met de beste bedoeling afgeleverd bij een vogelarts waarbij ik nu het idee heb dat het haar niks interesseert hoe het met jou of het dier gaat. Mijn eigen va zou ongetwijfeld na mijn eerste melding over het braken direct in zijn auto zijn gestapt om haar hier thuis te bekijken. Dat heeft ze niet eens geopperd. Toen ze eindelijk terugbelde en ik zei dat de vogel doodziek was kwam ze enkel met de mededeling dat ik maar druivensuiker moest gaan halen omdat ze slapjes zou zijn vanwege daling van de suikerspiegel. Als ze weer transporteerbaar was moest ik haar maar brengen voor opname. Dan zou de medicatie erin gaan via kropnaald. Eigenlijk handelde ze het gesprek zo af dat het was afgedaan voor haar.
    Het nadeel met vogels is dat je niet ff naar een andere arts kunt uitwijken. Anders had ik dat direct gedaan. Voel me volledig in de kou staan met mijn verdriet hier.
    Routinematig handelen kan zeker tot de dood leiden bij zoiets kwetsbaars.

Leeftijd
    49
    Ik hoop dat je vragen uiteindelijk door de arts worden beantwoord.

Hier een link met pbf bestand met uitgebreide info over de Enrox

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...00SgTBPgZFl-c6

Funitrax zegt me niks en kan het ook niet vinden.

Het gebruik van Metacam kan ik niet helemaal vatten.

Er zijn mensen die helemaal weg zijn van deze arts, maar ken ook verhalen waar ik mijn vraagtekens bij zet.
    Ik kan er niet over oordelen, ken haar niet persoonlijk.

Ken je papegaai

Gelijkwaardige Onderwerpen

1. Rosé kaketoe
    Door Helga in forum Kaketoe's
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 21-02-16, 19:13
  2. vogelarts bezoek.
    Door ellen68 in forum Papegaaien Algemeen
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 08-08-13, 12:55
  3. rose kaketoe 6 week en 3 dagen hoeveel voeding!!!!
    Door muisje in forum Rose kaketoe
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 08-04-13, 10:54
  4. Rose Kaketoe
    Door ramonbruining in forum Kaketoe foto’s
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 27-01-12, 12:45
  5. Rose kaketoe
    Door Bart020 in forum Gedrag Kaketoe
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 18-01-10, 05:23

Forum Rechten