Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogel APK?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vogel APK?

    Vandaag zijn we met Chica naar de Vogelarts in Drachten geweest, voor een jaarlijkse controle en we hebben een bloedje laten afnemen voor Gendika.
    Omdat Kaketoes al bekend staan als verenplukkers/automutilanten durfde ik het niet aan om zelf veren uit de borst te trekken. Straks irriteert het haar zo dat ze er mee verder gaat prutsen.

    Tot nu toe is ze goed door de keuring gekomen, niet te dun of te dik, mooi in de veren en de VA heeft ook even haar nageltjes gebrand.
    Ik knip haar vleugels altijd zelf, maar wilde graag weten of we dat goed doen, mag zelfs ietsje korter verder had ik precies de goede veren gedaan gelukkig.

    Het bloedje is alleen voor geslachtsbepaling, getest op ziektes was ze al toen we haar ophaalden bij Lorre & Co.
    Ben heel benieuwd of het straks inderdaad een popje is. Ik neem aan dat het handige info is voor als er wel een tweede gaaitje bijkomt, zelfs als dit een ander soort is?

    Gaan hier meer mensen voor een vogel APK of alleen als er problemen zijn?

    Groetjes, Ingrid

  • #2
    Als het goed is kan je bij witte kaketoes aan de ogen zien of het een popje of kereltje is.
    Zwart is een kereltje en donker bruin een popje
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Vind ik lastig te zien hoor hihi
      Dan zou ik zeggen donkerbruin, als de zon er goed op valt tenminste
      Maar ik las ergens dat je het pas goed kunt zien als ze volwassen zijn?
      Ze wordt bijna 2 maar ik weet niet wanneer je een Ducorps volwassen kan noemen?

      Lijkt me in elk geval fijn om zekerheid te hebben, ook met het oog op eventuele tweede gaai

      Comment


      • #4
        Hahaha, zo moeilijk is dat niet hoor, zwarte oogjes zijn ook echt zwart ;-)
        Als jij bruin ziet ga ik voor een popje
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

        Ken je papegaai

        sigpic

        Comment


        • #5
          oogkleur

          bij kaketoes kan je idd zien of het een popje of een mannetje is aan de oogkleur, maar die is maar definitief rond 3 jaar. Hiervoor zijn de oogjes sowieso zwart. Wie eerder zekerheid wil kan dus beter dna onderzoek laten doen

          Comment


          • #6
            Daarom hebben we dus een bloedje laten prikken, heb op internet gelezen dat zelfs ervaren kwekers zich soms hebben vergist en dan een blok vol eieren hebben
            Heb Chica gelijk gewogen toen we terug kwamen, als referentiepunt, omdat de VA vond dat ze precies goed was.
            360 gram weegt ze nu.

            Comment


            • #7
              apk

              Ben benieuwd naar de uitslag!

              Comment


              • #8
                Kreeg vandaag de uitslag per tel, certificaat komt per post, het is inderdaad een meisje
                Ben blij dat we het nu zeker weten voor de rest van haar leven, dan schrikken we niet zo als ze ooit een ei legt LOL

                Comment


                • #9
                  Ik wist 't ik wist 't

                  Gefeliciteerd met je meisje
                  Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                  Ken je papegaai

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Dankjewel

                    Comment


                    • #11
                      Vergeet het verhaal van de ogen bij JONGE kaketoes . Ik zal u de kost geven hoeveel mensen zich hier in vergist hebben. Als ze ouder zijn is het wel te zien. Hoewel nog geen eens bij alle kaketoes. Dus een boed of veren test ( liever bloed) is nog altijd de betrouwbaarste methode.

                      Veel succes en plezier met je vogel.

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Dankjewel Henk
                        Denk dat het ook niet helpt dat op sommige websites staat dat de Ducorps popjes roodbruine ogen hebben (zoals bij de Rose) en de mannetjes zwartbruine ogen, terwijl de meeste sites zeggen mannetjes zwart, vrouwtjes bruin

                        Nu is het tenminste zeker voor de rest van haar leven.

                        Comment


                        • #13
                          Gefeliciteerd met jullie meisje.

                          Comment


                          • #14
                            Dankjewel

                            Comment


                            • #15
                              Ook Coco voor de APK

                              Vandaag moest 1 van onze katten voor een gebitssanering bij dezelfde praktijk als onze VA zit, hebben we gelijk Coco meegenomen voor APK, ringnummer gecontroleerd, bloed voor vier testen laten prikken en voor DNA, zijn stiletto's zijn ingekort en 1 veer stak uit zijn vleugel, die is nu ook ingekort en hij is gechipt!

                              Zo op het oog vond de VA hem er goed uitzien, maar we willen toch graag zekerheid, ook al is het misschien mosterd na de maaltijd nu ze al in 1 ruimte verblijven...

                              Viel me op dat bij Chica niet getest is op kliermaag... iets?
                              Komt het weinig voor bij Ducorps kaketoes of is dat iets wat we toch beter kunnen laten nakijken???

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X