Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een vriendje voor mijn bonte boer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Een vriendje voor mijn bonte boer.

    Hallo allemaal,

    ik heb een bonte boer (mannetje) genaamd Joop.
    Joop is een natuurbroed papegaai (dus ik hoop redelijk sociaal) van nu 5 maanden oud.
    Toen ik Joop heb gekocht wist ik al dat ik na verloop van tijd een maatje voor hem wilde.
    Inmiddels is Joop handtam en hanteerbaar geworden. Hij zit graag op z'n klimboom of in z'n kooi te spelen (versnipperen is erg leuk van boerenkool tot wc rol). Of hij zit bij mij op schoot.
    toch lijkt het me niet leuk voor hem om voor altijd alleen te zijn dus ik wil me meer oriënteren op een vriendje. Ook ivm partner gedrag in de toekomst. Dit vertoond hij nu niet maar ik ben hier bedacht op dat dit mogelijk ooit komt als hij alleen blijft.
    Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben zodat ik meer op weg geholpen wordt..

    * doe je iedere papegaai plezier met een vriendje? Ik denk van wel?
    * wanneer is het verstandig om het vriendje te introduceren? Nu of als Joop wat ouder is? Ivm pubertijd en volwassen worden.
    * wat is een geschikte leeftijd voor het komende vriendje? Is het erg als deze (veel) ouder is of is een papegaai van zijn eigen leeftijd het beste?
    * Joop is een bonte boer mannetje. Doe ik er het beste aan om hem te koppelen aan een andere bonte boer en moet dit dan een vrouwtje zijn?
    ik hou zelf van de kleinere soorten papegaaien, ben zelf beginnend papegaai houder
    ik hoef geen nestje, maar zou het fijn voor hem vinden als hij interactie en sociaal contact heeft.
    * is een aparte kooi verstandig of juist samen zetten? Hoe vaak gaat zoiets eigenlijk goed, samen in een kooi?

    Alle tips zijn van harte welkom!

  • #2
    Hallo FON,

    ik heb sinds enkele maanden zelf ook een bonte boer (ik vind Senegal Papegaai iets beter klinken) en heb heel veel research gedaan, ik zal proberen te vertellen wat ik weet, en hopelijk verbeteren anderen mij waar nodig!

    papegaaien zijn soms net mensen, net zoals niet elk mens goed met elkaar overweg kan zo is dat ook bij papegaaien. Het kan dus heel goed zijn dat Joop helemaal niet blij is met een andere papegaai, ongeacht of deze van dezelfde soort is of niet. Dus je moet alleen een andere papegaai erbij nemen als je het voor jezelf doet. Als je genoeg aandscht aan Joop schenkt maakt het hem helemaal niet uit dat hij alleen is!

    als je besluit toch een maatje erbij te zoeken dan is het belangrijk dat je ze langzaam aan elkaar laat wennen, papegaaien kennen territorium gedrag, dus je kan ze niet zomaar bij elkaar zetten en hopen dat het goed gaat! Na verloop van tijd kun je ze eerst onder toezicht samen laten, en als dat goed gaat langzaam uitbreiden naar altijd. Wel is het handig om ze dan samen te zetten in een nieuwe kooi, zodat ze geen van tweeen territorium kunnen claimen.

    wat ik begrepen heb is dat het niets uit maakt of je mannetjes of vrouwtjes bij elkaar zet, als het klikt klikt het. ook leeftijd doet er niet toe, mits je de vogels goed begeleid.

    zelf heb ik in Juli een Senegal gekocht die toen drie maanden oud was, een schat van een vogel genaamd Kaya. afgelopen maandag kwam ik in de dierenwinkel een mannetje tegen die drie jaar oud was, behoorlijk gestressed maar wel redelijk tam, ik heb besloten hem mee naar huis te nemen.

    Kaya wilde meteen het hare ervan weten en was absoluut niet te stoppen in het opzoeken van Jacco, uiteindelijk zitten ze sinds gisteren allebei in dezelfde kooi, en dit lijkt voor alsnog goed te gaan, maar niet iets wat ik iedereen zou aanraden

    hopelijk heb je hier iets aan!

    Comment

    Ads onder in topics

    Collapse
    Working...
    X