Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanscherping regelgeving vogels(dieren)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aanscherping regelgeving vogels(dieren)

    Voor u gelezen/opgemerkt.


    https://mijn.rvo.nl/bedrijfsmatig-huisdieren-houden
    ik weet niet alles maar doe mijn best

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten

    Heel fijn opgemerkt.... maar nog steeds onduidelijk
    wat is bedrijfsmatig ??? Vind het wel heel moeilijk om te zeggen, iedereen die adverteert is niet meer particulier verkoper



    In de definitie lees ik

    U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. Als er al één van de indicaties van toepassing is, dan kan er al sprake zijn van bedrijfsmatig bezig zijn.

    ( Voor onduidelijke gevallen.... indicaties)
    Regel zegt als er één of meerdere indicaties van toepassing is, dan kan het zijn dat je bedrijfsmatig bezig bent.
    dus betekent dit nog steeds niet dat er dan sprake is van bedrijfsmatig bezig zijn.
    Een rechter krijgt veel werk te verduren als elk individueel geval zo behandeld moet worden.


    U voert bedrijfsmatig activiteiten uit zoals verkoop, aflevering, opvang en het voor de verkoop of aflevering fokken of op voorraad hebben van huisdieren. Of u wilt dit misschien gaan doen. Dan moet u zich aan regels houden......
    Niet elke hobbyhouder fokt voor verkoop .....
    Kwekers lid van een volièrevereniging die met tentoonstellingen meedoen proberen veelal zelf de mooiste vogel te verkrijgen door eigen kweek.
    Ook door de eerder verkregen importberkingen zijn er kwekers die bewust kweken om de soort die ze kweken te behouden voor hobby...

    'De regels voor het fokken gelden ook voor hobbyhouders.'
    Als eigenaar bent u verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van uw dieren.
    U moet zich houden aan regels voor huisvesting en verzorging.
    Dierenmishandeling en verwaarlozing zijn verboden.


    Als iemand wat guppen opgekweekt heeft, hobbymatig en enkele tientallen guppen heeft verkocht via marktplaats voor een klein bedrag
    dan is het moeilijk te bewijzen ondanks enkele geldende indicaties dat de persoon bedrijfsmatig bezig is.

    Een artikel hierover....

    http://www.dwerghamster.nl/artikelen...nwet/index.php

    Comment


    • #3
      Mij is het ook niet helemaal duidelijk en kun je de regels op twee manieren uitleggen, of nét zo toepassen
      als het uitkomt. Misschien zouden goede kwekers/hobbykwekers/dierenwinkels die wél aan deze regels
      voldoen op een lijst gezet moeten worden, maar tegen de tijd dat ze alle malafide praktijken hebben opggespoord
      kunnen ze weer van voren af aan beginnen.
      Ik vind het een moeilijke materie, zeker het deel waar het de beroepsmatige kwekers en dierenwinkels betreft.
      In het verleden heb ik ooit een dierenwinkel aangegeven bij de dierenbescherming omdat zowel de vogels
      als de knaagdieren in erbarmelijke omstandigheden verkeerden. (een kanarie die op sterven na dood op de bodem
      van de kooi lag, een konijn met ernstige diarree, tientallen kanaries/parkieten/agaatjes in véél te kleine kooien)
      Wat werd er gedaan???? Helemaal niets!!! En dat is dan iemand die beroepsmatig levende have heeft.
      Ook een particulier die een opvang voor diverse dieren had aangegeven. Wederom werd geen actie ondernomen!!! Volgens de dieren-
      bescherming viel het allemaal wel mee. (zolang er maar een bakkie water en voer staat!?)
      Kijk maar eens op marktplaats wat er allemaal aangeboden wordt. "Kooi te koop" en oh ja "de vogel krijg je er gratis bij"!
      Ik walg letterlijk van de manier waarop met dieren omgegaan wordt. Willens en wetens zieke vogels verkopen, je oude vogel
      inruilen voor een baby?? Is ie ziek? Zoek je toch een nieuwe uit? Alsof je een auto inruilt.
      Dit is toch nóóit allemaal te controleren?

      Comment


      • #4
        Het gaat ook niet om dierenwelzijn maar alleen om geld voor de (r) overheid.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse
        Working...
        X