Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kranten ouder dan 2 weken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kranten ouder dan 2 weken

    http://www.birdtricks.com/blog/how-o...ur-birds-cage/

    (Ik weet niet of de link het goed doet?)
    maar ik vond dit wel een interessant artikel over de gevaren van het gebruik van kranten ouder dan 2 weken.

    Ik wist het namelijk niet

    Groetjes, Sherina

  • #2
    Ik wist het namelijk niet
    Ik ook niet,en nog steeds niet!
    Met mijn steenkool engels en eventueel een vertaler eroverheen via het net brengt ook niet veel is mijn ervaring.
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      Uhmm.. Ja dan word het toch lastig haha!
      Het is me een beetje teveel om allemaal naar het Nederlands te vertalen.

      Maar 't komt erop neer dat (volgens dat artikel) kranten ouder dan 2 weken erg gevaarlijk zijn voor je gaaien als je die kranten als bodembedekker gebruikt.

      Ik weet natuurlijk nooit of het waar is, ik ben niet van plan om het te testen in ieder geval

      En dan denk ik maar zo: als het wel waar is, wat is het dan voor moeite om verse kranten te gebruiken? Dus ik ga er wel op letten

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Dat idee had ik al wel een beetje maar wat naar mijn idee wel belangrijk is,waarom pas schadelijk na 2 weken?
        ik weet niet alles maar doe mijn best

        Comment


        • #5
          Kranten blijken veel sporen van de aspergilosis te bevatten die na 2 weken enorm gaan groeien.
          Ik gebruik zelf nooit kranten voor de vogels, vindt het stinken en bekijk je handen eens na een krant gelezen te hebben.
          Minni Micky Kimo

          Comment


          • #6
            Dank je wel Ellen.

            Geld dit dan alleen voor kranten papier?
            ik weet niet alles maar doe mijn best

            Comment


            • #7
              Graag gedaan.
              Of dit alleen voor kranten zo is en niet voor reclame folders end. weet ik niet, daar wordt niets over gezegd.
              Minni Micky Kimo

              Comment


              • #8
                Ik gebruik houtsnippers. Het stinkt niet en elke dag haal ik de vuile snippers eruit. Ik gooi er veel in zodat de kooiplaat nooit vuil is.
                Koko en Duckie

                Comment


                • #9
                  Omdat het toch wel een interecant artikel is heb ik hem met mijn beste engels/nederlands vertaald naar het nederlands en bij ons in de wiki gezet

                  https://www.papegaaienforum.nl/showwi...niet+gebruiken
                  Chester en Samba
                  Yoda en Navy

                  Comment


                  • #10
                    Toppie!

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb voor de zekerheid mijn voorraad kranten de deur uit gedaan.


                      Marie-Louise en Kippie
                      Groetjes Marie-Louise en Kippie.

                      Comment


                      • #12
                        Wij gebruiken kranten wel om de salontafel te beschermen tegen de strontjes als hij op zijn speelboom zit.
                        Chico zelf komt nooit in aanraking met de kranten (staat er nooit op ofzo)
                        Kan dit dan ook kwaad?

                        Comment


                        • #13
                          Ik weet natuurlijk nooit zeker of alles uit het artikel waarheid is.

                          Maar aangezien het ook zo'n kleine moeite is om verse kranten te gebruiken ipv een voorraad kranten. Ga ik zeker geen risico lopen in ieder geval.

                          Comment


                          • #14
                            Hier ook alle kranten weg gedaan, de kooi zelf is toch met houtvezel als bedekking, het is enkel onder de speelboom dat er krant lag.
                            Ik heb ze ook weg gedaan hoor, liever geen risico's nemen...

                            Comment


                            • #15
                              Ik gebruik sowieso geen krantenpapier omdat de inkt giftig is.


                              En de auteur van dit artikel stelt me ook wel teleur.

                              Hij schrijft op een gegeven moment: "These spores are most commonly found in decaying food or something along the lines of moist compost/mulch."

                              Hier schrijft hij (vrij vertaald) dat een vochtige omgeving zeer goed is voor de schimmel.
                              Met andere woorden, hoe vochtiger, hoe gunstiger de omstandigheden voor de schimmel om zich voort te planten.

                              Wat wel logisch is, en aangezien (na een beetje opzoekwerk) ik te weten gekomen ben dat de schimmel amylase bezit, is me nog iets opgevallen.

                              Amylase is het enzym om water en zetmeel te verteren, dus ongeacht hoe oud de kranten zijn, de schimmel kan zich met de krant voeden.


                              Bijna op het einde schrijft hij: "It makes sense to avoid taking the risk of exposing your bird to high levels of aspergillus spores if you can. It’s why the newspapers in the bottom of my cages are always under 2 weeks of age. It’s also one of the reasons why I lightly spray misted water over any cage lining and then roll it before I remove/disturb it. I don’t want any spores or dust becoming air born if I can help it."


                              Het is dus volgens de auteur zo dat we hoge waarden van de schimmel best vermijden.
                              Daar ben ik mee akkoord.

                              Maar nu komt het: "It’s also one of the reasons why I lightly spray misted water over..."

                              Dus hij doet er nog water bij ook!?
                              Zo geeft hij de schimmel dus meer "te eten" waardoor de schimmel sneller kan groeien, en zich dus sneller kan voortplanten.

                              Maar dat wilde hij toch vermijden!?


                              Er zit een zekere waarheid in het artikel, maar het artikel helemaal als de waarheid beschouwen, zou ik toch zeker niet doen.
                              Last edited by arnevw; 24-10-13, 17:45.
                              Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen
                              -Je suis Charlie-

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X