Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ara heeft schimmel infectie hoe gaat het weg??? Help me

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ara heeft schimmel infectie hoe gaat het weg??? Help me

    Hallo,

    Mijn bl/gl ara van bijna 2 jaar kampt met een schimmel infectie al bijna een half jaar wie kan me helpen ik ben al in behandeling geweest bij een dieren arts maar daar was ik niet tevreden over toen ben ik van advies van veel mensen naar dr.bastiaansen gegaan daar ben ik nu ook al een paar maanden na toe aan het gaan ik vind hem een goeie arts .
    maar het blijft een hardnekkige schimmel te zijn maar mijn vraag is hoe lang gaat het duren voordat zoiets weg gaat?heeft iemand dit ook al een keer meegemaakt en hoelang heeft het bij jouw geduurd?
    Hij krijgt nu een medicijn tegen schimmel iedere dag 2x1ml. En 1x in de week gaat hij naar Breda voor de keel helemaal te laten insmeren met een medicatie.
    het lijkt niet te helpen want hij krijgt redelijk vaak een terug val waardoor hij moeilijk adem krijgt en zodra zijn keel ingesmeerd is gaat het weer even goed wie kan mij raad geven???? Het heeft me al handen vol geld gekost heb echt alles over voor hem weer beter te krijgen rij iedere week zon 400km voor even naar de dokter te gaan is wel dan heen en terug.

    Gr,

    Mick

  • #2
    [h=3]Hallo Michael,

    Welke schimmel heeft jouw ara, wij hebben en witbuikciaque die de diagnose aspergillose heeft gekregen toen ze nog geen 1 jaar oud was, naar een scopie wat zeer moeizaam ging aangezien ze niet zo groot was, kleine kaasachtige sporen in de luchtzakjes, prognose volgens dierenarts zeer slecht, we waren in schok, wel direct begonnen met itrafungol 2x dgs, 6 weken lang toen naar een andere dierenarts gegaan Dr. Hedwig in Veldhoven, er was nog een klein rochteltje in haar longetje te horen, met veel zorg geduld en rust, warmte heeft onze Roos het gered, Na het stoppen met de itrafungol, had ze een zeer lage weerstand en had veel bacterien in haar ontlasting, ze heeft hiervoor antibiotica gekregen inmiddels gaat het heel goed mer onze Rosy en is helemaal gezond verklaard. bij grote papegaaien is het mogelijk te opreren om zo de haard te verwijderen.

    Ik weet niet om welke vorm het bij jou papegaai gaat, meestal gaan ze ook op vernevelen over, wij gaven de itrafungol direct ingespoten met een 1ml spuitje in diep in haar keel, daarna kreeg ze fruithapje om de irritatie die het medicijn geeft zo klein mogelijk te houden. Ze werdt echt ziek van het lange toedienen maar het was erop of eronder, heel veel succes en sterkte met je papegaai. groetjes Julia

    Aspergillose is een andere uiterst kwaadaardige ziekte, die vooral bij de grotere kromsnavels (amazones, grijze roodstaarten en kaketoes) nogal eens voorkomt. Deze ziekte wordt veroorzaakt door overal voorkomende schimmels van de soort Aspergillus Fumigatus. Alle vogels ademen voortdurend deze schimmelsporen vanuit de omgevingslucht in. Dat is ook niet te vermijden. Gezonde vogels worden gelukkig niet gauw besmet. Infecties door deze schimmels komen bijna alleen bij vogels voor, die ook om andere redenen al verzwakt zijn. Bij een infectie dringen de schimmels in de ademhalingsorganen door (luchtwegen, longen en luchtzakken) en beginnen daar te groeien. Als bij een infectie van de ademhalingsorganen een antibioticakuur geen resultaat heeft, moet men zeker aan aspergillose gaan denken. Vroeger stond men machteloos tegenover deze ziekte, maar tegenwoordig heeft behandeling een redelijk, doch zeker geen gegarandeerd succes.[/h][h=3]De Aspergillus schimmel, maar ook andere schimmels, groeien het best in vochtige en donkere ruimtes met een slechte ventilatie en wel voldoende zuurstof. Vochtig en onhygiënisch bewaard voer en ook voeder- en ontlastingsresten op de bodem vormen een prima groeiplek voor de aspergillus schimmel. Maar ook in droge ruimtes komen vrijwel altijd aspergillus sporen in kleine aantallen in de lucht voor. Contact met de aspergillus schimmel is dus niet te vermijden. Wel vormen de luchtzakken van de vogel ideale plekken voor schimmelgroei: het is er donker, warm en vochtig. Toch krijgt gelukkig lang niet elke vogels aspergillose.Om de ziekte te krijgen heeft de vogel een verminderde weerstand nodig. Een goede weerstand is dus belangrijk Een eenzijdige voeding (pinda's en zonnepitten) en onvoldoende Vitamine A, maar ook stress door eenzaamheid of andere (virus) infecties kunnen het aanslaan van de schimmelinfectie enorm bevorderen. Soms raken open wonden geinfecteerd met aspergillus.[/h][h=3]Er komen drie soorten aspergillose voor bij vogels. De eerste is een acute vorm waarbij de schimmel zich snel verspreidt in longen, luchtzakken en eventueel ook in de andere inwendige organen (hersen/buikholte). De vogels sterven meestal tengevolge van de toxines (gifstoffen) die de schimmel maakt en die de lever aantasten. De dieren zitten bol, kunnen snel ademen en hebben groene ontlasting tengevolge van het vasten. De dieren vermageren snel. De diagnose is soms moeilijk te stellen, ook als er röntgenfoto's gemaakt worden. De dieren sterven nogal eens voordat een diagnose gesteld of een behandeling begonnen kan worden.[/h][h=3]De tweede vorm is een veel sluipender vorm. Er vormen zich zogenaamde aspergillomen in de luchtzakken, longen of buikholte. Deze geel-witte woekeringen hebben een kaasachtige structuur. Ze zijn weinig doorbloed en vullen met name de luchtzakken op en "verstoppen" deze. Het lichaam probeert de schimmelhaarden in te kapselen waardoor deze langzamer groeit. Deze vogels kunnen vaak heel lang zonder problemen verder leven. Soms zitten ze wat vaker met de kop in de veren. Meestal zijn ze wat sneller benauwd en ademen ze in rust veel geforceerder als normaal. Deze vorm is op de röntgenfoto meestal makkelijker vast te stellen omdat de luchtzak die zich normaal zwart aftekent op de foto nu ineens vol met "witte" schaduwen zit. De vogel kan soms toch plotseling zeer ziek worden. Of omdat een deel van de schimmelprop losschiet en de "stembanden" (syrinx) blokkeert waardoor de vogel acuut benauwd wordt en binnen enkele uren kan stikken als niet tijdig ingegrepen kan worden. De andere vorm is een acute intoxicatie (vergiftiging) met giftige stoffen (toxines) vanuit de schimmel, waarna de lever ernstig beschadigd wordt en het ineens begeeft.[/h][h=3]Een derde vorm is de vorming van veel kleinere aspergillomen die door hun locatie problemen geven. Deze witte kaasachtige haarden ontstaan bijvoorbeeld in de neusspleet (choanae) en geven misvormingen van het neusgat of vormen een dikte onder het oog. Soms ziet men alleen een licht slijmerige neusuitvloeiing uit de neusgaten. Om deze vorm vast te stellen zal de vogel met een lichte narcose goed onderzocht moeten worden. Met name de voorhoofdsinussen en de neusspleet moeten goed geinspecteerd moeten worden op de aanwezigheid van het kazige materiaal.[/h][h=3]Een speciale vorm van Aspergillose is de infectie in de stemspleet of syrinx. Het strottenhoofd ligt bij vogels onder het borstbeen en is van buitenaf nauwelijks bereikbaar. Infecties in de syrinx leiden tot geleidelijk stemverlies (vogels praat of schreeuwt nauwelijks meer). Zij kunnen echter plotseling verergeren tot een acute en levensbedreigende benauwdheid. Met deze vogels moet zo snel mogelijk naar de dierenarts worden gegaan. Deze zal proberen een pijpje in de luchtzak te plaatsen zodat de vogel via het pijpje in de luchtzak kan ademen. Op de wijze kan de obstructie tijdelijk worden omzeilt en de verstikkingsdood worden voorkomen. De vogel zal daarna in de vogelkliniek moeten blijven voor verdere behandeling. De dierenarts "wint"op deze manier extra tijd om zijn therapie verder te kunnen uitvoeren en voorkomt verder uitputting -of erger- bij de patient..[/h]
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

    Comment


    • #3
      hi uit intresse; hoe gaat het nu ?? hoop dat geen bericht goed bericht betekent ;-)
      "We zijn er om mekaar te helpen, nietwaar "

      Groetjes Wilmaaa


      & R.i.p "Soepkip" Marco sigpic

      Comment


      • #4
        Helaas is hij een paar weken geleden overleden na een dik jaar behandelt te zijn ik heb alles geprobeerd duizenden euro's uitgegeven en heeeel veel tijd erin gestoken klinkt misschien stom het is zon dubbel gevoel aan de ene kant ben ik blij dat ik helemaal van de stress af ben want dit brengt echt veel stress met je mee maar ik mis hem heel erg hij was net als mijn kind zo voelde dat voor mij. Nu hoeft hij gelukkig al die stress iedere week niet meer mee te maken want was ook veel stress voor hem was niet niks iedere week behandeld te worden.
        ik dacht zelf dat het redelijk goed met hem ging na de paar laatste behandelingen zo zei de doktor het zelf ook nog hij zei nog we slaan een weekje over en dan kom je maar weer voor de behandeling. Maar helaas ging hij een paar dagen erna dood.

        Bedankt voor het vragen hoe het is afgelopen.

        Gr,

        Mick

        Comment


        • #5
          Hallo mick

          Wat verschrikkelijk
          Heel veel sterkte de komende tijd
          En ja ook ik zit nog in een rouw proces
          Ons grijsje van 12 weken overleed 6 maart j.l
          Maar zoiets wil je niet mee maken
          Dus begrijp heel goed hoe jij je voelt

          Sterkte

          Groeten (naam verwijderd)
          Last edited by Stefan118; 10-04-12, 23:54. Reden: naam verwijderd, geen lid meer

          Comment


          • #6
            Mick,

            heel veel sterkte met dit verlies, ik kan mij goed voorstellen hoe je, je nu voelt. De stress, hoop, tijd, de liefde, helaas heeft het niet zo mogen zijn. Ik wens je veel kracht toe om dit verlies een plekje te geven.

            Liefs Julia
            Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse
            Working...
            X