Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: witbuik caique kuikens

Senior Papegaaien Liefhebber miranda zanting's Avatar

witbuik caique kuikens

?Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn koppel witbuik caiques 2 hele mooie jongen van 3 weken oud, er zit alleen nog geen veer op. Zelfs geen dons. Volgens mij doen de ouders dit, maar zeker weten doe ik het niet. Afbeeldingen van caiques van deze leeftijd kan ik niet vinden op internet, Wie kan mij vertellen of dit normaal is, of dat de ouders de jongen pikken. De jongen zien er heel gaaf uit, totaal geen plekjkes die wijzen op pikgedrag van de ouderdieren.

Super Beheerder Henk Draaijer's Avatar
    Leeftijd
    61
    zou je eens een foto kunnen plaatsen

De kuikens beginnen nu veren te krijgen. Ik heb ze (onterecht)meet bonte boer kuikens vergeleken, die komen met dons uit het ei. Caiques blijkbaar niet, ze krijgen nu veren.

Ik zal kijken of ik een foto geplaatst kan krijgen. Deze foto is van afgelopen vrijdag 21-08-2009. De kuikens zijn nu 4 1/2 week oud
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P8216994.JPG
Bekeken:   248
Grootte:   172,5 KB
ID:        1230  

Papegaaienforum Kenner
    Ik ken de caique niet uit eigen ervaring , toch heb ik het gevoel nav de foto's dat ze wel geplukt worden. Ouders die plukken nemen 1ste de makkelijkere veertjes zoals dons , gaan de gewone veren doorkomen laten ze meestal de slagpinnen die je op de foto ziet wel met rust. Maar de borst en rugveertjes die veel kleiner zijn niet.
    In de gaten blijven houden dus,

mvg Frank

Dank je wel FRank.
    Ga ik zeker doen.

Leeftijd
    61
    Miranda

In tegenstelling tot de BB hebben de caique praktisch geen dons en krijgen ze de stoppels ook vrij laat. Ik zal je even een voliere laten zien waar je je jongen kunt vergelijken. Wellicht kun je bij deze kwekers zelfs nog info vragen.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_609.html

gr

Henk

Hoi Henk,

Dank je wel voor je reactie. DAt idee had ik al. De kuikens zitten nu grotendeels in de veren.

gr,
    Miranda

Leeftijd
    61
    Miranda

Heel wat anders zou je het gedrag van je caiques eens willen beschrijven ( het kweekkoppel) Hoe zijn ze qua lawaai/ geluid. Zijn ze agressief of juist niet. Kunnen ze goed bij andere vogels of reageren ze daar sterk op etc etc.

Henk

Hoi Henk,

Het gedrag van de Cauiques (zowel de witbuiken als de zwartkoppen) is heel clownesk. Heel speels. Ze spelen eigenlijk overal mee, zelfs met de blaadjes die bovenop de voliere waaien.
    Het gedrag naar andere vogels weet ik zo niet, uit boeken weet ik dat ze behoorlijk aggresief kunnen doen.
    Ze zitten bij ons per koppel, wel gewoon met meerdere voliere's naast elkaar. De buur-vogels worden met rust gelaten, zelfs nu met jongen maken ze geen aanstalten om te vechten met de buren (aan de ene kant zitten Swiften in een kolonie, aan de andere kant een koppel pruimenkoppen en jonge rosella's). Zelf kunnen we heel goed de nestcontrole uitvoeren. Toen de jongen geboren waren bleven beide ouderdieren op het blok tijdens controle (ze namen wel een dreighouding aan, maar deden niks). De jongen komen nu dagelijks uit het blok in de hand, hier wordt door de ouders niet op gereageerd.

Naar elkaar toe vergelijken we ze soms wel met een getrouwd stel: af en toe hebben ze echt ruzie. Dan komt er veel poten en snavelwerk bij kijken, nooit tot bloedens toe. Later zitten ze weer fruit bij elkaar uit de poten te eten, of ze zitten elkaar te voeren, verenpoetsen bij elkaar zien we ook heel veel. Het vechten of vervelend gedrag is niet toegenomen nu ze jongen hebben.

Het geluid is hoog en schril. Dit geluid laten ze hier eigenlijk alleen maar horen als er iets vreemds aan de hand is. Ook dit zijn ze, naar ons toe, niet meer gaan doen nu met de jongen, wel worden" vreemden" met argusogen bekeken wat wel eens gepaard gaat met het hoge schrille gekrijs. Het "normale" geluid is indringend, ik vind het niet storend maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen die in een woonwijk wonen problemen met de buurt krijgen.

Is dit wat je bedoelde?
    Laatst gewijzigd door miranda zanting; 06-09-09 om 14:49.

Senior Papegaaien Liefhebber EstherV's Avatar
    Wat leuk dat je dit zo schrijft ik heb koppel zwartkopjes, deze zijn volledig tam maar ik herken 't gedrag wel. Sinds een aantal maanden zijn ze bij mij ook in een voliere met broedhok en ik zie gelijksoortig gedrag. In mijn beleving, ook de observatie van caiques van anderen, zijn ze over 't algemeen niet sociaal naar andere vogels. Ze zijn vrij territoriaal en ook vrij fel met elkaar, net zoals jij beschrijft. Voor andere vogels en naar andere vogels komt dit nogal aggressief over. Maar caiques samen zijn echt te leuk, inderdaad het spelen en ravotten is hardstikke leuk om naar te kijken.
    Ze zijn bij mij volledig tam en nog vrij jong maar ondanks 't koppelen en heel erg naar elkaar toe trekken zijn ze naar mij toe nog steeds hetzelfde, lief en nieuwsgierig.

Ben benieuwd hoe het nu met je babies gaat, vind witbuikjes hardstikke leuk!!

HOi Esther,

Het gedrag van de beide Caiques is heel erg leuk maar ook erg boeiend om naar te kijken.
    De jongen doen het heel erg goed.
    Ik zal eens kijken of ik de foto's van vanmiddag geplaatst kan krijgen
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      09092009119.jpg
Bekeken:   33
Grootte:   70,7 KB
ID:        1264   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      09092009120.jpg
Bekeken:   55
Grootte:   61,3 KB
ID:        1265  

Papegaaienforum Expert
    zitten nu al lekker in de veren,

Groet en succes, Frans

Wat een leuke foto's, ze zien er nu in ieder geval als papegaaitjes uit!! En caique babies zijn wel heel erg koddig, wanneer ga je afstand van ze doen?

1 Van de jongen blijft bij ons en voor het andere jong was belangstelling van iemand, maar die heeft al een poos niks meer van zich laten horen. Geeft niks, een gemiste kans voor hem . De jongen zullen aankomende week wel uitvliegen. Zo af en toe steken ze het koppie al door het vlieggat, maar pas als ze volledig zelfstandig zijn haal ik ze bij paps en mams weg, dus dat zal met een week of 13 zijn (over een week of 4 dus).

het zijn wel echt droppies, laat m'n zoontje niet kijken die hoop nog steeds op een 'Tailow met oranje hoofd'

Ben echt stapel op die als broekgaai verkleedde pitbulletjes, doe nog meer foto's ik vind ze geweldig

Gelijkwaardige Onderwerpen

1. Baby witbuik caique
    Door Nihilomne in forum Caique Papegaaien
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 29-01-14, 21:08
  2. Onze Witbuik Caique
    Door Jopie2011 in forum Witbuikcaique
    Reacties: 87
    Laatste Bericht: 21-09-13, 19:01
  3. jonge witbuik caique
    Door fr010gargie in forum Caique Papegaaien
    Reacties: 57