Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Beginner

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Bart en ik ben op zoek naar een leuke parkiet/papegaai. Ik heb er al veel over gelezen en kom er toch steeds meer achter dat het veel aandacht kost om een vogel tam en gezellig te houden.

    Natuurlijk kijk ik naar al die prachtige papegaaien en wil ik stiekem best een Ara of een kaketoe kopen maar denk ik dat ik met de kennis en ervaring die ik nu heb de vogel een beetje te kort doe.
    Heb een tijd lang een rosé kaketoe gehad in huis als de eigenaar op vakantie was en dat was toch wel een prachtig beestje.

    Ik ben alleen een keer goed gebeten door die vogel ik zal jullie de details besparen maar daarna was ik toch iets minder happig om hem op de hand te nemen.
    Dit zegt natuurlijk meer over mij dan over die vogel maar met die kennis en ervaring ben ik dus eigenlijk op zoek naar een ''makkelijk'' soort parkiet/vogel die niet de kracht heeft van een kaketoe zodat ik niet meteen na een beet de vogel de deur uit doe.

    Hoop dat ik dit berichtje in de juiste afdeling van het forum plaats.

    Bedankt

  • #2
    Welkom

    Je bent iig eerlijk, dat je de vogel ws weer weg doet als ie bijt.
    Ik kan je zeggen, de kleintjes hier, caiques en aratinga's, kunnen als het moet ook tot bloedens toe en erg pijnlijk bijten.
    Ik hoor vaak wel dat een pyrrhura of bonte boertje als ze goed tam en opgevoed zijn redelijk makkelijk kunnen zijn, maar garantie daarop heb je niet.
    Ook moet je kijken hoe vaak en hoe lang de vogel alleen is op een dag ivm met werk ed, anders is het mss beter er twee te nemen.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
      Welkom

      Je bent iig eerlijk, dat je de vogel ws weer weg doet als ie bijt.
      Ik kan je zeggen, de kleintjes hier, caiques en aratinga's, kunnen als het moet ook tot bloedens toe en erg pijnlijk bijten.
      Ik hoor vaak wel dat een pyrrhura of bonte boertje als ze goed tam en opgevoed zijn redelijk makkelijk kunnen zijn, maar garantie daarop heb je niet.
      Ook moet je kijken hoe vaak en hoe lang de vogel alleen is op een dag ivm met werk ed, anders is het mss beter er twee te nemen.

      Bedankt voor je reactie Antonia, ik probeer eerst zoveel mogelijk informatie te verkrijgen voor ik tot aanschaf van een vogel over ga.

      Begrijp dat niemand mij de garantie kan geven dat de vogel nooit een keer zal bijten maar uit alles wat ik lees op internet begrijp ik dat een goede opvoeding en het gedrag van de verzorger dit wel kan voorkomen. Wat ik zeker wil voorkomen is dat de vogel straks de deur weer uit moet en als dat betekent dat ik eigenlijk beter voor een grasparkiet kan gaan dan is dat ook prima.

      Valt de bonte boer onder de “makkelijke” soorten of kan je eigenlijk niet zeggen dat die er zijn? Ik wil graag veel tijd in de vogel stoppen om de opvoeding zo goed mogelijk te laten verlopen maar ben ook eerlijk genoeg om te zeggen dat het best eens zal kunnen voorkomen dat ik een dag wat minder tijd heb. Ik ben ondernemer en werk ook veel thuis dit lijkt mij een voordeel ten opzichte van mensen met een vaste baan.

      Comment


      • #4
        Dat laatste is zeker een voordeel en voor beide gezellig.
        Opvoeding is idd een belangrijk punt, maar aan karakter val niet te sleutelen, net als bij ons
        Ik heb zelf alleen zuid amerikaanse soorten, erg leuk en vol temperament.
        Er zijn makkelijkere en minder makkelijke soorten.
        Bijv. ..... elke vogel kan gaan krijsen na een paar jaar als er in de opvoeding iets gemist wordt, een (witte) kaketoe kan daar net nog een stapje verder in gaan.
        Een ara kan pittig zijn, een geelvleugel ara staat er om bekend zo af en toe ook naar zijn verzorger met weinig of zelfs zonder rede flink uit te halen.
        Dat laatste draai ik m'n hand niet voor om maar andere mensen worden angstig voor de vogel wat de situatie dan weer versterkt..
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

        Ken je papegaai

        sigpic

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
          Dat laatste is zeker een voordeel en voor beide gezellig.
          Opvoeding is idd een belangrijk punt, maar aan karakter val niet te sleutelen, net als bij ons
          Ik heb zelf alleen zuid amerikaanse soorten, erg leuk en vol temperament.
          Er zijn makkelijkere en minder makkelijke soorten.
          Bijv. ..... elke vogel kan gaan krijsen na een paar jaar als er in de opvoeding iets gemist wordt, een (witte) kaketoe kan daar net nog een stapje verder in gaan.
          Een ara kan pittig zijn, een geelvleugel ara staat er om bekend zo af en toe ook naar zijn verzorger met weinig of zelfs zonder rede flink uit te halen.
          Dat laatste draai ik m'n hand niet voor om maar andere mensen worden angstig voor de vogel wat de situatie dan weer versterkt..
          Oke ja een vogel die zonder rede flink bijt is voor mij geen optie, zou je kunnen zeggen dat iedereen met een papegaai te maken krijgt met bijt gedrag of is dit echt te voorkomen bij de soorten die er niet om bekend staan?

          Comment


          • #6
            Hi Bart, ik ben begonnen met een grasparkiet, vele jaren geleden.
            De eerste die ik had was een lot uit de loterij. Hij was direct super tam, heeft nooit gebeten en kletste de hele dag door. Ook vond hij iedereen leuk. Ik werkte toen 5 dagen in de week en hij vermaakte zich prima als ik er niet was.
            Mijn parkieten hebben altijd wel de hele dag los gevlogen en die van mij hadden altijd een speelplaats en nu een java klimboom en de kooi staat de hele dag open en gaat pas met het slapen dicht.
            Inmiddels ben ik 4 parkieten verder en ze waren allemaal anders. Als je een grasparkiet overweegt, ga dan naar een goede kweker en zodra hij mee kan, neem hem dan ook mee. Een mannetje vond ik wat aanhankelijker dan een vrouwtje, die zijn wat pittiger en bijten zeker meer. Ik ben in al die jaren zeker wel gebeten maar de beet van een grasparkiet richt geen schade aan en is zeker goed te doen. Ook wat krijsen betreft is een grasparkiet goed te doen. 's Ochtends als hij zijn kooi uit mag wordt er gevlogen en gekrijst en daarna is het over en gaat het volume een heel stuk naar beneden.
            En ze zijn super vermakelijk, zeker als ze kunnen praten. Wat ze zeker niet allemaal doen. Ik heb er ook altijd maar 1 gehad omdat ze dan wat meer gericht zijn op mij. Maar ik ben dan ook de hele dag ermee bezig.
            Maar als je veel weg bent is het misschien wel beter om er twee aan te schaffen. Heel veel succes met je keuze!

            Comment


            • #7
              Waar na mijn idee de meeste problemen ontstaan is in het begin van de opvoeding.

              Voor veel liefhebbers is het super leuk om een tamme vogel in huis te hebben en vooral in het begin is alles super leuk en mag de vogel alles,
              veel eruit
              spullen van tafel gooien
              van je bord snoepen
              uit je mond eten
              lief schreeuwen/geluid maken
              en zo kun je nog wel meer grappige dingen bedenken die in het begin leuk lijken maar zodra het redelijk gewoon wordt om een tamme vogel te hebben ,dan gaan sommige over tot order van de dag en zijn die dingen ineens minder leuk en moet de vogel dan maar bestraft worden voor het zogenaamde foutief gedrag.

              Bedenk wat je straks de vogel wel kunt/wil/mag geven of niet.

              Klein voorbeeldje,

              je bent nu veel thuis omdat je de mogelijkheid hebt om thuis te werken,maar blijft dat zo of groei je eventueel door naar groter en vervalt dan die mogelijkheid.

              Ook is het zo dat als kleinere vogels (lees snavel) je pakt er eerder bloed vloeit en bij grotere, maar als een grotere je echt pakt is de schade veel groter.

              En van een grasparkietje kun je net zo genieten als van zeg een hyacint ara alleen zal het grasje niet zo oud worden.
              ik weet niet alles maar doe mijn best

              Comment


              • #8
                Bedankt voor jullie reacties, als je een goed en gezond grasje wil kopen waar kan ik dat dan het beste doen? De bekende papegaaienwinkels verkopen geen grasjes geloof ik en via marktplaats bij iemand waar ik verder weinig van weet vind ik best spannend.

                Comment


                • #9
                  Ik heb de laatste twee van mij bij een hobby kweker in Den Briel gekocht.
                  Ik heb toen ook de lokale vogelvereniging gemaild en gevraagd naar een betrouwbare kweker. Ik wilde de vogel niet uit een dierenwinkel.
                  Als je nog even wacht dan is het broedseizoen in volle gang. En kun je kiezen uit allerlei prachtige kleuren.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door TamaraRegina Bekijk Berichten
                    Ik heb de laatste twee van mij bij een hobby kweker in Den Briel gekocht.
                    Ik heb toen ook de lokale vogelvereniging gemaild en gevraagd naar een betrouwbare kweker. Ik wilde de vogel niet uit een dierenwinkel.
                    Als je nog even wacht dan is het broedseizoen in volle gang. En kun je kiezen uit allerlei prachtige kleuren.
                    Ah die tip ga ik onthouden bedankt! Laat je een grasje ook testen op ziektes of is dat ongebruikelijk?

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb dat nooit gedaan maar ik heb er ook nooit iets over geweten.
                      Ik zou het, nu ook ik veel meer lees over vogels, het wel doen.
                      Ik heb ooit een parkiet gehad met een verdikte krop die ik 3 jaar lang met een spuitje heb moeten voeren.
                      Dus ik zou zeker een afspraak maken met de kweker dat als je hem ophaalt dat je direct langs een vogelarts rijdt om hem na te laten kijken. Mocht er dan iets zijn kun je direct terug.
                      Kijk het zijn de aanschafkosten niet maar je hebt er daarna zoveel ellende van. Better safe than sorry. En ik zou hem ook direct laten chippen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bart91 Bekijk Berichten
                        Ah die tip ga ik onthouden bedankt! Laat je een grasje ook testen op ziektes of is dat ongebruikelijk?
                        Welkom Bart...
                        Een grasparkiet testen op ziektes is ongebruikelijk...
                        Dat komt mede door de hoge kosten die het testen van een enkele vogel met zich meebrengt.
                        Een grasparkiet kun je vaak al aanschaffen voor enkele euro's.
                        En ook al kan de vogel 15 tot 20 jaar oud worden vaak zullen ze deze leeftijd niet halen


                        Probeer een vitaal en gezond lijkend vogeltje aan te schaffen.
                        Kijk ook naar de andere vogels of die daar waar jij je vogel weghaalt vitaal en gezond rondvliegen
                        Zet hem een week of twee apart van eventuele andere vogels die je al hebt en observeer.
                        Bij twijfel kun je altijd eerst beginnen met eventueel ontlastingsonderzoek.

                        Comment

                        Ads onder in topics

                        Collapse
                        Working...
                        X