Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke papegaai??

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• welke papegaai??

hoihoi,

heeft iemand ervaring met "free flight"?
    met welke papegaai kan dit het best of maakt dit niet uit?

gr rudolf

free flight...?

Hmm misschien ben ik heel dom, maar vertel!
    Liefs Charlotte, Kyra, Citroen, Chicka en Melbourne
    Volg de blog over mijn dieren: http://kyracitroen.blogspot.nl/

Comment

freeflight is het trainen van je papegaai om buiten te vliegen Ún weer terug te komen.

Soorten die hiervoor geschikt zijn moeten de volgende eigenschappen hebben:

luid
      kleurrijk
      groot
      sociaal

Dus de meest geschikte soorten moet je zoeken bij de ara's, edels en grotere kaketoes.

Luid is belangrijk omdat als je oogcontact verliest je ze nog steeds kan lokaliseren via hun roep.

Kleurrijk spreekt voor zich, je kan ze beter zien en ze zijn minder gecamoufleerd in de boomtop

Grotere papegaaien hebben zeker in onze streken geen last van roofvogels, alhoewel ze er wel van kunnen schrikken. vandaar dat de grootte ook een belang speelt. Ook zijn grotere soorten makkelijk te spotten. Een grijsje lijkt nogal snel op een duif bijvoorbeeld.
      Zonparkieten zijn als kleinere soort ook geschikt omdat ze erg sociaal, kleurrijk en luid zijn.

- het is ook belangrijk dat de vogel sociaal is en eerst in een gesloten ruimte getrained is alvorens je de stap naar buiten zet.
      - sommige soorten zijn in het wild trekvogels, o.a. grasparkieten en valkparkieten, deze soorten zijn hierdoor iets minder geschikt. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ze hebben meer nadelen.

Je kan best starten met een jonge vogel. Ook is het belangrijk dat de vogel nooit geknipt is geweest en van jongsaf zn vleugels heeft leren gebruiken.
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Rhadamantis en hoe zit dat dan met het honkvast zijn?
        Ik heb nl mbt freeflight vaak gehoord dat ara's en kaketoe's beter er in zijn omdat ze meer honkvast zijn. En dat edelpapegaaien daarom minder geschikt zijn.
        Dat je daarom in shows ook veel meer ara's en roseetjes ziet enzo.

Chaaar, als je freeflight intersssant vindt, moet je je er nu in verdiepen nu je grijsje nog onderweg is zeg maar. Mocht het je dan wat lijken je wilt er voor gaan dan kan dat nog.

Free flight is prachtig om te zien!
        Ik weet alleen niet of ik het zelf zou aandurven.

Comment

Quote: Je kan best starten met een jonge vogel. Ook is het belangrijk dat de vogel nooit geknipt is geweest en van jongsaf zn vleugels heeft leren gebruiken.

Hallo rhadamantis,

Wat is de reden dat het belangrijk is dat de gaai nooit geknipt is van jongsaf aan, ik vraag je dit omdat onze witbuikcaique popje, achteraf te jong en te regoreus is gewiekt, ze heeft haar 1e levensjaar goed leren springen en klauteren en kleine stukjes fladderen van hoog naar laag, ze kon wel goed afstanden inschatten en dan springen, na haar babyrui en vanaf dat ze haar volledige volwassen kleed heeft is ze steeds beter gaan vliegen, minder klauteren en springen. Nu is het zo, ze is bijna 3 jaar in juli, ze vliegt alsof ze nooit anders is gewend van de kamer naar de 1e verdieping, een draai en naar de zolderverdieping, ook is ze een ware stuntpiloot om voorwerpen te omzijlen, het is prachtig om te zien hoe ze voor het raam stopt, lichaam iets naar achteren, even blijven hangen en dan op de speciaal voor hun verzwaarde bloempotten met schelpenzand landen. Ik weet dat het niet te vergelijken is met buiten vliegen, ik zie ook wel, dat als ze veel vliegt, ze conditioneel gezien wel nog wat mist. Jake is nooit gewiekt, ons zwartkopcaique mannetje, maar vliegt lang niet zo goed als Rosy het popje. Nu ben ik echt in de positieve zin nieuwsgierig wat de reden daarachter is van jouw schrijven zie quote boven.

bij voorbaar dank Julia
          Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

er zijn uiteraard uitzonderingen.

Maar in de regel leert een vogel vliegen van zodra hij de nest verlaat, daar zijn z'n hersens op getraind en voorzien. Ze hebben dan ook geen hoogtevrees, ze leren alle technieken sneller en beter. Dat geldt voor alle vogels. Vergelijk het met een kindje dat zn eerste 5 levensjaren in een rolstoel zit en dan pas leert lopen.

Een vogel die op latere leeftijd heeft meestal meer schrik om "de sprong" te wagen. want tot dan was springen gelijk aan crashen en pijn. Een jonge vogel heeft geen schrik en springt gewoon, want zijn vleugels hebben tot dan hem altijd gedragen. Hij stelt er zicht dan ook geen vragen bij. Ze leren dan ook beter alle capriolen en kunstjes die in het wild nodig zijn om die havik te ontwijken.

Ook ontwikkelen de spieren beter bij jonge vogels, die fase is essentieel om de borstspieren correct en optimaal te ontwikkelen. De mening dat geknipte vogels even goed getrained zijn door op een tak te fladderen klopt niet. Vliegen is zoveel meer dan de borstspier op en neer bewegen. Ze gebruiken er letterlijk heel hun lichaam om van A naar B te vliegen. Ook heeft een gaai zn volle vleugels nodig om te vliegen, dus een deel knippen om ze te beperken heeft meer nadelen dan voordelen.

persoonlijk zou ik niet buiten vliegen met een caique, ze zijn erg klein, en moeilijk te volgen, eens ze beslissen een boom of struik in te duiken.
            Papegaaienpsychologie:
            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Dank je voor je duidelijke uitleg, ik heb niet de intentie om met de caique's free flight te doen, ze gaan lekker naar buiten in de tuin en in de buitenkooi, verder niet, ik begrijp uit je uitvoerige uitleg nu het een en ander beter, mijn dank hiervoor rhadamantis.

Groetjes Julia
              Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

graag gedaan :-)

ik ben nog geen expert erin, in geef gewoon informatie die ik ergens gelezen of gehoord heb.

maar als je meer wil weten, moet je zeker eens naar Chris Biro zoeken online.

binnenshuis trainen kan ook al erg handig en leuk zijn. Elke papegaai ontsnapt wel eens als door een open raam, of een deur die je vergeet te sluiten, Dus zelfs binnen trainen kan een voordeel zijn voor wanneer je gaaitje eens mee de deur uit vliegt.

Nick
                Papegaaienpsychologie:

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                Working...
                X