Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hij wil niet terug in zijn kooi... Bijten, blazen,...

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hij wil niet terug in zijn kooi... Bijten, blazen,...

Om de topics een beetje overzichtelijk te houden, even een nieuwe.
    Koko is bijna niet terug in zijn kooi te krijgen. Ik moet al bijna een jas aan doen om mijn armen en handen te beschermen. Ik heb blauwe plekken en er heeft al bloed gevloeid... Hij blaast naar mij bijt, vliegt weg, als hij dan toch op mijn hand of arm geraakt dan kruipt hij vliegensvlug naar mijn hoofd ofzo en dan vliegt hij weer weg. Dit is natuurlijk niet leuk voor mij maar ook niet goed voor onze band. Hij is graag los maar wil niet echt in de buurt zijn. Hij zet zich op de kooi van Nebby neer en daar krijg je m niet meer vanaf..
    Ik heb al geprobeerd om hem op een stok te laten stappen maar dat kent hij niet. En hem lekkers geven werkt ook niet. Hij pakt het venijnig af en gooit het meteen weg.
    Zijn karakter is zo anders dan dat van Nebby... Zij is heel zacht en lief en hij is echt bozig.
    Is dat omdat hij er nog maar zo kort is? Mist hij zijn thuis? Is het gewoon zijn karakter? Ik weet niet goed hoe dit aan te pakken zonder de band compleet kapot te maken. Hij zal nu wel het gevoel hebben dat ik hem alleen maar wil nemen om hem terug in zijn kooi te zetten. Maar iets anders wil hij niet...

Wat vervelend Nebby! Misschien moet er eerst aan de band tussen jou en Koko gewerkt worden. Mijn parkieten vonden mij van nature altijd erg leuk en lief maar de vogel die ik nu heb, heeft mij vanaf het begin altijd gebeten. Bij alles. Pas na 2,5 jaar ben ik begonnen met boeken lezen over vogeltraining en nu kijk ik ook video's op You Tube. Gelukkig is het met veel geduld hier goed gekomen. Hij heeft overigens vanaf het begin af aan losgevlogen omdat die gewoon eerst ontsnapte en later vond hij zijn eigen weg naar zijn kooi. Ik heb hem ook niet gekortwiekt wat me wel werd aangeraden maar dat vond ik te zielig voor hem.

Kijk een naar boeken over training (Gek van mijn vogel van Bonny Talsema is een goede) en op YouTube is ParrotWizzard en Birdtricks goed om te bekijken. Zij hebben echt educatieve filmpjes over verschillende onderwerpen van de training. Ze laten echt goed zien hoe ze het doen, stap voor stap.

Wellicht is clickertraining/target training dan een goed begin.

Succes, en niet opgeven hoor. Het komt vast goed.

Comment

helaas zie ik dit wel eens vaker
      als hij er net is ben jij het veilige baken,als hij iets meer vertrouwen krijgt in zichzelf dan kan er gedragsverandering optreden
      het beste is alles te negeren en gewoon doen alsof er niks aan de hand is
      dat dat erg moeilijk en ook nog eens pijnlijk is is wat het moeilijk maakt,dus doe wat in je vermogen ligt en ga niet te ver over je grens
      het aller belangrijkste is dat je niet laat merken dat je bang voor hem bent want dan kan je het verder wel vergeten
      als dit gedrag aanhoudt en je hebt een dag wat minder tijd kan het ook geen kwaad om hem dan gewoon in de kooi te laten
      individueel aandacht geven van de vogels blijft zeker als het niet helemaal loopt zoals het moet belangrijk,ga gewoon door met nebby ongeacht hoe koko zich ook gedraagt,laat hem even met rust en zie daarna hoe verder,soms veranderen grdarg snel en soms duurt het echt heel lang
      blijft rustig maar wel strikt,nee is nee,niet luisteren is weg

Comment

Ja dat is het m net.. Ik ben dus al wat bang van hem en dat zal hij wel weten. Hij bijt echt hard. Maar ik weet dat ik bv mijn arm niet mag wegtrekken enz en ik doe mijn best.
        Maar hij gaat het toch voelen denk ik. Ze zijn niet stom he .
        Zou hem degelijk laten wieken dan misschien wel helpen?
        Of hem gewoon een tijdje met rust laten? Maar ik kan hem toch moeilijk dagen in zijn kooi laten... Hij is gewoon van heel veel vrij te zijn.

Comment

ik ben niet zo'n voorstander van wieken maar in jouw geval zou ik het proberen,ze wirden iets afhankelijker van jou en hun plek ed
          ooit heb ik eens een gaai gehad die ik een periode lang alleen met ovenwanten kon pakken,deze heb ik best streng moeten aanpakken was ook wat groter en is goed gekomen
          en nog eens een gaai gehad die je handen ook al zaten ze in je mouwen aanviel getraind totdat hij het niet meer deed
          nu heb ik bijvoorbeeld een leren mouw,hierdoor krijg je meer mogelijkheden
          je zou nu voor warm weer iets kunnen verzinnen om je arm te beschermen,knip een mouw van een oude trui of trek even iets met een mouw aan als je iets van hem wilt
          en ook al is hij niet aan opstappen op een stok gewend dan kan hij het nog wel leren hoor,ik heb een stok die aan de bovenkant wat krom loopt zodat ik ook bij hogere plekken kan en daar stappen ze zo goed als allemaal op
          overhaast gewoon niks maar neem wel jezelf in bescherming
          en jij moet wel baas blijven,is soms heel moeilijk maar iets waar je doorheen moet

Comment

Goede tips!
            Wat bedoel je precies met streng aanpakken?

Comment

consequent zijn,nee is nee en met een strenge boze lagere stem aanspreken wanneer er ongewenst gedrag is,en als je vindt dat je hem weg zou moeten zetten dan ook doen
              en natuurlijk belonen als hij wat goed doet met een hogere vrolijke stem dat is ook heel belangrijk
              je kan alleen met je stem al heel wat bereiken,kan even duren maar gewoon volhouden
              iets lekkers aanpakken kan nog wel even duren,het gedrag wat hij daarmee nu vertoon is niet vreemd,het komt uit jouw hand en die vindt hij niet leuk dus wat er uit komt ook niet
              soms zie je dat als hij dit in de kooi heeft gedaan hij het later toch nog op gaat eten als hij het wel lekker vindt
              begin anders met bijvoorbeeld een stukje appel in zijn bakje te leggen en kijk of hij het lekker vindt,als je dan zeker weet wat hij iets lekker vindt kan je het proberen uit de hand aan te bieden als hij zich weer wat rustiger gedraagt,vertrouwen winnen

Comment

Evt zou je een ovenwant aan kunnen doen of een baddoek om je hand wikkelen tegen bijtwonden
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

ovenwant heb ik ook wel eens gebruikt
                  of idd een handdoek om je arm wikkelen onder eventueel een mouw

Comment

Nou, gisteren avond nog een kleine vooruitgang gemaakt. Met een lange wollen mouw heb ik hem er tot twee keer toe in gekregen en daarna heel uitbundig beloond met appel. Dat nam hij ook aan. Hij is ook nog op mijn knie komen slapen. Dat deed hij bij zijn vorig huisje ook dus ik weet niet of dit dan uit gewoonte is of toch wel wat uit vertrouwen.
                    Vanmorgen heeft hij uit de kooi zonnebloempitjes aan genomen en op gegeten. Het terug zetten ging iets minder vlot maar al stukken beter dan eerst.
                    Dadelijk maar weer verder vertrouwen opbouwen

Comment

Dadelijk maar weer verder vertrouwen opbouwen

Op zich is daar niets mis mee, maar pas op als je nu hele dag met vogel bezig bent zal de vogel dit als normaal gaan beschouwen.

En loop je risico dat als straks de vogel is zoals jij wil en er verder niet meer hoeft gewerkt te worden aan, je vogel gaat vragen om die aandacht op welke manier dan ook.

Het is beter om de vogel ook te laten leren om zich zelf bezig te houden/vermaken.
                      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

misschien heb je door de tips weer wat zelfvertrouwen gekregen
                        ben het wel met Henk eens dat hij ook zichzelf moet kunnen vermaken
                        ik zou ook niet elke dag hetzelfde patroon volgen,gewoon iets doen als het jou uitkomt,en eens een keer een dagje in de kooi of wat minder er uit kan zeker geen kwaad dan went hij ook daar aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                          Op zich is daar niets mis mee, maar pas op als je nu hele dag met vogel bezig bent zal de vogel dit als normaal gaan beschouwen.

En loop je risico dat als straks de vogel is zoals jij wil en er verder niet meer hoeft gewerkt te worden aan, je vogel gaat vragen om die aandacht op welke manier dan ook.

Het is beter om de vogel ook te laten leren om zich zelf bezig te houden/vermaken.

Ja daar let ik ook goed op.
                          Ik probeer hem niet meer dan 3 a 4 keer uit de kooi te halen op een dag. En ook inderdaad op andere momenten en niet altijd even lang.

Eens een hele dag laten zitten? Is dat niet zielig?

Comment

Hier komt het meestal hooguit één keer per week voor dat ze er een dag niet of maar heel kort uit komen. Heel soms twee keer.
                            Aan de ene kant vind ik het soms ook sneu, aan de andere kant, het kan eens gebeuren dat je een dag niet bent, om welke rede ook. Als ze dat niet kennen, is het dan pas echt zielig. Met voldoende ruimte en speelgoed moeten ze zich een poos kunnen vermaken zo nu el dan.
                            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

mee eens
                              je weet nooit van tevoren hoe alles gaat lopen,moest zelf vorige week een paar dagen het ziekenhuis in en kan nu even ook niet echt uit de voeten dus zullen ze het nu even met minder moeten doen
                              en 3 a 4 keer per dag vind ik ook vaak,kunnen ze er niet gewoon 1 a 2 x wat langer uit dan ofzo

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                              Working...
                              X