Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Snavel slijten - stukje afgebroken

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Snavel slijten - stukje afgebroken

Hallo allemaal,

Een paar weken terug viel het mij op dat de ondersnavel van onze bonte boer licht was doorgegroeid. Ik heb gelijk de vogelarts gebeld en z'n ondersnaveltje laten bijslijpen. Nu (ongeveer 7 weken later) is zijn snavel weer te lang en is er zelfs een stukje afgebroken. Ik denk dat de rui hier misschien ook een rol in speelt aangezien zijn snavel de laatste 2 tot 3 weken ook wat meer aan het vervellen is dan normaal gesproken. Hij lijkt geen last van te hebben zijn ondersnavel, maar als het probleem over een dag of vier nog niet verholpen is ga ik terug naar de dierenarts. Ik hoop dat het andere stukje dat uit steekt ook afbreekt/afslijt zodat zijn snavel niet meer te lang is. Natuurlijk hou ik in de tussentijd goed bij of hij wel goed eet en drinkt. Zijn gehele snavel is stevig, behalve dan het uit-stekende stukje.

Ik vind het vooral raar, omdat onze gaai in de afgelopen 4 jaar dat we hem hebben nog nooit last heeft gehad van zijn snavel. Het zal toch niet juist door het bijslijpen door de dierenarts komen?

Sinds ik mijn gaai heb zit 'ie op een pellet dieet. Hij is geen hout-kauwer, maar dit probeer ik zeker om te draaien. Helaas hebben we daar nog niet veel vooruitgang in geboekt.

Ik geef hem sinds een tijdje gedroogde maiskorrels zodat 'ie tenminste wat hards te knagen heeft. Weet iemand wat het verschil is tussen "normale" gedroogde maiskorrels die tussen het dierenvoer te vinden zijn en "popcorn maiskorrels" uit de supermarkt? Voor mijn gevoel zijn die laatste wat harder. Zou ik deze ook kunnen geven?

Heeft iemand misschien tips of soortgelijke ervaringen?

Alvast bedankt

Update:

Ik zie dat er nog een stukje van het te lange dunne stuk is afgebroken. Er steekt nog maar een klein stukje uit en ik hoop dat deze ook snel afbreekt. Dan is de snavel van mijn gaai weer helemaal tip top

Comment

Ik gebruik voor mijn vogel een 'boomstam' waar hij op kan lopen en stukken hars van af kan halen. Hij deed eerst ook niets aan 'slopen' maar de boomstam is nu wel favoriet. Het houdt zo ook zijn nagels kort en met zijn snavel heb ik ook zo geen problemen. Misschien er wat lekkers op leggen of erin. Die boomstammen koop ik bij Avonturia of mijn plaatselijke dierenwinkel verkoopt ze nu ook en ik bevestig hem aan de kooi met de bijgeleverde vleugelmoer. Ideaal. Succes!

Comment

Hallo Tamara,

Dankjewel voor je snelle reactie. Heb je misschien een link naar deze boomstam op avonturia? Ik kan het zelf niet zo snel vinden. Anders misschien de "officiŽle" naam van het speelgoed zodat ik het wat makkelijker kan vinden in de webshop?

Ik zag gisteren toevallig cedernootjes op de site van avonturia. Met jouw tip heb ik mooi een extra smoesje om weer wat leuks te bestellen voor mijn gaaitjes haha

Comment

Ja Avonturia is leuk. Zeker om naar toe te gaan. Maar nu bestel ik ook regelmatig van alles. De boomstam heet officieel
          Back Zoo Nature Trunkhut Small artikelnummer ZF5310 EUR 12,95 of Back Zoo Nature Trunkhut Large artikelnummer ZF5312 EUR 24,95.
          Zoals gezegd, ik koop ze dus ook wel bij mijn plaatselijke dierenwinkel. Die heeft er ook altijd wel een paar in verschillende formaten. Dus daar kun je het ook proberen.

Je moet maar even kijken welke boomstam het beste bij jouw vogel past. Ik maak hem dus vast aan de buitenkant van de kooi en er wordt flink op om geknaagd. Hij zit er ook wel eens in. Dat ziet er heel leuk uit. Doordat hij erover heen loopt slijten zijn nagels ook. Geef je jouw vogel ook groente? Die van mij vindt dat nu heerlijk en het is een goede aanvulling op de pellets.

Groetjes, Tamara

Comment

Hoi Tamara,

Sorry voor de late reactie. Heel erg bedankt voor de tips. Het gaat stukken beter met de snavel van mijn gaaitje. Ik heb laatst cedernootjes in dop gehaald. Deze vind ie erg lekker, maar ik moet ze wel eerst een stukje openbreken. Verder heb ik een stuk boomschors van kurk gehaald die ook erg bevalt. Daar is ie flink mee bezig. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht dus ik ben erg blij.

Ik ga het speeltje dat je noemt binnenkort zeker een keer proberen. Dankjewel! En ja, mijn gaaitjes krijgen naast hun pellets regelmatig fruit en groenten

Comment

Wat leuk dat je nog even laat weten hoe het nu gaat. Goed te lezen dat het al een stuk is verbeterd.
              Ik heb met mijn grasparkiet nr. 4 een lange weg afgelegd en heel veel bijgeleerd via boeken en ook op YouTube is heel veel te vinden.
              Ik ben inmiddels ook helemaal klaar voor een groter exemplaar zoals een Senegal (dan vind ik een roodbuik heel leuk) of een Grijze roodstaart.

Voor jou misschien leuk om een te kijken op het YouTube kanaal van Parrot wizard. Hij heeft (naast een BlauwGele Ara en een Kaapse papegaai, een Senegal die ongelofelijk veel kan en super is getraind. Heel informatief kanaal en ook Bird Tricks is een aanrader om eens op te kijken. Het boek dat Micheal van Parrot wizard heeft geschreven heb ik jaren geleden aangeschaft en is heel goed en duidelijk geschreven.

Comment

Super leuk! Ik ben "begonnen" met twee dwergpapegaaitjes. Die zijn ondertussen 9 jaar oud en wonen bij m'n ouders. Mijn senegal heb ik sinds een jaar of 4 en die heeft sinds een jaar een vriendje

En ja, The Parrot Wizard ken ik! Hij maakt hele leuke video's. Bedankt voor de tip

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                Working...
                X