Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Man vernield nest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Man vernield nest

    Hallo,

    Ik heb een groot probleem
    Ik heb 2 koppels grasparkieten die aan het broeden zijn.
    1 man verzorgt 2 popjes, vanaf het begin af aan, en 1 man zorgt voor 1 popje.
    Nu is vandaag meerdere malen het nest vernield van 1 popje door haar man.
    De eieren zijn nog heel gelukkig!!
    De man jaagt ook de pop uit het broedhok en gaat hier dan zelf inzitten en vernield het nest, en blijft vervolgens in het blok zitten. Hij jaagt de pop ook weg als zij haar nest op wilt.
    Als ik het nest weer goedmaak en de eieren weer bij elkaar heb gelegd, gaat de pop er gelijk weer opzitten, totdat haar man haar er weer uitjaagd.
    Wat moet ik doen??
    Ik zal de man uit de voliere moeten halen, want het nest laat hij niet met rust, en de pop krijgt geen kans meer op haar nest te zitten.
    Het popje word ook al vanaf het begin af aan gevoerd door de andere man, die ook een ander popje op een nest heeft zitten, en ook haar verzorgd.
    Hij verzorgt dus vanaf het begin van de broed al bijde popjes.
    Kan 1 man voor 2 popjes zorgen? Ik weet dat dit officieel niet de bedoeling is, maar kan dit wel in een noodgeval als dit?
    Als ik de man erin laat zitten blijft hij het nest vernielen, en misschien gaat hij ook het nest van het andere broedende popje wel vernielen?
    Hij moet er dus zoiezo uit, want dit gaat niet goed. Maar hoe nu verder?

  • #2
    Zoals vermeld zit de man nu apart. Hij rolde vechtend met zijn popje over de grond, dit zou lelijke verwondingen als gevolg kunnen hebben, dus geen twijfel mogelijk dat de man apart gezet moest worden. De andere man heeft het popje al gevoerd in de tussentijd. En ook zijn "eigen" popje.
    Ook de popjes gaan tot nu toe goed en vriendelijk met elkaar om. Geen ruzies, geen jaloezie, ze zijn tegelijkertijd uit het blok geweest, en dit heeft voor geen problemen gezorgd nu er nog maar 1 man is... Ze zaten met zijn 3en naast elkaar te eten en daarna zaten de 2 popjes samen tegelijk aan de kalk schelp te knagen.
    Ik hoop heel hard dat ik bijde nestjes kan houden

    Enige ervaring, informatie, hulp, tips? Zijn zeer welkom, want ik wil het absoluut niet verkeerd doen, en geen fouten maken.

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen.
      Weet van een kweker dat als de man het nest vernield hij later de kuikens dood.
      Zou wel opletten als de kuikens er zijn hoe het mannetje wat nu 2 popjes voert er op reageert.
      Heel veel succes in ieder geval.
      Minni Micky Kimo

      Comment


      • #4
        Bedankt Ellen!

        De kuikens zouden dit waarschijnlijk inderdaad niet overleven, want als hij de kans kreeg, eigenlijk wachtte hij die niet eens af, en pakte hij die kansen gewoon zelf door de pop weg te jagen, zat hij in het nest en vernielde het, de kuikens zouden geen schijn van kans hebben. Maar in eerste instantie gingen mijn grootste zorgen naar het popje die lelijk aangevallen werd. Vandaar gelijk actie ondernomen zonder eerst een reactie af te wachten.

        Tot nu toe gaat het er nog steeds vredelievend aantoe tussen 2 popjes en de 1ne man. Ik ga zeker in de gaten houden of dit het geval blijft, ook als er kuikens zijn.
        Ik vraag mij alleen af of de man het aankan 2 popjes te onderhouden met allebei een nest.
        Als hij ze bijde accepteerd zou hij natuurlijk zijn uiterste best doen de dames bijde te onderhouden, maar vergt dit niet teveel van het mannetje?
        De gezondheid van mijn volwassen vogels gaat natuurlijk wel voor....

        Stel:

        1. mijn man zorgt niet meer voor het achtergebleven popje, zou het popje dan voor zichzelf en haar jongen kunnen zorgen, dus zelf van het nest gaan om eten te halen e.d, en als het haar teveel word, het nest achterlaat? Of zal ze dan doorgaan totdat ze er zelf bij neervalt?

        2. mijn man verzorgt bijde popjes die bijde hun nest hebben, gaat hij hier niet aan onderdoor?

        3. Ik verwijder een aantal eitjes "achtergelaten" popje, en vervang deze door neppe zodat zij een kleiner nest heeft om groot te brengen, dus minder snaveltjes te voeden heeft, (minder werk voor zowel pop als man) om bijde te ontlasten als man er toch voor kiest bijde popjes te blijven verzorgen?

        Dit zijn voor nu mijn belangrijkste vragen, ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Alle ervaring, tips enz. zijn welkom!

        Comment


        • #5
          O, Misschien nog handig om te vermelden. Het "achtergelaten" popje heeft ervaring met nesten, broeden en grootbrengen. Dit is niet haar eerste keer.
          Ze is dus niet onervaren..


          Weet niet of dit iets uit zal maken voor een goed besluit te nemen.

          Comment


          • #6
            Je kunt evt ook de eitjes bij het andere popje leggen om het nest te verkleinen.
            Als de jonge er zijn zal het popje ze voeren maar waarschijnlijk kiest ze eerst voor zich zelf.
            Zorg dat het voer en vooral meer eivoer dicht bij staan zodat ze niet te ver hoeft om te eten en te voeren.

            Wacht verder rustig af wat komen gaat in het uiterste geval kun je zelf de jongen wat bij voeren.
            Als je ze bij voert doe dit dan s'avonds laat zodat ze de nacht in gaan met een volle krop.

            Voorlopig zou ik niets doen dan evt wat eitjes bij de buren onder brengen. Ze heeft uit eindelijk ervaring.
            Minni Micky Kimo

            Comment


            • #7
              Hartelijk dank voor de tips. Ik had gister inderdaad al een bakje voer en eivoer + een kalkschelp vlak bij haar blok gehangen. Ze komt er namenlijk best regelmatig uit om even snel te eten.
              Ik had er zelf niet aan gedacht de eitjes bij de buurvrouw te leggen, Dit is een fijnere optie als de eitjes verwijderen.
              Ik heb er vanavond voor te beginnen 1tje omgelegd en daarnet even gekeken in het blok van de buurvrouw, en het eitje ligt nog tussen haar eigen eitjes, dus neem aan dat deze geaccepteerd is

              Nogmaals bedankt voor de hulp en de tips. Nu maar afwachten, duimen en ze goed in de gaten houden.

              Comment

              Ads onder in topics

              Collapse
              Working...
              X