Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodstaart van 16 weken, beetje info gewenst

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Roodstaart van 16 weken, beetje info gewenst

Beste mensen,

Wij hebben onze eerste Roodstaart aangeschaft. Een prachtige mooie vogel. Ik heb hem bij een kweker vandaan. De papegaai is mooi tam, laat zich aanraken, stapt op en af, eet uit de hand etc.

Omdat wij eigenlijk geen ervaring hebben in de Roodstaart wil ik hier toch een paar hulpvraagjes stellen. Wellicht dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

** Ik heb pallets (tropical) meegekregen van de kweker, maar de papegaai zie ik die dingen helemaal niet eten!? Alsof hij ze niet lust. Daarentegen zonnepitjes en ander zaad eet hij wel weer. Maar het lijkt mij niet gezond om haar alleen maar zonnepitten en zaad te geven. Uiteraard hebben we haar ook fruit gevoerd (appel, druiven...beide zonder pitjes)
    Verder is mijn vraag of ik de papegaai alleen vast voedsel geven moet of ook nog pap...smorgens ofzo. En welke pap zou dit moeten zijn? De kweker zei dat dat niet meer hoefde omdat ze zelfstandig eet. Een andere kweker zei juist om dit een keertje wel te doen omdat ze dan nog tammer worden naar je...maar ja ze eet al uit de hand.

Dus hierin wat voedingsadvies gewenst!

** Als ze in de kooi zit en ik mijn hand in de buurt van haar doe, dan heeft ze tot nu toe een keer of 4 al een licht grommend geluid geproduceerd en een soort van bijtpoging...echter bijt ze niet door, slechts lichtjes. Buiten de kooi doet ze dit niet. Wel soms als je haar over de bol aaien wil...de ene keer mag het de andere keer weer niet.

Hoe kan ik dit het beste afleren? Ik roep nu gewoon NEE tegen haar, maar of dat voldoende is?? Ik beloon goed gedrag wel met iets lekkers, dat wel.

** Ze is naar mijn mening ook vrij rustig, maakt bijna geen geluidjes. Ook geen fluiten o.i.d. Voor woordjes zal het wel te vroeg zijn denk ik.
    Is dit normaal voor deze leeftijd van 16 weken dat er nog maar weinig geluidjes komen?

** Als ik haar op de vloer zet of ergens anders dan verroerd ze zich eigenlijk niet van de plek in eerste instantie. Na enig moment dan wel...maar ik merk dat ze dan eigenlijk de kooi zoekt en daar dan in de buurt gaat staan.
    Is dit normaal gedrag voor een jonkie?

En nog een belangrijke vraag...hoe kan ik haar trainen dat ik haar ten allen tijde vastpakken kan op alle manier, zonder tegenwerking, bijtpoging of wat dan ook. ( zeg maar net als in de filmpjes op youtube) :-)

Pff...een hele hoop vragen ik weet het. Maar ik wil het graag goed doen. Het is een heel lief ding...onze Lily.

Alvast bedankt voor de reacties...ik kijk ernaar uit.

dit is Lily
    Bijgevoegde Bestanden

Comment

Hallo,

Ik weet niet hoelang Lily al bij jullie is, maar voor veel dingen geld geduld.

Maar het lijkt mij niet gezond om haar alleen maar zonnepitten en zaad te geven.
      Er zijn grijze roodstaarten die op dit dieet oud geworden zijn, maar zijn uitzonderingen.
      Het bevreemd mij beetje dat die het niet wil eten. Dan zal die het ook wel niet gegeten hebben bij kweker of je geeft nu teveel voer zodat ze kan kiezen en dan gaat voor wat ze lekker vind.

Als ze in de kooi zit en ik mijn hand in de buurt van haar doe, dan heeft ze tot nu toe een keer of 4 al een licht grommend geluid geproduceerd en een soort van bijtpoging...echter bijt ze niet door, slechts lichtjes. Buiten de kooi doet ze dit niet. Wel soms als je haar over de bol aaien wil...de ene keer mag het de andere keer weer niet.
      De kooi is haar domein, haar veilige plek dus zal ze indringers proberen te verjagen, en een indringer ben je nu nog. Dit zal/kan in de loop der tijd veranderen en zodra er voldoende vertrouwen is door de vogel zal dat verdwijnen. En dat ze buiten de kooi soms nog doet stja ,Hoe reageert u als u iets niet lijkt of wilt?

de laatste 4 vragen kan ik alleen maar beantwoorden met, werk aan het vertrouwen van de vogel, heb geduld met de vogel, het is een vogel met zijn eigenaardigheden en + en - punten, laat vogel wennen aan de omgeving en als laatste sommige grijze roodstaarten zijn redelijk stresserig zodra er wat veranderd in hun leef omgeving en veranderen daar door tijdelijk in stil zittende vogels. Als voorbeeld er zijn mensen die hangen een aantal weken de nieuwe dingen naast de kooi omdat anders de vogel in de stres schiet.

Nog een kleine waarschuwing, het is mooi zo'n jonge beestje en vooral als het zeer leergierig is. MAAR houd er rekening mee dat als strak het nieuwtje eraf is de vogel dezelfde aandacht zal vragen als dat ze in het begin kreeg en indien ze dat niet krijgt ze ongewenst gedrag kan gaan tonen.
      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Hoi. Bedankt voor je antwoord.

Ik geef haar zeker niet teveel eten en ook geen keus. Het valt mij gewoon op dat ze geen pallets wil terwijl die bij de kweker ook lagen. Hij gaf mij juist deze mee.

U hebt gelijk...geduld is zeker nodig. We hebben haar een klein weekje. Wellicht gewoon een kwestie van wennen aan de omgeving.

Comment

erik

hallo Gorans en Lily,

een weekje bij jou thuis is kort dus wat Dijkkamp al zei geduld is een schone zaak.......en ook van de aandacht........probeer nu net zoveel (wat je niet precies kan weten) aandacht te geven als in de de nabije toekomst.

pellets..........als je wilt dat hij pellets gaat eten, zo doe ik het(zijn eten afwegen,dit is gemiddeld 10% van zijn gewicht)
          je geeft Lily eten wat jij wilt die 10% en wacht tot het bakje leeg is en als hij dan nog honger heeft bij geven.
          en met zaad haal ik de zonnepitten eruit.

Nu gaat Lily het lekkerste er eerst uit halen tot het bakje leeg is( je moet wel consequent zijn bakje leeg is nieuw eten.......als je dit niet doet heeft hij dat zo in de gaten en manipuleert jouw tot ander lekker eten te geven)
          een papegaai verhongerd zich nooit.......bij mij eten ze alles.............ze laten wel eens iets liggen en als ik dan niks anders geef boeten ze gewoon in en eten ze het op.

zonnepitten................ die geef die als beloning met goed gedrag en met trainingen...........ook consequent zijn want dan weet die als ik iets positiefs of praten(dit kan nog maanden duren of soms een jaar) of een opdracht goed uitvoeren(training) krijg ik een zonnepitje of een nootje(geen pinda's)
          fluiten is dezelfde tijdsspanne als praten.

pap dit is je eigen keuze maar ik zou het niet doen, want de vogel is zelfstandig......er zijn meer mensen die een pret voeding geven.

erik

Comment

Dag Erik,

Bedankt voor de wijze tips. Als ik je verhaal goed begrepen heb dan moet ik het eten dus ook gepast geven. Ik doe nu gewoon het voerbakje vol gooien. Inderdaad met van alles door elkaar...nie goed dus. De zonnepitten gaan dan op en de rest blijft! Ga ik niet meer doen zo. Vanaf nu zonnepitten slechts als beloning.

Hoeveel eten zou ik moeten geven? 10% van het gewicht van de papegaai...maar is dat per dag die hoeveelheid of meerdere keren per dag?

Comment

erik

Gorans en Lily,

je mag wel eten door elkaar geven maar wel die 10% (papegaai wegen 350 gram = 35 gram eten)
              en zonnebloem pitjes weg halen en bakje leeg laten eten(let wel bij zaad heb je rest afval.....de zaad hulsjes)

zelf geef ik een dag zaad een dag pellets en of pellets en groente............en morgens fruit bij het opstaan aan de aanrecht.

de 10% is 1 keer per dag want die hebben ze gemiddeld nodig, en als dat op is bij geven.......of als je overdag thuis bent kun je ook twee maal 5% geven.
              maar je moet Lily wel leren het bakje leeg eten........en dan knoeien ze minder met eten ook.

erik

Comment

Erik bedankt.

Ik heb vandaag meteen je tips omtrent eten geprobeerd en het werkte eigenlijk meteen. Ik heb Lily gewogen (420gr...neem aan dat dit een normaal gewicht is met 16 weken?)
                Heb vandaag alleen pallets gedaan --> 10% en idd, ze at het op omdat er geen keus was. Wel heb ik in de avond nog een stukkie appel en banaan gedaan.

Ze is echt een lieve vogel. heb vandaag 2x een minuut of 20 beetje mee getraind. (aanraken, vastpakken e.d.) Soms laat ze het toe en soms niet. Bij toelaten beloon ik haar met woordjes en een zonnepit. Als ze het niet toelaten wil dat gromt/gorgelt ze ietsjes maar bijt niet, pakt alleen mijn vinger zachtjes vast. Al heb ik dat liever niet omdat ik bang ben dat dat strakjes misschien overgaat in harder vastpakken en bijten. Of zie ik dat verkeerd nu?

Enige is dat ze nog zo stilletjes is en maakt bijna geen geluidjes o.i.d. Woordjes of brabbelen heeft ze tot nu toe sowieso nog niet gedaan, maar geluidjes zijn nu nog een zeldenheid. Er wordt bij ons thuis wat afgekletst met z'n viertjes + de tv. De verwachting was juist dat zoiets als een trigger zou werken, het vele geklets in huis.
                Ik dacht dat dat eigenlijk al wel zo een beetje beginnen moet met 4 maandjes oud. Zeker na het lezen van de vele reviews en verhalen hier. Velen schrijven dat hun papegaai al vanaf ongeveer 4 a 5 maanden en soms zelfs eerder al van alles aan geluidjes nadeed of brabbelde. De mijn dus nog niks van dat.
                Het is niet dat ik haar daardoor minder leuk vind ofzo...dat zeker niet. Het is meer mijn onwetendheid in deze...en wellicht ga ik teveel af op al die verhalen waardoor ik ga vergelijken. Hm...denk dat ik dat niet meer doen moet.

Comment

erik

Gorans en Lily,

goed dat het eten goed gaat, had ik eigenlijk wel verwacht.

praten vind ik vroeg na 4 maanden maar soms beginnen ze.... de mijne was 1,5 jaar toen die begon te praten en te imiteren.
                  en lily is nog niet zo lang bij jullie dus vind alles nog spannend wat er allemaal rond hem gebeurt

onder trainen versta ik met blokjes werken en ringetjes pootje geven rondje draaien enz....

wat je met het bijten doet is goed......nee zeggen of sommige zeggen zachtjes.

erik
                  Last edited by erikverhage; 07-11-17, 22:39.

Comment

Hoi. Het gaat me een beetje bergafwaarts af met het opvoeden. Opeens en vanuit het niets begint mn Lily te bijten zodra ik met mijn hand in de buurt van haar kom in de kooi. Ik kon haar altijd prima eruithalen. Nu opeens bijt ze van zich af. En ik weet de oorzaak niet. Ben superlief tegen haar. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Comment

je hebt verschillende opties
                      je kan haar er zelf uit de kooi laten komen
                      je kan een opstap stok of ring gaan gebruiken
                      eventueel een ovenwant,handdoek of gewoon je hand in je mouw van je trui
                      kijk wat je het beste gaat bevalllen,ze zal daar dan ook wel weer aan moeten wennen
                      het kan zijn dat ze je uit aan het proberen is hoe ver ze kan gaan
                      papegaaien puberen ook op verschillende leeftijden,dan kunnen ze wat nukken vertonen die ook weer kunnen verdwijnen
                      als ze even niet wil probeer je het op een later tijdstip weer

Comment

erik

Gorans en Lily,

even een vraagje geef je ook opdracht/commando tot op stappen..............en als je dit doet geef je dan ook een beloning.
                        Een papegaai doet alles voor een beloning/aandacht.
                        want dan word het wel interessant om op te stappen hé.

ps ik ben niet voor zelf uit de kooi laten komen want dan gaat Lily zelf de regels maken.
                        bij mij moeten ze eerst op een touw of een stok gaan zitten en dan pas mogen ze opstappen en uit de kooi.......zo niet (een snauw geven of op de deur hangen) gaat de kooi niet open en blijven ze een half uur langer in de kooi zitten.

erik.

Comment

Ik heb een grijze roodstaart van 3 nu gooit zij steeds het voer weg. Pellets wil ze niet meer. Is zeer actief. Ook qwa praten. En ze moet Riga hebben. Wie weet raad. Ze moet wel voldoende voeding stoffen binnen krijgen
                          Lief hebber Van Rico Mijn beste vriendin

Comment

Zet de vogel in een kamer alleen en geef geen aandacht hooguit als je het voer ververst. En pellets zijn niet goed voor papegaaien. Gekiemd zaad en/of geweekt zaad veel groenten en fruit zo onrijp mogelijk is een goede voeding aangevuld met gekookt of gebakken ei. Ook moet een grijze in de zon kunnen zitten om gezond te kunnen blijven.

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                            Working...
                            X