Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Weghalen eieren....

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Weghalen eieren....

Hallo allemaal,
    eind vorig jaar heeft mijn grijze roodstaart voor het eerst 3 eieren gelegd.
    alle 3 de eieren sneuvelden binnen 2 dagen na het leggen.
    omdat ze maar verloren naar het lege nest zat te kijken en uit te kunnen sluiten dat ze met opzet de eitjes sloopt en op eet heb ik er 2 zelfgemaakte van gips in gelegd.
    deze werden gelijk geaccepteerd en bebroed.
    laat ik deze liggen tot ze ze zelf achterlaat of is het beter ze nu al weg te halen?
    het mannetje zorgt trouwens goed voor haar tijdens het broeden.

Je kan ze weghalen ze legt binnen 6 weken weer als het goed is.

Comment

Laten liggen tot ze haar interesse verliest.
      Maak er geen legkip van
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Voor het welzijn van het vrouwtje kan ik ze dus het beste laten liggen?
        ik ben geen kweker en heb ook geen ambitie in die richting.
        Dat er een koppel is ontstaan is toeval, zou dit tot jongen leiden laat ik het wel gebeuren.
        maar bovenal staat het welzijn van Binky en Bono.

Comment

Dan kan je ze beter lekker hun gang laten gaan. Mijn koppel amazones hebben het ook al drie seizoenen geprobeerd en nog geen bevruchte eieren gebroed.
          ook een aantal eieren gesloopt. Beetje jammer maar is een leerproces.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Als je de eieren weghaalt zal ze nog een keer leggen en het wordt dan zeker geen legkip. Ze hebben om een legkip te worden de daarvoor benodigde afwijking niet. Broeden kost net zo veel zo niet meer energie dan eieren leggen. De meeste poppen zeker van de soorten waar alleen de pop broedt vallen erg af wanneer je de eieren laat liggen. De bewering dat het een leerproces is ten dele waar het grootste gedeelte is instinct. Het meest voor de hand liggende oorzaak dat de eieren onbevrucht zijn is bij grijze dat ze te dik/vet zijn. Dit resulteert in een te langzame passage van het ei door de eileider waardoor het embryo al afsterft voor dat het ei gelegd is.

Comment

Ads onder in topics

Collapse
            Working...
            X