Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Angst voor de bek van mijn grijsje, Wie, O Wie helpt me deze overwinnen?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Angst voor de bek van mijn grijsje, Wie, O Wie helpt me deze overwinnen?

Hallo,
    Ik ben nieuw hier, ik hoop snel een antwoord te vinden op mijn vraag.
    Mijn grijze roodstaart is 13 jaar, handtam in huis gekomen, destijds als alleenstaande mama met 2 sloebers
    die ondertussen elders wonen.
    In het begin, waren we natuurlijk heeel erg veel met hem bezig, wat minderde nadat kids meer hulp bij schoolwerk
    nodig kregen en ik naderhand ben gaan zelf bijstuderen.
    De aandacht naar onze papegaai minderde, maar hij bleef wel uit de kooi komen.
    Fout, ik weet het maar toen ging het niet anders. Drukte kon hij helemaal niet hebben,
    als de kids te hard kibbelden werd hij boos en krijste.
    Ondertussen ben ik ziek geworden (moeilijke weg om te verwerken en aanvaarden voor me)
    en sinds mijn verhuis, alleen met hem, is hij sinds hij hier binnenkwam herleefd.
    Is beginnen fluiten (1e enkel als de zon scheen) en opnieuw beginnen vertellen (1e als niemand in de buurt was)
    en nu is het al zover dat ik mij aan hem optrek en hij aan mij,
    samen slaan we er ons goed door,
    hij gaat zelfs al elke dag onder de douche (met de stok tot in bad en dan met de douchekop)
    als ik de stok voor hem hou en mijn hand ertussen, stapt hij op mijn hand (mss zonder besef) eruit.
    enkel , na enkele malen gebeten te zijn........ ben ik zo bang van die snavel geworden....
    telkens trek ik ongewild mijn hand weg.... en is hij me weer net te snel af
    denk na een te snelle beweging of andere ruimte uit angst.
    hoe kan ik mijn angst de baas?
    ik wil me dan ni boos voelen maar angst en boosheid geeft
    ..... wegtrekken en ... heeeee mag ni met iets hardere stem zeggen.
    hoe kan ik dit de baas?

vriendelijke groetjes
    bek en poot
    sofie en Rakker

Doe een baddoek om je hand winden.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ten eerste: ik denk dat het niet raar is dat er periodes zijn dat je intensief met een dier bezig bent en periodes dat het even niet zo is. ik zou me daar niet rot over voelen. Hij mocht er kennelijk wel gewoon uit dus helemaal in een vergeethokje zat hij niet.

Leuk dat je weer aan het werk bent met jullie band!

Over het bijten. Wat ik bij mijn beide papegaaien merk is als ik of iemand anders bang is en inderdaad steeds mijn/zijn hand terug trekt dat mijn vogels daar dus heel onzeker van worden. Door zeker van je zaak te zijn is de kans op bijten minder.
      Makkelijker gezegd dan gedaan... Het is denk ik nu vooral zaak om ervoor te zorgen dat je hem alleen op je vinger op laat stappen als je dat zelf ook ziet zitten. Trek anders een handschoen aan, of gebruik een opstap-stok. Het vertrouwen in je vogel krijg je vanzelf weer en je vogel zal ook steeds tammer worden, waardoor kans op bijten ook nog eens agneemt.

Comment

Bijten kun je het besten negeren, of de vogel direct terug in zijn kooi zetten en er even niet naar kijken. Papegaaien zijn sociale dieren en genegeerd worden vinden ze niet leuk. Nee zeggen help alleen als je het in een lagere toon kunt zeggen. Hoge tonen zijn voor je papegaai een teken van ehh.. “excitement”

wat goed is om te onthouden is dat een papegaai nooit zomaar bijt. De vogel haat je niet, de vogel is niet kwaadaardig, het is gewoon een instinct. Je zou kunnen zeggen dat als de vogel bijt, jij niet goed opgelet hebt em het dus jouw fout is. Nooit die van de papegaai. Daarnaast zullen papegaaiem bijna altijd eerst waarschuwen, dus het is zaak dat je zijn lichaamstaal leert kennen. Bovendien is de kooi “zijn” territorium, sommige vogels zullen daar ook sneller bijten. Ik zou, zoals boven als gezegd werd, met een stok beginnen.

Laat de vogel opstappen vanaf een neutrale plek zoals een tafel of een stoel. Als de vogel dan niet bijt dan beloon je hem rijkelijk door kroelen, met hoge stem “happy” praten. Papegaaien houden ervan, zo gaat het in de natuur ook

ik heb al drie jaar een getraumatiseerde Amazone die werkelijk overal bang voor is. Toch ben ik nog nooit gebeten omdat Amazone’s heel duidelijke waarschuwingen geven
        Inmiddels stapt ze uit zichzelf op, maar daar zijn we wel al drie jaar mee bezig. Ze houd echt enorm van de “drama” die erbij komt kijken als ik dan helemaal uit mijn bol ga van blijdschap. Dat is een beloning die ze veel fijner vind dan pitjes of snoepjes of wat dan ook!

succes, ik ben benieuwd hoe het gaat

Comment

Een tijdje geleden heb ik een cursusdag gevolgd bij Stichting de Vrolijke papegaai in Sprang Capelle in Brabant. Daar namen mensen hun eigen papegaaien mee en hadden allemaal wel een probleem. Getest en ongetest werden ver uit elkaar gehouden en er waren huisregels hieromtrent.
          Daar werd aan gewerkt en als je zonder papegaai komt (zoals ik) dan hebben ze opvangpapegaaien waar je mee aan de slag kunt. Wellicht kun je eens op de site kijken of even een mailtje naar hun sturen. Misschien hebben ze nog tips of is zo'n dag wel heel goed om jullie band te verstevigen.
          Ik vond de vrijwilligers erg aardig en bevlogen.

Comment

Ads onder in topics

Collapse
          Working...
          X