Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Edelpapegaai eet geen zaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Edelpapegaai eet geen zaad

    Hallo iedereen,
    Wij hebben een superlieve edelpapegaai van ongeveer 11/12 weken. We geven hem nu 2 keer per dag pap.
    We bieden overdag ook zaad en pellets aan maar merken dat hij hier niet van wil eten. (ook fruit wil hij niet eten)
    Hoe kunnen we hem aan het eten krijgen?
    We beginnen ons al ongerust te maken want willen geen vogel die eeuwig aan de pap blijft.

  • #2
    Wij hebben het eten voor onze edel destijds qua fruit heel klein gesneden en de pellets eerst kort in water laten weken zodat ze rustig aan vast voedsel kon wennen. Je kunt ook pellets fijn maken in de pap verwerken zodat die alvast aan andere smaken kan wennen.

    Hopelijk kun je hier iets mee.

    Comment


    • #3
      Ik geef de edeljonkies fijn gesneden groente en fruit met wat eivoer erdoorheen in een laag potje zodat ze het als het ware vanzelf tegenkomen (zie foto). Zet het gewoon bij hen in de konijnekooi en ze gaan er 'vanzelf' van eten. De eerste keren help ik door het potje voor hun neus te zetten en met mijn vingers of op een lepeltje wat te geven.

      Hoe zit het met het gewicht van je vogel ? Word hij niet lichter met alleen maar 2 x per dag pap ?
      Bijgevoegde Bestanden

      Comment


      • #4
        Het is eigenlijk ook niet erg dat je edel geen zaden eet. Leer hem vooral groente en fruit te eten, dat is het hoofdvoedsel van een edel. Ik heb er nu eentje in huis van 8-9 weken en uit de potjes zoals je op de foto van het voorgaande bericht ziet haalt hij eerst de stukjes groente en fruit. Eivoer en muesli blijft langer liggen. En wat zaden betreft heeft hij er eigenlijk nog geen gekregen, alleen deze morgen voor het eerst wat gekiemde zaden bij zijn groentefruitpotje.

        Zaden moeten ook gepeld worden. Naar mijn bescheiden mening is dat wat moeilijker eten dan iets wat je niet moet pellen.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de reacties!

          Wat het gewicht betreft schommelt het van dag tot dag maar er zitten nooit grote verschillen tussen. (max 50 gr)

          Wel is het zo dat we denken dat hij de pap niet meer graag eet. We geven hem de pap met een lepel en in het begin at hij alles mooi op zonder te morsen. Nu eet hij 'gulzig' van de pap maar duwt elke keer de helft terug uit zijn bek.. We doen de lepel nooit te vol dus een teveel aan pap in 1 keer betwijfelen we.

          Gisteren aten we zelf puree, ik heb de aardappelen gekookt zonder zout en hebben enkele apart genomen om voor hem te pletten. Hier hebben we enkele zaadjes ingedaan en dit at hij dan wel vlot. Maar dat brengt ons natuurlijk niet echt verder naar vast voer.

          We gaan bovenstaand eens proberen met dat eivoer hopelijk lukt dat

          Comment


          • #6
            erik

            hallo

            dat is toch al een teken dat hij minder pap wil eten als hij de helft terug duwt op je lepel.
            en ook dat hij ander eten ook pakt de aardappels. probeer dan ook eens wat zacht fruit banaan druif (stukjes peer of appel wat pletten) en je moet ook wat geduld hebben de vogel moet ook wennen aan ander eten(smaak). als hij maar blijft eten..................ze eten niet net als ons 3 maal per dag maar zo af en toe een beetje.

            En als hij eet heb je ook ontlasting, ik denk soms ook wel eens ze eten weinig maar dan kijk ik in de kooi op de grond en daar zie ik genoeg ontlasting liggen dus dan is het goed.
            succes
            erik.

            Comment


            • #7
              Het is eigenlijk ook niet erg dat je edel geen zaden eet. Leer hem vooral groente en fruit te eten, dat is het hoofdvoedsel van een edel.

              juiste antwoord dacht ik
              ik weet niet alles maar doe mijn best

              Comment


              • #8
                Vanochtend zoals gewoonlijk de pap gegeven en dat ging deze keer goed. Ik heb hem iets later eten gegeven dan anders zodat hij wat hongeriger was en nu nam hij het eten wat beter op.

                Deze voormiddag naar de supermarkt geweest voor verschillende soorten fruit waaronder appel. Hiervan heb ik moes gemaakt en heb deze op kamertemperatuur aan Rio gegeven. Zijn eerste reactie was alles in het rond schudden maar de volgende lepels gingen héél vlot binnen.

                Zo kan ik dat best misschien met alle fruitsoorten doen, en er elke keer meer en meer brokjes in laten zodat ik uiteindelijk op vast fruit uitkom?

                Ik las ook op het internet dat er mensen zijn die de fruitmoes onder de pap mengen. Zou dit beter zijn, of kan ik ze beter apart geven zodat er in de fruitmoes ook echt alleen de fruitsmaak zit?

                Alvast bedankt voor jullie adviezen.

                Comment


                • #9
                  ik zou het apart houden
                  je kan wel wat eivoer door de fruitmoes doen

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse
                  Working...
                  X