Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mango en ik hebben wat hulp nodig...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mango en ik hebben wat hulp nodig...

    Goedemorgen!

    Sinds februari is Mango (edel papegaai Pop) een onderdeel van onze familie geworden, samen met onze 2 katten en labrador.

    Iedere dag halen we haar even uit haar kooi, of om op mn schouder te zitten of om buiten in haar klim boom huisje te kunnen zitten. Dit ging altijd zonder problemen maar de laatste 2 maanden is ze bijterig geworden, daarnaast is ze extreem territoriaal. Wanneer ze eenmaal op mn hand zit is er niks aan de hand.

    Wanneer we al langs haar kooi lopen begint ze al te brommen (ze heeft een hoek kooi en dus van 2 kanten bescherming). Als ik mn hand of arm naar haar uitsteek (zo rustig mogelijk) probeert ze me de helft van de keren ongeveer te buiten (of haalt ze uit)... Ze lijkt daarnaast heel onrustig.. Tegenwoordig steek ik mn hand uit met ovenwant, als we wil stapt ze op anders bijt ze ook daarin. Ze blijft sowieso erg gefixeerd op handen

    Heeft iemand ervaring met dit territoriale gedrag? Ook tips zijn welkom

  • #2
    ik heb dat ook gehad ooit met een edel pop,alles met ovenhandschoenen
    soms als ik op de bank zat en zij ook rende ze zelfs ineens naar mijn hand om te bijten
    na een poosje toch zo laten doen wat jij wilt met de handschoen en consequent zijn ging het weer over
    je mag gerust streng zijn want het kunnen pittige tantes zijn

    Comment


    • #3
      Het is inderdaad wel een gegeven van een edelpop om wat fel te zijn. Gelukkig is die van ons nooit zo heel erg fel geweest. Wij kunnen in principe alles met haar doen, maar moeten wel heel goed naar haar signalen kijken (die geeft ze wel goed af: o.a. pinpointen met ogen en nekveren wat hoog opgezet). Nu is het in het broedseizoen wat meer dan in de winter merken we.

      Hoe oud is Mango?

      In ieder geval consequent zijn en duidelijk laten blijken dat jullie de baas zijn. Niet terugtrekken en niet bang zijn. Haar gedrag niet tolereren en duidelijk NEE zeggen als ze uit wil halen en doorpakken. Ik zie het als een klein kind; ik tolereer ook van mijn kinderen niet als ik een grote mond krijg of dat ze me slaan of bijten. Bij een gaai net zo.
      Ze heeft hier meermaals op de wc gezeten (strafplek; wel met wcdeksel dicht) en daarna is ze weer poeslief.

      Wat ook helpt is het hebben van een plek buiten de kooi; speelstandaard of javaboom. Hier zit ze als ze eruit mag van ons.

      Ik hoop dat er iets aan hebt.

      Comment


      • #4
        Edels vertonen idd wel vaker territoriumdrift. En edelpopjes kunnen idd fel zijn.
        Buiten de kooi kan je een andere tactiek toepassen dan in de kooi. Als ze in de kooi zit zal ze er toch uitmoeten en je zal ook weleens in de kooi moeten om iets op te ruimen, vervangen etc. Je laat haar nu opstappen met een ovenhandschoen. dat is idd een optie. Je zou het ook met een opstapstok kunnen doen. Voordeel daarvan vind ik dat je handen toch beschermd kunnen zijn maar wel zichtbaar blijven.
        Buiten de kooi kan je haar pakken zonder op te laten stappen als ze bijt. Je kan haar even af laten koelen op een plekje zoals hierboven ook beschreven staat. Maar maak dan niet de vergissing door haar eerst op te laten stappen en vervolgens weg te zetten op bijv de wc. want dan doet ze uiteindelijk iets goeds (opstappen) en daarna wordt ze weggezet (straf). Je zou haar dan ook met 2 handen ferm op kunnen pakken en wegzetten.

        Ik zou haar ook niet meer op de schouder zetten.
        Daar heb ik dan meerdere redenen voor. Jij zelf hebt geen overzicht over de situatie en ziet niet wat ze doet. Dit is voor het geval ze daar ook narrig gaat doen en daar zou ik niet op wachten of in elk geval geen risico meenemen.
        Ook hoor je wel mensen zeggen dat hoog zitten op een vorm van dominantie is.
        Mensen die dat niet vinden zeggen vaak dat hoog zitten een teken is van onzekerheid, bang voor het gevaar dat kan komen van buitenaf.
        Wie nu gelijk heeft laat ik even in het midden, maar beide redenaties geven aan dat hoog zitten niet wenselijk is.
        Als je lekker met haar buiten zit, kan ze dat ook op je schoot of borst doen en dan heb jij het overzicht.

        Succes.

        Comment


        • #5
          erik

          hallo Mango,

          je kan ook een stok pakken en er een colafles(doorzichtige fles) over schuiven.
          dan bijt ze op de fles en heeft ze geen resultaat want jij laat je hand staan en toont geen angst voor je vingers/handen.
          erik.

          Comment


          • #6
            erik

            hallo Mango,

            gaat het al wat beter.
            erik.

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse
            Working...
            X