Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opvoeding Edel, waar beginnen?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Maar het kan wel zijn dat het verslechtert als ze in de rui is of broeds. Dan is ons Fien ook nog feller. Ik als vrouw vergelijk haar met het menstrueren van de vrouw haha. Ik sta dan ook grommend op whahaha. Vraag me ook niet waarom maar dan is gewoon het gggrrrrrr gevoel er! Hormoontjes hè.
    http://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Comment

Hoi

Ik heb inmiddels ook al 2 jaar en enkele maanden een edelpapegaai en ook ik herken jouw situatie volledig. In tegenstelling tot jij heb ik een mannetje, Jakke, maar toch heb ik hetzelfde probleem. Ik veronderstel dat het bij mij dus niet volledig aan de hormonen ligt, alhoewel Jakke stilletjes aan wel geslachtsrijp zal worden.

Maar ik heb dus hetzelfde probleem als jij hier beschreven hebt. 40 keer gaat het perfect en is hij normaal en vriendelijk en mag ik hem aanraken, en dan die ene keer, volledig uit het niets veranderd hij in een bloeddorstige piranha die maar niet wil lossen. Voorbeeld, 2 weken geleden zat ik in de zetel en was Jakke naar mijn schouder geklommen, en plots na 5 minuten bijt hij zonder reden keihard in mijn nek. Natuurlijk, hier is het wel mijn schuld, aangezien ik hem maar niet op mn schouder moet laten zitten. Maar hij was die dag zo lief, ik kon hem overal aanraken, dus ik dacht, deze keer zal hij wel braaf zijn; niet dus. Daarnaast moet ik net als bij Viv zeker niet proberen om mn vinger voor zijn snavel te houden, want dat is vragen om problemen. En zo slim ben ik ondertussen ook al geworden om mn vinger uit zijn snavels buurt te houden.
      Ik denk echter niet dat het in mijn geval iets te maken heeft met territoriumgedrag, aangezien hij het buiten de kooi ook doet.

Het is zelf zo ver gekomen dat ik hem enkel nog uit de kooi haal met een mouw of handdoek. Ik riskeer het gewoon niet meer, want altijd als ik probeer, loopt het toch wel fout af. 40 keer (of minder) goed, 1 keer slecht. En hou ik mijn hand nu houd, plooi of draai, Jakke vindt altijd wel ergens een manier om keihard te bijten (bv de zijkant van een gebalde vuist)
      Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen, want dat is net het moeilijke eraan, dat het zo onfrequent en onverwachts is. Als hij dan toch bijt, is hij echt agressief en krijg ik hem echt niet opgestapt en ik een kleine strafkooi, dan zijn we al 5 min bezig, en is hij totaal al vergeten wat hij verkeerd heeft gedaan. Dan zou je kunnen zeggen, og, voor die ene keer, hij doet het wel niet nog eens, maar dat gaat niet, want dan blijft de schrik er toch altijd in als hij met zijn snavel dichtbij komt, want dat kan verdomd veel pijn doen (zeker bij de nagel! auw;0). Ik vertrouw hem dus eigenlijk niet volledig, en dat komt onze band niet ten goede denk ik.

Aan de andere kant, mag ik Jakke (meestal) wel aanraken. Hij laat het allemaal toe (op de normale plaatsen), maar ik zie ook dat hij er niet van geniet. Hij laat het gebeuren, maar das ook alles. Als ik hem aai, is het voor mijn plezier. Daarom raak ik hem ook amper aan, 2 aaien over zijn rug, kort even friemelen aan zijn nek, dat is het. Heel erg vind ik het niet, want dat wist ik toen ik voor een edel koos. Soms kan je wel eens jaloers zijn op mensen die een knuffelkont ara hebben, maar ach, je kan niet alles hebben hé? En daarbij, als ik echt nood heb om even te knuffelen ga ik wel naar mn vriendin, of mn hond, die heeft er altijd zin in en staat altijd met veel plezier klaar om te knuffelen! XD

Ik wens je nog veel succes met je edel, maar echt helpen kan ik je niet, want ik sta even ver als jij... Ik zal dit topic dan ook op de voet volgen, en hopelijk vind ik hier ergens een oplossing.

Comment

Ja, wat Jakke doet doet Ober ook. Als je op de bank zit dat sluipt ze achter je en valt ze aan. Ik hou haar dus altijd in de gaten. Ik weet niet wat dat is. Aandacht? Maar wat ze dan wil, weet ik ook niet. Het is geen territoriumgedrag. Bepaald gedrag doet ze zowel binnen als buiten de kooi.
        Als Ober wat terughoudend is om uit haar kooi te komen haal ik haar er niet zelf uit. Ik wacht dan tot ze er zelf uit komt. Of ik laat haar wel zitten, probeer haar op de rechterhand eruit te halen en met de linkerhand probeer ik boven haar hoofd haar af te leiden. Zijn een beetje 'trucjes' die ik nu probeer.
        Elke x als ze zo hard bijt krijgt het vertrouwen weer een enorme deuk. Dat is zo jammer. Is niet fijn als je steeds minder kunt doen.
        In het begin ging ze bijv op mijn hand onder de douche. Op den duur werd ze steeds agressiever waardoor ze nu op een stok gaat douchen. En nog steeds probeert ze mij aan te vallen. De logica waarom ze dat doet ontgaat mij ook hier weer.

Comment

Knuffelen wil de edelpop Lilo ook niet

Babbelen, geluiden nadoen, samen zingen, samen hallo oefenen, allemaal prima, maar ik bewaar de afstand. Opstappen doet ze prima, maar als ze de baas wil zijn, dan weet je het wel.
          Vooral op het speeleiland op de kooi is ze erg dominant.
          Ik ga er ook rustig mee om, altijd strijd leveren schiet ook niet op. Een pop heeft kuren denk ik dan en ze is nog jong, dus dat kan erger worden of minder. Mijn man kan veel meer met haar dan ik, maar die gaat ook de strijd aan en wint. Dapper, maar ik heb al pech gehad met die snavel van haar en dat is niet leuk.
          Rustig blijven en op je hoede en niet op de schouder, dat gaat echt fout, oortje grijpen of je bril, laat maar zitten!

Comment

@edelvrouw: je man gaat de strijd aan? Hoe doet hij dat dan? Doet hij dat gepantserd ;-)
            Grapje hoor. Ik heb dat nooit gedaan. Ben toch wel gehecht aan mijn vingers ed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tzatziki Bekijk Berichten
              @edelvrouw: je man gaat de strijd aan? Hoe doet hij dat dan? Doet hij dat gepantserd ;-)
              Grapje hoor. Ik heb dat nooit gedaan. Ben toch wel gehecht aan mijn vingers ed.
              Haha, nee hij houdt ook van zijn vingers, hij laat haar gewoon heel consequent weten dat het niet kan wat ze doet en dan is ze weer onderdanig. Verder niets bijzonders, maar je moet er maar zin in hebben. Opvoeden moet je ook volhouden toch? Meer het laten zien dat je de baas bent en dat zij dat maar moet accepteren, dat is wat hij goed kan en waar ik dan niet altijd zin in heb.

Comment

@edelvrouw: hoe doet hij dat dan?
                Ik roep meestal heel hard foei. Als ze gebeten heeft gaat ze ook de kooi in. Maar volgens mij maakt dat weinig indruk.

Comment

Je kan beter een kleine lege kooi hebben voor als ze vervelend is
                  Haar straffen in haar eigen kooi werkt niet meeste voelen zich daar prima thuis en vermaken zich prima in de kooi

Ook wordt dan in de kooi als je weg moet om te werken een straf

Een lege strafkooi op een plek waar ze je niet kan zien zal ze niet leuk vinden dus zal ze er meer aan doen om daar niet heen en in te hoeven

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
                  Snoopy Cookie kiki Simba

Comment

@Jeroen: owwww... Handig net verkocht deze week. Omdat ze er niet in durft te zitten.
                    Als ik haar in haar eigen kooi zet gromt ze wel heel hard. Omdat ze het er niet mee eens is. Kleine kooi zou wel een oplossing zijn. Kan een transportkooi ook?

Comment

Ja kan
                      Als je dan naar de vogelarts gaat doe je haar lievelingsspeeltje er in zodat het leuk wordt

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
                      Snoopy Cookie kiki Simba

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                      Working...
                      X