Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een kleintje groeit niet echt meer en heeft rode plek op zijn kopje.

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Een kleintje groeit niet echt meer en heeft rode plek op zijn kopje.

Van de 5 zijn er nog 3 over.
    Maar ik ben bang dat het kleinste het niet gaat redden.vanmorgen had ie opeens een rode plek op zu n kopje. En hij groeit ook niet meer hij is het derde eitje maar ziet er veel jonger uit. En moeders helpt niet echt.ze gaat nogal ruw met hem om.ze duwd hem weg.zodat ze de grotere kan voeren. Toch krijgt kleintje af en toe iets van haar.
    Graag advies....
    Bijgevoegde Bestanden

Misschien kun je hem bijvoeren? Heeft hij wel nog een gevulde krop?
    Kiwi & Pip Nappie & Loki
    ~ Rip Pluk ~

Comment

Ik zou 'm idd zelf voeren met pap en wegnemen uit het nest.
      Kan zijn dat de moeder 'm iets aandoet als ze 'm niet sterk genoeg vindt.
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Geen gevulde krop

En ik zie nu dat moedertje ook de grotere op hun koppie pikt.en laat hun opeens zomaar liggen.heeft ze nog nooit gedaan.
        Bijvoeren ? Dit is voor mij hartstikke nieuw.

Comment

Zit er een (ervaren) kweker bij je in de buurt? Anders zou je daar eens kunnen navragen hoe het zit met bijvoeren. Het is namelijk nog best wel een klusje waarbij veel mis kan gaan. Je hebt dan speciale pap die je de kleintjes moet voeren, ter vervanging van de voeding van de moeder. Dit moet dan om de zoveel uur gebeuren totdat ze zelfstandig zijn. Dit mag ook niet zomaar maar, alleen wanneer je een reden hebt (zoals moeder die kleintjes niet voert) om de kleintjes bij de ouders weg te halen.
          Kiwi & Pip Nappie & Loki
          ~ Rip Pluk ~

Comment

Pech gehad

Dat zei me iemand die geen kweker is.de sterkster overwint.maar1 is al 9 dagen ander 8 dagen en ander 7. Die laat je toch niet zomaar doodgaan..krijg ik niet over mijn hart

Comment

als ze op hun kopje gepikt worden kunnen ze dood gaan
              ik heb het ooit met een koppel grasjes gehad die ineens hun jongen dood pikten
              wat je zou kunnen proberen is een plankje maken waar de jongen net onder kunnen en mama niet,zo kunnen ze wel gevoed worden maar niet gebeten,dat werkte maar weet niet meet precies vanaf welke leeftijd
              ik zou ze maar goed in de gaten houden want het is zo gedaan met ze

Comment

Pap gaan geven, zo heel moeilijk is het niet. Kost alleen veel tijd.. De pap kun je bij elke betere dierenzaak krijgen, je woont helaas te ver weg van mij, anders had ik het je graag uitgelegd. Met een dag of 8 tot 10 oud hebben ze nog een voeding of 4 tot 5 per dag nodig, deze speciale pap (pot +/- 10 euro) meng je met uitgekookt water aan, totdat je een pap hebt die je nog net met een spuit op kunt trekken. (de spuit haal je gewoon bij een apotheek, 10 ml spuit) De pap moet dus zo dik mogelijk zijn uiteindelijk, in het begin maak je m iets minder dik, zodat je het makkelijker kunt geven, en ze het makkelijk naar binnen kunnen krijgen. Als ze genoeg hebben gehad (pap) dan beginnen ze het er uit te gooien, dit doen ze door met hun hoofd te schudden, dan moet je stoppen met voeren. Vooral in het begin is het beter om vaker kleinere beetjes te geven, vuist regel is dat de krop eerst leeg moet zijn voordat je weer geeft. Dit duurt ongeveer een uur of 3 a 4, ligt er natuurlijk aan hoeveel je hebt gegeven. Dit omdat ze anders kropverzuuring kunnen krijgen. Ik kijk elke dag meerdere malen op dit forum, heb je meer vragen, horen we ze graag. Zet zolang ze geen veren hebben er wel iets van warmte bij, bv een bureau lamp. Leg er eerst een termometer bij, zo rond de 37 graden is prima..

Comment

Ook op youtube is veel daarover te vinden..

Bv deze..

https://www.youtube.com/watch?v=erQ51mBTXpE

Comment

Beste Amy,

Dergelijke gevallen zoals u nu ondervind blijven lastig.

Het is in principe verboden om handopfok toe te passen tenzij zoals nu in u geval de ouders het verzuimen of de ouder vogels wegvallen door welke reden dan ook.

Ook blijft het lastig om te achter halen waarom de ouders jongen dood laten gaan door niet te voeren of ze zelfs dus uit het nest willen werpen, vaak is het zo dat de ouder vogels instinctief matig merken aan de jongen dat er iets niet goed zit en ze daar door laten sterven zodat hun aandacht kan uitgaan naar de gezonde en levensvatbare jongen. Dit lijkt hard maar de natuurwet is ook hard.

Wat de mens dan vaak doet uit liefde voor het dier is deze jongen eruit halen en groot brengen wat soms wel lukt maar soms ook niet en is het dan niets anders als uitstel van.
                    Ook worden er soms jongen uit het nest gehaald omdat zoals nu bij jou de ouders ze pikken en voordat ze worden dood gepikt maar met de hand groot gebracht, in de natuur zouden dergelijke vogels niet over leven wat dan weer inhoud dat dergelijke slechte eigenschappen niet worden door gegeven en het zich zelf uit roeit( de eigenschap jongen vernietigen). Vaak is dit het geval in nesten waarbij de enkele vogel wel wordt gevoerd en de ander niet dit gaat ook op bij het uit het nest willen werpen van een jong en de andere blijven gewoon liggen.
                    Maar door het ingrijpen van de mens hoe goed ook bedoeld wordt deze eigenschap dus in leven gehouden en zelfs vermeerderd en is er grote kans dat de jongen uit de nakweek dezelfde vervelende eigenschap hebben.

Het geen ik net benoemde is vaak een aanname en alleen controleerbaar indien men niet ingrijpt en dan op de jongen sectie laat verrichten en dit gebeurd vaak alleen bij de duurde en zeldzamere soorten.

Wens je veel sterkte en succes met de voortgang.
                    ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Dankjewel

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                      Beste Amy,

Dergelijke gevallen zoals u nu ondervind blijven lastig.

Het is in principe verboden om handopfok toe te passen tenzij zoals nu in u geval de ouders het verzuimen of de ouder vogels wegvallen door welke reden dan ook.

Ook blijft het lastig om te achter halen waarom de ouders jongen dood laten gaan door niet te voeren of ze zelfs dus uit het nest willen werpen, vaak is het zo dat de ouder vogels instinctief matig merken aan de jongen dat er iets niet goed zit en ze daar door laten sterven zodat hun aandacht kan uitgaan naar de gezonde en levensvatbare jongen. Dit lijkt hard maar de natuurwet is ook hard.

Wat de mens dan vaak doet uit liefde voor het dier is deze jongen eruit halen en groot brengen wat soms wel lukt maar soms ook niet en is het dan niets anders als uitstel van.
                      Ook worden er soms jongen uit het nest gehaald omdat zoals nu bij jou de ouders ze pikken en voordat ze worden dood gepikt maar met de hand groot gebracht, in de natuur zouden dergelijke vogels niet over leven wat dan weer inhoud dat dergelijke slechte eigenschappen niet worden door gegeven en het zich zelf uit roeit( de eigenschap jongen vernietigen). Vaak is dit het geval in nesten waarbij de enkele vogel wel wordt gevoerd en de ander niet dit gaat ook op bij het uit het nest willen werpen van een jong en de andere blijven gewoon liggen.
                      Maar door het ingrijpen van de mens hoe goed ook bedoeld wordt deze eigenschap dus in leven gehouden en zelfs vermeerderd en is er grote kans dat de jongen uit de nakweek dezelfde vervelende eigenschap hebben.

Het geen ik net benoemde is vaak een aanname en alleen controleerbaar indien men niet ingrijpt en dan op de jongen sectie laat verrichten en dit gebeurd vaak alleen bij de duurde en zeldzamere soorten.

Wens je veel sterkte en succes met de voortgang.
                      ik heb de kleine er gewoon bij gelaten en vreemde is dat hij nu wel weer wordt geaccepteerd en moeders niet meer naar de vogeltjes pikt.beste is en blijft inderdaad de natuur zijn gang laten gaan.hoe hard en in onze ogen dan ook is.merk ook dat het popje niet meer zo agressief is naar alles en iedereen.gelukkig.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                        Ook worden er soms jongen uit het nest gehaald omdat zoals nu bij jou de ouders ze pikken en voordat ze worden dood gepikt maar met de hand groot gebracht, in de natuur zouden dergelijke vogels niet over leven wat dan weer inhoud dat dergelijke slechte eigenschappen niet worden door gegeven en het zich zelf uit roeit( de eigenschap jongen vernietigen)..
                        het pikken van de ouders schijnt erfelijk te zijn, dus als ze als baby gepikt werden, ze dit ook vaak gaan doen bij eigen (toekomstige jongen) Het gebeurd ook vaker in de broedkooi, ipv in de voilere. Ook oudere ouders doen het sneller als jonge ouders, ze missen dan iets aan voeding en proberen het dan uit die veertjes te halen//

Elke keer hebben ze het over de natuur zn werk laten doen (al dan wel of niet), ben van mening dat een kooi (broedkooi of voilere) niets meer te maken heeft met de natuur. Daarom zou ik persoonlijk wel ingrijpen... Hoe sneller je een gepikt jong bij de pikker weg haald, hoe kleiner de kans is dat die het later ook bij zn eigen jongen zal gaan doen... Want veel van die gepikte jongen, overleven het wel gewoon. Met als gevolg dat die het later ook bij hun jongen gaan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joog Bekijk Berichten
                          het pikken van de ouders schijnt erfelijk te zijn, dus als ze als baby gepikt werden, ze dit ook vaak gaan doen bij eigen (toekomstige jongen) Het gebeurd ook vaker in de broedkooi, ipv in de voilere. Ook oudere ouders doen het sneller als jonge ouders, ze missen dan iets aan voeding en proberen het dan uit die veertjes
                          Elke keer hebben ze het over de natuur zn werk laten doen (al dan wel of niet), ben van mening dat een kooi (broedkooi of voilere) niets meer te maken heeft met de natuur. Daarom zou ik persoonlijk wel ingrijpen... Hoe sneller je een gepikt jong bij de pikker weg haald, hoe kleiner de kans is dat die het later ook bij zn eigen jongen zal gaan doen... Want veel van die gepikte jongen, overleven het wel gewoon. Met als gevolg dat die het later ook bij hun jongen gaan doen.
                          hallo ik heb niet eens een broedkooi of zo. Sky maakte een nestje in hoekje van de kooi onder de voerbak. We dachten ach zal wel meevallen.maar om de dag kwam er een eitje bij..ik gaf haar toen neststro en veertjes van Kyrie die ineens niet meer in haar buurt mocht komen. Vandaag ging her weer heel lief eraan toe en elk kleintje werdt gevoed..

Comment

Mooi om te horen dat het nu goed gaat. Broedkooi, vogelkooi, voilere, komt allemaal wel beetje op het zelfde neer. In een kooi....

Comment

Elke keer hebben ze het over de natuur zn werk laten doen (al dan wel of niet), ben van mening dat een kooi (broedkooi of voilere) niets meer te maken heeft met de natuur.
                              De behuizing die wij ter beschikking stellen aan onze vogels heeft weinig met natuur te maken dat klopt, maar dat een dergelijke situatie zoals door mij omschreven en indien ze in de natuur plaats vinden eindigen met de dood van een jong staat vast.
                              Dit word dan gevoed door het natuurlijk instinkt , de ouder vogel weet of het jong wat mankeert of niet.
                              En de slechte eigenschap van de ouders om de jongen te demoleren zal in de natuur nooit doorgegeven worden c.q. het is dan wel erfelijk maar de meeste jongen overleven dergelijke molestatie niet met gevolg dat er niets door gegeven wordt.
                              ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Ads onder in topics

Collapse
                              Working...
                              X