Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

popje sterft door kwetsuur in de bek; een ongelukje?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• popje sterft door kwetsuur in de bek; een ongelukje?

hallo, ik heb (had) een koppeltje agaatjes dat ik enkele jaren geleden als volwassen vogeltjes adopteerde bij nally's papegaaienopvang. ze zitten meestal op de (grote)papegaaienboom samen met mijn grijze roodstaart sammy (heel braaf vrouwtje van 13 jaar). De agaatjes zaten de hele dag te smoezelen, en het popje (flupke) gaf dikwijls eten aan het mannetje (quick), dat veel schuwer was. zij durfde nl uit de hand eten, hij niet. Flupke was de dominantste van de 3 kromsnavels. Vorige week zag ik Flupke plots zitten met het bekje vol bloed. Haar tong was aan de onderkant van links naar rechts bijna doorgesneden en haar bekje opzij was ook gekwetst. ik ben onmiddellijk naar een vogelarts gegaan maar dat heeft niet mogen baten, 2 dagen later is ze helaas gestorven.

Wat is er gebeurd? En had ik dit kunnen voorkomen?
    Het kan Sammy niet zijn geweest, die kan immers niet in dat kleine bekje. Als de agaatjes eten doorgeven hebben ze de bekjes gekruist.

ik vermoed dat het mannetje per ongeluk het popje heeft verwond. ik hoorde geen gevecht (ze zitten in dezelfde ruimte waar ik zit te werken).
    - Zou dat kunnen? zijn snaveltje is wel scherp en niet kort maar ook niet echt lang.
    ik twijfel om er een ander vogeltje bij te zetten uit schrik dat het opnieuw zou gebeuren.
    - zou het helpen om de snavel wat botter te laten vijlen?
    - Ik dacht om er eventueel een mannetje bij te zetten (ook roseicollis). Zou dat een jong vogeltje mogen zijn? Quick is niet tam en al ouder, zou dat een probleem zijn?

hallo,
    erg jammer dat de vogel is overleden.

ik ben bang dat je toch bij je grijsje moet wezen, helaas gebeurd dat wel vaker om onverklaarbare reden.

kunnen alle vogels vliegen?
    ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

ze kunnen niet echt meer vliegen maar wel naar beneden fladderen, wat ze soms ook doen. Ik heb het hok van de agaatjes in de garage weggezet, want ze leefden eigenlijk op die boom. ze sliepen samen in een tentje dat er in hangt sinds het koud is. Ze zaten ook vaak hoog, aan de boom is ook nog een boomtak vastgemaakt met veel zijtakken. In de zomer gebruik ik hun kooi wel want dan zitten ze veel buiten
      Ik kan me moeilijk voorstellen dat het sammy is (al dachten we daar eerst ook aan, maar de scherpte en lengte van de snavel zit aan de bovenkant, hoe kan die dan enkel de onderkant van de tong kwetsen en de zijkant van de bek...

ik zou het hok terug gaan gebruiken als ik er een nieuw neem, en ze er samen inzetten zodat het voor allebei terug nieuw is. En ik dacht ook voor de jaarlijkse controle bij de vogelarts de agaatjes hun snavel veiligheidshalve wat botter te laten maken?

Comment

Ads onder in topics

Collapse
      Working...
      X