hallo, ik heb (had)
een koppeltje agaatjes dat ik enkele jaren geleden als volwassen vogeltjes adopteerde bij nally's papegaaienopvang. ze zitten meestal op de (grote)papegaaienboom samen met mijn grijze roodstaart sammy (heel braaf vrouwtje van 13 jaar). De agaatjes zaten de hele dag te smoezelen, en het popje (flupke) gaf dikwijls eten aan het mannetje (quick), dat veel schuwer was. zij durfde nl uit de hand eten, hij niet. Flupke was de dominantste van de 3 kromsnavels. Vorige week zag ik Flupke plots zitten met het bekje vol bloed. Haar tong was aan de onderkant van links naar rechts bijna doorgesneden en haar bekje opzij was ook gekwetst. ik ben onmiddellijk naar een vogelarts gegaan maar dat heeft niet mogen baten, 2 dagen later is ze helaas gestorven.
Wat is er gebeurd? En had ik dit kunnen voorkomen?
Het kan Sammy niet zijn geweest, die kan immers niet in dat kleine bekje. Als de agaatjes eten doorgeven hebben ze de bekjes gekruist.
ik vermoed dat het mannetje per ongeluk het popje heeft verwond. ik hoorde geen gevecht (ze zitten in dezelfde ruimte waar ik zit te werken).
- Zou dat kunnen? zijn snaveltje is wel scherp en niet kort maar ook niet echt lang.
ik twijfel om er een ander vogeltje bij te zetten uit schrik dat het opnieuw zou gebeuren.
- zou het helpen om de snavel wat botter te laten vijlen?
- Ik dacht om er eventueel een mannetje bij te zetten (ook roseicollis). Zou dat een jong vogeltje mogen zijn? Quick is niet tam en al ouder, zou dat een probleem zijn?

Wat is er gebeurd? En had ik dit kunnen voorkomen?
Het kan Sammy niet zijn geweest, die kan immers niet in dat kleine bekje. Als de agaatjes eten doorgeven hebben ze de bekjes gekruist.
ik vermoed dat het mannetje per ongeluk het popje heeft verwond. ik hoorde geen gevecht (ze zitten in dezelfde ruimte waar ik zit te werken).
- Zou dat kunnen? zijn snaveltje is wel scherp en niet kort maar ook niet echt lang.
ik twijfel om er een ander vogeltje bij te zetten uit schrik dat het opnieuw zou gebeuren.
- zou het helpen om de snavel wat botter te laten vijlen?
- Ik dacht om er eventueel een mannetje bij te zetten (ook roseicollis). Zou dat een jong vogeltje mogen zijn? Quick is niet tam en al ouder, zou dat een probleem zijn?
Comment