Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help.....wil 5 minuten voor mezelf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Help.....wil 5 minuten voor mezelf

    Hallo
    Bonita een ara vrouwtje van ongeveer 8maanden oud.
    Zit in de huiskamer in een grote kooi.
    Als ik thuis ben is ze altijd los en ben ik weg dan zit ze in de kooi.
    Wat is er aan de hand................ze krijgt alle aandacht die ze wensen kan,maar wil ook wel eens even rustig kunnen zitten.
    Ze kan totaal niet alleen spelen heb ik het gevoel,want zodra ze uit haar kooi mag dan vliegt ze gelijk naar me toe............iedere keer zet ik haar terug op haar kooi en zeg dat ze fijn moet gaan spelen,maar nee hoor je draait je om en daar komt ze weer.
    Na een paar keer dit herhaalt te hebben zet ik haar terug in haar kooi en haal haar er na een tijdje weer uit om het opnieuw te proberen.
    Maar ze begrijpt me niet of is heel hard leers,want weer zal ze iedere keer naar me toe komen.
    Ze heeft ontzettend veel speelgoed dus daar kan het niet aan liggen.........heb ook midden in de huiskamer een schommel voor haar hangen zodat ze ook eens naar een andere plaats kan vliegen dan alleen naar mij.
    Ben gek op haar speel veel met haar,maar wil ook wel eens even tijd voor mezelf.
    Mijn vraag is : is dit de leeftijd of doe ik iets verkeerds wat ik over het hoofd zie.
    Alle reacties zijn van harte welkom.

    Groetjes Marjanne

  • #2
    hey, kan me voorstellen dat het lastig word ja.
    misschien moet je haar leren spelen? www.koppiekrauw.com -> trefwoorden -> Leren spelen.

    ik zou iig de papegaai niet laten winnen. duidelijk laten zien dat jij wil dat ze er op blijft zitten. en belonen als ie er langer op blijft. verder zou ik het niet weten.

    succes

    Comment


    • #3
      nu zijn we een hoop wijzer he marjan???? zijn er toch die er kijk op hebben

      Comment


      • #4
        hallo mariane,

        wijhebben ook een ara van maanden zoals je weet , maar hebben hem gekortwiekt , dus kan hij niet vliegen en dat vinden we fijn zo , blijft dus mooi op z'n kooi zitten en boven de kooi hebben we allemaal speeltjes hangen waarin hij kan klauwteren en zelfs knabbelen , verveeld zich nooit .
        af en toe ga ik eens naarhem toe en doe ik ff koppiekrauw en spreek er tegen ,zeg hem hoe lief hij is , ook neem ik hem al eens op mijn hand en knuffel ik hem , en zet hem dan terug en ga verder met mijn werk , zo is hij dan weer te vreden en gaat mooi verder spelen . Hij heeft hier natuurlijk nog wel enkele vriendjes waarmee hij kan spelen , hun kooien staan naast mekaar en ze kunnen dus ook bij mekaar op de kooi .
        Ikwil je hier maar duidelijk maken dat je niet konstantmoet wenken naar zijn believen , want dan maak je er een verwend nest van en kan je r binnekort niets meer mee aanvangen , mijn raad is dus kortwieken .
        groetjes
        tel wat je hebt , niet wat je mist .

        Luna , Zazou Yara Charlie

        en Christel

        Comment


        • #5
          Hallo Marjanne,

          Eigenlijk kan ik er weinig aan toevoegen wat Canon zegt en wat Wing Lady zegt.

          Kortwieken...gelijk doen.
          Leer je vogel spelen, laat hem wilgentakken, karton, papier, kinderspeelgoed en weet ik veel wat slopen.
          Als je vogel om aandacht bedelt ga daar dan niet op in.
          Beloon de vogel als hij even lekker rustig aan het spelen is.
          Beloon de vogel ook als deze langere tijd rustig geweest is.

          Kortom... beloon goed gedrag... negeer verkeerd gedrag.
          Wees verder heel erg consequent.... dat is de enige taal die de vogel begrijpt.

          Nog even over dat kortwieken, is op zich helemaal niet erg, na verloop van tijd groeien er nieuwe veren, dan kan men altijd nog overwegen wel of niet hernieuwd te wieken, maar de vogel is dan wel gewend rustig op een plaats te blijven zitten.

          Succes,

          Frans
          fkbmac www.koppiekrauw.com

          Comment


          • #6
            Dank je wel Canon, Wing lady en fkbmac voor jullie reactie.

            Ik had mijn twijfels over kortwieken,maar ga het nu toch doen.
            Door jullie argumenten ben ik daar anders over na gaan denken.
            (we hebben elkaar gesproken daarover in de chat)
            Speelgoed en wilgenstokken heeft ze genoeg dus daar zit het probleem niet echt.
            Sloopdingen heeft ze ook genoeg in haar bezit en doet ze ook zeker gebruik van maken.
            Het probleem zit hem in dat vliegen dus ga jullie raad opvolgen.
            Ze heeft wel door dat er enige veranderingen op dit moment aan de gang zijn en ze begint tot mijn verbazing rustiger te worden.
            Ze heeft door dat ze niet hoeft te schreeuwen omdat daar totaal niet meer op gereageerd word door niemand en zodra ze vliegt word ze netjes naar haar speelgoed/plaats terug gebracht en de tweede keer in haar kooi terug gezet en na een half uur mag ze er weer uit.
            Dit doen we nu heel consequent en je ziet haar veranderen en rustiger worden,maar het kortwieken gaat wel gebeuren.
            Alvast heel erg bedankt.
            Ik hou jullie op de hoogte.

            Groetjes Marjanne.

            Comment


            • #7
              Nou ze is nu 1 week gekortwiekt.........ppppppppfffffffffff.........za g er als een berg tegen op omdat het toch wel tegen mijn principes inging.
              Die middag was ze een beetje onthand en had zoveel medelijden met haar........niet dat ze pijn had,maar dat ik iets van haar had afgepakt wat voor een vogel natuurlijk is.
              Nu na een week.........wat ben ik blij met haar zeg hahahaha.
              Het is niet alleen dat ze niet meer vliegt en daardoor rustiger is geworden.......ik heb totaal een andere vogel terug gekregen.......het karakter is veel liever geworden en ze schreeuwt totaal niet meer........het bijterige is weg.
              Ik ben een stuk rustiger hahahaha.
              Maar wat ik mij nu afvraag............hoe,wat,waarom zo'n grote karakter verandering van de vogel...........ze is echt een totaal andere vogel en dat alleen door het kortwieken.

              Comment


              • #8
                Wat fijn te horen zeg dat het zo goed gaat nu !!!!!!!

                Ik denk dat een gewiekte vogel meer afhankelijk van je is. Bijvoorbeeld om van punt A naar punt B te komen. Maar de precieze reden weet ik eigenlijk niet zo goed uit te leggen. Ik hoop dat iemand anders dat kan doen

                groetjes erika
                Chester en Samba
                Yoda en Navy

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse
                Working...
                X