PDA

Bekijk Volledige Versie : Een paar vragen

Siepje
12-01-08, 09:27
Hallo allemaal,
Als beginnend ara-houders komen we wat dingen tegen waar ik jullie graag wat over wil vragen.

Rico heeft een standaard en een grote kooi. We willen hem ook leren dat hij ook eens in zijn kooi moet blijven, ook als wij thuis zijn, al zit hij grotendeels los.

Hij vindt er echter niks aan om in zijn kooi te zitten als ik thuis ben en klautert zijn hele kooi rond en beschadigt zo zijn veren. Hij heeft ook niet goed door dat er gewoon eten in zijn kooi staat en eet eigenlijk alleen op de standaard.

Nu geef ik hem zijn pap 's ochtends in zijn kooi, in de hoop dat hij het daardoor wat leuker gaat vinden daar. Er hangen speeltjes in zijn kooi, dus hij hoeft zich niet te vervelen.

Het enige wat hij wil is bij me zitten. Gisteren probeerde ik te koken, maar iedere keer vloog hij naar me toe. Het liefst zit hij boven op me. Ik heb gelezen dat je hem beter niet bij je kunt laten slapen dus dat doe ik ook niet, maar hij is ontzettend op me gericht.

Ik kan hem overal aaien, hij neemt echt zo'n lage houding voor me aan als ik naar hem toe loop.

Als ik weg loop, begint hij te gillen. Dat probeer ik natuurlijk te negeren, maar al met al weet ik niet of we heel goed bezig zijn met wat we doen.

Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie snappen waar we tegenaan lopen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Simone en Rico :blauwgele-ara:

arasevera
12-01-08, 12:14
hoi Simone,

Het gedrag van jouwn ara is voor mij zo herkenbaar. Onze yoda was net zo, zodra ik in de woonkamer kwam deed ze er echt alles aan om mijn aandacht te krijgen en uit de kooi te mogen. Ik heb vanaf het begin dit eigenlijk al verkeerd aangepakt door hier gehoor aan te geven. Nu yoda samen met onze andere ara in een voliere zit en niet meer in de woonkamer is dit wel minder geworden, maar zodra yoda in de woonkamer komt wil ze ook alleen maar bij mij zijn en daar doet ze dan ook alles voor.

De tip hiervoor die ik jou kan geven is dus de vogel echt negeren. Ga gewoon je ding doen in huis en schenk geen aandacht aan de vogel, ook niet kijken wat hij doet, helemaal niks. Dit zal waarschijnlijk ook helpen tegen het schreeuwen.
Als je ara naar je teo komt vliegen en dat wil je niet breng hem dan terug naar zijn plek zodat hij ook leerd dat dat zijn plekje is.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn andwoord

Groetjes erika

wing lady
12-01-08, 17:41
hallo ,
bij ons was dit juist van hetzelfde , ik heb de raad gekregen , niet toe te geven als JIJ dit niet wil , JIJ moet baas blijven , als je dit nu al gaat toestaan heb je binnen 2 maanden niets meer te zeggen hoor ! Dus wat hebben wij gedaan ?
eerst en vooral onze Yara gekortwiekt ,zodat zij niet meer van haar kooi kon afvliegen , en dan zijn we met de opvoeding begonnen .
Wanner we thuis zijn mag ze los op de kooi of op de standaart , als ik weg moet ,zeg ik haar dat en zet ze terug in de kooi , wel soms met het nodige gemor maar daar trek ik me niets van aan ,en doe gewoon verder , als ik dan buiten ga zeg ik daaag , tot straks !! en sluit gewoon de deur .
Kom ik terug thuis zeg ik ," hier ben ik weer , alles goed ? " doe ik eerst het gene ik wil doen , jas uitdoen , schoenen uitdoen , boodschappen op hun plaats en dan pas mag ze uit de kooi .Dan mag ze even bij me op de hand zitten ,streel ik haar rug ,zeg wat lieve woordjes en zet ze op de kooi of standaart , en daar is ze dan tevreden mee .
wat het roepen of kressen aangaat : Wij hebben 4 gaaien en ja soms is het hier een heksenketel wat lawaai aangaat , dus dit mag niet te lang duren .
Als ik dan mijn stem verhef en zeg gedaan , is het even stil , maar dit duurt niet lang hoor , dan zet ik degene die terug start met het geschreeuw gewoon in de time-out kooi in een andere kamer , de rest snapt dan dat ze rustig moeten zijn , een 10 tal minuutjes later mag degene die apart gezet is terug bij de anderen en is het rustig en spelen ze of eten ze gewoon verder zonder al te veel lawaai te maken .
Hopenlijk heb je iets aan mijn ondervindingen en wens je veel susces , want opvoeden moet je hen en héél consequent zijn .
groetjes