PDA

Bekijk Volledige Versie : Bang voor handen

Gaai en co
23-10-07, 01:33
Al een tijdje probeer ik vriendschap te sluiten met mijn gaaien. Met Akito lukt dit aardig, bij Rocco is het net hoe zijn pet staat, de ene keer vindt hij toenadering leuk en de andere keer loopt ie weg, dan laat ik hem maar met rust.

Met Akito is het anders, als ik voor de kooi ga staan en hem roept komt ie vaak heel dichtbij zitten.
Als ik mijn hoofd naar hem toe buig pakt hij mijn haar, ik heb hem sinds kort geleerd kusjes te geven dmv een nootje die hij heel voorzichtig van mijn lippen pakt, nu doet ie dat ook zonder.

Hij gaat vaak zo dicht bij mijn gezicht zitten dat ik hem bijna aan kan raken het zijn echt maar een paar centimeter.

maar zodra ik met mijn handen in de buurt kom is ie weg hoewel hij wel een nootje aanpakt en daarbij vaak even aan mijn vinger likt.

Hij wil niet gaan bijten of zo maar maakt een krijsgeluid en vlucht naart de andee kant van de kooi (zit wel los) als ik mijn handen weg haal komt hij weer heel dichtbij zitten.

Hoe kan ik hem leren aan mijn handen te wennen of hem aan te raken?

Groetjes Gaai en Co

Desie
27-10-07, 21:44
Ik zou iets wat hij echt heel erg lekker vind vasthouden en voorzichtig door de tralies doen zodat hij het uit je hand kan eten als dat goed gaat probeer je het een keer gewoon met je hand in de kooi en laat het hem er weer uitpakken..
Als dat weer goed gaat zou ik het lekkers op je hand leggen zodat hij er dichter naartoe moet..
Zo zal die er wel langzaam aan wennen en zien dat het niks engs is..:)

floortjeb
04-12-11, 17:27
hallo,

ik heb hetzelfde probleem met mijn papegaai Loco,
het is een amazone papegaai en absoluut niet bang voor mensen,
hij zit met het grootste gemak de hele dag op mijn schouder of bij mijn vader op de bank,
daar knabbelt hij aan mijn of zijn haar en je kan hem zelfs gewoon met je hoofd aanraken.
maar zodra je met je hand ook maar een beetje in de buurt komt begint hij te krijsen en maakt hij een soort van aanvallende beweging, die hij overigens niet af maakt, hij dreigt alleen maar.
hij eet wel nootjes en zaden uit je hand, maar heel voorzichtig.
hij is gewoon als de dood voor handen, en dat is best wel vervelend.
nog andere oplossingen, iemand?

liefs,

Floortje

peanuts
18-12-11, 15:33
Waar ik me aan stoor is de toegepaste antropomorfisme die er van alle kanten afspat. Een papegaai is niet gebaat bij jullie liefde, hoe goed bedoeld ook. Een papegaai heeft respect nodig. Wij, de mens, heeft gekozen om een papegaai in een kooi te stoppen en als gezelschapsvogel te houden. De papegaai die niet gedomisticeerd is maar een wild dier. Het minste wat wij kunnen doen is respect hebben voor het natuurlijke gedrag maar het niet op onszelf gaan betrekken (partnergedrag toestaan en voeren).
Verdiep je eens in het thema 'gewenst gedrag creŽren. Als hier mensen zijn die uit respect voor het beestje actief zijn op dit forum, dan zal hier vast een topic over bestaan. Zo niet dan lees ik het graag, dan zal ik een poging doen.

Wat erg duidelijk naar voren komt is het gebrek aan kennis over de papegaaienpsychologie. Wat mij betreft erg onderschat waardoor zeer veel papegaaien in opvangcentra terecht komen. Of leuker nog, de schuld krijgen van ongewenst gedrag terwijl de mens dat veroorzaakt.

riab
18-12-11, 16:36
peaunuts, ik nodig je uit om een topic aan te maken onder pape-pedia over de psychologie van de gaai.
Er zijn vast en zeker mensen op dit forum die veel weten, maar uitwisselen en discussie over, is nooit verkeerd. Maak mij in ieder geval wijzer.
Gewenst gedrag creŽren, kan volgens mij alleen als het al een gedrag is van de gaai die je gaat belonen.

Diana DJ
18-12-11, 17:38
dat niet alleen.. mensen kijken of lezen de datum ook niet.. deze topic is uit 2007 en is van 4 december een nieuwe vraag bij gekomen. dus ik weet niet wie het tegen wie heeft!!!

arasevera
18-12-11, 18:07
@ Floortje, Ik denk zelf dat je met wat geduld al een heel eind komt. Je vogel is bang voor je handen, maar niet voor jou als persoon. Ga er mee aan de gang, kijk wat hij lekker vind en leer hem dat handen juist wat leuks zijn, namelijk dat hij wat lekkers van je krijgt uit die handen. Ook het actief trainen van je vogel kan de band ten goede keren, bijvoorbeeld stap op trainen.
Ook wil ik je uitnodigen om eens te kijken in onze pape-pedia hier staan onder het kopje gedrag een aantal artikelen waar je zeker wat aan kan hebben.

@ Riab, Alleen moderators kunnen posten in de pape-pedia, wel zijn natuurlijk alle artikelen die we mogen plaatsen welkom, wij horen dit dan graag via PB.

@ Peanuts. Ik zou je graag uitnodigen om jouw theorie in een apart topic te zetten zodat we het er daar over kunnen hebben.

peanuts
22-12-11, 17:05
Ik ga een topic beginnen over gewenst gedrag creŽeren. Daar gaat echter tijd vergen dus ik ga hier zeer binnenkort goed voor zitten.