PDA

Bekijk Volledige Versie : Blauwvoorhoofd amazone bijt ineens

Liesjuh
09-08-14, 17:10
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een vraag betreffende onze blauwvoorhoofd amazone papegaai Bobbie.

Voordat ik de vraag stel, zal ik eerst even wat achtergrondinformatie geven over Bob. Wij hebben Bobbie onder onze hoede gekregen toen hij 13 gram woog. Zijn ouders hadden in totaal 4 jongen en Bob was nummer 4 en werd niet gevoerd. Er was ons gevraagd om te proberen hem met de hand op te voeden (we hebben hier thuis al veel ervaring mee), wat we ook gedaan hebben. Zo'n klein beestje konden we niet dood laten gaan. We hadden niet gedacht dat hij het zou overleven, maar tegen alle verwachtingen in is hij blijven leven. Bobbie is nu bijna 16 weken oud.

Bob en ik konden altijd heel goed met elkaar over weg. Ik nam hem iedere dag wel mee naar boven of haalde hem eruit als ik toch beneden was. Ik kon echt alles met hem.
De laatste maand is zijn gedrag tegenover mij ineens totaal omgeslagen. Als ik in de buurt kom wordt hij soms heel boos of probeert hij me te bijten. Als ik probeer hem te laten opstappen word ik echt flink gebeten, soms tot bloedens toe. Soms laat hij pas los als ik LOS roep. Als ik op zaterdag met hem ga douchen is er niks aan de hand en is hij super lief. Ik zet hem na het douchen altijd op een bureaustoel neer om te drogen (ik zit dan bij hem). Wil ik hem dan weer naar beneden brengen, begint het gebijt weer. Als hij bijt krijgt hij straf. Dan laat ik hem ergens zitten voor een paar minuten zonder aandacht aan hem te geven. Dat werkte laatst wel moet ik zeggen. Hij beet me keihard en toen heb ik hem 10 minuten laten zitten zonder hem aandacht te geven. Daarna was hij echt superlief. Totdat ik hem naar zijn kooi bracht en hij weer begon te bijten.

Ik heb niks raar gedaan met hem. En ook heb ik niks anders gedaan. Hij wil ineens niet meer. Ik neem iedere dag wel even de tijd om tegen hem te kletsen als hij uit de kooi is, maar tot nu toe heeft dit totaal geen zin.
Ik ben er inmiddels achter dat als ik hem wil laten opstappen (opstappen vindt Bob nog een beetje moeilijk, duurt even voordat hij op je hand zit) dit alleen lukt zonder bijten als ik hem van achter laat opstappen.

Mijn zusje heeft hem altijd gevoerd en kan echt alles met hem, omdat hij haar als een soort (eet)moeder ziet. Mijn ma kan ook alles met hem zonder bijten. Mijn andere zusje en m'n pa hebben niet zoveel met vogels dus die doen er niet zoveel mee.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? En heeft iemand een idee hoe dit probleem opgelost zou kunnen worden?
Ik zou zo graag willen dat hij weer net zo lief is als vroeger.

Alvast bedankt.

Fijn weekend nog verder.

Liesjuh.

Antonia 1968
09-08-14, 18:48
Een vogel van 12 a 16 weken kan nog niet heel erg hard bijten, wacht dus maar af als ie groot is :p

Waarschijnlijk heeft hij al een voor en afkeur voor bepaalde mensen, dat kan je niet afdwingen,
alleen maar accepteren..

duckie
09-08-14, 19:27
De ene gaai trekt naar vrouwen toe en de ander naar mannen. Volgens mij ligt dat aan het geslacht. Sommige trekken naar 1 persoon.

Antonia 1968
09-08-14, 19:52
De ene gaai trekt naar vrouwen toe en de ander naar mannen. Volgens mij ligt dat aan het geslacht. Sommige trekken naar 1 persoon.

Met geslacht heeft het zowiezo niets te maken ;-)

Liesjuh
10-08-14, 13:31

Dat hebben wij ook ondervonden. Hij heeft een grote voorkeur voor vrouwen. Mannen moet hij absoluut niet, tenzij ze een hoge stem hebben.

Liesjuh
10-08-14, 13:37
Een vogel van 12 a 16 weken kan nog niet heel erg hard bijten, wacht dus maar af als ie groot is :p

Waarschijnlijk heeft hij al een voor en afkeur voor bepaalde mensen, dat kan je niet afdwingen,
alleen maar accepteren..

Hij kan nu al flink bijten, maar ik weet dat het straks harder wordt. Ik weet dat hij voorkeur heeft voor bepaalde mensen. Mensen met een zware stem (voornamelijk mannen) moet hij niet.
Ik vind het zo raar dat ik eerst alles met hem kon doen, al vanaf het moment dat hij een paar minuten uit de couveuse mocht, en dat het nou ineens over is. Kan hij ineens zo'n afkeer voor me ontwikkeld hebben?

althea61
10-08-14, 15:27
Hallo Liesjuh,

Voorkeur wil niet zeggen dat je amazone een afkeer van je heeft, wellicht kun je met je zus afspreken dat jij hem/haar gaat verzorgen, eten geven enz en je zus even een stapje terug zet.
Je geeft aan dat het gedrag ineens is omgeslagen van eerst alles kunnen en nu bijt hij je, zijn gedrag is in een keer omgeslagen wellicht is er toch iets gebeurt om zijn gedragsverandering te verklaren, kun je terug gaan in je herinnering toen het de 1e keer gebeurde er moet iets zijn gebeurt wat dit getriggerd heeft, belangrijk is dat je weer een vertrouwensband opbouwt stapje voor stapje, het heeft geen zin om te pushen, begin met wat lekkers aan te bieden, forceer niets praat met een zachte hoge stem tegen hem/haar.

Soms moet je en kun je niets anders dan accepteren dat je nummer 3 bent op zijn voorkeurslijstje, maar voor het zover is zou ik als ik in jouw schoenen stond opnieuw proberen een vertrouwensband op te bouwen.

Julia

Liesjuh
10-08-14, 19:09
Hallo Liesjuh,

Voorkeur wil niet zeggen dat je amazone een afkeer van je heeft, wellicht kun je met je zus afspreken dat jij hem/haar gaat verzorgen, eten geven enz en je zus even een stapje terug zet.
Je geeft aan dat het gedrag ineens is omgeslagen van eerst alles kunnen en nu bijt hij je, zijn gedrag is in een keer omgeslagen wellicht is er toch iets gebeurt om zijn gedragsverandering te verklaren, kun je terug gaan in je herinnering toen het de 1e keer gebeurde er moet iets zijn gebeurt wat dit getriggerd heeft, belangrijk is dat je weer een vertrouwensband opbouwt stapje voor stapje, het heeft geen zin om te pushen, begin met wat lekkers aan te bieden, forceer niets praat met een zachte hoge stem tegen hem/haar.

Soms moet je en kun je niets anders dan accepteren dat je nummer 3 bent op zijn voorkeurslijstje, maar voor het zover is zou ik als ik in jouw schoenen stond opnieuw proberen een vertrouwensband op te bouwen.

Julia

Bedankt voor je antwoord. Ik zal het er eens met m'n zusje over hebben, is een goed idee. :)
Ik heb echt werkelijk geen idEe wat het getriggerd kan hebben. Er is de laatste tijd niks raars gebeurd. Wat het nou precies is geweest zal ik waarschijnlijk nooit weten, maar ik doe m'n best om een soort van "opnieuw" te beginnen.

De laatste paar dagen neem ik hem mee naar boven waar ik alleen met hem ben. Hij is dan echt super lief.
Opstappen gaat de laatste tijd ook wat beter.

Ik hoop dat dit het begin is van een nieuwe start :rolleyes: