Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn papegaai valt mij aan als mijn vriend in de buurt is.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mijn papegaai valt mij aan als mijn vriend in de buurt is.

    Hoi allemaal!

    Ik heb me hier aangemeld om dit probleem aan jullie voor te kunnen leggen..

    Mijn geelvoorhoofdamazone Ringo is 35 jaar oud, woont al een aantal jaren bij mij (ik "ken" hem wel al sinds hij een jaar of twee oud was) en ik heb hem van een bijtgrage, schreeuwende papegaai weten op te voeden naar een vogel die ik de hele dag uit zijn kooi durf te laten zolang ik er zelf bij ben en die weet dat hij door te krijsen geen eten of aandacht krijgt.

    Nu heb ik al ruim een jaar een relatie, en Ringo is jaloers. Daarmee bedoel ik dat Ringo stapelgek is op mijn vriend, en ik ben dus ineens een rivaal. We wonen niet samen en mijn vriend kan door zijn werk niet heel vaak bij ons zijn, daardoor heeft dit probleem zich betrekkelijk langzaam ontwikkeld. Het geval is dus dat altijd alles prima gaat tenzij mijn vriend in huis is. Dan verandert Ringo van een lief vriendje naar een agressieve huistiran. Gisteravond liep het wel heel erg uit de hand...

    Voor de volledigheid wil ik de situatie zo uitgebreid mogelijk omschrijven, dus het wordt nogal een lang verhaal;


    Gisteravond zat Ringo op zijn kooi terwijl mijn vriend hem op zijn kopje krabbelde (van zijn rug blijven we af, mocht iemand het zich afvragen). Vervolgens liep mijn vriend de kamer weer uit.
    Toen ik Ringo daarna benaderde zag ik aan zijn lichaamstaal al dat hij niet veel goeds met me voorhad, dus ik hield wat afstand. Helaas liet hij zich daardoor niet ontmoedigen en vloog hij van zijn kooi recht op mijn gezicht af. Hij vliegt normaal NOOIT naar mensen toe, maar nu dus wel. Ik dook weg waardoor hij bovenop mijn hoofd terecht kwam, en hij beet me vervolgens in mijn arm waarmee ik mijn gezicht afschermde.

    Uiteindelijk heb ik hem op een veilige manier weten vast te pakken, maar het duurde bijna een volle minuut voordat ik hem van mijn arm kreeg losgepeuterd. Daarna heb ik hem in zijn kooi gezet met een doek eroverheen en hem de rest van de avond genegeerd.

    Vanmorgen heb ik de doek van Ringo's kooi gehaald (die zit altijd over zijn kooi als hij slaapt, maar ook als hij zit te krijsen), maar nog voor ik hem goeiemorgen kon wensen vloog hij me aan en begon te schreeuwen, dus die doek ging direct weer terug. Daarna heeft hij een half uur zitten schreeuwen vanonder zijn doek, ik heb alles genegeerd en toen hij naarna weer rustig was heb ik de doek weer verwijderd en hem een rozijntje gegeven. Dat weigerde hij aan te pakken, dus dat heb ik langs hem gelegd waarna hij het wel voorzichtig pakte en ook opat.
    Nu zit hij weer rustig in zijn kooi te kletsen en liedjes te zingen (ik durf hem er nog eventjes niet uit te laten), hij pakt weer gretig -en voorzichtig- lekkernijen aan die ik hem geef en mijn vriend negeert hem volledig en blijft ook zoveel mogelijk uit de kamer.

    Nu had mijn vriend ook al een beetje op dit forum rondgekeken en al gezien dat hij hem het beste zoveel mogelijk kan negeren, en ik degene moet zijn die Ringo zijn eten, aandacht en beloningen voor goed gedrag geeft, maar ik vraag me af of er nog meer dingen zijn die we kunnen doen, of waarmee we rekening moeten houden. Over een paar weken is mijn vriend weer weg, dus dan trekt Ringo zijn gedrag ook weer bij, maar tot die tijd wil ik de situatie wel verbeteren, en me kunnen voorbereiden voor de volgende keer dat mijn vriend er is.

    Wie kan ons vertellen wat we hiermee aanmoeten, want mijn gebruikersnaam slaat inmiddels niet alleen meer op Ringo zijn kleuren...

  • #2
    Als eerste, als je straft, niet langer dan 5 hooguit 10 minuten.
    Langer heeft geen zin, dan snapt hij het niet meer, dus als je
    meteen de doek erover laat tot volgende dag is hij ws van streek
    en gaat door waar hij gebleven was, boos op jou.

    Je kan een papegaai niet dwingen iemand (in dit geval jou) leuker
    te vinden dan een ander. Mogelijk was hij vroeger ook al meer
    vrienden mat mannen dan vrouwen. Ik heb dit met mijn Muller ook.
    Negatief gedrag negeren is ok maar als je vriend hem gaat negeren
    ook als hij braaf is snapt ie ook niet meer wat wel of niet goed is.

    Jij bent een verzorger meer niet.
    Een papegaai kiest zijn vriend niet andersom ;-)
    Amazones zijn daar heel duidelijk in, niks om ze kwalijk te nemen
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Is hij trouwens wel gekortwiekt ?
      Dat is wel aan te bevelen bij zo'n heethoofdje ;-)
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

      Ken je papegaai

      sigpic

      Comment


      • #4
        Dankjewel voor je reactie!

        Ringo trekt inderdaad meer naar mannen toe, hij reageert bijvoorbeeld op mijn broertje hetzelfde als dat hij op mijn vriend reageert, alleen komt mijn broertje maar héél af en toe hier op bezoek, en die krijgt ook geen knuffels van mij. Ik merk aan Ringo's lichaamstaal vaak wel dat hij jaloers wordt als ik mijn vriend een knuffel of een kus geef, of zelfs al als mijn vriend te lang met mij praat zonder Ringo aandacht te geven.

        Ik neem het hem ook niet kwalijk dat hij mijn vriend leuker vindt hoor, die is ook vreselijk leuk dus dat is alleen maar logisch
        Maar ik vind het wel erg vervelend als dat gepaard gaat met agressie, hij heeft me gisteren echt tot bloedens toe opengehaald en hij liet ook echt bijna een minuut lang niet los. De enige reden waarom het beperkt is gebleven tot mijn arm en hij mijn gezicht niet heeft toegetakeld is dat ik op tijd wist weg te duiken.

        Het probleem is dat hij agressief wordt naar mij toe als mijn vriend hem aandacht geeft, omdat hij mij dan als een rivaal ziet. Ik heb geen idee hoe we het voor elkaar kunnen krijgen dat mijn vriend hem ook af en toe eten of aandacht kan geven zonder dat dat meteen eindigt in een fysieke aanval op mij...

        Gisteren heb ik de doek voor straf over zijn kooi gedaan waarna hij nog zeker een half uur keihard heeft zitten krijsen. Ik heb toen zelfs het licht uitgedaan en ben de kamer uitgelopen en zolang ergens anders gaan zitten zodat hij tot rust kon komen (en ikzelf ook want ik was behoorlijk geschrokken). Tegen de tijd dat hij weer rustig was was het ook tijd om te gaan slapen, dus toen kon de doek ook meteen blijven zitten. Ik heb uiteraard tussendoor nog wel gekeken of hij in orde was, want hij was ongetwijfeld zelf ook geschrokken en boos...

        Hij is overigens niet gekortwiekt, hij is het ook (nog) niet gewend om op mijn hand te zitten of om vastgepakt te worden. Ik was voorzichtig aan het oefenen om hem wel op mijn hand te kunnen laten zitten maar zover waren we dus nog niet. Ik was al blij dat hij respect voor me leek te hebben, alleen is dat nu weer met sprongen achteruit gegaan natuurlijk. Ik vond in elk geval dat ik tot nu toe geen reden had om hem te kortwieken.. Dat wilde ik ook liever niet omdat hij maar héél zelden uit zichzelf vliegt, maar dan niet om aan te vallen. Hij heeft het afgelopen jaar misschien maar 2 of 3 keer door de kamer gevlogen, hoewel hij daar kansen genoeg voor gehad heeft. Maar hij lijkt er dan ook de grootste lol in te hebben op dat moment dus dat wilde ik hem ook niet ontnemen.

        Comment


        • #5
          Ik begrijp het best, ik heb ook één amazone erbij die standaard
          niet gekortwiekt wordt, tot nu toe gaat dat erg goed.

          Ik adviseer je toch in dit geval het wel te doen, zodat hij je iig
          niet vanaf een afstand plots kan aanvliegen, want die kans is nu
          wel groot, omdat ie het nu eenmaal een keer heeft gedaan.

          Een manier om een amazone van je hand/ arm af te krijgen is een
          snel draaiende beweinging maken. Ik weet er alles van, als de snavel
          eenmaal dicht is gaat ie niet zomaar weer open, net als een pitbull.

          Probeer of het werkt als jullie hem samen aandacht geven, al ben ik
          bang dat hij dit niet wil, amazones een beetje kennende
          Heel belangrijk blijft wel consequent blijven, wat mag mag en wat
          absoluut niet mag blijft ook nee.
          Bij schreeuwen niet de doek over de kooi maar negeren, zelfs niet
          kijken, een doek werkt nml op gegeven moment niet meer.
          Probeer ook niet je anders te gedragen als je vriend er is, probeer te
          laten zien dat het leuk is als hij komt.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

          Ken je papegaai

          sigpic

          Comment


          • #6
            Ik wil allereerst even zeggen dat ik je advies enorm op prijs stel, ik was namelijk wel redelijk ten einde raad, ik had een hoop ideeën in mijn hoofd over hoe het aan te pakken maar het is wel "trial and error", en gezien Ringo's gedrag de laatste tijd was ik er inmiddels wel van overtuigd dat het ergens mis ging. Ondanks dat ik zo'n beetje met deze vogel ben opgegroeid begin ik nu pas te leren hoe het beste met hem om te gaan, en hem ook te kunnen bieden wat hij nodig heeft. Als zijn eerste baas nog geleefd had had ik hem als eerste om advies gevraagd, want die heeft hem werkelijk de beste start gegeven die een papegaai maar had kunnen hebben... Ik vind het heel rot dat Ringo nu agressief is naar mij toe, maar ik begrijp wel dat de situatie voor hemzelf ook frustrerend is, dus het lukt me ook niet om lang boos op hem te blijven.

            Vandaag is hij weer poeslief, mijn vriend heeft hem in eerste instantie genegeerd, maar na je advies om dat niet te doen heeft hij hem ook weer aandacht gegeven, maar hem niet teveel aangehaald en hem niks lekkers te eten gegeven. Dat heb ik wel gedaan en dat pakte Ringo weer heel netjes aan zonder te proberen een stuk vinger mee te pikken. (Ik merk dat het vooral moeilijk is om mijn handen weer aan zijn snavel bloot te stellen zonder bang te zijn, als hij angst ziet grijpt hij zijn kans wel om de overhand te winnen, zo'n vuilak is het wel )

            Ik weet niet of ik hem zelf durf te kortwieken, dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. Hoewel ik in theorie heel goed heb geleerd hoe het moet, het helpt wel om ook daadwerkelijk ervaring te hebben, maar daarvoor kan ik hier in de buurt nog wel wat hulptroepen inschakelen als dat nodig mocht zijn.

            Mijn vriend en ik hadden het er vandaag nog over hoe verrekte moeilijk het is een papegaai in huis te hebben en hem goed op te voeden. Dat is ook opvoeding voor jezelf, dat merk ik duidelijk. Als ik altijd duidelijk en consequent ben heeft Ringo het ook in een mum van tijd geleerd, maar het kost wel héél veel zelfdiscipline om dat altijd te zijn.

            Dat Ringo nu bij mij woont is een samenloop van omstandigheden. Ik zou er nooit vanuit mezelf voor gekozen hebben een papegaai in huis te nemen. Maar ik ben letterlijk met hem opgegroeid en hij hoort gewoon bij de familie, dus ik ben bereid om heel ver te gaan om dit beestje een gelukkig leven te geven.

            Ik ga zeker proberen je tips in de praktijk te brengen, eens kijken wat dat uithaalt

            Comment


            • #7
              Vriend hier Hoe geef je nou duidelijk aan dat iets niet mag? Moet je hem dan meteen volledig negeren (doen alsof 'ie niet bestaat) voor een aantal minuten? En dan belonen als 'ie weer lief is? Ik las al dat roepen of gebaren alleen maar averechts werkt, want ze houden van drama.

              Als Ringo nou niet aardig doet tegen mijn vriendin, kan ik dan nog iets doen om mijn afkeuren te laten blijken anders dan het negeren?

              Comment


              • #8
                papagaai valt aan

                dit probleem heb ik met mijn jojo. zij is een vrouwtje. een kenner ( helaas overleden) vertelde mij ooit dat een man papegaai naar een vrouw toe trok. en zo als mijn jojo een vrouwtje daar mag ik aleen bij. andere mensen valt hij aan.
                Lief hebber Van Rico Mijn beste vriendin

                Comment


                • #9
                  Dat heb ik ook al eens vaker gehoord Marnix, ik vraag me inderdaad wel af of dat klopt, dat vrouwtjes naar mannen trekken en andersom. In elk geval heeft Ringo ook een duidelijke voorkeur voor mannen. Het is wel erg rot als ze daardoor andere mensen gaan aanvallen, heb jij daar al iets op gevonden?

                  Comment


                  • #10
                    marnix

                    nee.
                    ik zorg dat er niemand bij haar komt. ze heeft wel een pruimekop bij haar in de kooi.
                    alleen ze is nu ziek. daarom kwam ik toevallig op dit forum. en een papegaai is trouw aan de gene die hem verzorgd. mijn zoon is ook al eens hard gebeten.
                    Lief hebber Van Rico Mijn beste vriendin

                    Comment


                    • #11
                      Wat een nare situatie! Wat ik jullie wel mee wil geven is de manier van straffen. De doek over de kooi, is een vorm van aandacht. Het licht uit is een vorm van aandacht, en zelf de kamer uit lopen is een vorm van aandacht.

                      Jij bent de baas, het is JOUW huis. (Wat momenteel alleen een beetje geterroriseerd wordt)

                      Ik zeg niet dat ik alles beter weet, maar misschien is het een idee om een apart strafkooitje te gebruiken. Waar hij in het kooitje moet en in een andere kamer wordt gezet.

                      Zo blijf jij de baas over jouw woonkamer.

                      Heel veel succes!!


                      Linda & Jack

                      Comment


                      • #12
                        Dankjewel Linda!

                        Het begon me inmiddels wel te dagen dat die doek misschien niet de beste oplossing was nee, alleen zijn mijn opties ook beperkt in dit geval doordat ik in een appartementengebouw woon waar het héél gehorig is. Dus mijn papegaai om half twaalf 's nachts een half uur of langer negeren terwijl hij zit te krijsen alsof zijn leven er vanaf hangt gaat me een hele hoop kwade gezichten van buren opleveren vrees ik. Dus op zo'n moment voel ik me wel redelijk gedwongen om datgene te doen wat op dat moment het snelst resultaat boekt, namelijk de doek over de kooi en licht uit.

                        Nu zat hij toevallig vanmiddag wel erg enthousiast te kwetteren wat uitmondde in schreeuwen, en dat heb ik gewoon volledig genegeerd, niet eens naar hem gekeken. Het hield inderdaad na een tijdje weer op toen hij geen aandacht kreeg... Maar kan dus niet altijd omdat hij (heel) soms ook 's avonds schreeuwt.

                        Dat strafkooitje is momenteel ook nog geen optie omdat ik Ringo niet op de hand/arm kan houden, en vastpakken doe ik ook liever niet. Zijn kooi is wel verrijdbaar, dus hij zou in principe wel met kooi en al de gang op kunnen. Maar ik snap niet zo goed hoe dat dan geen aandacht is, en zo'n doek wel... Hoewel het hoe dan ook wel prettig is om gewoon in mijn eigen woonkamer te kunnen blijven zitten. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit de eerste en enige keer was dat hij zo erg zat te krijsen dat ik zelf maar de kamer ben uitgelopen, ik ben ook niet van plan om me nog een keer mijn eigen woonkamer uit te laten jagen omdat Ringo in een rotbui is hoor

                        Comment


                        • #13
                          Het lijkt er inderdaad op dat het geen goed idee om ook maar iets van actie te ondernemen, dus ook niet in een apart kooitje. Blijkbaar is de papegaai tegen de tijd dat 'ie in het kooitje gestopt wordt allang weer vergeten wat 'ie verkeerd gedaan heeft. Wat ik zo her en der lees, is de enige manier om een papegaai te trainen door hem te belonen bij positief gedrag, en te negeren bij negatief gedrag. Als in.. gewoon doen alsof je het niet opmerkt. Dus inderdaad ook niet expres weg gaan lopen etc. Dat maakt het wel een heel erg geduldig karwei ja, ik snap nu wel waarom ze in het papegaaienpark in Veldhoven altijd van die bordjes "KOOP GEEN PAPEGAAI" ophingen! Gelukkig is Ringo wel heel lief als 'ie braaf is.

                          Ik vond dit wel een interessant stuk leesvoer, al is het wel in het Engels: http://trainedparrot.com/?bid=54

                          Comment


                          • #14
                            Geen strafkooi en vooral niet de kooi op de gang zetten, hij moet leren op de plek waar hij leeft zich aan te passen op een positieve manier.
                            Wat je ook nog kan proberen is een plantenspuit waarmee hij niet gedouched wordt, met koud water op een harde straal zetten en op zijn wang richten. Sommige gaaien schrikken dan even en het geschreeuw stopt. Sommigen vinden het juist lekker, dus het is even aankijken. Het helpt ook niet altijd meteen.

                            Aandacht is idd ook kijken naar hem. Negeer alleen bij schreeuwen.
                            Als hij bijv bijt zeg je duidelijk nee en loop je even weg, na 5 minuutjes ben je weel gewoon tegen hem. Het vergt idd heel wat van je, maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van, in de meeste gevallen ;-)
                            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                            Ken je papegaai

                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              We hebben Ringo de afgelopen paar dagen genegeerd als hij zat te schreeuwen, het was ook wel héél erg geworden na die aanval, we konden nog geen tien seconden met elkaar staan praten in de woonkamer en het gekrijs begon al. Nu hebben we hem genegeerd wanneer hij schreeuwde en als hij vervolgens stil was (of normaal praatte) samen een zonnebloempitje of cedernootje gegeven. Daarbij probeerde hij mij evengoed te grazen te nemen of liet op zijn minst duidelijk zijn vijandigheid naar mij toe blijken. Dat is langzaamaan wel minder geworden gelukkig. We merkten in elk geval duidelijk dat Ringo het vreselijk vindt om genegeerd te worden, dus dat is inderdaad wel de beste manier om ongewild gedrag tegen te gaan. (Het gekrijs werd steeds harder en hoger en klonk vreselijk gefrustreerd voordat hij dan maar besloot dat het geen nut had)

                              Nu is mijn vriend vandaag weer voor lange tijd vertrokken naar het buitenland, dus hoewel dat waarschijnlijk wel weer erg verwarrend is voor Ringo heb ik nu weer een aantal maanden de tijd om mijn vertrouwensband met hem weer in alle rust opgebouwd te krijgen. Hij zit er nu heel rustig bij in elk geval en doet ook weer volkomen normaal tegen me. Ik verwacht dat dat weer snel afgelopen is als mijn vriend weer terugkomt maar goed, we weten nu in elk geval wel redelijk hoe we het moeten aanpakken voor de volgende keer

                              Nogmaals bedankt voor jullie hulp allemaal!

                              Nu kunnen die maffe kip en ik mijn vriend met zijn tweeën zielig gaan zitten missen, dat schept vast ook een band

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X