PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn Ara broedt maar heeft geen ei

Skippy
03-12-13, 19:10
Hallo,het is weer even een tijdje geleden dat ik online ben geweest, maar ik heb even jullie advies nodig.

Mijn Ara Skippy legt zo af en toe eens een ei, en dat is niet nieuw dat doet ze jaarlijks wel een paar keer.
Het laatste ei heb ik vorige week bij haar weggehaald.
Daar reageerde ze eigenlijk niet op en ze is zich weer gaan gedragen zoals ze altijd al doet.

Nu wil het geval dat sinds twee dagen de kooi niet uit wil ( wil ze altijd en ze gaat er dagelijks uit). ze zit op de bodem en is heel aanhankelijk en ik heb het idee dat ze op een nest zit. Ze houd haar vleugels ook in een broed stand. Ze heeft geen nest gemaakt maar zit zo op de bodem.
Daarbij eet ze weinig.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

dijkkamp
03-12-13, 19:47
Hallo Skippy,

Voorop gesteld dat ik met ara's nog geen ervaring heb voor wat eieren leggen of broeden maar wel een aantal jaren met vogels.

Afgaande op het geen jij schrijft denk ik in eerste instantie aan dat er een ei zit wat niet makkelijk wil aangezien je zegt,

ze zit op de bodem.Ze houd haar vleugels ook in een broed stand Daarbij eet ze weinig.

Dit zie je vaak als er een ei zit wat niet eruit wil.

Als de BLGL op de poten gaat staan zie je dan een verdikking wat zou kunnen wijzen op een ei?

ik zou er toch even goed verdacht op zijn want je geeft zelf al aan dat niet normaal is en beter te vroeg een arts contacteren als te laat.

Skippy
03-12-13, 20:02
Dank je Henk,

Ik ging mij al zorgen maken eerlijk gezegd, je kent je dier en je weet precies wanneer er iets niet helemaal in de haak is.
Maar zowaar, je hebt gelijk, ze had leg nood.
Ze heeft zojuist, een kleine 10 minuten geleden een ei gelegd.

pff wat ben ik opgelucht:thumb::)

Dank je voor je snelle reactie.
Nu weet ik waar ik op kan letten als ze weer eens zo'n bui heeft en zich zo gedraagt.

Thanks

Antonia 1968
03-12-13, 20:16
Het beste is ook het ei te laten liggen tot ze er na een paar weken zelf vanaf gaat.
Zo voorkom je dat ze heel snel weer een ei gaat leggen.

Skippy
03-12-13, 20:22
Het laten liggen is een optie, als ze het ei niet kapot maakt ( perrongelijk)
Ik zal het dit keer wat langer laten liggen.

dank je wel voor je reactie:)