PDA

Bekijk Volledige Versie : Ara tuigje

maikelj
06-08-13, 15:54
Hallo,

Ik heb vandaag een tuigje gekocht zodat ik mijn ara Tigo met een gerust hart mee naar buiten kan nemen.

Ik had alleen 2 vragen over het tuigje. Hoe kan je hem het beste hieraan laten wennen? (voor als mensen hier toevallig ervaring mee hebben) en kan ik hem gewoon mee naar buiten nemen zonder bang te zijn dat hij ziek wordt? door bijvoorbeeld het weer of vogels buiten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite

Egwene
06-08-13, 16:00
Ik heb er geen ervaring mee (omdat ik een schijterd ben op het gebied van vogels los meenemen, zelfs in een tuigje) dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Wel is het zo dat je hem mijns inziens veilig mee kan nemen. In principe hebben ze voornamelijk last van tocht, maar dat heb je buiten natuurlijk niet. Het is nu niet koud, dus de overgang van binnen naar buiten (voor als hij langer buiten is) is daarmee ook geen probleem. En als hij niet in aanraking komt met andere vogels en geen poepjes op zich krijgt (klinkt gek, maar wilde het toch vermelden) dan moet dat geen problemen geven.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5100 met Tapatalk 4

maikelj
06-08-13, 16:05
Dankje voor de snelle reactie. Dat van tocht was ik van op de hoogte daarom twijfelde ik ook een beetje over de wind die soms buiten toch wel kan staan.

Hopelijk komt er dan nog iemand met ervaring met een tuigje. Toch hartelijk bedankt nog :p0:

ellen68
06-08-13, 16:11
Als je aviator hebt moet er voor zorgen dat je hand door de lus zit en goed vast blijven houden,
dan kan hij niet weg.
Wennen heb ik gedaan door er zelf mee te spelen kimo kwam dan kijken en zo ben ik steeds een stapje verder gegaan. Kimo was al gewend bij Dieca om een tuigje om te krijgen en ik ben zelf verder gegaan.

bluerio
06-08-13, 17:43
Bij mijn edels is het gelukt door ze mee te nemen naar een vreemde omgeving. Ik heb ze eigenlijk totaal niet laten wennen, heb hem alleen 2 daagjes naast de kooi opgehangen zodat ze het konden bekijken. Ik ben met ze naar mijn moeder gereden en ik kon daar gewoon helemaal zonder problemen een tuigje omdoen alsof ze nooit anders gewend waren, ze waren namelijk veel te druk met de omgeving. Nu gaat het nog steeds zonder problemen.

Dit is dus de gouden tip die bij mij heeft gewerkt. Heel veel succes!

maikelj
06-08-13, 17:54
Dankje voor jullie snelle reacties en ga er zeker mee aan de gang. Als er nog meer mensen zijn met tips zijn die ook nog steeds erg welkom. hoe meer kennis hoe beter!!

Esther
06-08-13, 19:21
zat er geen dvd bij je tuigje? wij hebben stapje voor stapje de uitleg van de dvd gevolgd en het eigenlijke omdoen was daarna heel erg makkelijk.

begint eigenlijk dat je je gaai /ara eerst went aan de handeling die je moet doen om het tuigje om te doen, dus laten wennen dat je zijn vleugel vast pakt hierbij luid en duidelijk hardop op tellen tot dire en met drie ook de vleugel wer loslaten zelfde verhaal met de andere vleugel. pfff het is wel erg veel om allemaal op te schrijven terwijl de dvd heel duidelijk is.

ook moet je met je hand over zijn ogen en kop omdat het tuigje hieroverheen gaat, alles met tellen doen zodat hij weet met drie is het klaar.

als je ara gewend is aan deze beweging kun je langzaam het tuigje introduceren hoe jonger hoe eerder je hiermee kunt beginnen.

in het begin zul je zelf nog weleens strugglen met het tuigje en dan pas stiekum het tellen aan (heel langzaam hihiihhiih) is je ara jong is het echt heel makkelijk om te laten wennen.

controleer ook iedere keer voor je naar buiten gaat het elastiek, want bij het aandoen pakt die van ons nog wel eens het elastiek.

suc6 het geeft super veel plezier voor mens en dier

mandy21
06-08-13, 19:36
Ik heb ook een aviator tuigje en daar zat een dvd bij.

Nou ik kan je vertellen bij ons is het niet gelukt om te wennen.
Het ligt er denk ik aan hoe oud je ara al is.
Die van ons was al een jaar oud toen we ermee begonnen.
Hij liep echt al naar de andere kant van de kamer zodra dat tuigje uit de verpakking kwam.
Het is een kwestie van tijd om te leren.
Op een gegeven moment had ik een ander tuigje gekocht met kettinkjes die was beter omdat hij het gedeelte over zijn hoofd het ergste vond.
Hij wende op zich wel maar zag duidelijk dat er gedrag verschil in zat. Hij was veel drukker en speelser zonder tuigje. Daarom zijn we er maar mee gestopt.
Daarentegen hebben we het tuigje bewaard voor de baby groenvleugel die we nu hebben. Die heeft er helemaal geen moeite mee.
Dus ja hoe jonger hoe beter.

maikelj
06-08-13, 19:41
Nee er zit helaas geen dvd bij. ik heb op dit moment zo'n tuigje met van die kettinkjes. Tigo is nu bijna een jaartje oud maar begint er nu al iets rustiger op de reageren alleen laat hem nog niet aan doen, maar dit had ik ook niet verwacht na 1 dag. Ik zal ook de 3 tellen gaan proberen om te kijken hoe hij hiermee om zal gaan. Bedankt voor jullie hulp! Top!