PDA

Bekijk Volledige Versie : Ons zorgenkindje

Sherina
14-07-13, 19:31
Hallo allemaal,

Ben me vanochtend weer eens dood geschrokken!
Toen ik Bailey uit haar kooi haalde vandaag ging ik gelijk met haar gaan trainen
Maar toen ik haar wou belonen zag ik dat ze heel veel moeite had om het pitje aan te nemen!!
Het duurde bij elk pitje 5 sec voordat ze het pas had gevonden, ze probeerde het wel maar ze greep elke keer mis leek wel! Ze probeerde het ook via de zijkant van haar snavel aan te pakken ipv gewoon de voorkant.
Dus het eerste wat in me opkwam was dat ze misschien wel blind was!
Dus ik neem haar op m'n hand om haar goed te bekijken, valt ze gelijk in slaap..!

Ik heb meteen Hedwig vd Horst gebeld, en zij dacht dat misschien haar suiker te laag was. (ze heeft de benaming ervoor genoemd maar ben vergeten wat het was) ze zei dat dat soms voorkomt bij gaaien.
Onder het gesprek met Hedwig kwam ik er trouwens al achter dat ze absoluut niet blind is, het vliegen, landen & springen ging prima. Ook de coördinatie van haar pootjes was prima. Dus gelukkig konden we dat afstrepen.

Nou ik dus op haar advies meteen druiven en druivensuiker gehaald. Moest een mes puntje laten oplossen in water & met een spuitje geven.

Nu, een paar uur later, is Bailey veel actiever gelukkig. Denk dat dit komt door de energie boost van de druiven suiker

Maar ik denk nu ook te weten wat er mis is. Namelijk dat ze last heeft van haar snavel! Toen ik wat druif van haar snavel afveegde begon ze te krijsen alsof ik haar heel erg pijn deed.
En toen ik haar observeerde in haar kooi zag ik dat ze het gebruik van haar snavel probeerde te ontwijken. Normaal trekt ze zich op aan haar snavel om op een hogere tak te komen & dat ging nu met veel moeite.
Pijn aan haar snavel zou ook verklaren waarom ze zo'n moeite had om het pitje aan te nemen dacht ik zo

Ik denk dat ik het nu maar even aankijk, een rit van 1,5 uur naar de VA zal der ook niet goed doen. En het kan heel goed dat Bailey misschien op haar snavel is gevallen ofso iets..
Ik laat haar maar rustig in haar kooi vanavond, als ze eruit wil laat ze het vanzelf wel horen.
En als het morgen nog niet beter is, ga ik wel langs Hedwig. Ben gelukkig vrij morgen dus kan de heledag op haar letten

Ik bied haar nu geweekte pellets, zonnebloem pitjes, walnoot, druif & normale pellets aan in haar kooi in de hoop dat ze wel blijft eten in ieder geval! Anders gaan we haar maar via een spuitje pellets voeren..

Ben er nog niet gerust over, ze ligt nu weer te slapen namelijk, maar ben blij dat het nu iets beter gaat dan vanmiddag, ipv andersom..

Ik hou jullie op de hoogte hoe het met haar gaat!

Antonia 1968
14-07-13, 20:19
Heb ik hier ook meegemaakt. Een ara had een heel klein stukje van zijn snavelpunt gebroken,
hij at een aantal dagen met de zijkant van zijn snavel, komt weer goed ;-)

Sherina
14-07-13, 21:16
Heb ik hier ook meegemaakt. Een ara had een heel klein stukje van zijn snavelpunt gebroken,
hij at een aantal dagen met de zijkant van zijn snavel, komt weer goed ;-)

Was je ara er ook heel erg slaperig van? Van de pijn?
Of merkte je het alleen door het eten via de zijkant?

ellen68
14-07-13, 21:21
Heel veel sterkte met jullie zorgenkindje ik hoop dat het morgen beter gaat.

Sherina
14-07-13, 21:53
Dankjewel!

mlfb73
14-07-13, 22:16
Jeetje dat is schrikken zeg, goed in de gaten houden hoor.
Misschien morgen voor de zekerheid hedwig bellen om te vragen of dat slapen goed is.

Marie-Louise en Kippie

Sherina
14-07-13, 23:04
Jeetje dat is schrikken zeg, goed in de gaten houden hoor.
Misschien morgen voor de zekerheid hedwig bellen om te vragen of dat slapen goed is.

Marie-Louise en Kippie

Ja ik bel haar morgen gelijk op! Hedwig zei vanmiddag dat ik vandaag nog even moest afwachten & dat wanneer er morgen geen verbetering is, ze haar wil onderzoeken

mlfb73
14-07-13, 23:12
Ja ik heb met uli natuurlijk meegemaakt, en daar was ik nog snel bij...helaas heeft hij het niet gered.. Maar ik vind als je het niet vertrouwd, gewoon bellen.
Succes morgen...laat je weten hoe het gaat met bailey

Marie-Louise en Kippie

Sherina
15-07-13, 10:44
Update:

Nou ik vanochtend haar gelijk een pitje aangeboden, ze pakte hem meteen & gewoon op de normale rechte manier! Dus ik wou al gelijk een vreugde dansje gaan doen, maar 't was iets te vroeg gejuicht want de 2de pakte ze wel weer met de zijkant van der snavel.

Daarna heb ik der druif gevoerd & ben erachter dat ze t dus alleen recht pakt als ik het heel klein maak. Ze heeft dus moeite met het (ver) openen van haar snavel.

Eten doet ze wel gelukkig, ze heeft net 1,5 druif, zonnebloem pitten & geweekte pellets gegeten, ging er allemaal prima in :)
Ze is ook niet afgevallen dus daar ben ik ook heel blij mee!
Verder lijkt ze nu ook veel actiever dan gister.

Ik ga over een uurtje Hedwig bellen (volgens mij is ze niet zo vroeg geopend) en dan vraag ik wat zij ervan vind & of ze het nodig vind om langs te komen of niet

Sherina
15-07-13, 12:32
Hmm balen, ik kreeg Hedwig haar voicemail & ze is dus pas vanaf 18.00 tot 20.00 geopend vandaag. Heb wel de voicemail ingesproken maar denk niet dat ik voor 6'en word terug gebeld
Had graag haar mening erover gehoord..

Ik heb nog steeds niet echt iets kunnen zien aan haar snavel maar hij is wel warm.. Weet iemand waar dat op kan duiden??

mamalinneke
15-07-13, 22:26
En? Weet je al iets meer? Hoop dat het niks ernstigs is.

Peter90
16-07-13, 00:02
Ja we zijn net terug van hedwig! En een schilfer van haar snaveltje is doorgescheurd tot het leven en daarom heeft ze er zo veel pijn aan!
En nu hebben we een vogeltje met een kunst snavel haha. Gelukkig is het niks ernstigs en moet ze er in 3 dagen minder pijn aan hebben. We hebben een pijnstiller meegekregen en bailey haar snaveltje is nu voorzien van een laagje kunsthars.en het is nog in haar kleur ook haha!
13817

Sherina
16-07-13, 00:14
Wou er nog even aan toevoegen dat Bailey op de terug weg gelijk aan haar tralies hing met haar snavel, terwijl ze voordat ze "haar nieuwe snavel" had gekregen dat niet deed. Dus denk dat het nu al verlichting geeft!

Hoop nu dat ze snel opknapt, ook van de stress allemaal. We zijn dik 5,5 uur weggeweest van huis & Bailey zag er op de terugweg erg uitgeput uit :(

We houden jullie op de hoogte!

althea61
16-07-13, 11:24
Wat zullen jullie opgelucht zijn, nu hopen maar dat het de laatste keer is, dat ze jullie de stuipen op het lijf heeft gejaagd, gelukkig dat het niets ernstigs is en verholpen is.

Groetjes Julia

Sherina
16-07-13, 14:01
Nou hoe het er nu uitziet gaat het helemaal goed komen met onze Bailey! Ze was vanochtend gelukkig weer de drukke Bailey die we gewent waren & was lekker aan het fluiten. Ze eet het meeste nog met de zijkant van haar snavel maar het klimmen gaat nu weer prima!

Denk dat ze over een paar dagen weer helemaal haar zelf is! :):)

Dank jullie wel voor alle reacties!

duckie
16-07-13, 21:16
Fijn dat het weer goed gaat!

Peter90
16-07-13, 21:51
Ja we zijn heel blij ze is weer zo goed als de oude. Ze heeft er nauwelijks nog last van.
Echt apart hoe zo'n klein schilfertje zoveel pijn kan veroorzaken dat ze de hele dag slaapt! Zo zie je maar hoe gevoelig zon papegaaiensnaveltje is.

D00wzz
16-07-13, 22:42
Mooi dat er niks ernstigs aan de hand is!!
Had je topic la gevolgd maar nog niet gereageerd haha dus bij deze ;]

Xcodd
17-07-13, 00:04
haha zelfde als Doowz...
Maja wij hebben telefonisch contact... ^^

Echt super dat alles weer goed gaat komen!

mlfb73
17-07-13, 00:33
Gelukkig dat het iets kleins is...maar wel goed om te onthouden...
Ben blij dat hij zich weer een stuk beter voelt.

Marie-Louise en Kippie

Sherina
17-07-13, 10:01
Echt super lief dat jullie zo meeleven!
Bailey gaat vanavond trouwens voor het eerst soortgenoten ontmoeten!! de 2 kipjes van Marcel (Xcodd) ben echt zoo benieuwd hoe ze gaan reageren op elkaar! :)

ellen68
17-07-13, 19:31
Gelukkig was het niets ernstigs.

Ik hoop dat ze snel opknapt en dat het laagje lang genoeg houd.
Wel fijn dat zoiets kan.

Sherina
18-07-13, 10:39
Gelukkig was het niets ernstigs.

Ik hoop dat ze snel opknapt en dat het laagje lang genoeg houd.
Wel fijn dat zoiets kan.

Nou grappig dat je het zegt, want het laagje is er dus gister afgevallen!

althea61
18-07-13, 14:11
Gelukkig geneest een scheurtje en/ of barstje op de snavel vrij snel, let vooral op dat Bailey voldoende vocht en eten binnen krijgt, zodat zijn bloedsuikerspiegel (Hypoglycemie) niet te laag wordt en op peil blijft. De symptomen zijn slaperheid, minder alert, versuft en trillerig.

Mvg. Julia

Sherina
18-07-13, 15:49
Gelukkig geneest een scheurtje en/ of barstje op de snavel vrij snel, let vooral op dat Bailey voldoende vocht en eten binnen krijgt, zodat zijn bloedsuikerspiegel (Hypoglycemie) niet te laag wordt en op peil blijft. De symptomen zijn slaperheid, minder alert, versuft en trillerig.

Mvg. Julia

Dankjewel voor je reactie
Ze is weer druk, eet goed & ze eet weer met de voorkant!
Ook krijg ik gelukkig weer kusjes! :) die kreeg ik niet meer toen ze zo'n pijn had

En ja we letten goed op, maar heeft haar snavel-pijn iets met haar suiker te maken dan?

Peter90
18-07-13, 16:27
Dan eet ze toch minder suffie. Dus krijgt ze ook minder voedigstoffen binnen. Waardoor haar bloedsuikerspiegel omlaag gaat.

Sherina
18-07-13, 17:59
Dan eet ze toch minder suffie. Dus krijgt ze ook minder voedigstoffen binnen. Waardoor haar bloedsuikerspiegel omlaag gaat.

Oh nouja als Julia dat bedoelde: ze eet niet minder gelukkig :)

althea61
18-07-13, 18:08
Dankjewel voor je reactie
Ze is weer druk, eet goed & ze eet weer met de voorkant!
Ook krijg ik gelukkig weer kusjes! :) die kreeg ik niet meer toen ze zo'n pijn had

En ja we letten goed op, maar heeft haar snavel-pijn iets met haar suiker te maken dan?

Hoi Sherina,

De bloedsuikerspiegel staat los van het hele snavel gebeuren, doordat haar snavel zeer deed, kon ze niet voldoende eten om haar bloedsuikerspiegel op peil te houden ( papegaaien hebben een zeer snelle stofwisseling ) vandaar dat je op advies van Hedwig (druiven) suiker opgelost in water hebt moeten toedienen, waarop de toestand van Bailey verbeterde.

Sorry als ik je ongerust heb gemaakt.

Groetjes Julia

Sherina
18-07-13, 18:29
Hoi Sherina,

De bloedsuikerspiegel staat los van het hele snavel gebeuren, doordat haar snavel zeer deed, kon ze niet voldoende eten om haar bloedsuikerspiegel op peil te houden ( papegaaien hebben een zeer snelle stofwisseling ) vandaar dat je op advies van Hedwig (druiven) suiker opgelost in water hebt moeten toedienen, waarop de toestand van Bailey verbeterde.

Sorry als ik je ongerust heb gemaakt.

Groetjes Julia

Oh dit is denk een misverstand. Ik belde Hedwig gelijk in paniek op toen ik zag dat ze naast het pitje greep & er zo raar omheen zat te draaien.. Hedwig raadde toen druivensuiker aan omdat ze dacht dat ze misschien een Hypo had & druivensuiker een mooie manier was om dat te testen. Ze zou ong 30 min na het toedienen opgeknapt moeten zijn & het pitje wel kunnen aannemen (dit was dus niet het geval omdat het "misgrijpen" door de pijn in haar snavel kwam)

& Ik kwam er dus pas nadat ik haar had gesproken achter dat ze überhaupt pijn aan haar snavel had & dat hetgeen dus was wat ervoor zorgde dat ze t pitje zo moeilijk te pakken kreeg!

Maar dankjewel voor je tips! Vind het leuk dat je altijd zo betrokken bent bij Bailey! :)