Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn edel papegaai plukt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • mijn edel papegaai plukt!

    hallo, ik zal mij en mijn papegaai even voorstellen.
    ik ben nikita, en mijn papegaai heet peggy,
    peggy komt uit 2011, en ik heb haar via via gekregen.
    ze is erg verwaarloost geweest, en heeft dr zelf helemaal kaal geplukt.
    het enige wat nog een klein beetje mooi is, is de kop en dr staart.
    verder heeft ze bijna alles afgebeten.
    vliegen kan ze niet meer door haar eigen toe doen.
    bij mij heeft ze een ritme dat ze in dr kooi moet,
    ongeveer rond half 1 savonds moet ze dr kooi in en ze mag er pas uit ma 12 uur.
    dat komt omdat ik ook nog katten in huis heb en andere vogels.
    peggy vind de katten niet erg om hun in de buurt te hebben, en mijn katten zijn erg bang voor haar.
    soms komen ze voorzichtig even snuffen en rennen ze vaak hard weg.
    peggy kan niet bij mijn andere vogels, daar zoet ze heel lelijk naar.
    ik heb haar nu 3 weken in huis en ze is weer begonnen met plukken.
    het begon net er weer een beetje mooi uit te zien.....
    ik heb al extra speelgoed opgehangen, en zon rol scheur papier.
    maar daar kijkt ze niet naar op of om,
    wat laatste paar dagen ook een groot probleem begint te worden,
    ze is erg vals als ze in dr kooi zit.
    als ik al voor dr kooi staat begint ze met blazen, zoiets als wat de katten ook doen.
    als ik mijn hand in dr kooi doe om een voerbakje te vullen ofzo, dan bijt ze en hard ook.
    als ik dr wil laten overstappen op mn arn bijt ze ook,
    ik kan haar alleen dr kooi uithalen met dikke handschoennen of een dubbelgevouwen handdoek.
    maar als ze eenmaal bij me is, is ze heel erg vriendelijk,
    en zo is ze ook bij een vreemde, eenmaal uit de kooi.......... is ze erg lief.
    maar maag geen onverwachte bewegingen, want dan pakt ze je, .

    nou heb ik eigenlijk een paar vragen naar aanleiding van dit verhaaltje,

    1, hoe kan ik t plukken oplaten houden?
    2, wat is de beste en snelste namier om haar weer terug in dr veren te krijgen?
    3, hoe lang duurt het ongeveer om weer in de veren te komen?
    4, hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet meer zo lelijk doet als ze in dr kooi zit?/dat ze me gaat vertrouwen?

  • #2
    erik

    kijk eens koppiekrauw.com
    lees de site eens door je gaat veel te weten komen.
    in de kooi dit is dominant gedrag(dit is mijn terein en dit bescherm ik) daarom is het belangrijk dat ze er uitgehaald word.

    plukken (wordt ze elke dag/om de dag gedoucht/nat (koud/lauw/beetje warm) gemaakt dit kan ook met de plantenspuit , wel als je de planten spuit gebruikt lager of gelijk als haar snavel anders duikt ze weg(prooidier instinkt) en als ze gewend is kun je boven haar spuiten en achter. als ze het leuk vindt gaat ze haar vleugels spreiden wat heel leuk en mooi is om te zien

    ze gaat wel laat slapen (een papagaai heeft ongeveer 12 slaap nodig) dus 00:30 naar 7:30(want dan wordt het licht) is maar 7 uurtjes, probeer eens met een deken over de kooi om 21:00 uur of vroeger dan is ze misschien wat fitter en rustiger. of in een andere kamer laten slapen waar het donker en stil is.

    je moet ze niet leren iets door de tralies te laten doen.(katten) ook geen beloning geven door de talies, gewoon de deur open en dan iets geven als ze bv opstapt/ aan het spelen is

    speelgoed daar moet je ze wel meeleren spelen (dit is wel moeilijk nu) naast de kooi zitten(of op de aanrecht/speelboom) en aan het speelgoed frummelen(nieuwsschierig maken) en tegen peggie praten dat het leuk is enz...

    je kan ook als je aan het afwassen bent op het aanrecht zetten. afwassen en van alles vertellen dit is een lepel/vork/mes enz...en laten zien(de vogel wil aandacht)

    en conseqent zijn wat mag en niet mag.
    veel succes.................
    erik.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door erikverhage Bekijk Berichten
      kijk eens koppiekrauw.com
      lees de site eens door je gaat veel te weten komen.
      in de kooi dit is dominant gedrag(dit is mijn terein en dit bescherm ik) daarom is het belangrijk dat ze er uitgehaald word.

      plukken (wordt ze elke dag/om de dag gedoucht/nat (koud/lauw/beetje warm) gemaakt dit kan ook met de plantenspuit , wel als je de planten spuit gebruikt lager of gelijk als haar snavel anders duikt ze weg(prooidier instinkt) en als ze gewend is kun je boven haar spuiten en achter. als ze het leuk vindt gaat ze haar vleugels spreiden wat heel leuk en mooi is om te zien

      ze gaat wel laat slapen (een papagaai heeft ongeveer 12 slaap nodig) dus 00:30 naar 7:30(want dan wordt het licht) is maar 7 uurtjes, probeer eens met een deken over de kooi om 21:00 uur of vroeger dan is ze misschien wat fitter en rustiger. of in een andere kamer laten slapen waar het donker en stil is.

      je moet ze niet leren iets door de tralies te laten doen.(katten) ook geen beloning geven door de talies, gewoon de deur open en dan iets geven als ze bv opstapt/ aan het spelen is

      speelgoed daar moet je ze wel meeleren spelen (dit is wel moeilijk nu) naast de kooi zitten(of op de aanrecht/speelboom) en aan het speelgoed frummelen(nieuwsschierig maken) en tegen peggie praten dat het leuk is enz...

      je kan ook als je aan het afwassen bent op het aanrecht zetten. afwassen en van alles vertellen dit is een lepel/vork/mes enz...en laten zien(de vogel wil aandacht)

      en conseqent zijn wat mag en niet mag.
      veel succes.................
      erik.

      beste erik.


      ik heb regelmatig op koppiekrouw.nl gekeken.
      daar heb ik wel feel infotmatie van af, maar bij lang niet alles heb ik het idee dat het werkt.
      de eerste paar weken dat ze bij mij was plukte ze helemaal niet meer en werd ze zelfs mooi.
      ik heb altijd een kleed over de kooi heen in de avond,en in de ochtend ook.
      voor indedaad de nachtrust maar ook omdat ze erg jalours word als me mij met de andere vogels of katten ziet kroelen.
      ze kan helaas niet in een andere kamer, daar woon ik te klein voor.

      verder ze vind het vreselijk om gewassen te worden.
      ze wil alleen in contact met water komen als ik er zelf ook onder gaat staan.
      wat ik iedere dag doe,
      ze zit dan niet op een stok ofzo, maar ze moet persee op me schouder of ok mijn hoofs zitten.
      haar nagels heb ik al geknipt en gevijlt, maar me schouders en mijn hoofdhuid zitten onder de wonden van haar nagels,

      door de tralies heen krijgt ze geen beloningen,
      de katten ook niet, de katten hebben er geen problemen mee dat er vogels in huis zijn,
      voor zo ver ik merk vinden de vogels het ook niet erg dat er katten in de buurt zijn,
      om eerlijk te zijn denk ik dat de katten het minder leuk vinden omdat hun vaak voor de vogels weg rennen terwijl er niks aan de hand is.

      maar ik kan niet in de kooi van peggy komen om haar te belonen omdat ze wat leuks zegt of omdat ze leuk aan het spelen is.
      zodra ik bij haar in de buurt kom terwijl ze in of op haar kooi zit, ze gaat krijzen en met haar snavel slaan, en hard ook.
      zelf komt ze haar kooi ook niet uit, maar als die dicht is gaat ze zich vervelen.
      ik krijg haar alleen dr kooi uit/af met behulp van goede dikke handschoennen, een grote dikke handdoek, en 5 truien aan want daat kan ze niet door heen bijten.

      zodra ik haar eenmaal heb, is het een allemans vriendje,

      ik probeer haar al zo veel mogenlijk aandacht te geven ze gaat al mee douchen, ze word elke dag ook droog gemaakt met de fhonn.
      een kennis van mij is bus chauffeur en rijd vaak rond voor het openbaar vervoer,
      peggy gaat dan altijd mee en dat vind ze heerlijk.

      ik probeer haar vaak ook te belonen met wat lekkers maar ze neemt niks van mij aan alleen als t in dr kooi ligt of hangt.
      gedrag dat ik liever niet wil hebben, negeer ik.

      vaak hoor ik ook van een straf kooitje, maar dat is bij mij geen oplossing. het is al zon gedoe om haar uit een grote kooi te krijgen, laat staan uit een kleine.

      mvg nikita en peggy

      Comment


      • #4
        Hoi, ik zit jou verhaal te lezen en wil mijn gedachte delen.
        Ik lees dat jij je gaai droog maakt met de föhne, dit zou ik niet doen dat droogt de huid erg uit, ik zou gewoon gebruik maken van een handdoek, ook zit er vaak taflon in een föhne dit is schadelijk voor een gaai.
        Bedenk dat jij de baas bent de gaai mag jou niet aanvallen als jij in zijn kooi komt. Ik zou hem idd met een dikke handschoen pakken en te negeren als hij je probeert te pakken. Trek je hand niet terug en maak er geen drama van. Pak je gaai in 1 snelle beweging. Negeer het negatieve gedrag en beloon uitbundig het goede. Heb geduld en hou vol.
        Dit is natuurlijk allemaal theorie, ik heb zelf nog geen gaai wil er wel een. Deze kennis heb ik me opgedaan door veel te lezen. Als er iets niet klopt hoor ik het graag.
        Succes

        Verstuurd van mijn LG-P990 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Ervaring met plukkende gaaien heb ik helaas niet, wel heb ik edelpapegaai (popje) die ook dit felle gedrag vertoont, en dan inderdaad ook vooral in haar kooi of op haar kooi.
          Als ik haar wil pakken dan grijpt ze me echt, en ook zit ze dan al helemaal klaar om aan te vallen, beste manier wat bij mij werkt is negeren. Als ze echt hard bijt dan doe ik mijn trui even over mijn hand en ik dwing haar gewoon op te stappen. Op het moment dat ze bijt duw ik eigenlijk door, meestal stapt ze dan op (omdat ze eigenlijk geen keus heeft) en dan is het bijten ook gelijk over.

          Als ze op haar kooi zit dan is het weer een ander verhaal, dan kan ik haar niet dwingen op het stappen en kan ze weg 'lopen'. Hier kan het dus vaak een strijd worden en daarom heb ik ook vaak wonden op mijn hand. Als ze op de kooi dan ook echt heel hard bijt en me aanvalt roep ik hard NEE, dit werkt 9 van de 10 keer, werkt het niet dan zet ik haar gelijk weer in de kooi en krijgt ze even totaal geen aandacht om het vervolgens weer opnieuw te proberen.

          Ik merk wel dat het steeds minder wordt, dus wat voor mij het beste helpt is toch echt doorzetten, bijten negeren en gewoon doorduwen, hoe pijnlijk het ook kan zijn.
          Succes!!
          Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

          R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

          Comment


          • #6
            Dag Nikita,
            Neem eens kontakt op met de mensen van Dieca. Zij hebben een gedragstherapeut en misschien word je wat wijzer van een gesprek met hun.
            Dieca zit in Horn - misschien een eind bij jou uit de buurt, maar dat zal je waarschijnlijk wel niet tegenhouden als je daarmee wat verder komt.
            Succes.

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse
            Working...
            X