Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rose Kaketoe als 2e vogel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Rose Kaketoe als 2e vogel

    Hallo,

    Alweer even geleden dat ik wat gepost heb. Maar heb niet stil gezeten imiddels 3 koppels blauwe gras parkieten in een voliere (zie foto) en nog steeds onze troude grijze roodstaart Elmo (foto). Me profiel foto is onze eerste kromsnavel Pennant Rosella Guus. Deze is heelaas niet meer.

    Maar als huisdier gaan we nu dan toch vrijwel zeker een rose kakatoe nemen. Kennisen van ons hebben jongen (zie foto) en zullen met een week of 10 uit vliegen. Uiteindelijk willen we Elmo en de Rose kakatoe in 1 kooi. Ik kan nooit op tegen de vlucht van 30 meter en voliere van 10 meter waar hij met 8 andere kakatoe's in verblijft. Maar mijn onvolwaardelijke liefde voor deze dieren zal daarbij helpen. Daarbij zeg ik tegen mijn volgels mi casa su cassa

    Maar ik wil even met jullie delen hoe mijn plan is om de vogels bij elkaar te houden. Graag reactie's

    Plan van aanpak:

    Als eerste worden de snaveltjes een beetje rond geveild.

    2 benches als kooi zullen uit elkaar staan. Dit is voor beide een neutrale kooi. Na een week wennen zullen ze steeds vaker met elkaar op 1 speel boom zitten. En stap voor stap meer bij elkaar in elkaars buurt brengen. Dit zowel buiten, onder de douche als binnen op de speel boom als trainingsstok. De kooien gaan steeds dichter naast elkaar. Als het buiten de kooi goed gaat zullen ze beide mee naar de schuur gaan waar de nieuwe grote kooi staat. Hier gaan ze dan samen in. dit is wederom voor beide een neutrale kooi en nu ook in een neutrale omgeving. Dit alleen als ik erbij ben. Als dit goed gaat zullen we de zijwangen van de benches eruit halen. De kooien komen vast tegen elkaar aan waardoor het 1 grote kooi wordt. Daarna als ze elkaar daar accepteren komt de gote kooi naar binnen. Ik hoop dat ze dan met elkaar overweg kunnen en in 1 kooi kunnen blijven.

    Ik heb al veel van koppiekrauw.com en weet dat ik ook rekening moet houden met het niet slagen van mijn plan.

    Dan kan ik met plexiglas de kooi in 2 delen verdelen waardoor het 2 onder 1 kap kooi wordt.

    Maar met geduld, liefde en een beetje doorzettingsvermogen lukt het ons wel.

    graag jullie reactie
    Bijgevoegde Bestanden
    Groet Sam,

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door samvijverberg Bekijk Berichten
    Hallo,
    Als eerste worden de snaveltjes een beetje rond geveild.
    Wat bedoel je hiermee?
    Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

    Comment


    • #3
      doe in alle geval veel leuke activiteiten samen, en blijf in het begin zeker in de buurt als ze samen zijn, een jonge vogel kan zich nog niet goed verdedigen mocht er een onenigheid zijn.

      Misschien ook een idee om de kooi te herplaatsten en volledig opnieuw in te richten op het moment dat ze samen gaan hokken. Zo is het nieuw voor beiden en kan je grijsje niet territoriaal worden. Hij heeft zijn gewoontes in zijn kooi, en als je ze samen zet in "zijn" kooi, kan dat wel eens ruzie geven.

      p.s.: rosé kaketoes zijn best goede kandidaten voor freeflight, en erg aandachtige leerlingen. ^^
      (sorry beetje wishful thinking van mijn kant :-))
      http://www.youtube.com/watch?v=EPepsPxyq3U
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

      Comment


      • #4
        Hallo,
        hoop voor je dat het gaat lukken,samen in een kooi.Heb je al gedacht aan het geluid wat ze samen zullen maken en aan al dat stof?Nu denk je waarschijnlijk ''wat is dat een zeikerd''maar ik spreek uit ervaring....
        Wij hebben een paar jaar geleden ook een rose kakatoe erbij gekocht,hij zat wel in een aparte kooi,ze konden elkaar goed zien.De kakatoe leerde heel veel woordjes maar kon ook geweldig krijsen en Magnum ging ook mee doen,dat vonden de buren niet leuk.Maar na een tijdje werd ik allergisch van zoveel stof,we hebben het nog bijna een jaar volgehouden maar ik had geen andere keus dan voor de kakatoe een goed huis te zoeken,dat is gelukkig goed gekomen,en mijn allergie is over gegaan.Ik wil je echt niet ontmoedigen hoor maar denk ook aan de minpunten...
        Wie een vriend zoekt zonder fouten,blijft zonder vrienden

        Annemoon
        en Magnum

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de reacties,

          Met een beetje rond veilen bedoel ik alleen het puntje van de snavel iets minder scherp. Eigenlijk alleen die van Elmo.

          Stof, ja dat weet ik. Ik ga uit van een verdubbeling. Daarnaast zal er wat meer hout op de grond terecht komen omdat rose veel aan op de grond lopen te snaaien. Geluidsoverlast hebben we met het grijsje ook wel gehad. Maar met een klikker en beetje kennis van de leertheorie en conditonering kom je er wel. (zelf pedagogisch hulpverlener dus het is me vakgebied) Mensen en dieren verschillen in essentie namelijk niet zo heel veel van elkaar

          Wat wel heel leuk is om te weten, is dat ik met de kweker heel goed contact heb. Het is de zwager van een vriend waar ik vanaf kleins af mee om ga. Hij zelf is geen voorstander voor een rose in huis. Zelf al jaren ervaring met kakatoe's en echt liefde van zijn vogels (geelkuif, inca, amazone, sykaken Ducorps en rose). Samen hebben we het al vaak gehad over mijn wens. En nu hij 3 jongen heeft begint het toch wel echt te kriebelen. Hij probeert me te overtuigen om een voliere te nemen. Maar ik heb daar de ruimte niet voor. Wel voor een speelboom (en de utopische gedachten van freeflight) en mee op de schouder naar buiten. En we moeten het dus nog wel met elkaar eens worden. Op internet vind enkel maar dat de Rose de meest geschikte kaketoe dan wel middel grote kromsnavel is als huisdier. Dit weet ik al wat langer dan vandaag en ik denk dan ook dat ik mijn literatuur onderzoek wel afdoende heb gedaan. Het wordt tijd voor de praktijk

          Maar blijf het leuk vinden er over van gedachten te wisselen

          Groetjes Sam
          Groet Sam,

          Comment


          • #6
            Leuk hoor, veel plezier alvast toegewenst!

            Maarre, wat is een sykake???
            Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

            Comment


            • #7
              Sorry caique bedoelde ik
              Groet Sam,

              Comment


              • #8
                de snavel veilen zou ik niet doen, tenzij een dierenarts zegt dat de snavel te lang is.
                Je gaat er geen ruzies tussel de vogels mee vermijden, alleen gaan de kneuzingen intern zijn ipv met bloed. Door de massieve kracht van de snavel maakt dat eigenlijk niet veel uit. De beet zal gewoon interne bloedingen veroorzaken. Wat tenslotte even erg is.
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de tip, Frans ze site gaf het advies. Maar wat jij zegt is ook wel aannemelijk. Als er andere meningen zei hoor ik het graag. Ik ben nu in twijfel.

                  Groet Sam
                  Groet Sam,

                  Comment


                  • #10
                    ik vind je opzet hoe je het wilt gaan doen perfect hoor,als het dan niet zou slagen ligt het niet aan jou.
                    dat snavel vijlen vind ik niet zo gek hoor,als er wat gebeurt dan beter een kneuzing dan een scheur met kneuzing.
                    heb zelf ook een keer om die reden een snavel een beetje gevijld.
                    heb net een roseetje erbij van 8 weken,zou er nog wel eentje bij willen zodat het als stelletje op kan groeien.
                    ze zijn geweldig.

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt, twijfel is er nog wel over het snaveltje vijlen. Het wordt hoe dan ook een ding dat hij niet leuk gaat vinden. Als er echt motivatie is om het wel te doen dan doe ik het zeker...

                      Maar ontzettend bedankt voor je reactie

                      Groet Sam
                      Groet Sam,

                      Comment


                      • #12
                        Een kaketoe scheurt meer een wond dan dat die een gat pikt. Het puntje zou je wat kunnen vijlen maar heeft weinig zin. Tevens is het voor het pakken en kraken van voeding geen goede optie.

                        Henk
                        www.mijnkaketoes.nl

                        Comment


                        • #13
                          het gaat hier om de grijze en niet de kaketoe.
                          en een beetje gevijld hebben ze verder geen hinder van hoor en eten doen ze toch wel.

                          Comment


                          • #14
                            Dat klopt wel. Ik zou enkel het puntje van de grijze even bij vijlen.

                            Maar nog wat. Ik wil de rosé net als de grijze pas als ze uit het blok zijn. De reden daarvan zijn als volgt:

                            Hij krijgt Voeding uit de krop wat niet vervangen kan worden Door een potje... Zelfde als moedermelk niet vervangen kan worden voor een poedertje

                            Ze leert het eerst natuurlijke gedrag van ouders wat andere problemen in de toekomst zou kunnen voorkomen. Het zelfde princiepen als de eerste 3 jaar van een mens.

                            Met dit natuurlijke gedrag is het mogelijk dat kweken ook nog eens een optie word.

                            Tam maken lukt daarna ook nog wel omdat het zich nog niet bewust is van de mens als bedreiging.

                            Zijn er nog meer motivaties.

                            Pap geven heb ik nog nooit gedaan en wil ik dus ook niet aam beginnen

                            Groetjes Sam
                            Groet Sam,

                            Comment


                            • #15
                              je hebt gelijk als je ervoor kiest om hem pas te nemen als hij zelfstandig is.
                              of dat problemen voorkomt weet ik niet.
                              mijn roseetje komt van ouders die gingen voetballen en dat is een veel voorkomend iets bij de rose.
                              bij die van mij was het opvoeden door de ouders dus geen optie.
                              heb er ergens anders nog een besteld en daar geldt hetzelfde.
                              hoop toch dat ze een kweek koppel worden.

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse
                              Working...
                              X